Podcast 1: "Testing... testing. Premiär!"

Permalänk
Medlem

Jag undrar om Jonas har klippt sig än... Svårt att veta utan video

Annars bra initiativ!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det är tyvärr samma problem där.. AAC i m4a fungerar vad jag förstår varken med Firefox eller Opera, utan kräver en fallback till annat format. Tror det är svårt att komma ifrån minst två olika, vilka det blir får vi kika på.

Jo, men om man bara ska köra med ett format så är ju det den bästa lösningen. Sedan så kan man ju fråga sig om man ska ge Firefox-användare den lyxen när de väljer en browser som vägrar att lägga in stöd för MP3 och AAC.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk

så har vi ju jonas patenterade swiiiiiiiiklockers....

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

riktigt trevligt!

syn att man inte kan lyssna och titta på serier/filmer samtidigt utan att det krockar xD

som att spela och lyssna på musik... oh well

fortsätt med det här!

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem

Även om jag gillar fredagspanelerna så tyckte jag nog att det här var snäppet bättre. Tycker ni kan ha den samma stilen i fortsättningen. 30-40min med några löst definerade samtalsämnen och anekdoter och sen bara låta det gå som det går. Imho är ni bättre än majoriteten av professioella radiopratare där ute!

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Funkar inte för mig med Firefox. Verkar inte vara ensam.

Funkar jätte bra här.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

För de som undrar, Black Mesa funkar finfint i Wine!

...och jag uttalar Shell som Kjell.

Visa signatur

Chromebook Pixel 2015 w/ Arch
Taggad inför frame.work!

Permalänk

Jatack den tar vi.
Inväntar nästa cast med lugnt iver.

Mycket trevligt att lyssna på trotts att jag var så jäkla skeptisk innan!

Ni har det, leverera så lyssnar vi

Edit: skulle vilja höra er diskutera kex Vs: sjex. Fast jag tror jag vet svaret vem som säger vad. :]

Visa signatur

HP

Permalänk
Skrivet av Wh1spY:

Funkar jätte bra här.

Men grattis, vad hjälper det denna?

OP:testat att uppdatera flash?

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Det är Shell. Inte Skäll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Summoning:

Men grattis, vad hjälper det denna?

OP:testat att uppdatera flash?

Haha vadå men grattis! Jag kör Firefox, det funkar utmärkt med nyaste versionen. Du har antagligen en gammal version. Uppdatera.

Till SweC:
Om ni ska köra med HTML5 spelaren för ljud så måste ni följa den här tabellen ang format:

Bara wav och bojkotta IE9 som vi alla vet är sämst. Eller en wav + mp3.

Audio Formats and Browser Support

Currently, there are 3 supported file formats for the <audio> element: MP3, Wav, and Ogg: Browser MP3 Wav Ogg Internet Explorer 9 YES NO NO Firefox 4.0 NO YES YES Google Chrome 6 YES YES YES Apple Safari 5 YES YES NO Opera 10.6 NO YES YES

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Slå på stort och kör, detta var en bra idé

Kul att ni kommer att köra en podcast.

Har ni tid och möjlighet så hade en längd på 75-90 minuter uppskattats ännu mer av mig - och kanske många fler.

Vill ni variera podcasten så varför inte köra en variant på det gamla SVT programmet "Nattsudd".
Är ni för unga för att ha sett det så kan det väl sammanfattas som så att Nattsudd var två herrar i TV rutan som satt framför ett bord uppdukat med en jevvla massa spritflaskor. Sedan så söp de sig igenom programmet och vara filosoferade med några tv-klipp från andra program.

Nu menar jag inte att ni ska supa ner er ... men varför inte filosofera lite, kanske över frågelådan.
Svaren är oftast inte A/B utan många gånger "om-utifall-att" - utveckla, säg vad ni hade valt och spela djävulens advokat med varandra och tänk inte på att det tar lång tid

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Det ända jag har att klaga på är ljudkvaliteten, dåliga mikrofoner?

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk

OGGOGGOGGOGGOGGOGGOGGOGGOGG! (Jo, jag kör Linux, förresten.) AAC/MP4 är visst inte alldeles fritt (dvs. kodek får inte skickas ut med principfasta distributioner som inte vill bli sönderstämda), men så länge .ogg åtminstone är ett alternativ... Hm, nu vet jag ju iofs inte hur Firefox/Opera/osv. själva hanterar strömmad media. Jag släpper det. Och säger bestämt Shell som i Tjall. Har inte precis reflekterat i frågan - tycker oljeföretag kan gå och hänga sig sådär i största allmänhet, men det får väl stå för mig.

Instämmer i att det verkar vara ett lovande format för frågelådan.

Permalänk
Medlem

Skulle uppskatta om det var lite bättre kvalité.
Men annars är det kanon!

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk

Podcast ligger ju i tiden (igen) men som många redan sagt skaffa vettig mikrofon, Neumann TLM 102 är vad ni behöver.

http://www.neumann.com/?lang=en&id=current_microphones&cid=tl...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=528927

Permalänk
Medlem

Såklart black mesa är snyggt builden på source motorn är 2 månader gammal:D

Permalänk
Medlem

Ni kan gärna skippa podcast och köra mer videosaker för min del. Såsom mer recensioner eller ännu längre paneler

Permalänk
Medlem

Bra avsnitt!

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Awsome på väg till skolan

Permalänk
Medlem

Perfekt för jobbet så slipper chefen dyka upp när man surfar fredagspanelen.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Mycket mysigt. Ni är väldigt behagliga att lyssna på.

Permalänk
Medlem

Bra idé! Ni sparar säkert en massa tid på att spela in en podcast (slipper redigera video osv). Mer innehåll till oss

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Äntligen! Har frågat efter detta flera gånger.

Perfekt att lyssna på i lurarna på jobbet

Kanonbra jobbat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Feedback: Ni sa att ni inte kommer ha någon specifik tid eller dag ni spelar in detta men något som hade vart mycket roligt hade vart om ni kunde köra någon veckans "bra eller anus", ett par olika nyheter eller produkter ni tar upp kortfattat, och ger dom antingen bra eller dåligt (fast kanske med andra ord)

Visa signatur

For those about to CLOCK! We salute you!

Permalänk
Medlem

Fixa in podcasten i iTunes!

Permalänk
Medlem

Hej,

När man går nyheten via mobilen så re-directas man till m.swec..... när man klickar på länken för rss feeden så hittas den hitta via m.swec..... så man måste manuellt peta bort m. i urlen, ni kanske vill fixa detta så får ni nog fler subbar via mobilerna som surfar in!

Kul att ni börjar med podcast

Permalänk

Orkarde bara läsa till sida tre så jag vet inte om någon redan har förklarat detta men jag kör ändå.

Det ska antagligen uttalas som Shell gör på engelska men det är inte som någon av Jonas och Emil säger. Problemet är att många uttalar som Emil gör, det är en variant på sch-ljudet. Tex så säger många siffran 7 som Emil säger shell, men det, även om det flesta gör det, är det ändå dialektalt och ska vara samma ljud som i duscha. Så problemet är att när folk slutar säga sch-ljudet som i duscha och i stället som Emil hör dom inte skillnad på de kje-ljudet som Jonas säger och de sch-ljudet i duscha.

För att klargöra tydligare så kan vi gå till engelskans Share och Chair där Chair är samma ljud som i Kjell och Share är samma som i dusch. Så det engelska uttalet av Shell (skal) ska vara som i duscha. Nu vet jag ju dock inte om macken ska uttalas på samma sätt men det får hållas för troligt i alla fall.

Edit: Kom på att chair har ju ett litet t-ljud i början men annars är det samma som i Kjell (namnet), och om det inte var klart så i Sverige är det helt ok att säga som Emil genom att det flesta uttalar ljudet så.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Live podcast med chat-funktion för lyssnarna och jag är nöjd!