Permalänk

Köpråd! - Tack

Tänkte upgradera, har för tillfället endast en 500watt psu, och kör en amd phenom 2 945 3.0ghz quadcore cpu..

Funderade på att köpa antingen ett 660ti eller ett 7950..

min fråga är, vilket bör jag köpa, har sett att 7950 klockar högre och presterar generelt bättre än 660ti.. och eftersom att båda kostar ungeför lika så är jag lite lost just nu..

Om jag nu skulle köpa ett 7950, skulle min psu klara av det, samt vilket brand skulle vara bäst?

mvh

Permalänk
Hedersmedlem

ja din psu klara det utan problem jag skulle faktiskt tagit ett 7950 du kan ju pressa upp det otroligt mycket så det kommer nästan prestera som ett 7970 ''stok''

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Skrivet av tkoop1:

ja din psu klara det utan problem jag skulle faktiskt tagit ett 7950 du kan ju pressa upp det otroligt mycket så det kommer nästan prestera som ett 7970 ''stok''

yes, tack för svaret.. lite de jag var inne på, men vilken av alla brands har bäst kylning osv? finns ju förfan 40 olika versioner typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av testytest:

men vilken av alla brands har bäst kylning osv? finns ju förfan 40 olika versioner typ

Hade tagit Asus DC2 Top om den får plats.. annars MSI twin frozr.. asus kylare är snäppet vassare men kortet tar upp 3 platser medasn MSI "bara" tar två... Vet ej hur dom klockar dock..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av azezl:

Hade tagit Asus DC2 Top om den får plats.. annars MSI twin frozr.. asus kylare är snäppet vassare men kortet tar upp 3 platser medasn MSI "bara" tar två... Vet ej hur dom klockar dock..

borde väll få platts? kommer inte köra CF, o har ett haf mid tower atm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av testytest:

borde väll få platts? kommer inte köra CF, o har ett haf mid tower atm.

Om man inte ska trycka in något annat så skulle jag kört på Asus DCII Top.. Har fått för mig att det ska vara en av marknadens vassare tysta kylare. Men kan ha fel, kolla upp lite resenationer och annat kraft om den innan du köper..

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Hur står det till med ekonomin? Om du är redo att lägga till ~900kr och får plats med ett 27.5cm långt graffe så rekommenderar jag Gigabytes tappning på GTX 670!

Permalänk

en snabb fråga..

tittar på ett 7950 asus DCII, vad är skillnaden på top och inte top versionen?

är de bara att de kommer OC'at från fabrik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av testytest:

en snabb fråga..

tittar på ett 7950 asus DCII, vad är skillnaden på top och inte top versionen?

är de bara att de kommer OC'at från fabrik?

Ser så ut

Permalänk
Skrivet av testytest:

Tänkte upgradera, har för tillfället endast en 500watt psu, och kör en amd phenom 2 945 3.0ghz quadcore cpu..

Funderade på att köpa antingen ett 660ti eller ett 7950..

min fråga är, vilket bör jag köpa, har sett att 7950 klockar högre och presterar generelt bättre än 660ti.. och eftersom att båda kostar ungeför lika så är jag lite lost just nu..

Om jag nu skulle köpa ett 7950, skulle min psu klara av det, samt vilket brand skulle vara bäst?

mvh

Har du bara ett nätaggregat av hyfsad kvalitet, med en normalstark 12V-lina, så skall det inte vara några som helst problem att driva din burk med ett GTX660Ti eller ett HD7950 på ett 500W aggregat.

Du kan ju se vad hela Sweclockers burk, med en sexkärnig i7 3960X@4GHz (som drar avsevärt mycket mer än din processor) drar från vägg med de aktuella grafikkorten monterade:
http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...
Som sagt är det vad hela deras burk med komponenter drar från vägg, för att få ved komponenterna drar från vägg får man multiplicera effektvärdet med 0,9 (deras nätaggregat håller ungefär 90% verkningsgrad i det aktuella området).
Sweclockers system når då aldrig över 300W i effektdrag från nätaggregatet med något av de kort du tittar på och ditt system med samma kort kommer att dra mindre effekt (förmodligen inte mer än 250W).

Asus DCII, Gigabytes Windforce och MSI's Twin Frozer är alla bra kylare. DCII skulle jag vilja säga är bäst, men den är ett stort as (både bred och lång), så se till att kolla så att den får plats först innan köp (gäller även de övriga kylarna, om än i mindre grad). Samtliga kylare har bättre kylförmåga och lägre ljudnivå än originalfläkten.

Visa signatur

~Pelle~