Permalänk
99:e percentilen

Bygglogg: Backplate till 7970

Då var det dags för min första bygglogg. Det som ska byggas är en helt custom backplate till mitt 7970 referens. (Ja, jag brukar förespråka GeForce, eftersom jag lirar BF3, men det hör inte hit och jag har bestämt mig för att behålla mitt 7970, som ändå är rätt bra!)

Jag har tagit inspiration från backplaten i Project White PC av roobi, som jag citerar, så att han ser detta:

Skrivet av roobi:

Project White PC

Backplaten kommer alltså vara i plexiglas, eftersom jag varken har någon metall att bygga av eller de kunskaper som krävs. Till skillnad från er andra har jag heller ingen CNC-fräs stående i garaget. Så jag bygger allting för hand, med vanliga handverktyg, en pelarborr och en sticksåg. Därför kommer det inte bli så rakt och perfekt som man egentligen vill, men jag kan inte göra bättre helt enkelt.

Det låter ju lite tråkigt med bara en blank backplate, men here's the deal: Jag ska spraya den svart och sätta skruvar med jämna mellanrum runt kanten, så att den får en lite militärig look. (Den ska ju sitta i ett HAF X!) Men hela ska inte bli svart: Jag tänker försöka skapa en häftig ljuseffekt med LEDs. Jag återkommer till det.

Jag ber om ursäkt för kvalitén på bilderna. De är tagna med en Galaxy S II. Jag ska försöka få låna min systers systemkamera när jag är klar.

Bilder

Alla bilder finns här!

Jag kommer lägga alla bilder i ett Imgur-album under tiden jag jobbar. Jag kommer även att försöka komma ihåg att bädda in dem här. Jag börjar med två bilder:

En prototyp gjord av ett slaktat cornflakespaket.

Såga! Funkar bra med sticksågen, faktiskt, även om kanten inte blir så slät.

Dold text

Problem och funderingar hittills:

- Kommer backplaten stänga in värmen så att kortet överhettas? Jag kanske måste antingen distansera backplaten en bit från kortet eller göra någon form av ventilationsgaller över GPUn och andra komponenter som blir varma. (Är det någon som vet vilka delar det skulle kunna vara, på baksidan av ett 7970 referens?)
- Hur ska jag fästa backplaten? Det finns bara ett ledigt skruvhål och jag vågar inte skruva ur någon annan skruv, eftersom jag inte vill riskera att bryta garantin på kortet. Min bästa lösning är att backplaten kommer ligga löst på kortet, ha fästen runt kanterna så att den inte kan glida i sidled, och skruvas fast i chassits baksida, precis som själva grafikkortet.
- Jag behöver få tag i finare sandpapper än 230.

Alla tips och åsikter mottages tacksamt!

EDIT: Den här tråden blev lite ostrukturerad, men här är iallafall ett par bilder på resultatet:

Hur det ser ut i chassit.

Och med lyset påslaget! Bilden ljuger: Det är inte något orange/gult ljus i texten; däremot lyser texten lite kraftigare vid bokstävernas botten, alltså närmast kanten. Men rött lyser det!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Då var det dags för min första bygglogg. Det som ska byggas är en helt custom backplate till mitt 7970 referens. (Ja, jag brukar förespråka GeForce, eftersom jag lirar BF3, men det hör inte hit och jag har bestämt mig för att behålla mitt 7970, som ändå är rätt bra!)

Jag har tagit inspiration från backplaten i Project White PC av roobi, som jag citerar, så att han ser detta:

Backplaten kommer alltså vara i plexiglas, eftersom jag varken har någon metall att bygga av eller de kunskaper som krävs. Till skillnad från er andra har jag heller ingen CNC-fräs stående i garaget. Så jag bygger allting för hand, med vanliga handverktyg, en pelarborr och en sticksåg. Därför kommer det inte bli så rakt och perfekt som man egentligen vill, men jag kan inte göra bättre helt enkelt.

Det låter ju lite tråkigt med bara en blank backplate, men here's the deal: Jag ska spraya den svart och sätta skruvar med jämna mellanrum runt kanten, så att den får en lite militärig look. (Den ska ju sitta i ett HAF X!) Men hela ska inte bli svart: Jag tänker försöka skapa en häftig ljuseffekt med LEDs. Jag återkommer till det.

Jag ber om ursäkt för kvalitén på bilderna. De är tagna med en Galaxy S II. Jag ska försöka få låna min systers systemkamera när jag är klar.

Problem och funderingar hittills:

- Kommer backplaten stänga in värmen så att kortet överhettas? Jag kanske måste antingen distansera backplaten en bit från kortet eller göra någon form av ventilationsgaller över GPUn och andra komponenter som blir varma. (Är det någon som vet vilka delar det skulle kunna vara, på baksidan av ett 7970 referens?)
- Hur ska jag fästa backplaten? Det finns bara ett ledigt skruvhål och jag vågar inte skruva ur någon annan skruv, eftersom jag inte vill riskera att bryta garantin på kortet. Min bästa lösning är att backplaten kommer ligga löst på kortet, ha fästen runt kanterna så att den inte kan glida i sidled, och skruvas fast i chassits baksida, precis som själva grafikkortet.
- Jag behöver få tag i finare sandpapper än 230.

Alla tips och åsikter mottages tacksamt!

Jag börjar med två bilder:

http://i.imgur.com/KGFJrh.jpg

En prototyp gjord av ett slaktat cornflakespaket.

http://i.imgur.com/QLEXJh.jpg

Såga! Funkar bra med sticksågen, faktiskt, även om kanten inte blir så slät.

Dold text

är inte nå grym på dedär med grafikkortsmoddar men sandpapper hittar du ner till 1600(våtslip papper) tror ja på biltema ja köpte nått sånt för ett tag sen där iaf

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
99:e percentilen

Hmm ... backplaten blir skitvarm när den ligger på grafikkortet, speciellt där GPUn sitter och till vänster om GPUn (mellan GPUn och utblåset). Den kryssformade metallsaken som hjälper till att hålla kylaren pressad mot grafikkortet blir också brännhet. (Den ligger kloss mot backplaten.)

Jag kan inte hitta något program som låter mig se VRAM-temperatur. Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tror backplaten stoppar en del luft som ska passera kortet. Därför den blir varm

Visa signatur
Permalänk

vram brukar generellt inte han nån temp givare så du får fixa nån form av extern givare isf.

och att backplaten blir varm kan ju bero på att det sitter en gpu bara 4-5mm från den som blir uppåt iaf 60-70 grader såvida du inte har nån form av vattenkylning och metallkrysset som du pratar om sitter skruvad i kylaren och håller kylaren spänd mot gpun så inte så konstigt att den kanske blir varm...

dock tror jag inte den någonsin kommer bli så varm att det är nån fara för att den ska smälta en plexiskiva och att blockera kylningen på just metallkrysset borde inte ge nån märkbar temphöjning på gpun.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Plexiglas/akryl isolerar rätt bra. Har svårt att se funktionaliteten i dessa backplates, dem är vita... punkt.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Nemen Hejsan
Kul att du fått inspiration, försök höja upp backplaten med plats distanser/brickor, det gjorde jag, få mitt gamla grafikkort vart inte backplaten så varm, dock körde jag med distanser.

Så testa det och gör en update

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ygd3n:

Tror backplaten stoppar en del luft som ska passera kortet. Därför den blir varm

Från vilket håll menar du då? Parallellt med kortets längdriktnng?

Skrivet av Rouge of Darkness:

vram brukar generellt inte han nån temp givare så du får fixa nån form av extern givare isf.

och att backplaten blir varm kan ju bero på att det sitter en gpu bara 4-5mm från den som blir uppåt iaf 60-70 grader såvida du inte har nån form av vattenkylning och metallkrysset som du pratar om sitter skruvad i kylaren och håller kylaren spänd mot gpun så inte så konstigt att den kanske blir varm...

dock tror jag inte den någonsin kommer bli så varm att det är nån fara för att den ska smälta en plexiskiva och att blockera kylningen på just metallkrysset borde inte ge nån märkbar temphöjning på gpun.

En extern sensor känns som ett avancerat alterntiv, då jag tror att VRAM sitter på samma sida av kortet som GPUn.

Jag behöver alltså varken bry mig om att backplaten kan smälta/skadas eller att metallkrysset blir varmt?

Skrivet av Waste:

Plexiglas/akryl isolerar rätt bra. Har svårt att se funktionaliteten i dessa backplates, dem är vita... punkt.

Min ska vara svart. Jag skulle snarare säga: De är snygga. Att den isolerar bra, betyder det att den stänger in mycket värme? Tror du jag behöver göra ventilationsgaller i backplaten?

Skrivet av roobi:

Nemen Hejsan
Kul att du fått inspiration, försök höja upp backplaten med plats distanser/brickor, det gjorde jag, få mitt gamla grafikkort vart inte backplaten så varm, dock körde jag med distanser.

Så testa det och gör en update

Skickades från m.sweclockers.com

Tack, det ska jag testa, men då måste jag komma på något bra sätt att distansera backplaten, eftersom jag bara har ett sketet skruvhål som är ledigt.

Frågorna just nu:

Är det viktigt att baksidan av kortet (där backplaten ska sitta) kyls bra?

Är det viktigt att värme effektivt kan avgå uppåt från baksidan av kortet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Från vilket håll menar du då? Parallellt med kortets längdriktnng?

En extern sensor känns som ett avancerat alterntiv, då jag tror att VRAM sitter på samma sida av kortet som GPUn.

Jag behöver alltså varken bry mig om att backplaten kan smälta/skadas eller att metallkrysset blir varmt?

Min ska vara svart. Jag skulle snarare säga: De är snygga. Att den isolerar bra, betyder det att den stänger in mycket värme? Tror du jag behöver göra ventilationsgaller i backplaten?

Tack, det ska jag testa, men då måste jag komma på något bra sätt att distansera backplaten, eftersom jag bara har ett sketet skruvhål som är ledigt.

Frågorna just nu:

Är det viktigt att baksidan av kortet (där backplaten ska sitta) kyls bra?

Är det viktigt att värme effektivt kan avgå uppåt från baksidan av kortet?

Det är aldrig bra att stänga igen så att värmen inte kan spridas.. Vet inte hur mycket det påverkar grafikkortet men de kan ju säkert bli ett par grader varmare Dock behöver du nog inte göra något mer än att bara höja upp backplaten lite så att luften kan passera förbi där lättare du kan ju kanske göra ett par klackar av små plexibitar och limma fast på strategiska ställen så kan dem funka både som distanser och styrning så att de sitter rakt.. och sen bara skruva fast de med den skruv du har

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Hej har gjort en backplate i plexiblas till ett grafikkort jag hade innan

Monterade den med dom befintliga 4 skruvarna som håller fast kylaren till GPUn.
sitter små fjädrar på dom skruvarna, tog bort dom och satte dom mellan PCBn och backplaten som distanser, sen monterade jag backplaten ovanpå
Gjorde även lite "lufthål" i backplaten

När jag slipade den använde jag 600p papper

bilder:

Dold text
Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli snyggt om du hittar någon som kan CNCa en platta med honeycomb-mesh. Riktigt snyggt till och med

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Spille:

Det är aldrig bra att stänga igen så att värmen inte kan spridas.. Vet inte hur mycket det påverkar grafikkortet men de kan ju säkert bli ett par grader varmare Dock behöver du nog inte göra något mer än att bara höja upp backplaten lite så att luften kan passera förbi där lättare du kan ju kanske göra ett par klackar av små plexibitar och limma fast på strategiska ställen så kan dem funka både som distanser och styrning så att de sitter rakt.. och sen bara skruva fast de med den skruv du har

Ja, det känns genomförbart. Distanserna måste i princip vara av plexiglas eftersom det inte finns mer än ett skruvhål jag kan använda.

Skrivet av Solding:

Hej har gjort en backplate i plexiblas till ett grafikkort jag hade innan

Monterade den med dom befintliga 4 skruvarna som håller fast kylaren till GPUn.
sitter små fjädrar på dom skruvarna, tog bort dom och satte dom mellan PCBn och backplaten som distanser, sen monterade jag backplaten ovanpå
Gjorde även lite "lufthål" i backplaten

När jag slipade den använde jag 600p papper

bilder:

Jag förstod inte riktigt det med skruvarna med fjädrar. Jag kan inte minnas att jag har sett några fjädrar på de skruvarna på mitt kort. (Vilket grafikkort gjorde du en backplate till?) Och jag vågar inte skruva loss något eftersom jag är rädd att förstöra kortet, vilket det tyvärr är för dyrt för. Jag vågar inte heller skruva fast någon skruv i det enda lediga skruvhålet, utan jag kommer ha någon form av plugg som bara sticks ner i det, så att backplaten ligger "löst" på grafikkortet.

Lufthålen var väldigt bra inspiration. Använde du också en pelarborr? Hur gjorde du för att få dem exakt på de tänkta linjerna som utgör rutnätet? Över vilka delar av grafikkortet är det viktigt med lufthål?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag förstod inte riktigt det med skruvarna med fjädrar. Jag kan inte minnas att jag har sett några fjädrar på de skruvarna på mitt kort. (Vilket grafikkort gjorde du en backplate till?) Och jag vågar inte skruva loss något eftersom jag är rädd att förstöra kortet, vilket det tyvärr är för dyrt för. Jag vågar inte heller skruva fast någon skruv i det enda lediga skruvhålet, utan jag kommer ha någon form av plugg som bara sticks ner i det, så att backplaten ligger "löst" på grafikkortet.

Lufthålen var väldigt bra inspiration. Använde du också en pelarborr? Hur gjorde du för att få dem exakt på de tänkta linjerna som utgör rutnätet? Över vilka delar av grafikkortet är det viktigt med lufthål?

skulle där inte va fjädrar på dom 4 skruvarna som håller fast kylaren, så kan man använda plast ringar som distanser.
Det är inget stort ingrepp!

Du lägger grafikkortet med Baksidan av PCBn upp, sen skruvar du bort dom fyra skruvarna och lägger dit fjädrarna (eller plastringar eller likannde) över hålen.
Lägger dit backplaten och fäster skruvarna igen
(Kan dock riskera att garantin ryker om det sitter sånt klistermärke på ngn av dom 4 skruvarna)

Jag gjorde hål där det sitter komponenter som blir varma!
så under hålen du gör så sitter vram GPU osv på motsatta sidan av PCBn

kortet jag gjorde den till var ett sapphire radeon HD 6950 2GB

lite dålig på att förklara, får hoppas du fattar

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Solding:

skulle där inte va fjädrar på dom 4 skruvarna som håller fast kylaren, så kan man använda plast ringar som distanser.
Det är inget stort ingrepp!

Du lägger grafikkortet med Baksidan av PCBn upp, sen skruvar du bort dom fyra skruvarna och lägger dit fjädrarna (eller plastringar eller likannde) över hålen.
Lägger dit backplaten och fäster skruvarna igen
(Kan dock riskera att garantin ryker om det sitter sånt klistermärke på ngn av dom 4 skruvarna)

Jag gjorde hål där det sitter komponenter som blir varma!
så under hålen du gör så sitter vram GPU osv på motsatta sidan av PCBn

kortet jag gjorde den till var ett sapphire radeon HD 6950 2GB

lite dålig på att förklara, får hoppas du fattar

Det jag är rädd för är att kylaren lossnar, eller på något sätt får sämre tryck eller att kylpastan blir "förbrukad" om man skruvar fast de skruvarna som sitter där just för att hålla tryck mot GPUn.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Det jag är rädd för är att kylaren lossnar, eller på något sätt får sämre tryck eller att kylpastan blir "förbrukad" om man skruvar fast de skruvarna som sitter där just för att hålla tryck mot GPUn.

kylaren kommer inte lossna så länga du inte lyfter kortet eller ngt efter du skruvat bort skruvarna
gör du som jag förklarat så är det ingen fara att kylaren lossnar eller att kylpastan blir "förbrukad.

Men gör du så som du känner är bäst!

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Solding:

kylaren kommer inte lossna så länga du inte lyfter kortet eller ngt efter du skruvat bort skruvarna
gör du som jag förklarat så är det ingen fara att kylaren lossnar eller att kylpastan blir "förbrukad.

Men gör du så som du känner är bäst!

Så jag kan alltså skruva loss de fyra skruvarna jag har ringat in med rött i den här bilden, trots att de sitter genom ett "metallkryss"? Är de så långa att de räcker genom backplate, distanser och kretskort, eller behöver jag köpa längre skruvar? Det sitter faktiskt fjädrar mellan skruvhuvudena och metallkrysset btw.

Jag funderar även på om det går att använda sig av t ex de som är inringade med grönt. Jag antar att de röda skruvarna håller fast själva "kylblocket" mot GPUn, medan de gröna håller fast hela konstruktionen med kylfläns och fläktar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Så jag kan alltså skruva loss de fyra skruvarna jag har ringat in med rött i den här bilden, trots att de sitter genom ett "metallkryss"? Är de så långa att de räcker genom backplate, distanser och kretskort, eller behöver jag köpa längre skruvar? Det sitter faktiskt fjädrar mellan skruvhuvudena och metallkrysset btw.

Jag funderar även på om det går att använda sig av t ex de som är inringade med grönt. Jag antar att de röda skruvarna håller fast själva "kylblocket" mot GPUn, medan de gröna håller fast hela konstruktionen med kylfläns och fläktar.

precis, de du ringat in med rött är dom du ska använda dig av. dom andra håller fast en liten kylfläns mm.

För mig så gick det precis, svårt att säga om dom kommer va tillräckligt långa innan man testat! men kommer nog gå precis.

du kan fästa backplaten ovanpå den fyrkantiga metallplattan så fungerar det som distans.

Så låt oss säga backplaten är 3mm tjock, så försänker du skruvhålen och då blir det 2mm extra som skruvarna ska gå igenom.
och där lär vara 2mm tillgodo på längden på skruvarna som sitter där nu

Men i värsta fall får du gå till en järnhandel eller liknande och köpa 4st kruvar som är ngn milimeter längre

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Solding:

precis, de du ringat in med rött är dom du ska använda dig av. dom andra håller fast en liten kylfläns mm.

För mig så gick det precis, svårt att säga om dom kommer va tillräckligt långa innan man testat! men kommer nog gå precis.

du kan fästa backplaten ovanpå den fyrkantiga metallplattan så fungerar det som distans.

Så låt oss säga backplaten är 3mm tjock, så försänker du skruvhålen och då blir det 2mm extra som skruvarna ska gå igenom.
och där lär vara 2mm tillgodo på längden på skruvarna som sitter där nu

Men i värsta fall får du gå till en järnhandel eller liknande och köpa 4st kruvar som är ngn milimeter längre

Jag måste först tacka för all din hjälp. Om det funkar blir det ju sjukt mycket snyggare och bättre än så som jag hade tänkt fästa den. Men jag känner att jag måste vara säker innan jag gör detta med ett såpass dyrt kort. Om man kan skruva loss skruvarna utan att nånting förstörs, vad fyller de då för funktion?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag måste först tacka för all din hjälp. Om det funkar blir det ju sjukt mycket snyggare och bättre än så som jag hade tänkt fästa den. Men jag känner att jag måste vara säker innan jag gör detta med ett såpass dyrt kort. Om man kan skruva loss skruvarna utan att nånting förstörs, vad fyller de då för funktion?

lugnt!

Dom håller fast hela kylaren som sitter på grafikkortet
Men så länge du har kortet stilla och inte flyttar på det, så kommer PCBn inte lossna från kylaren.

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Solding:

lugnt!

Dom håller fast hela kylaren som sitter på grafikkortet
Men så länge du har kortet stilla och inte flyttar på det, så kommer PCBn inte lossna från kylaren.

Jag skruvade loss en sån skruv nu, ta i trä, och det finns inte en chans att den räcker genom plexit också. Jag får försöka köpa längre sådana. Är det M2 som gäller?

Skruven och fjädern i jämförelse med ett USB-minne

Jag noterar även att dina skruvar har betydligt större huvuden, vilket väl måste vara en fördel?

Menar du alltså att man kan skruva loss alla fyra utan att skada någonting, trots att de håller fast en kryssformad backplate?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag skruvade loss en sån skruv nu, ta i trä, och det finns inte en chans att den räcker genom plexit också. Jag får försöka köpa längre sådana. Är det M2 som gäller?

Skruven och fjädern i jämförelse med ett USB-minne

Jag noterar även att dina skruvar har betydligt större huvuden, vilket väl måste vara en fördel?

Menar du alltså att man kan skruva loss alla fyra utan att skada någonting, trots att de håller fast en kryssformad backplate?

okej, men bara att testa om skruven räcker
Annars ta med en skruv till en järnhandel eller liknande. Det kan va ngn udda storlek, vet ej om det är vanlig M3 osv.

Metallbiten är för att fördela trycket på PCBn.
Du kan skruva bort dom 4 skruvarna utan att ngt lossnar eller blir skadat
(se bara till att ha kortet med kylaren ner och flytta inte på det)

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
99:e percentilen

Jag har frågat en expert i ämnet, och han sa ungefär så här:

Skrivet av Emil B:

De fyra skruvarna håller fast ångkammaren mot GPUn. Om jag minns rätt sitter ångkammaren relativt löst inne i kylaren, så om du plockar alla fyra skruvarna och råkar stöta till kortet kan den lossna från GPUn. Det går att trycka fast den igen, men det är väldigt många skruvar som behöver skruvas loss för att ta bort resten av kylaren. Det är nog bra om du kan ta skruvarna parvis på något sätt, men jag vet inte riktigt hur du tänker fästa backplaten. Det kan komma in luft i kylpastan om ångkammaren lossnar, men det bör inte skada kortet.

(Det är jag som citerar, och mitt minne är inte det bästa, så jag ber om ursäkt för eventuella fel.)

Och här finns nyckeln: ta skruvarna parvis! Det kan förstås vara riktigt svårt eller helt omöjligt att skruva ur några skruvar när man väl har lagt på backplaten, men jag kom på att jag kan skruva ur två av de fyra skruvarna (i motsatta hörn förstås), lägga på backplaten och sedan ersätta de två skruvarna med längre skruvar, som både håller fast backplaten och ångkammaren. På så sätt skruvar jag aldrig loss ångkammaren helt, utan två av dess originalskruvar kommer vara kvar hela tiden. Det blir inte riktigt lika snyggt, men jag tycker inte att det är värt risken att skruva loss alla skruvarna.

Stort tack till Emil för svaret!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Viktigaste är att backplaten har en funktion. Om den bara isolerar värme och samlar damm förstår jag inte varför man måste ha det. Rent sagt dumt, min åsikt.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Waste:

Viktigaste är att backplaten har en funktion. Om den bara isolerar värme och samlar damm förstår jag inte varför man måste ha det. Rent sagt dumt, min åsikt.

Den får väl i princip två funktioner: Skyddar grafikkortet om man skulle råka tappa något och just, som du sa, samlar damm. Det är nämligen mycket enklare att damma av en slät plexiglasskiva än ett kretskort. Men jag bygger den framförallt av estetiska skäl.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Då har jag äntligen en ny uppdatering. Arbetet med backplaten stod still i några dagar, då jag tillverkade en adapter/plattform för att få ut 12 V i verkstaden. Tidigare har jag fått springa två våningar upp och ner varje gång jag skulle testa en lysdiodkrets eller en fläkt, men nu har jag det i verkstaden istället! Sparar mycket tid och arbete. Kan även använda den för att påskynda torkningsprocesser genom att ansluta en fläkt till den. Så här blev den:

Den gröna dioden lyser när strömmen är påslagen. (Klicka för full storlek.)

Slipat med sandpapper. Det ser väldigt repigt ut, och det är det också.

Till slut, efter mycket slipande hit och dit, valde jag att slipa parallellt med plattans längdriktning, men bara i ena hörnet. Ni kommer förstå varför senare! Här har jag även sprayat undersidan av backplaten röd.

Dold text

Tror ni att det finns någon risk att färgen (som sitter på den sidan av backplaten som är mot PCB:n) kan smälta och rinna ner på kortet? GPUn blir aldrig varmare än 75 grader, men jag vet inte hur tempsen ligger på andra delar av kortet.

Jag har ett annat problem att lösa också: Är det någon som vet vad den fonten heter som de har använt till texten "7970" på den här bilden? Eller någon font som liknar den? Jag behöver något av följande:
1. Fonten som Sapphire har använt till etiketten på sitt referens-7970;
2. en liknande font;
3. en högupplöst bild på "7970"-texten på Sapphires referenskort;
4. en font som liknar Arial, där sjuorna är böjda men niorna inte går "upp" så mycket i den nedre vänstra änden, alltså så här snarare än så här; eller
5. en annan snygg font som passar till ett 7970.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Då har jag äntligen en ny uppdatering. Arbetet med backplaten stod still i några dagar, då jag tillverkade en adapter/plattform för att få ut 12 V i verkstaden.
5. en annan snygg font som passar till ett 7970.

hmmm du har valt fel material på backplaten!! ska du göra en backplate så gör EN RIKTIG BACKPLATE( XD )
du ska inte göra den av plexi utan något aluminium/tjockplåt, man har backplate för att kortet ska vara rakare och svalare och sist men inte minst finare
plexi uppfyller bara en av de sakerna..

för att skruva fast backplaten så använd ramkylarens* skruvar och thermalpads mellan kretsen och backplaten, du ska ha under ställen som blir varma(ram och transistorerna)

gör ett hål för kylaren backplate/skruvar

se också till att lacka backplate för alumium leder ström och du använder väl esd matta plus esd armband när du jobbar med grafikkortet?

Skrivet av ygd3n:

Tror backplaten stoppar en del luft som ska passera kortet. Därför den blir varm

kortet blir ändå varm när man inte har backplate och även med backplate, mina gamla 6970 med backplate blev skitvarma på backsidan!! man brände sej nästan när man kände på dem, när man belastar kortet så blir hela kretsen blir varm och det är för att värmen leds från kärnan (kolla det här)
känner du till gtx xxx kudan? korten har feta backplates där man kan koppla kylflänsar..
känner du till thermalright hr11? det är en kylfläns som man kan ha istället för skruvarnas backplate och så kyler den baksidan av kärnan... man går ner något 3grader med en sån

hmm har du sett kretsen på ett överhetat gpu? färgen blir mörkare på ställen där det blir varmt, så alla kort blir varma på backsidan

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Gulbanan:

hmmm du har valt fel material på backplaten!! ska du göra en backplate så gör EN RIKTIG BACKPLATE( XD )
du ska inte göra den av plexi utan något aluminium/tjockplåt, man har backplate för att kortet ska vara rakare och svalare och sist men inte minst finare
plexi uppfyller bara en av de sakerna..

för att skruva fast backplaten så använd ramkylarens* skruvar och thermalpads mellan kretsen och backplaten, du ska ha under ställen som blir varma(ram och transistorerna)

gör ett hål för kylaren backplate/skruvar

se också till att lacka backplate för alumium leder ström och du använder väl esd matta plus esd armband när du jobbar med grafikkortet? n

Jag valde plexiglas för att det är enkelt och riskfritt: Då det inte leder ström riskerar jag inte att skada kortet. Dessutom är det lätt att arbeta med och billigt. Jag har som sagt ingen CNC-fräs.

Kortet är redan böjt, märkte jag idag! Men jag ska bygga något stöd för det, så att det inte böjs mer.

Jag ska göra hål ovanför GPU:n och VRAM för ökad ventilation och snyggare utseende.

Jag har ingen ESD-matta. Jag lägger grafikkortet på den ESD-påse det kom i när jag ska mäta något på det. Är det fel?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Jag valde plexiglas för att det är enkelt och riskfritt: Då det inte leder ström riskerar jag inte att skada kortet. Dessutom är det lätt att arbeta med och billigt. Jag har som sagt ingen CNC-fräs.

Kortet är redan böjt, märkte jag idag! Men jag ska bygga något stöd för det, så att det inte böjs mer.

Jag ska göra hål ovanför GPU:n och VRAM för ökad ventilation och snyggare utseende.

Jag har ingen ESD-matta. Jag lägger grafikkortet på den ESD-påse det kom i när jag ska mäta något på det. Är det fel?

En ESD påse ger endast skydd I PÅSEN, så det är bättre du har kortet direkt på bordet än att den ligger utanpå påsen

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Solding:

En ESD påse ger endast skydd I PÅSEN, så det är bättre du har kortet direkt på bordet än att den ligger utanpå påsen

Menar du att det är bättre utan ESD-påse eller bara att det inte spelar någon roll?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Menar du att det är bättre utan ESD-påse eller bara att det inte spelar någon roll?

Japp.
Esd påsen leder ström och funkar som en skyddandelager, när du har kortet i den...
Lägg den på en tidning(inte bilaga utan en tidning, tunnpapper)