Msi Lightning 7970 3'e skärmen tappar signal.

Permalänk
Medlem

Msi Lightning 7970 3'e skärmen tappar signal.

Hejsan Sweclockare!

Jag har börjat få ett problem med mitt nya msi lightning graffe.

Helt random (kan vara när datorn bara står och idlar. Kan även hända när jag sitter och spelar) tappar min 3'e skärm signal till grafikkortet.
Just i denna skrivandes stund så kom signalen tillbaka igen men detta har hänt innan så jag undrar om någon annan varit med om detta fenomen och kanske har några tips på vad det kan vara för fel?

Jag kör ingen överklockning just för att vara säker på att det inte är problemet.
Jag har även flyttat runt på kablarna för att eliminera att någon av utgångarna skulle vara kassa. Dock utan bra resultat.

Jag har magkänslan att det kan vara driversen (de senaste kör jag på nu) men är inte säker på det.

//Z

Permalänk
Medlem

Vad kör du för adaptrar på den skärmen?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Vad kör du för adaptrar på den skärmen?

kör alla på aktiva mini-dp till dvi. körde en skärm på dvi till vga konverter innan för att testa men ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgin:

kör alla på aktiva mini-dp till dvi. körde en skärm på dvi till vga konverter innan för att testa men ingen skillnad.

Okej men dom är certade till eyefinity?
Jag fick slå om en av mina skärmar från DVI läge till D-Sub annars funkade inte den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Okej men dom är certade till eyefinity?
Jag fick slå om en av mina skärmar från DVI läge till D-Sub annars funkade inte den.

Jag kör inte eyefinity. Jag kör bara 3 skärmar. har ingen eyefinity påslagen.

Certifierade för eyefinity vet jag inte om de är. De är från Xfx, aktiva minidp till dvi adaptrar.

Saken är att. Det kan fungera klockrent i flera timmar. Sen vipps så går den ena skärmen svart. Om jag går in och kollar inställningarna för bildskärmarna så tror windows fortfarande att skärmen är aktiv fast än att det står på skärmen no signal.

Saken är att jag har inte haft dessa problem när jag köpte grafikkortet. Jag tror det började efter att jag uppdaterat driverna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgin:

Jag kör inte eyefinity. Jag kör bara 3 skärmar. har ingen eyefinity påslagen.

Certifierade för eyefinity vet jag inte om de är. De är från Xfx, aktiva minidp till dvi adaptrar.

Aha okej men det kanske blir bättre om du skapar en eyefinity profil?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajlie:

Aha okej men det kanske blir bättre om du skapar en eyefinity profil?

Tyvärr tror jag inte detta löser problemet. Testa kan man alltid men ja.. jag är skeptisk över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgin:

Tyvärr tror jag inte detta löser problemet. Testa kan man alltid men ja.. jag är skeptisk över det.

Men om du har testat att byta runt kablarna och adaptrarna så kan det kanske vara skärmen i sig? Testa med en annan skärm kanske?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Som kajile sa, testa en annan skärm. Det är inte portens eller kabelns fel så då återstår bara grafikkort eller skärm. Om det fortfarande samma fel så vet du iallafall att det är grafikkortet och då kanske du kan få ett nytt.

Jag tycker du bör prova på eyefinity om problemet fortfarande kvarstår (efter skärmbyte), det skadar inte.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Hejsan Gubbar!
Har varit lite inaktiv pga jobb men nu är jag tillbaka efter lite meckande.

Har provat följande:
Jag har uteslutit att det där skärmarna då jag har testat var och en på en annan dator och alla ingångar på skärmarna. Kablarna är även uteslutna på samma sätt.
Dock nu kommer det roliga...

För några dagar sedan körde jag uteslutningsmetoden på mina minidp till dvi adaptrar och kom underfull med att det var en specifik adapter som orsakade problem (bytte mellan olika skärmar och fick fram samma problem mellan de olika).
Dock idag när jag vaknade och satte igång skärmarna då hade jag ännu en skärm som vägrade vara med i leken.
Så nu har jag 2 adaptrar som beter sig konstigt åt. Det skumma är att adaptern funkar med en skärm men vägrar fungera med en annan skärm.

Setupen jag hade innan detta problem uppstod var att jag hade 2 minidp och en dvi kopplad till mina 3 skärmar.
Jag börjar misstänka att grafikkortet är boven i dramat för vad är sannolikheten att 2 adaptrar går åt h...

Jag ska ta och testa adaptrarna hos min kusin som har ett likadant kort.

Jag har kört överklockning på grafikkortet men det har aldrig gått över 65 grader så jag kan inte påstå att det är en stor mängd överklockning som har skett. Har även använt msi's Kombustor för att testa stabiliteten och det har fungerat fint.

Några tankar och idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgin:

Hejsan Gubbar!
Har varit lite inaktiv pga jobb men nu är jag tillbaka efter lite meckande.

Har provat följande:
Jag har uteslutit att det där skärmarna då jag har testat var och en på en annan dator och alla ingångar på skärmarna. Kablarna är även uteslutna på samma sätt.
Dock nu kommer det roliga...

För några dagar sedan körde jag uteslutningsmetoden på mina minidp till dvi adaptrar och kom underfull med att det var en specifik adapter som orsakade problem (bytte mellan olika skärmar och fick fram samma problem mellan de olika).
Dock idag när jag vaknade och satte igång skärmarna då hade jag ännu en skärm som vägrade vara med i leken.
Så nu har jag 2 adaptrar som beter sig konstigt åt. Det skumma är att adaptern funkar med en skärm men vägrar fungera med en annan skärm.

Setupen jag hade innan detta problem uppstod var att jag hade 2 minidp och en dvi kopplad till mina 3 skärmar.
Jag börjar misstänka att grafikkortet är boven i dramat för vad är sannolikheten att 2 adaptrar går åt h...

Jag ska ta och testa adaptrarna hos min kusin som har ett likadant kort.

Jag har kört överklockning på grafikkortet men det har aldrig gått över 65 grader så jag kan inte påstå att det är en stor mängd överklockning som har skett. Har även använt msi's Kombustor för att testa stabiliteten och det har fungerat fint.

Några tankar och idéer?

Sant, risken för att TVÅ adaptrar går sönder är ju gaaanskaaa liten. Vad hade du för grafikkort innan då? Och om du inte redan testat- installera de gamla driverserna du hade innan!

Visa signatur

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Permalänk
Medlem
Skrivet av kUuul:

Sant, risken för att TVÅ adaptrar går sönder är ju gaaanskaaa liten. Vad hade du för grafikkort innan då? Och om du inte redan testat- installera de gamla driverserna du hade innan!

Jag hade ett nvidia kort. Så att testa gamla drivers från det går ju inte.
Burken är en vecka gammal gällande moderkort, minnen och prolle. Graffet är ca 4 månader gammalt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om detta har med ditt problem att göra, men sedan jag lade in den senaste nvidia beta-drivaren så har jag noterat liknande problem med min skärm. Den tappar signalen i någon sekund och kommer sen tillbaka. Det har dock bara hänt två, tre gånger vid samma tillfälle, och det var någon vecka sedan. Har inte det sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico:

Jag vet inte om detta har med ditt problem att göra, men sedan jag lade in den senaste nvidia beta-drivaren så har jag noterat liknande problem med min skärm. Den tappar signalen i någon sekund och kommer sen tillbaka. Det har dock bara hänt två, tre gånger vid samma tillfälle, och det var någon vecka sedan. Har inte det sedan dess.

Tack för ditt svar men tyvärr har det inte något med mitt problem då jag har ett Msi 7970 lightning från AMD.
Med tanke på att jag hade problem mellan olika driver versioner också så tror jag inte det är driverna som är problemet.

Permalänk

jag har kört med XFX adaptrar i nästan 1 år och risken för att båda ska gå sönder är inte alls särskilt liten testade nu med Powercolors aktiva och dom har hållit bra än så länge i alla fall

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X 942 CPU: Intel 3770k @ 4.2 Ghz CPU Kylare: Corsair H80 Ram:16 Gig Balistic X 1600 MhzGPU: Sapphire Radeon R9 290X med Arctic Accelero Xtreme MB: MSI Z77A-GD65 PSU: Chieftec Nitro 750w 80+ Bronze SSDer: Crucial M4 64gb + 2st KINGSTON SSDNOW V+200 128gb i Raid 0Hårddiskar: 2st WD Black 1TB i raid 0 + en WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickieponken:

jag har kört med XFX adaptrar i nästan 1 år och risken för att båda ska gå sönder är inte alls särskilt liten testade nu med Powercolors aktiva och dom har hållit bra än så länge i alla fall

Jasså är det så pass? Kanske ska ta och kontakta komplett och returnera dessa adaptrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgin:

Jasså är det så pass? Kanske ska ta och kontakta komplett och returnera dessa adaptrar.

Vet inte om detta hjälper dig alls men lite info iaf.

Jag kör 3st7970 med 3st 2560x1440 skärmar.

Efter mycket letande var jag tvungen att gå på DelTaco´s Mini DP till DP klablar för 2 av skärmarna samt dual link DVI till sista.
Jag visste direkt att med något som heter DelTaco var man illa ute, men jag hittade verkligen inga rimliga alternativ då jag generellt undviker adaptrar i största möjliga mån.

Mycket riktigt visade sig ena kabeln vara glapp med liknande problem du beskrev, dock mycket enklare för mig att konstatera.
bytte ut skiten mot en Aktiv adapter som Äppelkillen påstod skulle klara upplösningen utan problem... det var fel skärmen gick bara i 1080.

Är nu åter på en ny Mini DP till DP kabel från tacostillverkaren, denna gång fungerar det bra än så länge.
Jag fick en enorm känsla i mitt letande att just miniDP är ett ungt/obeprövat fenomen i PC världen, vilket säkerligen kan leda till många märkliga problem.

Hur som helst skulle jag hålla mig ifrån adaptrar över huvudtaget om möjligt, då finns risken dock att även du gör mig sällskap i texmexträsket.

Visa signatur

8=======================================================================D
Så stor minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnuttiz:

Vet inte om detta hjälper dig alls men lite info iaf.

Jag kör 3st7970 med 3st 2560x1440 skärmar.

Efter mycket letande var jag tvungen att gå på DelTaco´s Mini DP till DP klablar för 2 av skärmarna samt dual link DVI till sista.
Jag visste direkt att med något som heter DelTaco var man illa ute, men jag hittade verkligen inga rimliga alternativ då jag generellt undviker adaptrar i största möjliga mån.

Mycket riktigt visade sig ena kabeln vara glapp med liknande problem du beskrev, dock mycket enklare för mig att konstatera.
bytte ut skiten mot en Aktiv adapter som Äppelkillen påstod skulle klara upplösningen utan problem... det var fel skärmen gick bara i 1080.

Är nu åter på en ny Mini DP till DP kabel från tacostillverkaren, denna gång fungerar det bra än så länge.
Jag fick en enorm känsla i mitt letande att just miniDP är ett ungt/obeprövat fenomen i PC världen, vilket säkerligen kan leda till många märkliga problem.

Hur som helst skulle jag hålla mig ifrån adaptrar över huvudtaget om möjligt, då finns risken dock att även du gör mig sällskap i texmexträsket.

Ja komplett kommer få tillbaka mina adaptrar för det är bannemej oacceptabelt att 2 st slutar fungera.
Blir väll att sälja mina skärmar och köpa DP skärmar istället.