Överklocka i5 3570k med standardkylare i Mini-ITX

Permalänk

Överklocka i5 3570k med standardkylare i Mini-ITX

Hejsan, beställer idag min http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10595 till ett rabatterat pris.

Har hört mycket om att k-modellerna klockar väldigt bra bara genom att öka multipliern. Min fråga till er är hur mycket tror ni jag kan klocka upp den i med standardkylare och mini-itx med kraftigt försämrad kylning. Är det ens lönt för den prestanda-boosten?

Har bara överklockat lättare innan genom att ändra bus hastighet då multipliern på min nuvarande processor är låst.

Tack
Dagonhite

Permalänk
Medlem

Det sitter ett h77 i datorn, går ej att klocka då har jag för mig

Permalänk
Skrivet av fredde1337:

Det sitter ett h77 i datorn, går ej att klocka då har jag för mig

Kan någon bekräfta detta?

Permalänk
Avstängd

Ja, man kan inte klocka med h77, behövs z77/z68/p67

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Avstängd

Och i ett så litet chassi får du ganska snabbt problem med värme, så fast det skulle gå att klocka så är det nog ingen bra ide

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Du kan väl klocka upp till turboklocken? Jag sitter i ungefär samma sits men har inte fördjupat mig i det då jag inte har behov av att klocka.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagonhite:

Hejsan, beställer idag min http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10595 till ett rabatterat pris.

Har hört mycket om att k-modellerna klockar väldigt bra bara genom att öka multipliern. Min fråga till er är hur mycket tror ni jag kan klocka upp den i med standardkylare och mini-itx med kraftigt försämrad kylning. Är det ens lönt för den prestanda-boosten?

Har bara överklockat lättare innan genom att ändra bus hastighet då multipliern på min nuvarande processor är låst.

Tack
Dagonhite

"kraftigt försämrad kylning" i förhållande till vad? Standardkylaren är ju utgångspunkten. Det finns inget som säger att man måste ha stort chassi och specialkylare för att det ska funka hyfsat. Möjligtvis låter det lite mer om fläkten men det är du som bestämmer om det är ett problem.

Nu kan du ju som sagt inte klocka något iallafall med ditt mobo men du kanske köper ett nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagonhite:

Hejsan, beställer idag min http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10595 till ett rabatterat pris.

Har hört mycket om att k-modellerna klockar väldigt bra bara genom att öka multipliern. Min fråga till er är hur mycket tror ni jag kan klocka upp den i med standardkylare och mini-itx med kraftigt försämrad kylning. Är det ens lönt för den prestanda-boosten?

Har bara överklockat lättare innan genom att ändra bus hastighet då multipliern på min nuvarande processor är låst.

Tack
Dagonhite

Jag kör min i 4,2GHz med stockkylare i ett mATX-chassi (Silverstone TJ08-E) utan några som helst värmeproblem. Klockade upp till det så fort jag fick den, och har inte testat pressa den något ytterligare.