Grafikkort låter mycket under krävande spel

Permalänk

Grafikkort låter mycket under krävande spel

Hej!

Jag har en dator som överlag är väldigt bra prestandamässigt och jag gillar den i allmänhet. Dock har jag ett problem. jag har inte spelat så mycket nya spel sedan jag fick den och när jag börjat göra det dom senaste dagarna slås jag av att den låter en hel del (trots att den nästan är knäppt tyst i annan användning bortsett från videorenderingsgrejer och dylikt så klart). jag skulle prova Star Craft 2 idag för första gången och den drog igång och började låta som en mindre dammsugare.

genom speccy har jag kunnat konstatera att det enda som stiger i temperatur är grafikkortet. (ligger på runt 63 grader när jag spelar). alla andra temperaturer ligger nästan helt still. så jag antar att det är grafikkortets fläktar som låter.

Grafikkortet är ett EVGA GeForce GTX 560Ti DS SC http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930273

Det jag undrar är finns det några inställningar eller något man kan göra för att justera fläkten och är detta rekommenderat?

det är ju inte som att själva ljudet är förskräckligt, låter bara som en fläkt som spinner men det hörs ganska väl så andra kanske blir irriterade om jag spelar t.ex. på natten eller vid olämplig tidpunkt. dessutom blir det lite kallt i rummet

Permalänk
Antielefant

Vad är resten av din dator?

Vad gäller just Starcraft II kan jag rekommendera att aktivera V-Sync i och med att man annars kan få onödigt hög FPS.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Vad är resten av din dator?

Vad gäller just Starcraft II kan jag rekommendera att aktivera V-Sync i och med att man annars kan få onödigt hög FPS.

Hej tack för info! Hur aktiverar man V-Sync?

ps. det lät även i ett annat lite äldre spel från 2007 Broken Sword 4 när jag spelar det på 1920x1080 full grafik.

Övriga datorn är:

HD2TB WD SATA-600 64MB,Caviar Black,7200RPM
CPU Core i7 2600K
2x Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/VENG.
PSU Fractal Design 650W Tesla/650W/80+
DVD±RWOptiarc7283S Svart 24x/DL/SATA/L-Flash/OEM
MK Gigabyte Z68X-UD3H Socket 1155, Z68
Kab Fractal Design Define R3/SVART/NO-PSU USB 3.0
GK EVGA GeForce GTX 560Ti DS SC

mvh

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Babbavarium:

Hej tack för info! Hur aktiverar man V-Sync?

mvh

Det brukar finnas i spelet Grafik-Inställningar.
Annars går det alltid att tvinga via Nvidia's kontroll panel --> Hantera 3D inställningar --> Programinställningar --> <Spelnamn> --> Vertikalsynk --> Tvinga på.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babbavarium:

Hej tack för info! Hur aktiverar man V-Sync?

Om jag inte minns fel gör man det i Grafikinställningarna i SC2 (eventuellt under avancerat).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Babbavarium:

Hej tack för info! Hur aktiverar man V-Sync?

ps. det lät även i ett annat lite äldre spel från 2007 Broken Sword 4 när jag spelar det på 1920x1080 full grafik.

Mm, det låter som sagt som att du får någon form av coilwhine på grund av för hög framerate.

Ställ in följande i NVidia kontrollpanelen;

...men förstås antingen i den globala profilen eller för specifikt det spelet - inte Skyrim.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Tack för hjälpen! jag satte på vertical sync i själva spelet och på en första test känns det som att det lät betydligt mindre har inte prövat fullt ut ännu.

men graderna ligger fortfarande runt 63-65? är det normal temperatur ungefär? vid vilken temperatur börjar det närma sig för högt? och rent hypotetiskt vad skulle för hög temeperatur innebära i praktiken? att grafikkortet tappar i livslängd eller är påverkar det annat också? bara undrar för eventuella framtida fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Babbavarium:

Tack för hjälpen! jag satte på vertical sync i själva spelet och på en första test känns det som att det lät betydligt mindre har inte prövat fullt ut ännu.

men graderna ligger fortfarande runt 63-65? är det normal temperatur ungefär? vid vilken temperatur börjar det närma sig för högt? och rent hypotetiskt vad skulle för hög temeperatur innebära i praktiken? att grafikkortet tappar i livslängd eller är påverkar det annat också? bara undrar för eventuella framtida fall.

När du närmar dig hundra så är väl smärtgränsen nådd^^

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

63-65 grader är inga temperaturer att tala om alls för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Ladda ner MSI Afterburner, har för mig att du kan där glra en fläktprofil, det gör inget om kortet blir lite varmare, tex upp till 85c för full load

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har du Fractals fläktkontroller (monterat på baksidan, justerar chassifläktarnas hastighet) installerad? Om jag har min på lägsta läget så blir grafikkortet märkbart högljudd vid spelande jämfört med om det är på högsta läget.
Eller så köper du flera chassifläktar så GFX-fläkten inte behöver öka hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

560 ti låter mycket vid hög belastning, tro mig, jag sitter med två dammsugare i lådan (det låter så ibland )

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Ok tack, bra att veta det! det går inte över 72 grader och ljudet stör mig inte längre på fullt. så allt fungerar prima nu

Permalänk
Skrivet av cvttca:

Har du Fractals fläktkontroller (monterat på baksidan, justerar chassifläktarnas hastighet) installerad? Om jag har min på lägsta läget så blir grafikkortet märkbart högljudd vid spelande jämfört med om det är på högsta läget.
Eller så köper du flera chassifläktar så GFX-fläkten inte behöver öka hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag har inte den installerad. ska kolla upp det! har laddat ner precision X också baraföratt

Permalänk

Jag var på väg att skriva en arg post om ordet Coilwine. Många missförstår vad coilwine är! Snälla alla ni som tror att coil-wine är svaret på frågan "vad låter på mitt graffe" titta här: http://www.youtube.com/watch?v=SeahtqeTrGo

Notera det högfrekventa "vinandet" som varierar i olika frekvenser.

Sedan se här: http://www.youtube.com/watch?v=Drl2SQIrJFI (fläktljud)

Okej???
Fläkt på graffet = dammsugare
Coilwine = ett ord som kidsen bör undvika tills de har läst 2:an eller 3:an på elektro (eller farkost/maskin för den delen för att fatta att en fläkt låter mycket)

/rant done sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

560 ti låter mycket vid hög belastning, tro mig, jag sitter med två dammsugare i lådan (det låter så ibland )

Ett 560 ti låter inte alls, om du inte har Coil whine dvs......... Sen finns det bättre och sämre fläktar.

Skrivet av Babbavarium:

Tack för hjälpen! jag satte på vertical sync i själva spelet och på en första test känns det som att det lät betydligt mindre har inte prövat fullt ut ännu.

men graderna ligger fortfarande runt 63-65? är det normal temperatur ungefär? vid vilken temperatur börjar det närma sig för högt? och rent hypotetiskt vad skulle för hög temeperatur innebära i praktiken? att grafikkortet tappar i livslängd eller är påverkar det annat också? bara undrar för eventuella framtida fall.

Mitt Asus 560 ti DC II ligger på 59 grader @940 mhz men jag har ett riktigt välventilerat chassi. Så din temperatur är helt ok.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Ett 560 ti låter inte alls, om du inte har Coil whine dvs......... Sen finns det bättre och sämre fläktar.

Mitt Asus 560 ti DC II ligger på 59 grader @940 mhz men jag har ett riktigt välventilerat chassi. Så din temperatur är helt ok.

Klart som fan att ett 560 ti låter om fläktarna varvar upp. Skall man ha ett helt tyst kort är det passiv kylning som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Klart som fan att ett 560 ti låter om fläktarna varvar upp. Skall man ha ett helt tyst kort är det passiv kylning som gäller

Återigen, ett 560 ti LÅTER INTE ALLS! BARA OM DET ÄR COIL WHINE!

läs igen vad jag skrev, sen kan du gå och känna dig dum ett tag *vink vink*

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Återigen, ett 560 ti LÅTER INTE ALLS! BARA OM DET ÄR COIL WHINE!

läs igen vad jag skrev, sen kan du gå och känna dig dum ett tag *vink vink*

Är du full?

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Återigen, ett 560 ti LÅTER INTE ALLS! BARA OM DET ÄR COIL WHINE!

läs igen vad jag skrev, sen kan du gå och känna dig dum ett tag *vink vink*

Hur tänker du nu? Det är väl klart att ett kort med fläktar låter, speciellt om det blir varmt då fläktarna börjar flytta mer luft.

Men du kanske bara trollar vad vet jag

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Ett 560 ti låter inte alls, om du inte har Coil whine dvs......... Sen finns det bättre och sämre fläktar.

Mitt Asus 560 ti DC II ligger på 59 grader @940 mhz men jag har ett riktigt välventilerat chassi. Så din temperatur är helt ok.

Som fan klart att ett GTX 560ti kan låta mycket då de är beroende vad för märke man köpte på sitt 560ti.
Då du sitter med Asus DCII som låter knappt då den är gjord för att låta lite.
Då ett EVGA kanske inte är gjord på samma sätt att låta så¨lite som möjligt, om du testat ett referens kort så låter de som JET plan i en dator.
Tycker du bör fan ha lite koll på de olika fläktarna på alla olika märken

Permalänk

Öppna lådan och blås ut eventuellt damm. Kolla alla flänsar och fläktar. Din setup ska inte låta vid de belastningarna du beskrivit.

Jag tror att du har en rejäl dammpropp någonstans.

Edit: citerade fel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Öppna lådan och blås ut eventuellt damm. Kolla alla flänsar och fläktar. Din setup ska inte låta vid de belastningarna du beskrivit.

Jag tror att du har en rejäl dammpropp någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Du citerade lite fel men TS förstår nog iaf

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Du citerade lite fel men TS förstår nog iaf

Hoppsan, skrev från telefonen så råkade nog klicka citera istället för svara!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Är du full?

Nej, men jag kan tänka.

Skrivet av Wallman_91:

Hur tänker du nu? Det är väl klart att ett kort med fläktar låter, speciellt om det blir varmt då fläktarna börjar flytta mer luft.
Men du kanske bara trollar vad vet jag

Ett kort låter inte, men kylarens fläktar gör det, men läs vad jag svarade på istället för att göra bort dig

Skrivet av AndyB91:

Som fan klart att ett GTX 560ti kan låta mycket då de är beroende vad för märke man köpte på sitt 560ti.
Då du sitter med Asus DCII som låter knappt då den är gjord för att låta lite.
Då ett EVGA kanske inte är gjord på samma sätt att låta så¨lite som möjligt, om du testat ett referens kort så låter de som JET plan i en dator.
Tycker du bör fan ha lite koll på de olika fläktarna på alla olika märken

Eh, nej... men kylare på kortet kan låta *suck* återigen, ser du ens vad jag har svarat på? Om inte, lär dig läsa först, sen svara

Att folk är totalt obildade och inte vet hur man uttrycker sig är inte mitt fel, kanske dags att gå om grundskolan för vissa?

Återigen, ett kort låter ENBART om det är COILWHINE! En kylares fläktar (ja där har vi skillnad på mitt DC II vs referens vs MSI's etc etc) har olika egenskaper. Ett 560 ti är ett... 560 ti!

Låter era processorer också?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Nej, men jag kan tänka.

Ett kort låter inte, men kylarens fläktar gör det, men läs vad jag svarade på istället för att göra bort dig

Eh, nej... men kylare på kortet kan låta *suck* återigen, ser du ens vad jag har svarat på? Om inte, lär dig läsa först, sen svara

Att folk är totalt obildade och inte vet hur man uttrycker sig är inte mitt fel, kanske dags att gå om grundskolan för vissa?

Återigen, ett kort låter ENBART om det är COILWHINE! En kylares fläktar (ja där har vi skillnad på mitt DC II vs referens vs MSI's etc etc) har olika egenskaper. Ett 560 ti är ett... 560 ti!

Låter era processorer också?

De är ju då att han är tröt på att höra sitt GTX 560ti FLÄKT gå upp i varv för gpun blir varm.
Jag är medveten vad COIL whine är då jag har de på mina 2x 5770s.
Eller är jag bara för dum för dig att förstå han menar fläkten och inte coil whine, då coil whine inte låter lika mycket som ett jet plan eller en damsugare ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndyB91:

De är ju då att han är tröt på att höra sitt GTX 560ti FLÄKT gå upp i varv för gpun blir varm.
Jag är medveten vad COIL whine är då jag har de på mina 2x 5770s.
Eller är jag bara för dum för dig att förstå han menar fläkten och inte coil whine, då coil whine inte låter lika mycket som ett jet plan eller en damsugare ?

Ok, jag tar detta igen.... LÄS VAD JAG CITERADE!

*suck*

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Ok, jag tar detta igen.... LÄS VAD JAG CITERADE!

*suck*

Klart att ett kretskort med krets på inte kan låta mer än själva spolarna isåfall.

Tyvärr har du inte förklarat detta smart nog så fy skäms på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Ok, jag tar detta igen.... LÄS VAD JAG CITERADE!

*suck*

Omg ärligt du omg.
Du jag vet att ett kort inte låter och de är ju fläktarna på Kylaren som låter men då du försöker leka smart med att börja säga att ett Gtx 560ti kort inte låter mja.
Du har ju delvis rätt men dom menar ju inte bara kretskortet vilket du menar då de menar hela korte med kylaren, då de menar på att ju snabbare fläkten spinner ju mera låter de och de gör de.
Men om vi går tillbaka till att ett kort låter nja de är ju inte själva kortet som låter de är spolarna som låter.
Men går vi till trådens problem då han anser att de är irriterande att höra en fläkt spinna högt har ju inte ett öre med coil whine att göra.
Det känns lite att du vill göra folk arga i dag.

Permalänk

Äsch, tog bort mitt inlägg då det inte ens är värt att svara på. Hoppas du får en lösning på ditt problem iallafall.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|