Permalänk
Medlem

Ryckningar i muskler?

Jag har i nåra veckor haft ryckningar i främst vaderna, för nån dag sen har det satt sig i högra låret. Jag är inte rädd för det men jag fattar inte riktigt vad det kommer av och hur jag ska bli av med det. Känns ju som trötta muskler, nån form av överansträngning? Min syrra, hennes man är läkare, sa att det var ofarligt och försvinner med träning. Då kan det ju inte vara överansträngning och i vilket fall har jag inte gjort nått utöver det vanliga senaste tiden. Jag har googlat och där står det mest att det kan bero på magnesiumbrist och stress? Nån som har lite ryckningar ibland som kan berätta hur ni gjort?

Permalänk

Hade lite problem med det för något år sedan, då var det så att det kunde rycka i olika muskler men speciellt i fingrarna.

Jag gjorde inget speciellt och det gick över av sig själv efter ett tag. Nu kan jag dock fortfarande få någon enstaka ryckning någonstans men det är väldigt sällan och det tror jag nästan alla får.

När det gäller träning så tränade jag ingenting då och det gör jag inte nu heller så jag vet inte om det var relaterat till det.

Permalänk
Medlem

Ät mer bananer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Ät mer bananer.

Bananer? :s

Permalänk
Avstängd

Kan få det ibland när jag druckit mycket kaffe eller ibland när jag tränar på gymmet.

Permalänk
Medlem

Får det i låren när jag har gått en period, inget jag bryr mig om och det slutar inom ett par minuter när jag sitter och vilar.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Bananer? :s

Är förhållandevis mycket magnesium i vanliga bananer, ifall man inte vill äta kosttillskott.
Hjälper mot småkramper & ofrivilliga ryckningar - i viss mån.

Kan ju också vara så att man har en släng av "restless legs" & kanske behöver hjälp med det:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Är förhållandevis mycket magnesium i vanliga bananer, ifall man inte vill äta kosttillskott.
Hjälper mot småkramper & ofrivilliga ryckningar - i viss mån.

Kan ju också vara så att man har en släng av "restless legs" & kanske behöver hjälp med det:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-...

Jag tror inte det är RLS :S har ibland ryckningar i andra kroppsdelar också, typ arm eller mage men det är mer sällan. har inte haft nått sånt här förut heller så. mår i övrigt bra och tränar rätt ofta, slarvar en del med sömn pga utgångar och sena nätter. kanske är därför