Passivt kylt GTX570 i Bitfenix Prodigy!

Permalänk
Medlem

Passivt kylt GTX570 i Bitfenix Prodigy!

Godmorgon sweclockare!

Nu har jag en liten finurlig fråga här. Jag har ett GTX 570Direct CU2 som jag försöker klämma in i ett mITX-chassi... vilket kanske inte är det smartaste av saker man kan göra.. men iallafall!

Problemet med detta kan man väl tänka sig är att grafikkortet är för jäkla gigantiskt och tar upp tre slottar men den sista slotten kan man kapa med lite vilja och en vinkelslip men kylningen blir inte lika rolig.

Jag funderar mest på om det skulle gå att passivt kyla ett GTX570 med heatsinken som följer med kortet? Eftersom det inte är referensdesign så kommer det antagligen inte fungera att köpa någon eftermarknadskylare och klistra på... vilket hade varit ganska smidigt. Blev lite osäker på att kyla det pasivt när man såg detta kort på marknaden http://www.theverge.com/2012/6/27/3120426/colorful-igame-gtx-.... Flänsen på den är ju ett monster!

Har testat att stoppa fläktarna på kortet och kontrollera tempen på kortet efter säg 10 minuter GW2 på högsta inställningar och kom fram till att tempen ökar men kommer inte över 60-70 grader. Kommer kortet ta skada av att inte ha kylaren på sig om GPU-tempen håller sig <80C? Tänkte minnena osv..

Kylflänsen för grafikkortet ser ut såhär: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1763/ASUS_570_top_...

Visa signatur

Hemdatorn: Antec 900 | Q9550 @3,6Ghz | GA-EP45-DS6 | 4 GB OCZ Ram | 4870x2 (Med coola Zalmankylare på) | 750GB HDD | 750W Corsair Nätagg

Permalänk

Det beror på hur bra ventilation du har på kylflänsen. När du stoppade fläktarn, hur va kortet monterat? I chassit du kommer använda stängt?
Testa ett benchmarking tool, typ Heaven och låt det stå i den miljön du kommer ha i ca. 1h.
Vad är temperaturerna med och utan fläkt? Håller sig tempsen under 80C så kommer GPU iaf klara sig, men har lite svårt att se det med det måste av energi som 570: drar. Har du lite extra kylning från andra fläktar i chassit så kan de nog klara sig även om jag aldrig skulle rekommendera det hela.

Kan du montera fläktar på sidan om du tar bort fläktarna på grafikkortet?

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Testa att stoppa fläktarna när du kör furmark!
Det borde ge dig en bra idé av hur bra temps du kan få.
Har själv tänkt och köpa prodigyn men vilken front-fläkt ska du ha?
120mm,200mm?
Det gör sjukt stor skillnad vilka fläktar du har, vart dom sitter och hur många du ska ha i chassit.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Galarix:

Testa att stoppa fläktarna när du kör furmark!
Det borde ge dig en bra idé av hur bra temps du kan få.
Har själv tänkt och köpa prodigyn men vilken front-fläkt ska du ha?
120mm,200mm?
Det gör sjukt stor skillnad vilka fläktar du har, vart dom sitter och hur många du ska ha i chassit.

Jag kör med en 230mm i fronten h100 och även en antec 620 moddad på grafikkortet och fyfan vad bra prestanda man får Ett system som kan hålla sig i samma ljudnivå hur som helst. Hade bara viljat haft 3 andra fläktar till kylningen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse23:

Jag kör med en 230mm i fronten h100 och även en antec 620 moddad på grafikkortet och fyfan vad bra prestanda man får Ett system som kan hålla sig i samma ljudnivå hur som helst. Hade bara viljat haft 3 andra fläktar till kylningen

Har också ett 620 moddat på mitt graffe .
Men vilka fläktar har du till din H100 och med en 620 på ditt grafikkort e väl för att sänka ljudnivån och tempsen?
Annars kan du ju skaffa andra fläktar till din 620 för att sänka ljudnivån ännu mer.
Om inte det räcker så kan du ändra så du har en passiv lösning till minnena till ditt grafikkort.
Sen kan du också ändra så du har en 120mm fläkt i fronten som blåser inåt, en 120mm fläkt i baken som blåser också inåt så du har ett jämnt tryck till din H100, tror att detta minskar ljudnivån något iaf.

Visa signatur

Citera för svar!!