Högljudd referenskylare - skäl nog för reklamation? (Webhallen)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Högljudd referenskylare - skäl nog för reklamation? (Webhallen)

Hej.

Köpte ett Palit (referens) GTX 670 av Webhallen i slutet av Juni, trots varningar om att kylaren var högljudd.
Då jag inte är direkt ljudkänslig slog jag till ändå, och mycket riktigt, den är högljudd och ganska irriterande.
( http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154305-palit_geforce_... )
Jag hoppades dock att jag skulle vänja mig vid den..

Nu 2 månader senare står jag knappt ut med den. I 30-40% är den helt okej ljudmässigt, men då kyler den inte.
Jag har testat att göra egna fläktkurvor, men både mina egna och standard-kurvan gör mig knäpp, då fläkten låter väldigt mycket när det går upp/ner i varv.

Det är inget fel på kylaren då den faktiskt kyler kortet (i 50+%) och den lider inte av Coilwhine, men som sagt, den låter ganska högt, och ljudet är ett irriterande skorrande/ylande istället för det normala behaliga "wooosh"-andet från de flesta normala fläktar.

Så jag slängde iväg ett mail till Webhallen där jag förklarade att kortet sakta men säkert håller på att ge mig tinnitus, och frågade om det var möjligt att byta kort, om jag slängde in en mellanskillnad, och idag fick jag svar:

Citat:

Hej!

Vänligen returnera varan till oss med utförlig felbeskrivning samt
ordernummer så kommer vi att undersöka den och ta beslut om den skall
bytas ut eller repareras. Observera att om varan ej är defekt, eller om
det beror på handhavandefel, kan en avgift från 250 kr tas ut för
Webhallens testarbete. Avgiften kan dock komma att bli högre om den
konstateras av ett servicecenter.

Jag skickar ut en fraktsedel till dig idag som du kan fästa på paketet.
Därefter är det bara att lämna in försändelsen hos ditt närmaste postombud.

Om du har några frågor utöver detta är du välkommen att ringa eller
maila oss på kundtjänsten.

Det går givetvis även bra att ta ärendet förbi våra butiker och besöka
servicekassan där, om du har vägarna förbi.

Om du vill så kan du byta ut grafikkortet mot ett annat vid beslut om
att varan är defekt och ska bytas ut.

Med vänliga hälsningar / Kind regards

XXXXXX X.

Webhallens kundtjänst

Så nu är min fråga, är det lönt att skicka tillbaks kortet?
Jag oroar mig för att det bara kommer vara 250 kronor i sjön då de antagligen inte kommer hitta något egentligt fel på kortet.
Referenskylarna på GTX 660 Ti / 670 är högljudda skräpkylare, men är det tillräckligt för att en eventuell reklamation ska gå igenom?

Skulle även vara tacksam om Sweclockers egen Mr.Webhall gav feedback om detta.
Tacksam för alla svar.

Edit: Hittade ett klipp på ett referens 670 som påminner väldigt mycket om mitt eget: Klippet: http://www.youtube.com/watch?v=8vpNcIIqMa4 ,förutom att mitt låter högre och mer genomträngande.
Bedöm själva.

CPU: i7-8700k + Noctua NH-U14S || GPU: MSI GTX 1080 Gaming X.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)
Skärmar: Acer Predator XB271HU, BenQ GL2450 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Webhallen
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Hej, tyvärr kan inte jag heller avgöra något utan att ha hört kortet.
Låter kortet i paritet med andra referenskort är det tyvärr inte mycket vi kan göra åt saken.

OBS: har inte möjlighet att besvara PM.

Besök vår officiella forumdel här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Sep 2008

Standardkylare låter väldigt mycket som du själv skriver. Bara att slänga på någon annan kylare, tex något från artic cooling

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Webhallen:

Hej, tyvärr kan inte jag heller avgöra något utan att ha hört kortet.
Låter kortet i paritet med andra referenskort är det tyvärr inte mycket vi kan göra åt saken.

Jag var rädd för det. Dock har jag inte haft möjlighet att lyssna på andra referenskort, men jag misstänker att det är likadant för dom.
Tack för svaret.

Citat:

Standardkylare låter väldigt mycket som du själv skriver. Bara att slänga på någon annan kylare, tex något från artic cooling

Jag vill inte förverka min garanti.

PSU: NZXT Hale90 1000W 80+ Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 4st Corsair LL120.
Lagring: Seagate Barracuda 7200rpm (2TB), Samsung 830(128 GB), Crucial MX300(525 GB), Crucial M500(240GB)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Feb 2005

Inte så mycket du kan göra rent rättsligt. Har inte hört kortet själv men vet att kylare av den typen är allt annat än tysta. Låter den inte markant mer än andra radialkylare är det inget du kan göra.

Att mäta datorns temperatur vid idle är ungefär lika värdefullt som att mäta frysens temperatur vid avfrostning.

Sitter just nu med en snoröverklockad i5 och ett nytt 1080.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2012

Är jag döv eller låter 680 referensen mycket mindre än 670? Jag har två 680 referenskort och tycker att de är både svala och tysta

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av drefk2000:

Är jag döv eller låter 680 referensen mycket mindre än 670? Jag har två 680 referenskort och tycker att de är både svala och tysta

Det är en bättre kylare än 670, drar ju dock mer ström. Har personligen inte hört 670, men 680 tycker jag också låter ganska behagligt.

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Hittade faktiskt ett klipp och mitt kort låter väldigt likt det.
Det som gör det extra störigt är att i t.ex 60% fanspeed kommer kortet låta mer om det är under press än vad det gör om det "idlar" med 60% fanspeed.
Ljudet är dessutom väldigt genomträngande, jag kan höra det även om jag har hörlurar på.

Klippet: http://www.youtube.com/watch?v=8vpNcIIqMa4 Bedöm själva.
Edit: Och ha i åtanke att kortet måste gå i minst ~60% fanspeed för att hålla grafikkortet under 85c vid krävande gaming.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2012

Vilket ljud!! Om mitt grafikkort hade haft det ljudet så hade det åkt ut direkt!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rush@Damavand Peak
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av Minsc S2:

Hittade faktiskt ett klipp och mitt kort låter väldigt likt det.
Det som gör det extra störigt är att i t.ex 60% fanspeed kommer kortet låta mer om det är under press än vad det gör om det "idlar" med 60% fanspeed.
Ljudet är dessutom väldigt genomträngande, jag kan höra det även om jag har hörlurar på.

Klippet: http://www.youtube.com/watch?v=8vpNcIIqMa4 Bedöm själva.
Edit: Och ha i åtanke att kortet måste gå i minst ~60% fanspeed för att hålla grafikkortet under 85c vid krävande gaming.

Det är jättesvårt att bedöma från en video där man inte har något att jämföra med.
Om fanspeed är konstant men ljudet ändras kanske det är coilwhine du upplever tillsammans med fläkten.

[Sabertooth Z77][2600K @ 4.5GHz][580 @ 940/2300]
Du får vad du betalar för
Trådlöst = värdelöst

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Det kan vara coilwhine, men det är inte det högfrekventa isande ljudet som jag hört från vissa nätagg, utan kortet låter helt enkelt betydligt mer under hög gpu-usage trots att det är samma fanspeed.
(från ett relativt behaglight "wooosh"-ljud till ett "rääääääääääääää"-ljud. Svårt att förklara i ord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Byt kylaren mot en mindre högljudd. Du slänger nog bara 250:- i sjön om du skickar in det .

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2002

Oj vilken kylare.. jäklar vilka stora steg den tar i hastigheten.. förstår att man nästan skiter på sig när den där drar igång

Skulle nog också bytt kylare

Citera för svar
[ASUS G751JT - Intel I7-4720HQ - Geforce GTX970M]

Trädvy Permalänk
Proffsmoddare
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av drefk2000:

Enligt flertalet rykten och källor ska det vara natt o dag mellan 670 och 680. Mina två 680's är de tystaste korten jag haft... tystare än det tystaste ensamma grafikkortet om jag ska jämföra

TS: Köp en eftermarknadskylare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Köping
Registrerad
Jan 2011

Förverka garanti?
Nästan som att man förväntar sig att behöva använda garantin.
Jag har alltid bytt kylare innan jag ens petat in den i datorn, en gång har jag lämnat in en skit kort på garanti och kylaren hade jag till och med planat/lappat.. Inga problem.

Kortet var det ökända PowerVR KYRO.. inte undra på att tillverkaren konka.
Kortet skulle prestera bättre än Voodoo2, TNT2, Geforce256 bla bla men fan seg skit får man leta efter, En ATI Rage PRO 2 med 4MB prestera bättre trots 64MB

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001
Skrivet av Minsc S2:

Så nu är min fråga, är det lönt att skicka tillbaks kortet?
Jag oroar mig för att det bara kommer vara 250 kronor i sjön då de antagligen inte kommer hitta något egentligt fel på kortet.
Referenskylarna på GTX 660 Ti / 670 är högljudda skräpkylare, men är det tillräckligt för att en eventuell reklamation ska gå igenom?

Du kunde ångrat köpet inom 2 veckor. Nu är det för sent.
Din bästa möjlighet är http://www.sweclockers.com/annonser/skapa och köp därefter ett annat kort med behaglig ljudnivå.

Eller köp en tyst och kraftfull eftermarknadskylare och byt försiktigt. Spara originalkylaren och om problem uppstår så byt tillbaka. Gör du det korrekt så kommer ingreppet inte synas.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Apr 2002

Går kortet sönder så är det ju bara återmontera referenskylaren, så gjorde då jag (Var ett 7900GT som hade problem med kondensatorer av undermålig kvalitét)

Citera för svar
[ASUS G751JT - Intel I7-4720HQ - Geforce GTX970M]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Om jag eventuellt skulle montera en eftermarknadskylare, vilken hade ni rekommenderat?
Jag har hört att Palit's variant av referens 670 skiljer sig lite, det var något om att båda minneskretsarna satt på samma sida eller något. Det lämpade sig bättre för eftermarkandskylare/vattenkylning var det någon som sa.