Permalänk
Medlem

Överföra video8 till dator.

Hejsan.

Har dragit mig ifrån att göra detta i flera års tid nu, men känner att det börjar bli dags att jag räddar mina barndomsminnen innan det är för sent.

Är som sagt Video8-band. Fick tag i en sony kamera på en loppis, med skärm osv, så jag antog att den hade lite mer utgångar osv. Men såklart så finns det bara rca, svart för bild, och vit för mono-ljud.

Första funderingen är då om det är värt att göra detta med denna kamera, eller om jag ska leta på en digital istället?

Vad krävs av datorn för att göra detta? Har en rätt så gammal, Amd 6000+, med knappt 400gb hd. Räcker det?

Känns jävligt dumt att sätta en budget för detta, eftersom det för mig är ovärderligt, men det vore bra om det inte kostade allt för mycket att köpa in prylarna som behövs. Antar att det behövs nåt pci-kort eller liknande?

Sedan skulle fortsatt hjälp också uppskattas, hur man redigerar i datorn, ev lägger in ett litet menysystem på dvd om det går m.m.

Har sökt, men får inte upp allt för mycket aktuellt.

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk

Med en gammal kamera finns alltid risken att mekaniken är knas och band kommer att tuggas. Personligen skulle jag nog rekommendera att du, ifall du verkligen värderar filmerna, ber någon seriös firma i din närhet digitalisera banden till DVD och att du sedan tar backup på DVD:erna på hårddisk. Vill du göra det själv räcker det att du köper ett billigt USB-videokort, kvaliteten kommer inte vara så värst bra på inspelningarna i vilket fall så jag tror att videokortets kvalitet betyder mindre. Vill du hellre ha ett PCI-kort kan du skicka mig PM då jag har ett begagnat som skräpar. Din prestanda räcker och blir över, om hårddiskutrymmet räcker till beror på vilket format du spelar in i. Ska du redigera filmen rekommenderas att du spelar in i DV vilket slukar ca 3,5MB/sekund, ska du inte redigera kan du likaväl spela in direkt i MPEG2 om det ska till DVD. Alternativt kan du skaffa dig en DVD-inspelare med inbyggd hårddisk, med dem kan man spela in på hårddisken och sedan skapa DVD:er som man bränner ut, de är ofta väldigt enkla att använda och jag vet att många har funktioner för att man ska kunna göra enklare redigering av typen att ta bort lite i början eller slutet av ett klipp.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver en videograbber, dyrare kort har processningen i egen hårdvara, enklare kör det i datorn, menar du att du har en enkärnig 6000+ eller x2 , en singelcore 6000+ lär gå trögt att videokoda på (men det funkar nog om du har tid) 400Gbyte disk lär ju räcka till kanske 200 timmar sd video på om du ska ha lite plats att jobba med den.
Och några digitala video8 kameror finns det inte, då heter formatet digital8 istället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en videograbber, dyrare kort har processningen i egen hårdvara, enklare kör det i datorn, menar du att du har en enkärnig 6000+ eller x2 , en singelcore 6000+ lär gå trögt att videokoda på (men det funkar nog om du har tid) 400Gbyte disk lär ju räcka till kanske 200 timmar sd video på om du ska ha lite plats att jobba med den.
Och några digitala video8 kameror finns det inte, då heter formatet digital8 istället.

Vill dock minnas att vissa digital8-kameror faktiskt kunde konvertera video8 till DV och köra ut genom FireWire. Har mitt minne fel?

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av chaos_maniac:

Vill dock minnas att vissa digital8-kameror faktiskt kunde konvertera video8 till DV och köra ut genom FireWire. Har mitt minne fel?

Digital 8 är ett annat format.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Digital 8 är ett annat format.

Oj, ursäkta mig, jag blandade ihop video8 med Hi8... urk. Du har såklart rätt.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar, uppskattas mycket.

chaos_maniac: Ska ta mig tid att gå igenom ditt inlägg lite senare idag, men menar du att kvaliteten kommer att minska, om jag lägger in via ett videokort?
Kameran jag fick tag i var i rätt så bra skick, så jag hoppas att den inte kommer att trassla.

Ska inte redigera allt för mycket, däremot så vill jag kanske klippa lite, då allt är rörigt för tillfället, och kanske lägga till nån text med info innan nytt klipp.

mrqaffe: Har en 2kärnig. Hoppas att det funkar.

Vad jag har läst så kan dom senare digital8, som även är kompatibel med äldre video8 konvertera analogt till digitalt själv. Då kopplar man bara in kameran till datorn via Firewire.

Visa signatur
Permalänk

Förlåt för otydligheten om det med kvaliteten. Det jag menade var att jag tror valet av videokort kommer spela mindre roll eftersom inspelningarna har en ganska låg kvalitet. Jag har spelat in med bra mycket svagare datorer än dig så du kommer inte ha problem med det, vare sig du köper ett billigt eller dyrt videokort. Eftersom du vill redigera föreslår jag att du spelar in i DV-format (PAL) ifall programmet tillåter, så att du får så låg kvalitetsförlust som möjligt vid redigering. Program kan jag dock inte rekommendera eftersom jag inte använder Windows för videoredigering (sitter på Mac), men vet att min morfar gillade Pinnacle Studio (klarar både videoredigering och DVD-skapande, kostar ca 600kr tror jag) och att mina vänner gillat Sony Vegas för videoredigering.

Processen för att digitalisera till datorn är rätt enkel iaf, du använder dig av den programvara som följer med videokortet, väljer format av så hög kvalitet som möjligt (DV om möjligt, i värsta fall MPEG2 med bitrate på minst 10Mbps) och startar inspelningen innan du startar uppspelningen av bandet för att slippa fel i början av videon. Spela in ett helt band i taget för att vara snäll mot banden och klipp sedan till fler segment under videoredigeringen. Glöm inte det viktigaste under videoredigeringen, att mellanspara samt ta backuper på projekt du blivit klar med.

Som diskuterat i tråden så är Hi8-band kompatibla med digital8-kameror då de använder samma fysiska band. Dock stödjer inte digital8 band av typen video8 då dessa till en början har andra fysiska dimensioner. Säkerställ vilken typ av band du kör med, om det är video8 eller Hi8, är det Hi8 kan man få tag i digital8-kameror som kan digitalisera - annars inte.

Jag hoppas jag var tydligare i detta inlägg.

EDIT: Kom på att det även finns gratis alternativ för Windows, nämligen Windows Movie Maker och Windows DVD Maker, dock har jag inte erfarenhet av dessa för att kunna yttra mig om hur väl de fungerar.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, tacksam för dina utförliga svar.

Var in till teknikmagasinet och kjell igår och tittade. Först fanns moviesaver 200,210 och 500. Sedan fanns en mer komplett där programvara osv följde med, på teknikmagasinet.

Hittade på hemsidan.

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link...

Kjells sortiment.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Var rekommenderar du?

Visa signatur
Permalänk

Den billiga på Teknikmagasinet har videoredigeringsprogrammet Ulead Video Studio SE vilket jag tror kommer räcka till och bli över. Jag skulle nog säga att köp den om du vill komma undan billigt. Pinnacle Studio MovieBox HD hos Kjell kan förmodligen leverera bättre kvalitet än de två andra dock och möjligtvis ge bättre integration med mjukvaran - smidigare helt enkelt. Är pengar inget bekymmer så leta rätt på billigaste stället att köpa Pinnacle Studio MovieBox HD, den ger nog en bra helhetsupplevelse. Magix Video Saver såg inte helt dum ut heller, men frågan är om du inte får ut samma kvalitet och funktionalitet av den billigaste EasyCAP:en och därmed är ett meningslöst mellansteg. Se till att spela in i PAL och formatet DV (kan kallas DV-AVI eller liknande) för gott resultat.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Den billiga på Teknikmagasinet har videoredigeringsprogrammet Ulead Video Studio SE vilket jag tror kommer räcka till och bli över. Jag skulle nog säga att köp den om du vill komma undan billigt. Pinnacle Studio MovieBox HD hos Kjell kan förmodligen leverera bättre kvalitet än de två andra dock och möjligtvis ge bättre integration med mjukvaran - smidigare helt enkelt. Är pengar inget bekymmer så leta rätt på billigaste stället att köpa Pinnacle Studio MovieBox HD, den ger nog en bra helhetsupplevelse. Magix Video Saver såg inte helt dum ut heller, men frågan är om du inte får ut samma kvalitet och funktionalitet av den billigaste EasyCAP:en och därmed är ett meningslöst mellansteg. Se till att spela in i PAL och formatet DV (kan kallas DV-AVI eller liknande) för gott resultat.

Låter bra det.

Så denna: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil... får vi anta ger best kvalitet? Får nog bli den ifall jag inte hittar den på andra ställen. Å andra sidan så är inte prishoppet så stort, Vill ändå ha så bra man kan med relativt små medel, eftersom detta är nåt man antagligen bara gör en gång

Edit: Är det kanske inte bättre att försöka få tag i en inspelningsbar dvd till tvn, och köra kameran genom den? Och sedan är det bara att kopiera ifrån dvdn till datorn, så får man samtidigt en extra backup i form av dvd-skivorna?

Visa signatur
Permalänk

Här har du en annan som verkar vettig. http://www.dustinhome.se/product/5010617705/pinnacle-dazzle-v...

En DVD-inspelare går ju bra det också, men jag rekommenderar då som sagt att ha en med inbyggd hårddisk. Det är lätt att en DVD blir felbränd och av egen erfarenhet blir det lätt strul med att några DVD:er blir felaktigt brända så man måste börja om. Spelar man in till hårddisk är det mycket lättare, då sparar man över de inspelningar man vill ha till DVD i efterhand och en många inspelare låter dig även klippa ifall du har några sekunder skräp i början. DVD-inspelaren innebär högre kostnad, men anses smidigare för många (inklusive min far) när det gäller att överföra mycket material. Dessutom är det inte fy skam att ha för att spela in TV.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem
Skrivet av chaos_maniac:

Här har du en annan som verkar vettig. http://www.dustinhome.se/product/5010617705/pinnacle-dazzle-v...

En DVD-inspelare går ju bra det också, men jag rekommenderar då som sagt att ha en med inbyggd hårddisk. Det är lätt att en DVD blir felbränd och av egen erfarenhet blir det lätt strul med att några DVD:er blir felaktigt brända så man måste börja om. Spelar man in till hårddisk är det mycket lättare, då sparar man över de inspelningar man vill ha till DVD i efterhand och en många inspelare låter dig även klippa ifall du har några sekunder skräp i början. DVD-inspelaren innebär högre kostnad, men anses smidigare för många (inklusive min far) när det gäller att överföra mycket material. Dessutom är det inte fy skam att ha för att spela in TV.

Låter som en bra ide. Om jag ju bränner ut på dvd via en sådan, och sedan lägger in på datorn, i vilket format blir det då? Och hur stor plats tar det?

Kan du rekommendera en dvd-brännare med inbyggt hårdisk?

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6533401 Värkar som den inte har inbyggd hårdisk?

Visa signatur
Permalänk

Från vad jag kan hitta verkar denna mest prisvärd. Jag kollade i manualen och det går att redigera bort delar man inte vill ha ifall man spelar in direkt till hårddisken. 500GB är inte illa heller! För 2500kr är det ett kap. Jag rekommenderar om du köper denna, att du läser manualen först och experimenterar en del innan du påbörjar kopieringen från banden.

http://www.pixmania.se/se/se/11968213/art/lg/dvd-inspelare-rh...

Filerna spelas in i MPEG2-format och kommer att bäddas in på ett "klurigt" sätt i en DVD-inkapsling med mappstruktur och jobbiga småfiler som bygger upp DVD-funktionalitet. Det du ska kopiera är mappen som kallas VIDEO_TS, för att sedan bränna en ny kopia på denna via dator krävs att du bränner en skicka i formatet DVD (UDF) med VIDEO_TS-mappen placerad på samma sätt som på original-DVD:n. Varje DVD kan som mest ha ca 4,3 GB på sig. Hela DVD-konceptet är en djungel för sig.

Det finns två sätt att bränna DVD, antingen bränner man en ordentlig DVD (med flashiga menyer) vilket skapar den för-vissa jobbiga filstrukturen, eller så bränner man ut enkla videofiler på en DVD och hoppas på att DVD-spelaren lyckas uppfatta dessa. Är du enbart ute efter att ha enkla videofiler så som de du får av en digitalkamera är det bättre att du kör med videokort till datorn istället.

Frågan jag ställer mig nu är dock... till vilken nytta ska det egentligen vara att få över filerna till DVD? För samma peng som DVD-inspelaren kan man köpa en bra mediaspelare, USB-minne till denna, videokort till datorn och extern hårddisk för backup. Då slipper du oroa dig över att överföra till nya format, behåll videofilerna i DV som originalformat (bra för framtida formatbyten samt bäst kvalitet) samt komprimera samtliga till XviD eller H.264/AVC så har du en ganska så modern version av dina hemfilmer som mediaspelaren tycker om. Vad tycker du om denna idé? Galen? Bra? Försöker spekulera i lite mer hållbara alternativ nu när DVD ändå håller på att fasas ut.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Haha, tror jag ger upp detta snart Känns som en djungel.

Men hade faktiskt en tanke om att ha menyer på dvdn, så att man kan få viss ordning. Och min tanke i slutändan, var att ge bort varsina ex av "dvd-samlingen" som julklapp åt mina syskon. Därav att slutresultatet ändå ska vara hyfsat. Inte säker på om en sådan dvd med hårdisk kan ge det resultatet?

Men helt klart så är det värdelöst antar jag i det långa loppet, om nu ändå dvd håller på att försvinna. Vill ju hålla det kvar i ett bra format som du säger, som håller längre.

Nu fick jag ev tag i en dvd med hårdisk som jag skulle få låna. Men känns inte så bra att lägga ner den tiden om det nu ändå inte blir ett hålbart format.

Kanske ändå bäst att fixa över allt till datorn via nån usb-manick till en början, som jag antar att jag lär göra oavsett om jag köper en mediaspelare eller inte? Så kan jag åtminstone redigera i datorn och fixa filmerna som jag tänkt.

Visa signatur
Permalänk

Ge inte upp! Det var inte mening att skrämma dig, jag tycker absolut du ska göra något och att ta det på DVD är bättre än inget! Hur snygga menyerna blir beror på inspelarens mjukvara, lek lite och se.

Alltså, det är en väldigt känslig sak tycker jag personligen för jag värderar det jag filmar mycket och vill alltid spara i ett bra slutformat, kanske är jag för petig ibland. Jag tycker att prova att spela in lite TV eller något med DVD-inspelaren och se om resultatet blir bra, spela in med hög kvalitetsinställning helst. Prova att kompilera en DVD och se hur det ser ut. Det finns (och kommer länge att finnas) i värsta fall program som sedan kan separera ut MPEG2-filer från DVD utan förluster. Kvaliteten på MPEG2 duger nog till, men se till att inte konvertera alltför mycket med årens gång, varje konvertering innebär en viss kvalitetsförlust.

Jag förstår att det är jobbigt för dig, men som sagt, DVD är bättre än att låta det ruttna på band och nu när du får låna så kör på! Köp till en extern hårddisk och spara över alla DVD:er på via datorn som backup. Skapa döpta mappar åt VIDEO_TS-mapparna så du slipper krångel med det, för att spela upp det i datorn öppnar du VIDEO_TS-mappen med t.ex. VLC.

Jag hjälper dig gärna så gott jag kan över forumet. ^^

EDIT: Nu vet jag att jag rör till det igen, förlåt. Men när du ett videokort så kan du spela in i DV, klippa till så det blir rätt och arkivera slutresultatet som DV. Sedan kan du använda DV-filen för att skapa DVD i datorn ifall du vill, du blir således inte låst till ett enda format och kan med tiden konvertera till de aktuella format som dyker upp för att visa på framtida mediaenheter medan du samtidigt behåller DV som källformat hela vägen. Jag hoppas du förstår hur jag menar.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Men hallå där..Jag håller med Chaos..Jag har själv en Panasonic DVD inspelare med 250 gb HDD..Du spelar in filmen på HDD och sedan bränner en på DVD-skivan(du väljer givetvis det bästa kvaliteten XP eller vad den nu heter)..Sedan öppnar du filmen i Avid Studio eller villket program du nu använder och raderar DVD-meny som brännaren skapade..svårare än så är det inte..JAg har på det sättet överfört många gamla minnen..Se bara till att brännaren spelar in i 16x9 formatet..Jag är ganska nöjd med den lösningen, istället för att köpa externa grafikkort osv..
En DVD-inspelare är en ganska smidig maskin, som man kan ha mycket nytta av i flera andra sammanhang..Du kan t ex spela in ett program på HDD och samtidigt titta på DVD-film(skivan)..Dessutom så kan du t ex titta på andra inspelade filmer på HDD samtidigt som du spelar in..Du kan också "spola" tillbaka på den filmen som du just spelar in och titta..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Quorthon:

..Se bara till att brännaren spelar in i 16x9 formatet..

Här känner jag dock att jag måste flika in lite med åsikt om detta. Eftersom hans material är i 4:3-format så känns det väl lite bakvänt att spela in i 16:9? När man ska njuta av familjevideos vid datorn och framöver tycker jag det är bäst att hålla sig så nära ursprungsformatet som möjligt. Inte är det väl så kul att se och minnas tillbaka till nostalgin då alla såg extremt överviktiga ut? Spelas det in i 4:3 kan man sedan låta eventuell mediauppspelare och TV ta besluten för ifall bilden ska distorteras eller inte, men håll det så rent det bara går i materialet. ^^

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Missade att den var i 4:3..helt rätt Chaos

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Drar upp denna tråd nu. Har äntligen kommit mig för att ta tag i detta. Fick tag i en enkel usb-pryl med kablar till, och det funkar rätt bra. Förutom att Kameran bara har en Rca-ljud ut. Så då blir ljudet antingen i vänster eller höger högtalare, går det att komma runt detta, så att mono-ljudet når ut till båda högtalarna?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saigon:

Hejsan.

Drar upp denna tråd nu. Har äntligen kommit mig för att ta tag i detta. Fick tag i en enkel usb-pryl med kablar till, och det funkar rätt bra. Förutom att Kameran bara har en Rca-ljud ut. Så då blir ljudet antingen i vänster eller höger högtalare, går det att komma runt detta, så att mono-ljudet når ut till båda högtalarna?

Det är väl bara att skaffa en förgrening, jag antar att det är en sån här du behöver:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Löste sig, tar vänster ur Audio out, och höger ur 3.5mm-utgången.

En annan sak då, använder powerdirector, vet inte hur bra programmet är, men ska jag spara i mpg, Dvd hq? Finns lite olika alternativ.

Vilken upplösning ska jag använda?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saigon:

Löste sig, tar vänster ur Audio out, och höger ur 3.5mm-utgången.

En annan sak då, använder powerdirector, vet inte hur bra programmet är, men ska jag spara i mpg, Dvd hq? Finns lite olika alternativ.

Du får bedöma det själv, det handlar om kvalitet mot filstorlek (hur det komprimeras) det är svårt att säga nått utan att ha bedömt resultaten så du får prova vad som passar dig bäst såvida du inte vet att du måste ha ett visst format av kompabilitetsskäl.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Får nog lösa det med nån inspelningsbar dvd eller nåt istället. Man tappar typ 20% av kvaliteten bara genom att använda en Usb video grabber, all skärpa försvinner typ. Kopplade in kameran till tvn direkt nu, och det är sjukt stor skillnad. Nu pratar jag om kvaliteten utan konvertering. Så hur det blir efter vill jag knappt veta.

Är alla Usb grabbers lika kassa?

Eller finns det Pci-kort som funkar bättre? Såg att inspelningsbara dvd ligger på runt 3000-5000kr, lite mycket kanske bara för detta ändamål?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saigon:

Får nog lösa det med nån inspelningsbar dvd eller nåt istället. Man tappar typ 20% av kvaliteten bara genom att använda en Usb video grabber, all skärpa försvinner typ. Kopplade in kameran till tvn direkt nu, och det är sjukt stor skillnad. Nu pratar jag om kvaliteten utan konvertering. Så hur det blir efter vill jag knappt veta.

Är alla Usb grabbers lika kassa?

Eller finns det Pci-kort som funkar bättre? Såg att inspelningsbara dvd ligger på runt 3000-5000kr, lite mycket kanske bara för detta ändamål?

Det handlar nog mest om priset, usbgrabbers är för det mesta väldigt billiga medan expansionskorten är mer påkostade, det skiljer också på vilken mpg kodare man använder, om det är dvd du har tänkt att göra, 2 pass enkodning ger ju bättre bild och det finns också olika algoritmer, ska du göra dvd så anses Cinemacraft vara den bästa mpg2 enkodern http://www.cinemacraft.com/en/index.html men du kanske inte måste göra det dvd kompatibelt utan kan använda nått modernare format.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det handlar nog mest om priset, usbgrabbers är för det mesta väldigt billiga medan expansionskorten är mer påkostade, det skiljer också på vilken mpg kodare man använder, om det är dvd du har tänkt att göra, 2 pass enkodning ger ju bättre bild och det finns också olika algoritmer, ska du göra dvd så anses Cinemacraft vara den bästa mpg2 enkodern http://www.cinemacraft.com/en/index.html men du kanske inte måste göra det dvd kompatibelt utan kan använda nått modernare format.

Okey:) fick tag i en LG RH7800 så får se om det funkar bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur