Permalänk
Medlem

Varmt 6990 :)

Tjena!
Har märkt att mitt His radeon 6990 har börjat bli varmt på senaste tiden, har haft kortet i just över ett år.
Kortet ligger runt 60C utan load och upp i runt 80 load. Jag kör det inte överclockat heller.
Men då undrar jag om det kan orsakas av kortets instängda kylning?
Det borde ju då samlas så pass mycket damm där efter ett tag så att det nästan helt täpper igen luftflödet?
så då undrar jag om jag ska försöka mig på att montera isär skalet för att kunna damsuga av kortet på insidan?
Kan också nämna att jag har väldigt bra luftflöde i chassit!

Isåfal har någon här någon erfarenhet hur man monterar isär det på enklaste sättet?

Permalänk
Medlem

Testa tryckluft først!

Permalänk

som du skrev ovan montera isär kortet och rengör byt även kylpasta så ser du resultat. gjorde så till mitt 6950 hade också 80c i load nu aldrig över 70c

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem

jo, har försökt att blåsa ur det man eftersom att det är så kompakt är det svårt så man lyckas inte att få ut något :/
http://images.anandtech.com/doci/4200/6990_Unique_2_WHITE_CLI...

Permalänk

http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_accelero_twin_tur...

Detta är ett alternativ... dock ett dyrt sådant

Permalänk
Inaktiv

Du skall ja tryckluft, blås med tryckluften in från baksidan så flyger det nog ut lite damm

Permalänk
Medlem

Har skruvat isär mitt gamla grafikkort, och måste säga att det inte är sådär super svårt att
göra. Se bara till att ha rätt skruvmejslar hemma så du inte förstör skruvarna, är ett vanligt
misstag jag sett mycket av.

Håll ett öga på hur allt sitter monterat när du tar isär det, och skriv gärna upp det och lägg
skruvar i ordning, för dessa kan variera en del lite beroende på var de sitter, en kompis till
mig satt fel skruv vid fläkten vilket fick den att inte kunna rotera. Så det är väl typ det man
bör tänka på, och ha ny kylpasta redo så att du kan byta ut när du plockat isär det.

Sist men inte minst, använd ESD och möjligen något som inte är statiskt att lägga kortet
på, ska det nog gå galant, för oftast när damm sitter packat är det den enda utvägen tyvärr.
Läskigt första gången men när man väl gjort det så funkar det varje gång!

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Medlem

Tror du jag tjänar mycket på ett sådant, kortet är ju känt för att kunna låta mer utav en damsugare så då borde jag ju kunna få det mycket tystare också!
http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_accelero_twin_tur...

Permalänk
Hedersmedlem

Vad du än gör så skit i dammsugaren. Har du rengjort alla chassifläktar?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

jodå! brukat blåsa ur datan försiktigt med kompressor! funkar finfint

Permalänk
Medlem

Kompressor är inte så smart heller, det kan avge en del fukt, så helst bör man
köpa sig tryckluft eller låta datorn stå en stund efter ifall kompressorn har blåst
ur fukt.

Men det vinner ju helt klart över dammsugaren alla gånger.

PS, Lite svårt att blåsa ur datan med kompressor, men datorn går nog.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Asus P7P55D | Intel core i5 @ 4.0 ghz | Corsair h50, Corsair 650W | Gigabyte 6950 Windforce | Corsair DDR3 4GB @ 1600 mhz 9-9-9-24 XMS3 | Corsair Force 3 Series 60GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorgaE:

Kompressor är inte så smart heller, det kan avge en del fukt, så helst bör man
köpa sig tryckluft eller låta datorn stå en stund efter ifall kompressorn har blåst
ur fukt.

Men det vinner ju helt klart över dammsugaren alla gånger.

PS, Lite svårt att blåsa ur datan med kompressor, men datorn går nog.

OM man är rätt utrustad med en oljeavskiljare så är det lika ofarligt som tryckluft på burk, och dom kostar inte mycket, så värdig investering.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

80 i load för ett 6990 är ingenting, jag lovar dig. Du kan ta det lugnt ett bra tag till

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz