Asus direct cu II kylare, Överskattad?

Permalänk
Avstängd

Asus direct cu II kylare, Överskattad?

Hejsan

Har ett gtx570 med denna kylare sedan det kom ut. Köpte kortet för att kylaren har fått så bra mottagande i många recensioner och fortsätter att skörda ett mycket bra mottagande än idag på nyare modeller.

Men undrar om det är bara jag som anser att de får lite för bra vällommande. För det första:

När kortet blir varmt och fläktarna måste börja att gå upp i varv så är de allt annat än tysta. På 10 % fläkthastighet hörs inte själva fläktarna men dock så verkar det finnas ngt inbyggt ljud i själva fläktmotorn som hörs. Antar att detta beror på själva styrningen då jag förmodar att motorn har ngn slags pulsstyrning. När hastigheten går över 30 % så börjar även själva fläktarna att väsnas ordentligt och vid 50 % och uppåt så låter de som en dammsugare ( i o för sig en ganska tyst dammsugare ).

Vidare så är kylaren väldigt stor och klumpig. Visst, den är ganska tyst på låga varv ( förutom det karaktäriska elaka styrljudet ) men så fort fläkatrna går fort så hörs de mycket. Min vän har tex ett msi twinfrozer och på det kortet enligt honom så hörs fläktarna knappt vid 40 % procent hastighet. I msi afterburner är dessutom 40 procent den ursprungliga lägsta fläkthastighten på user define.

Vidare, om man använder den hårdvarubaserade fläktstyrningen och överklockar kortet samt kör stresstetset i msi afterburner (asus gpu tweak fungerar inte ) så hinner inte den styrningen med. Kortet vandrar upp över 80 grader men fläkatrna går bara upp till ca 35 % och vid ca 90 grader så startar datorn om. Det fungerar bra så länge man kör kortet oklockat men klockar man blir man tvungen att använda en fläktkurva som styrs utav msi afterburner, annars blir kortet för varmt vid extrema belastningar.

Min slutsats blir att kylaren är ganska bra men att fläktarna är ganska dåliga och höggljudda samt att asus får lite för bra betyg i många recensioner. Tex så verkar msi twinfrozer ha tystare fläktar men kanske en sämre kylare.

Vad tycker ni, är verkligen Asus direct cu II så bra som många tester visar eller tycker ni som jag, att det har vissa ganska stora brister?

Permalänk

Jag tycker jättemycket om kylaren på Asus kort. Min är, i förhållande till resten av datorn, mycket tyst. Kortet håller sig i 51 grader max load, så den kyler riktigt bra också.
Det negativa är den låsta spänningen...

Edit: Spänningarna är låsta på 7970-modellen

Visa signatur

Insert funny joke here