Permalänk

Fråga om interpolering

Hej!

Jag går en kurs i datorgrafik på högskolan. Kursen riktar sig mot grafik i ett webbapplikations perspektiv. Senast gick vi igenom rasterisering. I den föreläsningen dök det upp interpolering. Jag förstod inte under föreläsningen vad det innebar, eller vad det användes till och föreläsaren lyckades inte få mig att förstå när jag bad honom förklara närmare. Nu allt jag har att gå på är texten från pp-dokumentet och en bild på en trekant med olika färger i varje hörn.

"Informationen interpoleras över hela triangeln
- I bilden ovan visas hur färginformationen kan interpoleras"

kan någon förklara för mig vad interpolering är eller skall jag bara acceptera att "informationen lagras i kordinaterna"

Permalänk
Medlem

Interpolering används många sammanhang och innebär att du använder två eller flera fördefinierade sammanhängande värden för att generera ett nytt, mellanliggande värde.

I bitmap-sammanhang kan interpolering användas för att återskapa förlorad information mellan pixlar — notera att det inte finns något sätt att säkerställa att informationen är korrekt; interpolering är bara en uppskattning. Om du exempelvis har en vit pixel följd av en svart pixel, kommer linjär interpolering anta att det ska vara en grå pixel mellan dem vid 150 % skalning.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk

Tack!
Efter ditt svar och en del googlade har det klarnat