Skulle behöva hjälp med att stämma min gitarr.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva hjälp med att stämma min gitarr.

Hej kära sweclockare!

Idag köpte jag mig en gitarr, till den köpte jag också en stämningsapparat eller vad man nu kallar det.

Dock så märker jag att det låter väldigt skumt efter jag stämt den.

Apparaten jag har heter "Pitchclip". Den har en mätare som visar om tonen är ljus eller mörk om jag uppfattade det rätt, efter att jag ställt in alla strängar så det lyser grönt på mätaren så låter det fortfarande skumt.

Jag har tidigare spelat gitarr så jag har lite erfarenhet om hur det ska låta.

Jag är ganska grön på detta så hjälp skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hör nu att det är G strängen som inte låter rätt, hittar inte G heller på skärmen.

Permalänk
Entusiast

Låter konstigt. Vad är det för gitarr? Har ingen erfarenhet av stämapparater som kör med piezomick så vet inte riktigt vad som kan bråka men eftersom de plockar vibrationer från gitarren och inte ljudet från luften kan jag tänka mig att det kan bli trassel om man har otur. Har du tillgång till en annan gitarr så du kan kolla att det inte bara är fel på stämapparaten?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

E B G D A E ska det vara, nedifrån och upp. Eller uppifrån och ned, beroende på hur man vill se på saken.
Kolla så att den inte visar b eller #.
Låt datorn spela upp tonerna och se om den uppfattar rätt. http://www.gieson.com/Library/projects/utilities/tuner/
Passa på att lyssna dig till om det låter rätt eller ej.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cubebenq:

Hör nu att det är G strängen som inte låter rätt, hittar inte G heller på skärmen.

G-strängen är alltid svår att hålla ren
Du har ingen smartphone där du kan ladda hem en sån app, bara för att kontrollera?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att stämapparater med piezomick oftast funkar bättre för att man slipper kringljud samt att man får en relativt stark signal.

Hur som helst så kanske du ska testa stämma G-strängen på gehör så att den ligger någorlunda rätt och sedan finjustera med stämapparaten. Om apparaten inte visar någon ton borde problemet vara att den ligger för mycket fel.
Nu har jag dock inte koll på om det finns olika versioner av pitchclip, för den som jag har är kromatisk och funkar på alla toner och då vore det konstigt om den inte skulle visa någon ton.

Utan att ha hört hur det låter är det nog svårt att säga mycket mer än så...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.