Språktråden (dina språkproblem här!)

Permalänk
Medlem

Kanske borde flytta diskussionen om Hen och En hit egentligen. Känns som att det passar bättre i denna tråd.

Har egentligen inte så mycket att tillägga debatten mer än att undra över objektsformen för hen. Känns ju inte helt rätt med henom som många föreslår då detta könsneutrala pronomen mer känns som ett maskulint pronomen, vilket vi redan har ett av. Behövs självfallet inte i talspråk där subjekt och objekt kan förstås av kontexten etc. men i skriftspråket blir det naturligtvis ett problem. Finns trotts allt anledningar till att vi fortfarande inte blivit av med de/dem t.ex.

Sedan kanske man bör snegla en del på den finländska debatten om hän. Här kan jag visserligen missminna mig en del. Detta till trotts vill jag ändå minnas att de letar efter ett feminint pronomen då hän uppfattas som maskulint av stora delar av befolkningen. Visserligen behöver inte vi hamna i samma fälla då vi har pronomen för detta redan men känner i alla fall att det finns en viss farhåga där.

Men min trötta hjärna kanske har helt fel och om så kanske någon kan bidra med något. Egentligen är jag mest intresserad av en fungerande, icke maskulin liknande, objektsform av hen då henom helt enkelt känns knasigt.

Permalänk
Medlem

Vet någon här med säkerhet hur man använder punktuation i en bulletpointlista? Avlutas varje bulletpoint med en punkt eller lämnas den öppen? Vilken rad i exemplet är rätt?

  • Exempelrad 1.

  • Exempelrad 2

Edit: Jag hittade det jag sökte ( http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/klarsprak/att-skriva-k... ). När leden är formulerade som fullständiga meningar skall det sättas punkt. Tack ändå!

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Release:

Vet någon här med säkerhet hur man använder punktuation i en bulletpointlista? Avlutas varje bulletpoint med en punkt eller lämnas den öppen? Vilken rad i exemplet är rätt?

  • Exempelrad 1.

  • Exempelrad 2

Edit: Jag hittade det jag sökte ( http://www.sprakochfolkminnen.se/sprak/klarsprak/att-skriva-k... ). När leden är formulerade som fullständiga meningar skall det sättas punkt. Tack ändå!

Om punkterna är en direkt fortsättning på satsen som föregår uppställningen har man endast skiljetecken i sista ledet om inte leden, precis som du redan hittat, är fullständiga meningar.

Exempel:
Kommittén föreslår att
- taket i samlingssalen målas blått
- ...
- nya karmstolar anskaffas.

Ta med dig
- svampkorg
- stövlar
- renskniv.

Tänk på följande:
- En ordentlig svampkorg räcker till mycket svamp.
- Stövlar och kraftiga skor är bra om det skulle regna.
- ...

När man ska ut på svampplockning finns det många saker att tänka på.
- Har man en ordentlig svampkorg fylls den inte så snabbt.
- ...

Exempel avkortade från Svenska skrivregler, kap. 2.2, 3:e utgåvan, 2010.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Om punkterna är en direkt fortsättning på satsen som föregår uppställningen har man endast skiljetecken i sista ledet om inte leden, precis som du redan hittat, är fullständiga meningar.

Exempel:
Kommittén föreslår att
- taket i samlingssalen målas blått
- ...
- nya karmstolar anskaffas.

Ta med dig
- svampkorg
- stövlar
- renskniv.

Tänk på följande:
- En ordentlig svampkorg räcker till mycket svamp.
- Stövlar och kraftiga skor är bra om det skulle regna.
- ...

När man ska ut på svampplockning finns det många saker att tänka på.
- Har man en ordentlig svampkorg fylls den inte så snabbt.
- ...

Exempel avkortade från Svenska skrivregler, kap. 2.2, 3:e utgåvan, 2010.

Precis. Tack för att du tog dig tid.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz