Far Cry 3 skruvar systemkraven mot AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sedan när Ubisoft stänger av deras 15 DRM så kommer högpresterande systemkrav att ändras till:

P2 350Mhz
64MB Ram
Voodoo 2

Utan alla DRM så sjunker cpu användningen med upp emot 95%

Har inte hört nått om FC3, men för Assassins Creed 3 och ev kommande titlar efter, så har Ubisoft lovat att slopa alltid-online DRM skyddet, och istället bara köra med en en-gångs aktivering vid första start.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Bra med nya spel som pushar utveckligen frammåt och drar nytta av det senaste och tvingar fram utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Har de 2 olika grafikmotorer eller är det bara jag som missar poängen?

Spelet släpps till PS3, XBOX360 och PC, hur mkt kan de scala ner motorn om de har extrema krav till PC med tanke på 7 år gammal hårdvara i konsollerna?

Intressant att se, dock tyckte jag trialern var "cartoonish" vilket är kanske så de löser problemet.

Hoppas kör all out, farcry var revolutionerande när det kom, hade gärna sett nått liknande med farcry 3 då 2:an var en besvikelse för mig.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Trodde först att det var grafikminnet det syftades på.

Väldigt oupphetsande trailer annars..

Visa signatur

Intel 10900K, RTX3090 MSI SUPRIM X, MSI 490 MPG Z490 GAMING CARBON

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se hur det flyter med HD5770, sannolikt bara i 1280*1024 om ens det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Troligtvis är det väl en hint från Ubisoft att spelet kommer vara optimerat åt helvetet fel

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... när kommer de nya konsolerna? Blir sugen på att skaffa en och sälja pc:n till förmån för en MAC snart.

WIIU ska komma strax och nästa xbox/PS Gissar (hoppas på det) jag på kommer under nästa år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Varför måste spel ofta ha dessa krystade "tuffa" berättarröster? Låter så jäkla menlöst. Man får känslan av en riktigt, riktigt, riktigt dålig film.

Tänk dig en blondin som säger "Du kan typ skjuta saker och hoppa fallskärm och glida på marken.", det är ett "krigar spel" det ska vara "häftigt" och tilltala 10-20ish åriga killar.

Permalänk
Skrivet av Sweclockers:

I vanlig ordning är dock inte systemkraven helt okontroversiella.

Korrigerar ni den dubbla negationen fick läsa meningen både en och två gånger för att förstå den.

OnT: Gillar hur de jämför 2600K med FX-4150 bara för att de räknar AMDs moduler som två kärnor vardera

Permalänk
Medlem

Skärmdumpen såg ju för jävla illa ut, haha!
Edit*
I trailern såg spelet ut att vara väldigt stelt, konstigt att dom fortsätter med den här serien.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Äntligen får jag lite mer nytta av mina 16GB i spel

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Sweet, blir nog att uppdatera datorn lagom till detta släpps
Men kan det inte vara så att de har höga krav just för att få liite mer uppmärksamhet bara?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk

yey! coop!

Permalänk
Medlem

Trailern gjorde ju inte direkt mig upphetsande!..
Men alltid kul med nya spel. + att dom verkar höja grafiken så kanske kan bli nåt vem vet

Permalänk

Far Cry har väl alltid stått högt i grafikkrav, även roligt att det ingår i Gaming Evolved! Roligt att man har AMD-grejor också!
Ser fram emot detta!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Avstängd

Luktar dåligt portat...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

FarCry1&2 var snygga men totalt värdelösa spel i min mening, trean ser inte något bättre ut, visst att dom fått snyggare karaktärer och lite mer grafiskt lull-lull, men animationerna är hur stela som helst och själva spelkänslan kommer troligtvis vara värdelös.

Ser mycket hellre fram emot ett Just Cause 3

Visa signatur

CASE: Corsair 5000D Airflow Vit MOBO: AORUS X570S PRO AX
CPU: AMD Ryzen 5800X CPU Cooler: Corsair H100i PRO RGB
RAM: 32GB Corsair Dominator Platinum 3200MHz (4x8GB) GPU: MSI Ventus 3X RTX 3070Ti
PSU: Corsair HX1000i SSD: Samsung 980 PRO M.2 500GB, Samsung 970 EVO M.2 500GB, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung 870 QVO 1TB, 2 x Gigabyte 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Skärmdumpen såg ju för jävla illa ut, haha!
Edit*
I trailern såg spelet ut att vara väldigt stelt, konstigt att dom fortsätter med den här serien.

Väldigt populärt hos Xbox 360..därav optimerat till AMD

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Skulle vilja se hur det flyter med HD5770, sannolikt bara i 1280*1024 om ens det.

Tror det grovt överskattas hur krävande spelet blir...Högsta grafiken är ju en sak, men dels kommer spelet även till 360/PS3, dels är grafikmotorn en uppdaterad version av den som FC2 hade(Dunia, som redan i FC2 hade hyfsat stöd för DX10 och flerkärniga processorer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

WIIU ska komma strax och nästa xbox/PS Gissar (hoppas på det) jag på kommer under nästa år.

WIIU har nästan samma specs som 360

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

WIIU har nästan samma specs som 360

Jag är medveten om det men det är fortfarande en konsol ur nästa generation.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dunis90:

Det är billigt ja, men samtidigt har man ju (för tillfället) ingen nytta av 8GB eller mer för speländamål. För att jag ska skaffa mer minne krävs det att spelen utnyttjar det, annars blir det ju en värdelös uppgradering.

Du kan fortsätta leva i denna illusion om du vill, vi andra njuter av bättre flyt, mindre hackande och färre CTD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AsakuroX:

FarCry1&2 var snygga men totalt värdelösa spel i min mening, trean ser inte något bättre ut, visst att dom fått snyggare karaktärer och lite mer grafiskt lull-lull, men animationerna är hur stela som helst och själva spelkänslan kommer troligtvis vara värdelös.

Ser mycket hellre fram emot ett Just Cause 3

Tycker ettan var underhållande men tvåan var ett steg i annan riktning och väldigt repetetivt. Orkade inte spela hela tvåan men ettan har jag klarat några gånger. A classic

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Du kan fortsätta leva i denna illusion om du vill, vi andra njuter av bättre flyt, mindre hackande och färre CTD.

Känns inte som en illusion. Undrar däremot ifall din illusion är äkta eller mestadels placebo.

Permalänk

Är jag den enda här på sweclockers som ser fram emot FC3? Dömer inte spelet på en trailer som vissa verkar göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FuzzyMcFluffens:

Är jag den enda här på sweclockers som ser fram emot FC3? Dömer inte spelet på en trailer som vissa verkar göra.

Nej då jag är nyfiken. Både ettan och tvåan hade nåt visst. Sen tappade de bollen oxå i o för sig men köp blir det nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

är det ens någon gamer som har mindre än 8gB idag?
blir ett x64 spel?

Jag har 4 GB i min dator och känner många som har det än.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag var faktiskt allvarlig.

Är trött på att behöva köpa nya saker till datorn för att kunna spela de senaste spelen problemfritt. Ska faktiskt sälja min PC och köpa en MAC... men det lär dock inte hända förrän man får ett sjukt stort överskott av pengar man inte vet vart man ska göra av. ^^

Men en ny konsol införskaffas så snart Wii U lanseras.

men du kan ju altid spela på den lägsta settings i spelen så får du lika bra grafik som en konsol ska skaffa ett wii u , men mest till min grabb

Visa signatur

i5 3570K 3.8 Ghz / AGG 650 W / Msi Nvidia GTX 970 / 8 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Det är klart, om man verkligen råoptimerar för bulldozer för att få ut den svårutnyttjade prestandan så kan ju den tjäna en hel del. Intels lite mer balanserade processorer käkar ju ooptimerad kod bättre.
Med det sagt så har jag svårt att tänka mig en 4150 rå på i7 ändå. Eventuellt att 4320 kan åtgärda en del av prestandagapet, men det är nog lite att drömma om den skulle ikapp också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anddan006:

jag har en AMD FX 3120 som ligger på 3.1 GHZ 8 kärnor men den är över klockad till 4GHZ
så det spelet är inga problem när man har 16GB ram

Hah, vadå? 3120? 3,1GHz?
Menar du 4120?

I så fall ligger den i 3,9GHz i stock, men har däremot inte 8 kärnor.
Du har nog snurrat till specsen på din fantasidator

Sen angående deras systemkrav, "prestanda".
En i7 2600K eller en FX 4150?
Varför ens 2600K från början, när 2500K presterar likvärdigt i spel?

(DX11
Ultra mode
4xMSAAAA enabled
16x AF enabled
HBAO enabled
Level: Operation Swordbreaker)

I den listan är ju visserligen inte 2500K med. Men med tanke på att det inte skiljer mer än 1 FPS under samma sekvens mellan en AMD Ahtlon x4 645 och en i7 2600K klockad till 5,0GHz, så borde det ju enligt logikens alla lagar inte skilja något mellan 2600K och 2500K.
Det är inte där pengarna borde gå, utan det är grafikkortet som sätter begränsningarna.

Det kan ju inte vara för att Intel är på väg att pensionera bl.a 2500K så att den inte kommer att gå att få tag på, eftersom att även 2600K åker ut samtidigt.
Och kan FC3 utnyttja mer än 4 kärnor, effektivt?

Hela den systemkravslistan är ju skriven av något skogstokigt troll på Ubisoft.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq