Permalänk
Medlem

Inte ofta man har anledning att dubbelposta. Tre års väntan är över, lagom till att man tappat intresset för Cherrybrytare ändå. Får väl köra det här tangentbordet lite plikttroget en stund i alla fall. Inte fick man rätt enterknapp heller.

Permalänk
Medlem

Hej, det är jag igen. Senaste (och sista) tangentbordsköpet för hemmet. Förutom beamspringvarianten då som inte kommer än på ett tag. Med solenoid så klart, för de där arga mailen man skickar ibland.

Permalänk
Medlem

Lotus 58 med 3D printade PETG keycaps

Permalänk
Medlem

Retro numpad

Testar en annan retrolook, lite åt ABC800 hållet.
MTNU hattar och Kailh choc v2 switchar (lätt friserade med en avbitare, annars fastnar tangenterna i nedtryck läge)

Permalänk
Medlem

Första bygget på ca 3 evigheter. Använder hemmavid.

SMK 2nd gen alps med MX-mount, steezy60 PCB och ett HMKB v1 60, keycaps är ePBT Extended 2048. Kör QMK och en rätt enkel layout.

Fick feeling när jag upptäckt att steezy60 existerade, hade suttit på switcharna i flera år utan att bygga något. Hade gärna byggt den som ett HHKB eller WKL men fegade ur den sista varianten, såhär i efterhand lite oklart varför. Hade även bara 7U spacebar hemma, hade varit fint med en mindre spacebar.

Jaja, tills nästa gång...

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainCatnip:

Här med GMK Olivia Nº3, ett av dom dummare köpen i mitt liv tror jag. Orimligt dyrt för keycaps, speciellt när man skulle ha nordiskt och rosa space, men..no regerts!
Älskar dom!
<Uppladdad bildlänk>

Älskar GMK Olivia, sjukt snyggt. Satt länge och velade men blev inget köp just för att jag tyckte det var för dyrt om man skulle ha bas, nordic och space bars (för ja, rosa space är ett måste)

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Skrivet av monotux:

Första bygget på ca 3 evigheter. Använder hemmavid.

SMK 2nd gen alps med MX-mount, steezy60 PCB och ett HMKB v1 60, keycaps är ePBT Extended 2048. Kör QMK och en rätt enkel layout.

<Uppladdad bildlänk>

Fick feeling när jag upptäckt att steezy60 existerade, hade suttit på switcharna i flera år utan att bygga något. Hade gärna byggt den som ett HHKB eller WKL men fegade ur den sista varianten, såhär i efterhand lite oklart varför. Hade även bara 7U spacebar hemma, hade varit fint med en mindre spacebar.

Jaja, tills nästa gång...

Kul bygge! Kände inte till de brytarna, men HMKB är en underskattad bräda och personligen tycker jag det är helt rätt layout för ett 60% WK. 👍
(eller nästan helt rätt nu när jag ser att botten raden inte är symmetrisk, varför valde du att bygga så?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

(eller nästan helt rätt nu när jag ser att botten raden inte är symmetrisk, varför valde du att bygga så?)

Mest pga 7u-spacebar som ställde till det. Lite sugen på att göra om med 6.25u…

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Skrivet av monotux:

Mest pga 7u-spacebar som ställde till det. Lite sugen på att göra om med 6.25u…

Nej du måste ha gjort något annorlunda, med en 7u spacebar ska bottenraden va.-1,5u 1u 1,5u 7u 1,5u 1u 1,5u

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Nej du måste ha gjort något annorlunda, med en 7u spacebar ska bottenraden va.-1,5u 1u 1,5u 7u 1,5u 1u 1,5u

Det är ju lite olika storlek på bottenraden så det är väl inte omöjligt att hämta in någon U på det Ser ut som om tabb och vänstra control är samma storlek t.ex. Men jag misstänker ju att space inte är 7u utan kanske 6,5 eller så men jag sitter bara och killgissar.

Permalänk
Medlem

Fick bli en dock till Steam Decken, och det skapade ju direkt en ursäkt för att införskaffa sig ett trådlöst tangentbord också, för det behövs ju dom två gångerna per år man är inne i desktop-mode

Epomaker TH66 med deras Flamingo brytare

Visa signatur

Fractal Design Define R5 White

ASUS ROG STRIX X570-E | AMD 5900X | EVGA RTX 3080
Corsair LPX 32GB | Samsung 970 1TB / Samsung 850 Pro 512GB / Samsung 870 4TB

Permalänk
Medlem

Fick i dagarna hem mitt Ikki68 Aurora X Dreamscape, sneglat på det sedan en tid tillbaka.
Behöver komplettera med lite fler Milky Yellow switchar och eventuellt en mässingsvikt för att få lite tyngd, småsugen på att testa kolfiber plate också. Sen får jag se hur jag gör, om jag beställer nya keycaps till mitt GMMK Pro eller några andra till denna brädan..

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Efter att ha tröttnat på linjära brytare ville jag ordna ett mer "thocky", taktilt tangentbord som tog lite mindre plats på bordet än mitt gamla vanliga 100 % men ändå behöll numpaden. Så det blev i slutändan ett Keychron Q5 Pro med Gateron Quinn-switchar. Keycapsen är MTNU Susu.

Var inte nöjd med originalstabsen som rasslade rent bedrövligt, så bytte till Staebies och passade på att modda med både Tempest Mod och Force Break (fast sistnämnda var nog inget som egentligen behövdes, fanns redan dämpning från början). Myyycket bättre. Nu lever jag i tangentbordsnirvana.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Inget speciellt corsair k65 mini med maxgaming keycaps

Visa signatur

Aka Specialized på irc

Permalänk

Nya Keycaps igen

Kunde inte hålla mig och till slut slog jag till på petrikeys Keycaps och musmatta.
Alldeles för dyrt är det ju som vanligt.. men försöker intala mig att det är värt det

Jag hade tidigare vita Keycaps så det blev kul med lite färg. Jag gillar verkligen färgskalan på dessa.

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt keeb under mellandagsrean, då jag ville testa att köra med hotswap ett tag så att jag kan byta brytare när jag vill. Blev ett CoolerMaster CK720. Än så länge har jag inte saknat F-raden speciellt mycket, saknar dock dedikerad print screen. Men man kan binda om tangenter i deras mjukvara, så skulle jag sakna den allt för mycket kan jag ju alltid binda om någon av de högra knapparna under hjulet. Tangentbordet kommer med vad jag tror är Kaihl Boxed White V2 men jag är inte helt hundra. De är clicky. Jag bytte till Ajazz Diced Fruit Kiwi, taktila brytare. Lämnade enter-tangenten med originalbrytare för att stabsen var i vägen för att få bra grepp om den och jag ville inte börja sluta loss de också.
Köpte även en av CoolerMasters kablar. Tyckte den blåa strumpan över den rosa kabeln gav den lite colorshift-känsla IRL. Matchar färgen på backlighten också...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Efter att ha tröttnat på linjära brytare ville jag ordna ett mer "thocky", taktilt tangentbord som tog lite mindre plats på bordet än mitt gamla vanliga 100 % men ändå behöll numpaden. Så det blev i slutändan ett Keychron Q5 Pro med Gateron Quinn-switchar. Keycapsen är MTNU Susu.

Var inte nöjd med originalstabsen som rasslade rent bedrövligt, så bytte till Staebies och passade på att modda med både Tempest Mod och Force Break (fast sistnämnda var nog inget som egentligen behövdes, fanns redan dämpning från början). Myyycket bättre. Nu lever jag i tangentbordsnirvana.

https://i.imgur.com/KL7tryb.jpg
https://i.imgur.com/nqGQ0Xm.jpeg

Är du nöjd med MTNU? Hur är dem i jämförelse med Cherry? Hör av dig om du vill sälja keycaps!

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av E15597:

Är du nöjd med MTNU? Hur är dem i jämförelse med Cherry? Hör av dig om du vill sälja keycaps!

Absolut nöjd! Jättehärlig känsla att keycapsen lite granna omfamnar fingertopparna men samtidigt inte bygger så mycket på höjden. Gillar de centrerade symbolerna och riktiga svenska ÅÄÖ. Svårt att jämföra profilernas skrivkänsla rakt av när både brytare och bräda skiljer sig från tidigare. Vad är det för keycaps du vill köpa? Överblivna MTNU? Från mitt gamla Ducky?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem

Efter att ha upptäckt att det finns de som använder delade tangentbord så köpte jag delar och byggde ihop en lotus58 för några månader sedan.

Jag var såld på grejen direkt! Supernöjd till stor del. Det enda som jag ser som en nackdel är att jag inte kan sitta bekvämt bakåtlutad med tangentbordet i knät.
Som ni ser så är mina caps inte speciellt snygga. Det är caps från ett Svive tangentbord som jag hade sedan tidigare. Samma sak med brytarna.

Men när jag satt med mitt nya bord så kände jag att jag vill förändra vissa detaljer med positioneringen av switcharna. Och samtidigt göra tangentbordet trådlöst.
Så jag började kolla lite på hur processen att göra ett eget tangentbord såg ut. Först fick jag fram en layout i Ergogen som kändes bra. Men exporten till KiCad kändes inte helt rätt i och med att man bara får ett kretskort och inte ett schema.

Så jag började om från grunden igen och skapade först ett schema över komponenterna och sedan vidare till att göra en kretskortslayout.

Fick bra synpunkter av TweetyDaBird som tagit fram Lotus58 i vissa förbättringar jag kunde göra. Efter lite tweaks så var filerna redo att skickas till JLCPcb för tillverkning.
Jag kör med Kalih Chock v1 som är lågprofilsbrytare.

För att vara första bordet jag själv designat är jag supernöjd! Det kommer bli revideringar gjorda i framtiden på vissa detaljer, men överlag är jag mer än nöjd! Nu skall jag bara jobba på layouten och även cadda och 3d-printa en "tray"/case.

Formatering
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Housepainter:

Efter att ha upptäckt att det finns de som använder delade tangentbord så köpte jag delar och byggde ihop en lotus58 för några månader sedan. <Uppladdad bildlänk>
Jag var såld på grejen direkt! Supernöjd till stor del. Det enda som jag ser som en nackdel är att jag inte kan sitta bekvämt bakåtlutad med tangentbordet i knät.
Som ni ser så är mina caps inte speciellt snygga. Det är caps från ett Svive tangentbord som jag hade sedan tidigare. Samma sak med brytarna.

Men när jag satt med mitt nya bord så kände jag att jag vill förändra vissa detaljer med positioneringen av switcharna. Och samtidigt göra tangentbordet trådlöst.
Så jag började kolla lite på hur processen att göra ett eget tangentbord såg ut. Först fick jag fram en layout i Ergogen som kändes bra. Men exporten till KiCad kändes inte helt rätt i och med att man bara får ett kretskort och inte ett schema.

Så jag började om från grunden igen och skapade först ett schema över komponenterna och sedan vidare till att göra en kretskortslayout.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Fick bra synpunkter av TweetyDaBird som tagit fram Lotus58 i vissa förbättringar jag kunde göra. Efter lite tweaks så var filerna redo att skickas till JLCPcb för tillverkning.
Jag kör med Kalih Chock v1 som är lågprofilsbrytare.

För att vara första bordet jag själv designat är jag supernöjd! Det kommer bli revideringar gjorda i framtiden på vissa detaljer, men överlag är jag mer än nöjd! Nu skall jag bara jobba på layouten och även cadda och 3d-printa en "tray"/case.
<Uppladdad bildlänk>

Imponerande att direkt gå från ”fan finns de custom tangentbord” till att skapa egen PCB till ett egendesignat tangentbord! 😁

Bra jobbat! Snyggt blev de också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Absolut nöjd! Jättehärlig känsla att keycapsen lite granna omfamnar fingertopparna men samtidigt inte bygger så mycket på höjden. Gillar de centrerade symbolerna och riktiga svenska ÅÄÖ. Svårt att jämföra profilernas skrivkänsla rakt av när både brytare och bräda skiljer sig från tidigare. Vad är det för keycaps du vill köpa? Överblivna MTNU? Från mitt gamla Ducky?

De där låter bra. Har sneglat på MTNU några månader nu, men har inte vågat klicka hem dom då base+intl kostar närmare 2000 hehe. Tänkte i första hand på dina GMKs på bilderna. Men om du har andra keycaps med MTNU profil så är jag eventuellt intresserad. Kan du skicka nå bilder på PM?

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5

Permalänk
Skrivet av Housepainter:

Efter att ha upptäckt att det finns de som använder delade tangentbord så köpte jag delar och byggde ihop en lotus58 för några månader sedan. <Uppladdad bildlänk>
Jag var såld på grejen direkt! Supernöjd till stor del. Det enda som jag ser som en nackdel är att jag inte kan sitta bekvämt bakåtlutad med tangentbordet i knät.
Som ni ser så är mina caps inte speciellt snygga. Det är caps från ett Svive tangentbord som jag hade sedan tidigare. Samma sak med brytarna.

Men när jag satt med mitt nya bord så kände jag att jag vill förändra vissa detaljer med positioneringen av switcharna. Och samtidigt göra tangentbordet trådlöst.
Så jag började kolla lite på hur processen att göra ett eget tangentbord såg ut. Först fick jag fram en layout i Ergogen som kändes bra. Men exporten till KiCad kändes inte helt rätt i och med att man bara får ett kretskort och inte ett schema.

Så jag började om från grunden igen och skapade först ett schema över komponenterna och sedan vidare till att göra en kretskortslayout.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
Fick bra synpunkter av TweetyDaBird som tagit fram Lotus58 i vissa förbättringar jag kunde göra. Efter lite tweaks så var filerna redo att skickas till JLCPcb för tillverkning.
Jag kör med Kalih Chock v1 som är lågprofilsbrytare.

För att vara första bordet jag själv designat är jag supernöjd! Det kommer bli revideringar gjorda i framtiden på vissa detaljer, men överlag är jag mer än nöjd! Nu skall jag bara jobba på layouten och även cadda och 3d-printa en "tray"/case.
<Uppladdad bildlänk>

Jag håller med uttala 👌

Och jag förstår tjusningen med att göra det själv, men va det inga av alternativen hos splitkb.com som föll i smaken? Och om du gillade första brädan kunde du ju bara byta pro-micro'n till en med BT... 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag håller med uttala 👌

Och jag förstår tjusningen med att göra det själv, men va det inga av alternativen hos splitkb.com som föll i smaken? Och om du gillade första brädan kunde du ju bara byta pro-micro'n till en med BT... 🤔

Tack!

Som jag skrev så var det vissa grejer jag ville ha lite annorlunda på första brädan.
Ärligt talat så föredrar jag att göra saker själv, man lär sig mycket av det. Visst har det tagit tid, men processen var kul! Det finns vissa varianter som är liknande, men jag ville framför allt ha tumtangenterna mer i solfjäderformation. Och det är jag mycket nöjd med!

Skulle också säga att jag kom lite billigare undan, om man räknar bort tid. Jag fick 5 PCB inkl frakt för 280sek. Och komponenterna köpte jag från splitkeyb.

Jag har bara fått mersmak och kommer göra justeringar och göra fler i framtiden! 😅

Permalänk
Skrivet av Housepainter:

Tack!

Som jag skrev så var det vissa grejer jag ville ha lite annorlunda på första brädan.
Ärligt talat så föredrar jag att göra saker själv, man lär sig mycket av det. Visst har det tagit tid, men processen var kul! Det finns vissa varianter som är liknande, men jag ville framför allt ha tumtangenterna mer i solfjäderformation. Och det är jag mycket nöjd med!

Skulle också säga att jag kom lite billigare undan, om man räknar bort tid. Jag fick 5 PCB inkl frakt för 280sek. Och komponenterna köpte jag från splitkeyb.

Jag har bara fått mersmak och kommer göra justeringar och göra fler i framtiden! 😅

Cool 👍

Själv så vill jag ha ett Wooting 60HE fast i 4x12 Ortholinear /Planck layout.
Men tror inte HallEffect är möjligt för DIY ännu., 🥲

Och när det kommer till keycaps så ska du hålla utkik efter Add-on Kit som kallas 40s eller ortholinear. (de kan iofs ha andra namn ibland)

Permalänk
Medlem

GMMK Pro med GMK Olivia No3
Ikki68 Aurora Dreamscape med ePBT Dreamscape

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Keychron Q1V2
Aquaking Everglide V3 55g + lube och film
FR4 plate + Durock stabs + Tempest mod
PBTFans WoB keycaps

Custom cable från kriscables
Black Magic techflex on White, Lemo connector

0xCB 1337 macropad

Titta inte på allt damm.

Visa signatur

THINKPAD X280 ARCH
DEFINE S | I5 8600K | AP-Z370P | 32GB | GTX 1080
DEFINE 7 XL | I5 7600K | GA-Z270N | 64GB | 4x18TB
MX3S | KEYCHRON Q1V2 | P3421W + XF270H + XF270H
OLED65C1 + OLED55B7 | STRDH790 | KLIPSCH 5.1.4 | PS5