Permalänk

Quad Channel till Intel DZ77GA-70K?

Hej på er.
Jag får olika svar beroende på var jag tittar på nätet. Nu ställer jag frågan till er:

Klarar Intels moderkort "DZ77GA-70K" Quad Channel minnen? Jag har tittat på detta minne:

Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 4x8GB (CMZ32GX3M4X1600C10)
http://www.corsair.com/memory/intel-memory-upgrades/quad-channel-intel-memory-upgrade-kits/vengeance-32gb-quad-channel-ddr3-memory-kit-cmz32gx3m4x1600c10.html

CPU som jag tänkt använda är Intels 3770K

Tacksam för hjälp!

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Nej, inga z77 moderkort klarar quad channel. Men de minnena du länkar fungerar lika bra i 2xdualchannel. De är bara testade att klara quad channel eftersom x79 moderkorten kör det.

Permalänk
Medlem

det finns inget i ett minne som gör det till vare sig singel, dual, trippel, eller quad channel.

den funktionalliteten sitter i moderkortet, och beror på hur många minneskanaler moderkortet har (1-4)
Inte att förväxla med antalet minnesslots.

den enda konsument plattformen som har quad channel, alltså fyra minneskanaler är intels socket 2011

ditt Z77 moderkort, samt de flesta andra mainstream plattformerna genom tiderna är dual channel.
det hindrar dig givetvis inte från att använda 4 stickor, bandbredden blir densamma som med 2, minnesmängden ökar ju dock, givetvis.

sammanfattningsvis, finns det inga minnen är "designade" och bara fungerar i quad channel, däremot kan tillverkare marknadsföra minnen i paket om 4 som "quad channel" kit.

Skrivet av jocke92:

Nej, inga z77 moderkort klarar quad channel. Men de minnena du länkar fungerar lika bra i 2xdualchannel. De är bara testade att klara quad channel eftersom x79 moderkorten kör det.

finns inget att testa, det är bara marknadsföring, för att underlätta för de som söker efter ett minneskit av den typen.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Köp två sådana kitt istället. Slipper du kylflänsarna som gör noll nytta. låvar har själv LP varianten av 4Gb modellen och även använt 4Gb varianten med flänsar och det är rent trams. Bara i vägen. 8x4Gb på min LGA2011 burk så ligger dom på 40C ungifär under intel linpack där jaganvände över 22Gb ram.
Flänsarna begränsar bara dit val av kylare ändå.
https://www.inet.se/produkt/5315301/corsair-16gb-2x8192mb-cl1...
fri frakt pådet så blirt nog bra.
https://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Annars kan jag rekommendera kingston dom gör jävligt bra minnen med hög komptabilitet. Corsair gör inga egna chip dom köper bara in för att bygga sina moduler.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

det finns inget i ett minne som gör det till vare sig singel, dual, trippel, eller quad channel.

den funktionalliteten sitter i moderkortet, och beror på hur många minneskanaler moderkortet har (1-4)
Inte att förväxla med antalet minnesslots.

den enda konsument plattformen som har quad channel, alltså fyra minneskanaler är intels socket 2011

ditt Z77 moderkort, samt de flesta andra mainstream plattformerna genom tiderna är dual channel.
det hindrar dig givetvis inte från att använda 4 stickor, bandbredden blir densamma som med 2, minnesmängden ökar ju dock, givetvis.

sammanfattningsvis, finns det inga minnen är "designade" och bara fungerar i quad channel, däremot kan tillverkare marknadsföra minnen i paket om 4 som "quad channel" kit.

finns inget att testa, det är bara marknadsföring, för att underlätta för de som söker efter ett minneskit av den typen.

Tackar!! Då fattar jag mycket bättre!

Vad tror ni om denna slutgiltiga lista (videoredigering och spel):

• Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 4x8GB (CMZ32GX3M4X1600C10)
• Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box
• Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
• Intel DZ77GA-70K

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sonocronic:

Tackar!! Då fattar jag mycket bättre!

Vad tror ni om denna slutgiltiga lista (videoredigering och spel):

• Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 4x8GB (CMZ32GX3M4X1600C10)
• Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box
• Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
• Intel DZ77GA-70K

Det ser ok ut om du verkligen behöver så mycket minne? Vad ska du göra med burken? Det räcker långt med hälften tom en fjärdedel (8GB) om du bara spelar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Som jag skrev i inlägget ovanför ditt: Videoredigering och spel. Det är pga videoredigeringen som jag behöver så mycket minne.

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Vilket program för videoredigering kör du?

Intels moderkort är inte kända för överklockning, kanske det finns i det du valt.
Annars kan du få mycket extra prestanda utan att det kostar dig något eller påverkar stabiliteten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Vilket program för videoredigering kör du?

Intels moderkort är inte kända för överklockning, kanske det finns i det du valt.
Annars kan du få mycket extra prestanda utan att det kostar dig något eller påverkar stabiliteten.

Valet av intelmoderkortet är till 90% stabilitetsskäl. Det är av allra högsta vikt att den blir stabil.
Videoredigering (premiere och after effects) Knäcker lätt den starkaste datorn. Vet det av erfarenhet

Så klockning har jag inte tänkt på så mycket. Jag vill ha en stabil, snabb och tyst burk helt enkelt.

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sonocronic:

Valet av intelmoderkortet är till 90% stabilitetsskäl. Det är av allra högsta vikt att den blir stabil.
Videoredigering (premiere och after effects) Knäcker lätt den starkaste datorn. Vet det av erfarenhet

Så klockning har jag inte tänkt på så mycket. Jag vill ha en stabil, snabb och tyst burk helt enkelt.

En AMD-cpu är lika stabil som någon Intelprolle så av den orsaken behöver du inte välja Intel. Däremot prestanda så är det ett givet val.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

En AMD-cpu är lika stabil som någon Intelprolle så av den orsaken behöver du inte välja Intel. Däremot prestanda så är det ett givet val.

Mmm, vad tror ni, är detta ett bättre alternativ: Asus P8Z77-V Pro

?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Kolla resentioner. Intel mobos får inte alltid så bra som man kan tro bara för det är intels egna plankor. P8Z77-V mobot har intel Gbit nätverk desutom. har säkert pro med men ser inga större fördelar med pro ändå. Intel rekomenderar 6-8 faser för bästa resultat med sina processorer och det kommer P8Z77-V med medans Pro har 12st villket bara är rent trams. Fler faser har lägre Watt per area enhet och det fins varken mer eller mindre plats på respektive mobos så igentligen inget som säger att Pro ger nån som helst fördel på den pungten.
Viktigare med få men bra faser med kvalitativa komponenter så det fins en orsak till att AMD och intels rekomenderade designer ofta har 5-8 faser då det ger bäst spridning av värme, plats för tillräckligt med filterkondensatorer och i slutändan ofta renare spänning. Sedan tillkommer faser för iGPU, minneskontroller och minne och det är i regel 2 faser för respektive så för 1155 planka brukar 8+2+2+2 faser vara optimalt.
En del tillverkare sätte dessutom två spolar per fas och kallar det 2 faser så många 16-24 fas mobos är 8-12 faser där massa area dedikeras åt spolar bara för att det ska sälja inte vara kvalitativt. vKöper man 8 fasers mobo så kan man vara rätt säker på att det är 8st riktiga faser som ofta kan leverera flera hundra watt om så krävs.

Inget fan av 1155 själv då mainstream bara är till för att mjölja folk på pengar. 1800kr för ett sånt mobo när ett LGA2011 kostar 2 pix tycker jag är ett rån med tanke på hur mycket bättre I/O man får och det kostar faktaiskt en hel del mer att implementera. Men tyvärr ska det vara lite kvalitet så är i min mening ett ASUS P8Z77 minimum för ca 1600Kr eller motsvarande från annan tillverkare. Har i princip vad du kan få ut av platformen i form av I/O och det är vettigt designat, faser, nätverkskort från intel (avlastar processorn) etc och kylning mm är tillräcklig utan att vara överdriven. Funktionellt mobo helt enkelt.
ASUS brukar ha bra BIOS/UEFI med vilket man inte kan säga om alla tillverkare där ute.

Som sagt kör inte LGA1155 själv (byggt och fixat några dock) men ett mobo jag definitivt hade tat en närmare titt och ställt mot andra eventuellt intressanta mobos.

Är du ute efter så hög stabilitet så är väl inte Corsair det första man ska kika på egentligen fast deras value minnen som följer JEDEC standarden fungerar trots allt rätt bra. Kör dom själv i primära burken men annars har jag kingston som favorit och kör det i två andra burkar och är nog det jag använt mest senaste 10 åren utan ett enda problem. Rätt säker på att dom har lägst RMA och i min mening bäst kompatibilitet. Dock ska man ju alltid köpa JEDEC standardiserade minnen förs bästa stabilitet.

Sedan kan man ju överväga system med stöd för ECC och eventuellt REG med om det ska vara redigt petigt speciellt med många stickor ram i varje kanal. 2st är väl gränsfall så inte helt nödvändigt där.

Permalänk

Tack pa1983 för ett väldigt matnyttigt svar!!

Jag ligger redan på +10 lax för den här uppgraderingen vilket är på gränsen för min budget så att gå över till ett 2011 som kostar ännu mer plus det faktum att en CPU till 2011 kostar mycket mer gör att jag förmodligen kommer hålla mig på 1155.

Men på dig låter det ändå som ASUS-mobot är ett bra val då?

Jag ska titta på det närmre och tackar så mycket för ditt svar!

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk

Måste bara fråga dig pa1983:
Du anser alltså att jag inte vinner något på att skaffa P8Z77-V PRO, jämfört med P8Z77-V?

Edit:
Kollade lite och detta var vad jag kom fram till:

Har PRO:
+2st USB 3.0
12 faser istället för 8 (Power design)
ASUS Q-Shield
1 x 2-port USB 2.0 and eSATA module(s)
4 x Chassis Fan connector(s) (en extra, det vanliga har 3)

Har INTE PRO:
Manageability: WOR by PME
1 x TPM connector
1 x COM port connector
I/O Shield

--- --- --- --- --- --- ---

Men å andra sidan så är det ju bara 200kr som skiljer på dom i pris. Så i det stora hela så är det ju verkligen inget att snacka om. Blir nog ett Pro.

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Upp till dig om du har nytta för all extra. Jag använde aldrig TPM eller COM portar. I så fall hade nog en gammal dator funkat fint. Finns ju dom med Legacy behov men i så fall hade du nog sagt det. Fler usb 3.0 är trevligt men som sagt har du nytta för dom? 12 faser kommer jag inte ens kommentera.
ASUS Q-Shield? En I/O sheild med lyx Reducerar EMI men om den är bättre än en traditonel råder det delade menigar om tydligen. Men folk skulle kanske köpa lådor utan fönster och utan 4x120mm fläktar i sidan osv där chassit är som en hålost om dom är rädda för EMI. Finns betydligt fler ställen EMI kan läcka ut så att säga. Och är man desutom redigt nördigt audiofil eller nåt så kör man externt ljudkort osv för att minska effekten av EMI på utrustning runtomkring.
Fler fläktkontakter är ju trevligt men långt i från nödvändigt. Y spliter kommer man lågt på då dom ofta klarar mycket mer än en fläkt var desutom en vanlig dator behöver inte 511 fläktar.
Men det är ju upp till dig om du har behov för dessa extra funktioner det är ju igen annan än du som vet.

Min LGA2011 rig med 3930K @ 4Ghz med GTX570 och ljudisolerad låda går runt fint på en 120mm P12 med motstånd och tempstyrning strypt till 600-1200rpm min-max och ASUS Q-fan (Fan Xepert vill dom kalla det nu, tramsande från ASUS) som utblås baktill och en P9 i sidan vid grafikkortet som utblås strypt till runt 1000rpm max också tempstyrd efter CPU:n via ASUS Q-fan. Har rumstemp på luften in till CPU kylare och grafikkort. Har fan headers över om det skulle behövas.
Folk har alldeles för mycket fläktar i datorn ändå. Den lådan med dom fläktarna pumpade jag 550W genom med SLI setup och 2st opteron 285;or en gång i tiden utan problem under syntetisk last.
Kan ju tillägas att inte bara räcker kylnigen utan problem den är tystare än en 2.5" disk idle.
Men när folk lär sig placera fläktar och mäta upp om dom fyller nån funktion så kanske vi slipper lådor med 10st 120mm som standard.
Om du inte ska ha en SLi setup med ett par DCII kylare eller nåt ser jag inte vad du behöver fler än 3 fan headers till chassit. En 3770K drar i princip nada. Referens grafikkort kräver inte mer än en ensam fläkt för att förbättre resultatet av kylnigen till optimala nivåer. Icke referenskort kräver ju lite mer men inte så kopiöst att 3 fan headers inte räcker.

Och icek Pro har så klart I/O shild. Har ALDRIG sett ett mobo utan. Är ju standard. Tror inte ens dom får sälja utan. Med tanke på att alla mobos i princip har en specialgjord för sina utgångar baktill så ingår alltid en I/O shild Oavset om jag pröjsat 500Kr eller 5000Kr för ett mobo så kommer det med. Så du läste i så fall fel. Följer garanterat med. Bar för ASUS levererar en Q-shild (vad det nu är för magiskt med den) så betyder det inte att det inte fins med en traditonel I/O shild. Villket i min mening torligen är mer trevlig ändå. Fins iget värre än när dom klistarar på extra skit på I/O sheilden så det är än svårare att få dit mobot tex.

För att gå lite offtopic så kostar inte en LGA2011 CPU mer om dit ända krav är en i7 quad core.
Faktum är att den kostar 250-300Kr mindre. Dessutom fins det LGA2011 mobos under 1800Kr numera utan problem.
Just nu ligger i7 3820 runt 2.4K och i7 3770K på ca 2.7K.

Nu är inte en 3820 nåt för alla. Primära målet med den är I/O. Minnesbanbred, mängd minne, antal PCI-E lanes.
Då SB-E baserade i7 härstamar från serversidan så har dom större cache då server applikationer ofta har låg IPC (praktisk IPC inte vad processorn teoretisk har) pga cache missar (pga för lite cache sett till programens storlek) så mer cache ger bra vinst där och latencerna har mindre betydelse då HT också kan kompensera för cache missar och öka prestandan en 60% till i applikationer med många cache missar. Därimot ger mer cache högre latenser (ju större ett cache är ju högre latenser har det noramlt sett) men som sagt spelar igen roll om du inte har cache nog därför en 3820 har 10Mb cache med lite högre latenser då den kom från server sidan igentligen där applikationerna ställer hetl andra krav på vad som får en CPU att prestera. Också därför en 3770K generelt presterar några procent bättre vid samma frekvens i vardagliga program (traditonela program kräver sällan lika mycket cache så cache missar är inte lika vanligt) då dom ryms i cachet och då vinner 4% prestanda på den där extra klockyklen eller två som cachet har lägre i latens.
Men som sagt för dom som har dom kraven på bättre I/O så är det en prisvärd setup. Sedan kan man fråga sig om 4% bättre IPC i vardagliga enkla appliaktioner har nån praktisk betydelse.
Får trots allt 8 dimms på dom flesta mobos och gott om expansionsmöjligheter.

Ska du bara köra vanliga desktop apps och spel så kör på en 3770K men ska du ha MYCKET minne (32-64Gb) eller många instickskort så är inte ett insteg LGA2011 mobo och en 3820 ett dåligt val. Processorn har 130W TDP men den drar inte alls som sina 6 kärniga bröder. Mer än en 2600K men mindre än en 3930K så egentligen borde den nog ha lite lägre TDP men intel vill väl ha harmoni i det hela.

Men behöver du bara en 4 kärnig i7 och 32Gb ram så går ju ett Z77 system fint.
Men som sagt LGA2011 är fint för ordentliga expansionsmöjligheter vad det gäller minne och PCI-E platser och lanes per plats.

Kört med många ASUS mobos. Så länge du inte köper deras 500Kr mobos och räknar med att de ska posta om du klockar lite så är det lugnt. Kört P6T för LGA1366 i 3 år 24/7 (sålt nu) och nu P9X79 för LGA2011 sedan har jag 2st ASUS M4A785TD-V EVO för AM3 och alla fungerar fint. har även nåt gammalt 754 asus mobo på vinden som gått 6-7 år 24/7 och fungerar sist jag testat och sålt nåt 939 och AM2 för nåt år sedan och 939 gick nog i 6 år 24/7 så dom håller bra med lite tur Så senaste åren har enligt mig ASUS vart kanon.
Mina burkar går 24/7 med Gentoo Linux och kan inte minna sisst jag hade systemkrash med ett ASUS mobo. Men vist min LGA2011 rig och servern står på en 1500VA UPS också

Permalänk

Man lär sig mycket av att läsa dina svar! Tack för det.
Detta blir den slutgiltiga setup-en:

• Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL10 4x8GB (CMZ32GX3M4X1600C10)
• Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 Box
• Intel 520 Series 2.5" SSD 240GB
• Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA
• Asus P8Z77-V Pro

Lite feedback? Jag tror det i mina mått mätt blir en superb dator!

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa dom minnena. Flänsarna är stora som hus och kommer ta i alla vettiga luftkylningar. Även om det inte är ett problem så är dom totalt onödiga. Ser bara löjligt ut. Vet har testat Vengance och Vengance LP och jag kör 8st LP i min burk och inte ens dom blir varmare än 40C enligt IR tempometern med 2 instanser intel linpack med 20Gb+ använt minne.
Alldeles för dålig lednigsförmåga mellan heatspreders och minnena för att det ska göra nån nytta ändå.

Sedan suger Sandforce 2 också. Intel eller ej så suger skiten. Kolla en recention så ser du vad jag menar. Presterar enbart maximalt vid komprimerad data. Du kan dela max värdena med 3 om du vill ha typiska värden vid icke komprimerbar data vid skrivning. Tom där slår min Crucial M4 en intel 520. Lågiska valet i dag är Samsung 830 med 300Mb/sek skriv linjärt för 128Gb modellen. Ca 2x mer än en sandforce 2 vid linjär skrivning av icke komprimerbar data. Men i slutändan är det slumpmäsig läs och skrinving som gäller och skillnaderna är väl inte jättestora där oavset styrkrets i dag att det spelar roll.

Men som sagt Sandfroce 2 ser fint ut på papper om man gillar att skylta med det men faktum är att även äldre enheter med blygare max värden presterar i genomsnitt bättre.

http://www.bit-tech.net/hardware/2012/08/08/kingston-hyperx-3...

Alla sandforce 2 enheter benchas med ATTO då det kör med 100% komprimerbara data. Alltså data som i repeteras om och om igen. Sandfroce 2 enheter ser sådana mönster och skriver inte ner repeterade datan om och om igen utan sparar en kopia och skriver ner alla platser den skulle sparats på istället. Alltså den komprimerar informationen. Mycket mycket krävande..... eller inte.
Så interna prestandan på en sandfroce 2 enhet är inte ens i nivå med en M4 med marvell krets från crucial.
Med tanke på att multimedia som avi och mkv filer med h264, mp3 filer och spel med sina extremt komrpimerade texturer så har jag svårt å se var den vanlige användaren skulle få tag i en stor mängd repeterbar och därmed komprimerbara data.
Sandfroce 2 ger i bästa fall en ojämn prestanda och i sämsta fall slö prestanda.
En Samsung 830 eller en Crucial M4 ger pålitlig koncis prestanda.

Tror inget slår samsung 830 i dag vad det gäller pris, prestanda och pålitlighet. Fins folk som skrivit 4Pbyte till sina 830 256Gb diskar utan en cell som är kass. Även M4:an vekrar håll sig stark och senaste RMA statstiken satt Crucial högst över intel tom.

Ända intel SSD:n jag köper är 320. Har en och polaren har en i en dator jag byggde åt han. Inte för maximal prestanda utan för bra prestanda och maximal pålitlighet.

Permalänk

Jag hade egentligen inte tänkt använda den intel-SSDn som du ser där i listan. Det var först efter ett snack med en väldigt kunnig kompis som jag valde den. Men efter ditt inlägg och ganska omfattande googlingar så väger jag över trots allt. Samsung 830 verkar både bättre, stabilare och självklart billigare. Tack för infon!

Däremot så skiter jag fullständigt i flänsarna på minneskretsarna.
För det första kommer jag inte klocka CPUn så jag kommer använda BOX-fläkten som följer med. För det andra så är jag inte ett dugg oroad att flänsarna kommer ta i CPU-flänsen efter att ha tittat på dessa två bilder:
https://lh4.googleusercontent.com/-MMFCqI5lnVo/UEUHg-ibDVI/AA...
http://i.ytimg.com/vi/kZ9QHOHhGCg/0.jpg

Tack för all hjälp! Det är verkligen ovärderligt!

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Tror jag skrev större kylare. Betyder tower kylare tex. Som sagt dom gör igen nytta så värt att ha i åtanken om du uppgraderar kylaren.

Permalänk

Jo, men det är otroligt mycket jobbigare att hitta minnen som verkligen funkar bra med mobo och cpu än nån sketen fläkt /kylare till CPUn. Jag skiter fullständigt i hur saker och ting ser ut. Det är prestanda och stabilitet som är det viktiga.

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Vitt jag vet samma minnen under spridarna. Bara det att LP kom senare så dom är inte verefierade av alla mobo tillverkare. Icke LP 4Gb 1600Mhz vengannce är godkänt för mitt mobo enligt QVL listan men fungerar lika fint med LP. 2 rundor memtest86+ i 6h utan fel med 8x4Gb. Desutom JEDEC standard på dom. Jag är jävligt petig med minnesvalen av erfarenhet men ska man ta minst rickers så reckomenderar jag JEDEC minnen från kingston,
Svårt att tro att dom använder olika chip för vengance för olika modeller med samma namn och timings,frekvens och spänning bara för kylarna skilljer.Desutom igen garanti att det inte fins olika chip på minnena inom samma serie. Därför det är bättre att köpa Kingston eller samsung eller liknande för deras modellnumer inbehåller ofta chipen och steppingen med. Vengance är mer "dekal" trim minne än nåt annat då du kan få fläsnarna i alla färger och former.

Därför jag säger att LP går lika bra då det troligen är samma skit.

Permalänk

Du får ursäkta mig men du får gärna prata klarspråk. Är inte helt med på allt fackspråk:
spridarna, LP, JEDEC, QVL, dekal, rickers... ???

Dessutom får du gärna rekommendera några minnen om du tycker jag ska ändra mig.

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Corsair kallar sina Vengance minnen utan kylfläsnar för LP villket står för Low Profile. I praktiken är Low Profilen en standard och dom är lägre än deras LP minnen. Corsair är kassa och håller inga stanadareder på fysisk storlek utan dert är bara deras producktnamn så ja därför det blir problem med kylare tex. JEDEC sätter standarden för minnen. Frekvens, timings, spänning, storlekar och format men även tekniken i sig själv. Wikipedia bör ha en förklaring på JEDEC standarden för DDR3.

QVL är Qualifyed Vendor List som dom flesta moderkortstillverkare har där dom har listor på minnen och andra komponenter dom testat och garanterar att dom fungerar. Välja minnen på deras lista tex är en bra början men inget krav. Rimiligtvis bör alla minnen som följer JEDEC standarden för en given hastighet moderkortet stödjer fungera.

och är man skitpetig med stabilitet och komptabilitet bör man nog välja en tillverkare som gör sina egna minneskretsar och moduler och har modellnumer som talar om va för chip som sitter på stickorna med. Corsair köper bara in chip från samsung, infinion och liknande. Kingston tex gör allt själv även samsung och deras artikelnummer (inte namnet) kan man ofta få reda på vad för chip dom kommer med.

men som sagt jag har använt corsairs halvfabrikat i flera burkar och deras 1333 och 1600mhz minnen med JECED standardiserade timings och spänning har hitils fungerat i både i7 och i5 riggar utan problem.

I mina AM3 burkar kör jag Kingston som följer JEDEC specen för 1333Mhz, dock stödjer dom 1600Mhz med fast utanför JEDEC standarden då dom kräver mer spänning där än vad standarden tillåter men som sagt i dag är det inget problem att hitta 1.5V DDR på 1600Mhz eller mer.

Gämför du dom två kitten ser du att båda är 1600mhz 10-10-10-27 timings med 1.5V. Samma specefikationer bara olika kylflänsar eller värmerspridare (heatspreders)
https://www.inet.se/produkt/5315256/corsair-16gb-2x8192mb-cl1...
http://www.corsair.com/memory/intel-memory-upgrades/quad-chan...
Nästan garanterat samma stickor bara olika värmespridare på dom.
Ända skillnaden är att det är 2 stickor i det ena kittet och 4 i det andra. Men går lika bra att köpa stickor lösa av samma modell. Brukar göra det i bland. Ska man ha minne till server eller workstation, ecc och reg så köper man ofta styckvis så det är bara ett jävla trams med dual och quad channel kit. har 2st kit i min burk nu fungerar fint. Bara marknadsföring.

Corsairs hemmsida suger så hårt för hälften av minnena som säljs dom artikelnumren ger inga träffar på deras egna sida. men dom har en tendens att ersätta en serie med en annan. Skulle köpa 2st 2Gb XMS3 1333Mhz 9-9-9-24 1.5V själv men tror du dom är samma som dom som såldes för 3 år sedan. Nepp inte minnen men det var samma artikelnummer fortfarande. Det är rätt värdelöst med corsair. Man vet inte vad för stickor man får till 100%. Därför kingston tex då är bättre tycker jag. men corsair duger utmärkt annars men jag köper i så fall allt ram jag behöver direkt.

Sedan har jag vart med om att butiker tex säljer flera olika stickor ram med olika steppings under en och samma stepping. Skitkul när man behöver en specefik variant. Så är man så petig med ram minnet bör man handplocka det då.

Du låter ju väldigt petig men då måste man ju veta vad som spelar roll med.

Men i dag är minnesinkomptabilitet inget jätteproblem lägre. Köper man minnen som är vanliga och följer JEDEC spedcefikationerna så bör dom fungera.

Men kör du på dom du valt på corsairs hemmsida dom lär nog fungera om kylarna inte är ett problem för dig.

Sedan msåte man så klart köra memtest86+ i misnt 2 rundor med för att försäkra sig om att minnena fukgerar ricktigt. Spelar igen roll hur testade dom är man kan alltid få en kass sticka ändå eller ett skit moderkort.

Permalänk

Vilka ska jag välja av dessa:

CM Z 32G X3 M4 X 1600 C10
CM Z 32G X3 M4 A 1600 C9

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

läger latenser är snabbare. Så enkelt är det. Vanligaseter är 9-9-9-24 timings på 1600Mhz DDR3 så det brukar göra det till det säkra valet då bios och minenskontrollers bör hantera det utan problem. 10-10-10-27 fins med men mäst vanligt på 8Gb stickor troligen för högre densitet brukar ha den effekten att latenserna gärna vill gå upp men även detta är standard så ska inte vara nåt problem.

Så kan man få dom lägre utan större prisskillnad så är det ett bättre val.
Lista över timings för DDR3. 1.5V är standard fins även lägre spänningar typ 1.35V tror jag är Low volt standarden men 1.5V är säkraste valet då det är den dominerande standarden efter JEDEC specen.
Bör skippa 1.65V för intel platformen då det är å gränsen till vad intel sätter som max då mer kan skada minneskontrollern på intel processorer.
http://en.wikipedia.org/wiki/DDR3_SDRAM

latencer anger minents olika förmågor att läsa och skriva data tex.
Dom första 3 timigsen enligt wikin står för följande.

CL - Clock cycles between sending a column address to the memory and the beginning of the data in response

tRCD - Clock cycles between row activate and reads/writes

tRP - Clock cycles between row precharge and activate

Alltså antalet clockcyklar minnet behöver på sig för att påbörja den önskade överförigen.

Så därför är inte latenserna bestämda i tid utan i clockcyklar så högre frekvens med samma latenser betyder lägre accesstid. Det är skillnaden på latenser och accesstid då det ej är samma sak.

800Mhz DDR2 med CAS 4 har samma accesstid som 1600Mhz DDR3 med CAS 8.
Cas 4 / 800Mhz =10ns
Cas 8 / 1600Mhz = 10ns.

Wikipedia förklarar det också.

Därför timigsen går upp på minnen med tiden när frekvenserna går upp. Accesstiden i sig i dag är ofta lägre på DDR3 än DDR2. Men det problemet mynnar ju ut sig i att inget kan färdas snabbare än ljuset oavset. I koppar är det ungefär 2/3 ljusets hastighet. Elerktoner i sig färdas lågsamt som satan men vågformen i sig färdas med 2/3 ljusets hastighet. Så därför timigsen går upp på minnen över generationerna men accesstiden i sig är ofta samma eller nåt lägre.

Så timings kan inte gämföras mellan minnen utan att ta in frekvensen i ekvationen.
Så däför bör folk sluta grina över att timigsen går upp vid generationsskifte för igen kan bryta mot naturlagarna ännu och accesstidenra går inte direkt upp. Priset för snabbare datorer är högre timings.

Permalänk

Tack för ytterligare påfyllning i mitt okunnande
Jag förstod att CL9 är mycket bättre.
Det jag väger mellan här är ju mindre CL eller nyare revision. Se nedan:

(1..2) Revision
A Made and tested for dual / triple channel systems
B Made and tested for dual / triple channel systems
C Made and tested for dual / triple channel systems
X Made and tested for quad channel systems

Är det smartare att välja CL9 före revision X?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Vet itne vad du menar. Är detta nåt system Corsair har? Fins IGET som heter dual eller quade eller ens tripel cahnnel minne. Markandsföring och garanti är det inget annat. Som sagt du hittar inte nåt sånt i nån annan branch. Har byggt några 2 vägs opteronsystem och då köper man inte 4-8st stickor i ett kit utan löst från samma batch bara.

Som sagt vet inte varför du häger upp dig på sånt. Ta det som ger msät för pengarna men är inom JEDEC standarden. Själv körde jag 2st quade channelkit då jag köpte dom med nån veckas mellanrum från inet. Men jag kunde lika väl köpt 4st dualchennl eller 8st lösa beror på vad som kostar minst. Så länge dom är identiska ska det fungera. Nackdelen med kit är att går en sönder ska får du skicka tillbaks alla stickorna.

Så egentligen bättre med styckvis.

Permalänk

ok... Detta är lite intressant. Det är billigare att köpa dom styckvis:
http://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-hukommelse-8-GB-D...

än att köpa dom i fyrpack
http://www.proshop.se/RAM/Corsair-Vengeance-hukommelse-32-GB-...

Ja, det är ju utan tvekan så att det är bättre att köpa dom styckvis som du säger. Failar ett i memtest så behöver jag inte skicka tillbaka alla. Tack för tipset.

Visa signatur

Säg mu till livet

Permalänk
Medlem

Kom på det att kingston gör inte sina egna chip så sa jag det så var det fel. I bland sviker minnet tyvär
Dock har jag bara bra erfarenheter av dom utan ett enda fall av inkomptabilitet senast 10 åren jag körd med dom.

Brukar desutom finnas med på QVL listorna.
Verkar dock som ASUS främst testat modeller med rätt hög spänning. Såg att dustin och misco hade rätt prisvärda 8Gb kingston stickor på 1.5V 1600Mhz dock CL11 för strax över 300Kr/st men dom var inte med dock lillebröderna på 4Gb men ja då är det ju lite lotto igen dock svårt att tro att dom ej hade fungerat.

Du kan tanka QVL listan för minne där på ASUS hemmsida för mobot daterat 2012.08.27 update. Så står det även villka chip vissa av dom har och du ser timings och hur många stickor som rekomenderas i antalet dimms osv.
http://www.asus.se/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V_PRO/...

Men jag skulle välja ut 8Gb moduler som har 1600Mhz 9-9-9-24 eller 10-10-10-27 med 1.5V som rekomenderas 4st av i alla dimms, kit eller styckvis. Det är dom bästa garantierna du kan få.

QVL listan täcker ju bara minnen ASUS haft möjlighet att testa och 8Gb stickor är svårt för ju större ju mindre benägna är dom att testa pga kostnadsfrågor.
Så bara för ram inte är på QVL listan betyder det inte att dom ej fungerar men QVL listan är för folk som inte vill ta onödiga risker. Brukar rekomendera folk att köpa ram efter dom om det går dock är det ju ofta det svåra att lågt från alla modeller fins i sverige eller än mer sällan i samma butik som mobot i fråga.