Western Digitals nya RE-serie går upp till 4 TB

Permalänk
Melding Plague

Western Digitals nya RE-serie går upp till 4 TB

Lagringsjätten Western Digital uppdaterar den serverorienterade familjen hårddiskar i RE-serien och adderar modeller med upp till fyra terabyte utrymme.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kommer mjukvara och operativsystem stödja 4tb diskar out of the box? Det är lite meckigt att dela upp 3tb på två partitioner (en 2tb och en på 790gb) som det är nu.

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på detta, har sas varianterna några för och nackdelar mot sata? Varför inte köra samma i både server och vanliga datorer?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen med pålitlighet på 4TB diskar? Är i behov att uppdatera min lagring.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk

Alltid trevligt med stora diskar! Undrar likt cfwin hur dessa funkar med operatisystemet

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Tror 2+TB diskar kommer slå bättre när vi passerat förra årtiondets begränsningar, typ seriell, paralell, ps/2 portar och diverse annat mög som ska vara kvar på moderkorten, fast än bara någon procent använder dessa, och då endast sparsamt.

Samma med 5.25" platserna, det är förmodligen bara utfyllnad med en dvd-enhet nu. Bränna skivor och hela den biten är förhoppningsvis förbi nu. Vi får väl se när chassie-tillverkarna inser det bara.

Permalänk
Medlem

4TB ser trevligt ut

Permalänk
Medlem

Väntar nog några år tills jag uppdaterar mina 3TB-diskar, men det vore inte fel med mindre NAS

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

390 EUR för 4TB?! Kommer ihåg när jag köpte min 2TB'are, var under 70e................. När ska dessa löjliga priser gå ner igen, tvärvägrar betala hutlösa summor för lagring, USH

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NonnePonne:

390 EUR för 4TB?! Kommer ihåg när jag köpte min 2TB'are, var under 70e................. När ska dessa löjliga priser gå ner igen, tvärvägrar betala hutlösa summor för lagring, USH

Nej nu får det vara nog på gnällandet. Låt mig gissa, du köpte en 2 TB 5400 för lite över ett år sedan? Det var bara de långsamma diskarna som var så billiga. 7200 rpm låg aldirg så lågt och föregångaren till den här lanseringen har aldrig gått under 1500 kr för 2 TB. Det är rätt stor skillnad i pris och kvalité på billig 5400 "green" och en 7200 rpm serverdisk. Priset på föregångaren, som finns länkad under nyheten, är för övrigt nere på samma nivå som innan översvämn ingen. Så nästa gång du ska gnälla kan du väl gnälla på rätt saker och inte jämföra äpplen och päron?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Intressant med 4TB hårddiskar. Men jag hade velat se 4TB på hårddisk med 4 plattor (istället för 5) och lägre priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

Kommer mjukvara och operativsystem stödja 4tb diskar out of the box? Det är lite meckigt att dela upp 3tb på två partitioner (en 2tb och en på 790gb) som det är nu.

Vad kör du för OS? Det är väl i stort sett bara om man vill boota på något större än 2TB det blir problem? Jag har en 3TB NTFS partition vardera på mina USB-diskar (W7).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

Varför är SAS diskarna dyrare än SATA diskarna?

Varför använder konsument moderkort SATA istället för SAS?

Alla borde ju använda samma gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Tror 2+TB diskar kommer slå bättre när vi passerat förra årtiondets begränsningar, typ seriell, paralell, ps/2 portar och diverse annat mög som ska vara kvar på moderkorten, fast än bara någon procent använder dessa, och då endast sparsamt.

Samma med 5.25" platserna, det är förmodligen bara utfyllnad med en dvd-enhet nu. Bränna skivor och hela den biten är förhoppningsvis förbi nu. Vi får väl se när chassie-tillverkarna inser det bara.

Du får allt förklara det där. Jag förstår inte vilket eventuellt samband seriell och parallell port har med behovet av lagringsmängd.

Själv tror jag att priset för 4TB måste vara lägre än 2st 2TB diskar för att konsumenter skall välja den större av diskarna. De flesta moderkort har ju 6 eller fler sataportar.

Som alltid, priset kan inte sjunka förens produkten finns på marknaden. Nu väntar vi bara på Seagates svar så att det blir lite konkurrens.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Väntar tills WD Green 4TB släpps, RE-serien är knappast intressant för mig. Härligt att utvecklingen av större hårddiskar fortsätter!

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Alltid kul med stora diskar. En RAID-5-sammansättning med 5 st 4TB-diskar hade varit trevligt i framtiden.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför är SAS diskarna dyrare än SATA diskarna?

Varför använder konsument moderkort SATA istället för SAS?

Alla borde ju använda samma gränssnitt.

SAS-diskar använder sig av SCSI-protokollet för att överföra data. Detta protokollet innehåller även en hel del funktioner för error-checking, felsökning, autokorrigering osv, och är ett mycker mer sofistikerat protokoll än SATAs motsvarighet. Det finns många inbyggda instruktioner så att tex kommunikation med raid-controllers osv fungerar bättre när man kommunicerar med Raid-grupper, LUNs osv.

Oftast är SAS-diskar dessutom byggda med högre kvalitet och har ett högre/bättre MTBF (Middle Time Between Failure) värde.

SATA-diskar har inte denna möjligheten, utan där får man förlita sig på SMART-information från disken för felsökning etc.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

Så jävla skönt det hade varit att bara ha två hårddiskar.. En ssd och en lagring men även 4tb skulle nog vara för lite för mig. Jag har en fylld 1tb disk med bara film etc, en 1,5tb med massa spel etc och en 500gb hårddisk med random skit och operativ. 3tb är nästan helt utfyllt och hade jag bytt ut dem alla 3 mot en 4tb så hade den ganska snabbt blivit fylld även den.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Nej nu får det vara nog på gnällandet. Låt mig gissa, du köpte en 2 TB 5400 för lite över ett år sedan? Det var bara de långsamma diskarna som var så billiga. 7200 rpm låg aldirg så lågt och föregångaren till den här lanseringen har aldrig gått under 15000 kr för 2 TB. Det är rätt stor skillnad i pris och kvalité på billig 5400 "green" och en 7200 rpm serverdisk. Priset på föregångaren, som finns länkad under nyheten, är för övrigt nere på samma nivå som innan översvämn ingen. Så nästa gång du ska gnälla kan du väl gnälla på rätt saker och inte jämföra äpplen och päron?

Gnälla på rätt saker? Vem bestämmer vad som är rätt sak att gnälla på? Är det rätt av dig att gnälla på mig? Amen lägg av va...

serverdisk eller inte, så hittas faktiskt int just nu 4TBare, och om dessa är det man har att jobba med så köper jag hellre 2tb green o raidar dom. O kom int nu med eckligheter som att man inte ska raida green hårddiskar.... för då är vi i en helt annan diskussion.

Äpplen och päron... jaa du. Om man fick 2tb för 70e för 2år sedan och man får 2tb för 120e idag, så som konsument har prisat ungefär dubblas, huruvida det är tal om green hårddiskar eller inte har egentligen ingen skillnad för den normala konsumeraren. De e lagring, man tar de man får! (billigast)

Värst va folk har blivit gaggiga på sweclockers :/

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

7200 rpm låg aldirg så lågt och föregångaren till den här lanseringen har aldrig gått under 15000 kr för 2 TB.

Femton tusen är väl att ta i?
Det fanns ju 2TB Seagate och WD Black för just under tusenlappen.

Skrivet av NonnePonne:

Äpplen och päron... jaa du. Om man fick 2tb för 70e för 2år sedan och man får 2tb för 120e idag, så som konsument har prisat ungefär dubblas

Jo, visst, men om du kollar på Barracuda-serien så kostar de cirka 99 EUR eller 839 SEK på Inet, som inte direkt är billigast på något. Visst är det högre än det borde vara, men det är ändå rimligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av NonnePonne:

Gnälla på rätt saker? Vem bestämmer vad som är rätt sak att gnälla på? Är det rätt av dig att gnälla på mig? Amen lägg av va...

serverdisk eller inte, så hittas faktiskt int just nu 4TBare, och om dessa är det man har att jobba med så köper jag hellre 2tb green o raidar dom. O kom int nu med eckligheter som att man inte ska raida green hårddiskar.... för då är vi i en helt annan diskussion.

Äpplen och päron... jaa du. Om man fick 2tb för 70e för 2år sedan och man får 2tb för 120e idag, så som konsument har prisat ungefär dubblas, huruvida det är tal om green hårddiskar eller inte har egentligen ingen skillnad för den normala konsumeraren. De e lagring, man tar de man får! (billigast)

Värst va folk har blivit gaggiga på sweclockers :/

Tycker mest folk är gnälliga. Det är väl helt komplett irrelevant att en billig grön disk var billig för ett år sedan i en nyhet om serverdiskar som alltid varit mycket dyrare än de billiga prylarna du använder.

Greendiskarna kostar idag mellan 800 och 900 kr för 2 TB.

Så du jämför priserna på helt olika saker och gnäller på påhittade höga priser? Vad blandar du in RAID i det hela för. Nyheten handlar om att det nu börjar dyka upp nya produkter igen efter att de torkat ur sina renrum och först ut är serverorienterade hårddiskar i upp till 4 TB. Det finns ju ingen som helst koppling till inbillade höga priser på billiga diskar. Som sagt, RE4 kostar lika mycket idag som den gjorde innan förra sommaren och den lanserades på en bit över 3000 kr för 2 TB. Så priser på dessa diskarna är inget direkt märkvärdigt.

Värst vad folk har blivit gnälliga på Sweclockers.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tigerhamster:

Femton tusen är väl att ta i?
Det fanns ju 2TB Seagate och WD Black för just under tusenlappen.
Jo, visst, men om du kollar på Barracuda-serien så kostar de cirka 99 EUR eller 839 SEK på Inet, som inte direkt är billigast på något. Visst är det högre än det borde vara, men det är ändå rimligt.

Oj, det slank med en nolla för mycket av bara farten. 1500 kr ska det stå.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Erm... WD är la inte precis först ut med detta, eller?
https://www.inet.se/produkt/4304895/4tb-hitachi-deskstar-7200...

Alldeles för dyrt för att köpas än på ett år eller så, men den kommer la förhoppningsvis att driva ner priserna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Värst vad folk har blivit gnälliga på Sweclockers.

Tycker ni båda är lite gnälliga

Han gnäller på dumma saker och du gnäller på honom.

Permalänk
Skrivet av rmd:

Tror 2+TB diskar kommer slå bättre när vi passerat förra årtiondets begränsningar, typ seriell, paralell, ps/2 portar och diverse annat mög som ska vara kvar på moderkorten, fast än bara någon procent använder dessa, och då endast sparsamt.

Samma med 5.25" platserna, det är förmodligen bara utfyllnad med en dvd-enhet nu. Bränna skivor och hela den biten är förhoppningsvis förbi nu. Vi får väl se när chassie-tillverkarna inser det bara.

Chassie tillverkarna har fortfarande inte insett att disketten är stendöd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rmd:

Tror 2+TB diskar kommer slå bättre när vi passerat förra årtiondets begränsningar, typ seriell, paralell, ps/2 portar och diverse annat mög som ska vara kvar på moderkorten, fast än bara någon procent använder dessa, och då endast sparsamt.

Samma med 5.25" platserna, det är förmodligen bara utfyllnad med en dvd-enhet nu. Bränna skivor och hela den biten är förhoppningsvis förbi nu. Vi får väl se när chassie-tillverkarna inser det bara.

Det finns många många som bränner skivor än även fast inte du gör det, sen är det jävligt nice att bränna skivor med musik för att ha i bilen och inte ta med originalskivorna till den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NonnePonne:

390 EUR för 4TB?! Kommer ihåg när jag köpte min 2TB'are, var under 70e................. När ska dessa löjliga priser gå ner igen, tvärvägrar betala hutlösa summor för lagring, USH

Ingen som tvingar dig köpa RE diskar heller, de ligger högre i pris pga bla bla bla *läs artikeln*

Det stavas "usch" btw

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NonnePonne:

Gnälla på rätt saker? Vem bestämmer vad som är rätt sak att gnälla på? Är det rätt av dig att gnälla på mig? Amen lägg av va...

serverdisk eller inte, så hittas faktiskt int just nu 4TBare, och om dessa är det man har att jobba med så köper jag hellre 2tb green o raidar dom. O kom int nu med eckligheter som att man inte ska raida green hårddiskar.... för då är vi i en helt annan diskussion.

Äpplen och päron... jaa du. Om man fick 2tb för 70e för 2år sedan och man får 2tb för 120e idag, så som konsument har prisat ungefär dubblas, huruvida det är tal om green hårddiskar eller inte har egentligen ingen skillnad för den normala konsumeraren. De e lagring, man tar de man får! (billigast)

Värst va folk har blivit gaggiga på sweclockers :/

Det är skillnad i pris på en BMW 318 och en BMW M3 CRT, visst är det konstigt när båda är en BMW i 3-serien...
Fast egentligen borde jag kanska jämföra BMW M3 och BMW M3 CRT som oxå skiljer sig i pris, det är ju M3 båda två

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Tror 2+TB diskar kommer slå bättre när vi passerat förra årtiondets begränsningar, typ seriell, paralell, ps/2 portar och diverse annat mög som ska vara kvar på moderkorten, fast än bara någon procent använder dessa, och då endast sparsamt.

Samma med 5.25" platserna, det är förmodligen bara utfyllnad med en dvd-enhet nu. Bränna skivor och hela den biten är förhoppningsvis förbi nu. Vi får väl se när chassie-tillverkarna inser det bara.

Jag använder seriell nästan varje dag på jobbet till diverse styrsystem och kan säga det finns nästan inga laptops idag med seriell-port utan man blir tvingad att använda USB till seriell omvandlare och de skapar ofta mer problem än de löser. Visst man ser en trend att seriell kommunikation försvinner mer och mer men det lär dröja en väldigt lång tid innan det är borta helt.
T.ex vi fick hem ett par nya regulatorer från ABB och det enda sättet att få dem att kommunicera med något annat är med RS-232 eller RS-485.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Visst man ser en trend att seriell kommunikation försvinner mer och mer men det lär dröja en väldigt lång tid innan det är borta helt.

Det stämmer väl ändå inte?
USB är ett seriellt gränssnitt och är ganska vanligt.
Det mesta nätverkskommunikation är seriell.
Seriell ATA är nu betydligt vanligare än Parallell ATA.
De flesta modernare system med någon form av SCSI kör väl SAS istället för parallella SCSI varianter som Ultra Wide SCSI och dyl.

Så ja "serieporten", RS-232 är väl inte så välanvänd av de flesta nu längre.
Men seriell kommunikation som fenomen används ganska flitigt. Tycker nog snarare att det verkar som att det är mera parallella gränssnitt som får nyare seriella motsvarigheter. Blir oftast smidigare kablar och längre kabellängder med seriella gränssnitt.