Intel Haswell kan göra slut på mindre moderkortstillverkare

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell kan göra slut på mindre moderkortstillverkare

Den kommande arkitekturen Haswell innehåller fler integrerade delar, vilket gör det svårare för moderkortstillverkare att differentiera sig. Nu talas det om att de minsta kan komma att slås ut från marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns ens de mindre aktörerna i Sverige? Annars är det väl typ bara USA som drabbas?

Permalänk
Medlem

Färre aktörer är aldrig bra för konsumenter. Jag kan förstå intels vilja, men jag kan inte hålla med om den.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Nirneath:

Finns ens de mindre aktörerna i Sverige? Annars är det väl typ bara USA som drabbas?

Finns/har funnits en del modeller från EVGA, Sapphire m.fl. i Sverige.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Finns nog en hel drös mindre tillverkare i Asien länderna som aldrig kommer till sverige ska du se

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Finns/har funnits en del modeller från EVGA, Sapphire m.fl. i Sverige.

EVGA tror jag inte försvinner, och har Sapphire gjort Intel-brädor?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Egna funktioner... Ja, inbyggd hårddisk/ssd på 120 gb i moderkortet hade väl varit något?

Permalänk
Medlem

Nej jag känner ingen sympati. Att saker moderniseras, integreras, hör till sin natur och är något alla tillverkare vet om.

Precis som att man idag inte behöver köpa separat ljudkort, separat nätverkskort, separat usb kontrollerkort, separat sata kort osv så hör det bara till framtiden att fler och fler saker, så som här snackas om nord och sydbrygga, strömreglering mm integreras.

TIllverkarna får speciallicera sig på andra sätt.

Permalänk

I längden är det här bra för alla imo.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av kabex:

EVGA tror jag inte försvinner, och har Sapphire gjort Intel-brädor?

Det är sent och jag svamlar.

Edit: Nej, det gör jag inte alls det! http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=2&psn=0...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Det är bara bra, då får de komma med något ännu mer intressant och matnyttigt än 483 fasers strömförsörjning för att fånga marknadsandelar. Detta kommer förhoppningsvis leda till större innovation snarare än att putta omkull mindre tillverkare.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det är sent och jag svamlar.

Edit: Nej, det gör jag inte alls det! http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=2&psn=0...

Åh fan, vad säger AMD om det här?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Och vilka räknas till dom mindre tillverkarna då? Tvivlar på att det rör sig om några vi ser på dom svenska hyllorna?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Färre aktörer tror jag knappast att det blir.
Däremot så kan det ju bli färre modeller från varje aktör, Då kanske man slipper se 73 olika modeller från samma tillverkare, vilket i mina ögon faktiskt kan vara positivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guos89:

Nej jag känner ingen sympati. Att saker moderniseras, integreras, hör till sin natur och är något alla tillverkare vet om.

Precis som att man idag inte behöver köpa separat ljudkort, separat nätverkskort, separat usb kontrollerkort, separat sata kort osv så hör det bara till framtiden att fler och fler saker, så som här snackas om nord och sydbrygga, strömreglering mm integreras.

TIllverkarna får speciallicera sig på andra sätt.

Separat ljudkort behövs, i alla fall om du håller på med musik, för mycket latency med det inbyggda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Åh fan, vad säger AMD om det här?

De har bara stöd för crossfire och inte sli, för att inte reta upp amd för mycket

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Och vilka räknas till dom mindre tillverkarna då? Tvivlar på att det rör sig om några vi ser på dom svenska hyllorna?

Asrock hör till de mindre och de ser du på de svenska hyllorna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

Gillar utvecklingen, sätter mer press på moderkortstillverkarna att ge oss bra service, lägre priser och längre garanti eftersom moderkortet kommer att ha mycket färre delar. Hoppas detta leder till ännu mindre moderkort och chassin!

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Kör oftast med Gigabyte och Asus då det kommer till moderkort så jag är rätt safe tror jag

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

en bild på ett amd moderkort på en artikel om intel moderkort.....

kul att saker ändras lite

Permalänk
Medlem

Kanske fler ITX kort då, me gusta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Asrock hör till de mindre och de ser du på de svenska hyllorna

Skickades från m.sweclockers.com

jag skulle vilja säga att asrock är rätt stora moderkortstillverkare jämfört med typ ecs, biostar, jetway, evga och zotac

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

en bild på ett amd moderkort på en artikel om intel moderkort.....

kul att saker ändras lite

Jag ser ett sockel LGA 1155 (eller var det 1156) på ena bilden, fast du kanske menade den övre bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Jag ser ett sockel LGA 1155 (eller var det 1156) på ena bilden, fast du kanske menade den övre bilden?

bilden på framsidan är på ett asus crosshair för am3

edit: inte nu längre, de verkar ha bytt till ett mer passande

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

jag skulle vilja säga att asrock är rätt stora moderkortstillverkare jämfört med typ ecs, biostar, jetway evga och zotac

Evga är inte små!!! Dem har inte så bra närvaro i svergie. Men om man tittar i typ england/usa så är dem en av dem absolut största:)

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av upl8447:

Evga är inte små!!! Dem har inte så bra närvaro i svergie. Men om man tittar i typ england/usa så är dem en av dem absolut största:)

skulle ändå säga att de är mindre än asrock, de är väldigt entusiastinriktade och den marknaden är generellt mindre, och även biostar och ecs är större utomlands men finns knappt här i sverige

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag skulle iaf lockas av bättre ljud än det som som erbjuds idag. Bortsätt från Asus värstingar som är aningen dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse9292:

Jag ser ett sockel LGA 1155 (eller var det 1156) på ena bilden, fast du kanske menade den övre bilden?

Hmm du hann visst inte... Det var artiklens bild jag menade... Men de bytte det nu

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lordsqueak:

Färre aktörer tror jag knappast att det blir.
Däremot så kan det ju bli färre modeller från varje aktör, Då kanske man slipper se 73 olika modeller från samma tillverkare, vilket i mina ögon faktiskt kan vara positivt.

Ja det kan man verkligen hoppas för det är ju helt hopplöst att hitta i den galna djungeln. Inte nog med att det är massa chipset till varje sockel med små konstiga skillnader, sen är det en miljard olika moderkort med långa namn som bara består av siffror och lite bokstäver i konstiga kombinationer. Inte helt uppenbart vad för specifikationer de har alla gånger heller. Jag köpte precis ett billigt Z77 från MSI och försökte lista ut vad som ingick. Det var inte det lättaste.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt. Hoppas att det inte blir färre moderkortstillverkare.

  • Expandera till andra marknader. Gör moderkort för AMD, ARM, POWER och SPARC.

  • Tävla om bäst garanti.

  • Dubbla Ethernet portar (så man kan köra multi-homing, channel bonding, brandvägg, etc)

  • 10-gigabit Ethernet.

  • Tävla på kvalité, bättre kondensatorer, bättre DAC kretsar.

  • Uppdatera BIOS / firmware under en längre tid.

  • Ha väl testat BIOS testad och var noga med att verkligen strikt följa ACPI standarden korrekt.

  • Ha stöd för coreboot.

  • Publicera flödesscheman, diagram, källkod, PCB, CAD filer, kopplingscheman, register, etc och leverera en så öppen plattform som möjligt.