Permalänk
Medlem

Minnesproblem Sabertooth Z77

Hej, köpte för ett par veckor sedan ett nytt mobo då mitt förra lade av under sommaren. Valet föll på ett sabertooth z77 från Asus.

Kortet kom, installerades med lätthet och allt var frid och fröjd. Tills jag slog på strömmen vill säga.
Alla komponenter får el och sätter igång men datorn vägrar gå till POST. Interna moboLED pekar på minnesfel. Sagt och gjort så köper jag 16 gb Corsair Vengeance LP 1600.

Samma fel uppstår. Efter felsök etc så upptäcker jag att den bootar med endast en sticka i, som sen klockar ner till 1333 mhz. Skickade kortet på RMA, fick ett nytt, installerade igår. Samma problem.
Har prövat att flasha bios till senaste, hjälper inte.

Totalt villrådig, någon som har en aning om varför det inte funkar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma problem

Tjena,

Jag har precis samma problem som dig,
fick igång datorn 1 gång sen, gött tänkte jag och skulle prega i nästa r-minne,
nu är jag fast igen på samma problem. bara står och skriker att den inte hittar några minnen i datorn.

Jävla skit mobo =/

Permalänk
Medlem

Jag har Corsair Vengnace LP och kör 8x4Gb utan problem på en 3930K. Så tror inte stickorna är felet. Dessutom borde ni veta om ni läser specifikationerna för ert ram att dom går i 1333Mhz 9-9-9-24 @ 1.5V by SPD som standard. Faktum är att nästan allt DDr3 gör det i dag alternativt går det i 1066Mhz. Krävs att man aktiverar XMP profilen på Vengance minnena om det ska fungera i 1600Mhz altenrativt ställer in timigsen etc manuelt. Att den bara postar med en sticka ram kan bero på att den andra stickan satt i fel dimm plats om ni bara kör 2st. Bör sätta dom i första dimmen i respektive kanal inget annat. Mins inte hur LGA1155 prollarna är men min SB-E blir bra sur om man bara stoppar en sticka i andra dimmen utan att ha en i den första på sammakanal och då lyser minnes leden på mitt asus mobo med men det är så intels prollar fungerar, gällde även LGA1366 prollar. Fins dokumenterat i intels datablad. Inget problem för mig dock då jag har stickor i alla minnesplatser ändå.

Har bara goda erfarenheter av ASUS mobos senaste 4-5 åren och kört ASUS i 10 tal år utan sådan problem. just nu lutar det mer åt handhavandefel än nåt annat så ni får gänra kompleter med villka dimms ni använder. ASUS ofta kanalerna alfabetiskt och dimmsen numeriskt så i ert fall bör ni ha stickorna i A1 och B1 om ni har 2st. 4st stickor så är det bara att trycka i dom i alla dimms förutsatt att dom är lika stora annars får man tänka till lite med ballanserigen.