Apple ber om ursäkt för Maps i Ios 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hahaha, intressant att läsa kommentarerna på länkade 99mac.se, som man kan få ett stort problem till att låte som inget problem alls.

Oavsätt ursäkt så är det extremt dåligt att sätta sina användere på hal is på detta viset. Ni som inte brukar använda telefonen som GPS, tänk er in hur det hade varit om er dedikerade GPS hade fått en uppdatering som gör att du inte hittar rätt längre och du behöver verkligen denna funktionen, frustrerande?

Personligen hade jag inte själv lagt in IOS6 av just denna anledning, andra kan få utföra buggtestningen.

Fast problemen med mapps appen har blivit rätt överdrivna.
Och dom flesta har inte ens testat den själv utan citerar bara andra eller tester av den.
På vissa ställen är den fel ja och man ska kunna lita på en mapps app.
Och även fast ios sätter in mapps appen så kan man ju som apple skriver använda sig av google maps fortfarande bara via deras sida.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Sötast
Skrivet av Gender Bender:

Att en del telefoner levereras med skador är inte Apples fel då det inte är dom personligen som sköter paketering och kvalitetskontroll, utan där ska man helt och hållet skylla på Foxconn.

Att Volvos senaste modell S918 exploderar om man kör över 70KM/h är ju inte Volvos fel, för motorn de använder är ju tillverkad av tredje part...

Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

Hm, kan inte hjälpa att tänka att det här faktiskt inte är likt Apple alls, helt enkelt av den anledningen att de inte brukar släppa halvdana saker. !

Då har du inte haft så mycket med Apple och deras produkter att göra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bra av apple att be om ursäkt.

Tyvärr tycker jag det inte räcker med bara att be om ursäkt.

Det apple borde göra är att genast erbjuda google maps som finns i ios 5.11 till vi som numera kör ios 6. Borde väl gå att lägga ut i appstore.

Hur som helst, så är en iphone5 beställt, och är på väg

Permalänk
Medlem

så går det när man inte vill använda google maps eller andra bättre karttjänster går ju inte att skratta hur korkade dom framstår nu.

Permalänk
Medlem

Apple är i alla fall först med de här problemen ;-D

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Inte uppgraderat till iOS6 ännu. Alltid bäst å vänta ett tag tycker jag.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Apple är i alla fall först med de här problemen ;-D

Jupp men nu har vi problemet att får någon annan problem med karttjänsten så kommer apple stämma dom för att dom har stulit deras ide med att levererar en trasig kartapp :/ .

Permalänk
Inaktiv

Dom visste ju garanterat om detta innan release, för dom har väl testat sin egna mjukvara? Riktigt tråkigt när företag gör såhär, lanserar något som man vet inte fungerar och sen ber om ursäkt, vilket skitsnack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inte uppgraderat till iOS6 ännu. Alltid bäst å vänta ett tag tycker jag.

Det gör du rätt i.

Vänta tills åtminstone 6.01 är släppt.

Permalänk
Medlem

Lite otippat men bra gjort av Apple att be om ursäkt. Är ett första steg och visar att de tar problemet på största allvar. Helst skulle jag vilja se att de erbjöd Google Maps i iOS 6 tillsammans med sin egen app som en öppen beta under perioden de har kvar på kontraktet med Google.

Permalänk

Kan förstå att de ville göra sig med Google Maps då Google tjänar mer pengar på iOS än Android och det gillar väl inte Apple riktigt. Men tycker ändå att vi kunde få haft kvar Google Maps i ett år till eller att man kunde ladda ner Apple Maps via App Store som en beta. Då hade de fått hjälp av användarna i ett år och ett byte skulle inte vara lika farligt. Nu har jag inte behövt använda kartorna i någon av de telefonerna jag ägt så det är inget jag skriker mig hes över men det skulle kännas bra att veta att de är korrekta när de ska användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Då har du inte haft så mycket med Apple och deras produkter att göra.

Det har du iofs rätt i. Faktum är att jag själv bara har haft Appleprodukter i ungefär 3 år. Men det känns som att det är inte mycket som har att göra med iOS och iPhone som de har behövt göra om. Jag har fått känslan av att de hellre utelämnar en funktion än släpper den som halvfärdig. Ett exempel på den approachen kan vara kopiera/klistra-funktionen som kom i iOS 2.0. Istället för att skeppa en halvfärdig, buggig och framstressad version av den i iOS 1.0 så har jag fått känslan av att de bestämde sig helt enkelt för för att "nej, det är bättre att inte skeppa den funktionen tills vi har en version vi är nöjda med". Det är det jag menar med att Apple inte brukar släppa saker som är halvtaskiga/halvfärdiga (eller: saker som de själva inte är nöjda med).

Så min poäng var väl följande: om man antar att mitt resonemang ovan är sant, då är det något av följande som har hänt med Maps:

- de har själva inte tyckt att den är bra nog, men har släppt den ändå av för att bli av med Google Maps
- de har själva inte tyckt att den är bra nog, men det finns ingen som påpekar vikten av det längre när Steve Jobs är borta
- de har varit lite hemmablinda och själva tyckt att Maps har varit kickass, men insett hur dålig det är efter "folkstormen" som blivit
- etc

Edits: omformulering.

Permalänk
Medlem

Där ser man vad denna arrogans leder till...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Tycker att det är bra att dom går ut med en ursäkt och förklarar att det inte vart helt klart innan man har släppt kartorna. Jag har därför väntat med att uppdatera till iOS6, inte för att jag använder mig så mycket av kartorna men mycket för att jag inte gillar "halv färdiga" programvaror.

/S

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Avstängd

apple har ALDRIG och kommer ALDRIG att bli problem fritt, tycker man det är man antingen blind eller blundar väldigt hårt för sanningen...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Hur märkligt det än kan verka så var min första känsla att 'nu kommer det att börja gå utför för Apple'. Missförstå mig inte, det är ju rätt logiskt att be om ursäkt när man från apple:s sida tvingar på oss kunder en sämre funktion en den dom levererat tidigare. Men helt plötsligt erkänner man att man kan göra fel.

I min sinnevärld reducerar det Apple från ett företag som benhårt tror på sin sak, och står på sig, oavsett om dom har rätt eller fel, till ytterligare ett 'vanligt dödligt' företag. Har lite svårt att uttrycka den här känslan, men det är som om Apple efter Steve Jobs bortgång börjar bli lite ängsligt. Och eftersom Apple står och faller med sin image så är det rätt allvarligt när man helt plötsligt börjar medge fel.

Själv är jag nog en typisk android-användare, dock med en iPhone 4, och mitt intryck efter ett par dagar med iOS 6är att det för mig blivit klart sämre jämfört med iOS 5.

Permalänk
Medlem

Var i alla fall enligt mig mycket otroligt redan innan att de skulle lyckas toppa Google Maps, känns som att det är ganska svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att Volvos senaste modell S918 exploderar om man kör över 70KM/h är ju inte Volvos fel, för motorn de använder är ju tillverkad av tredje part...

Eller?

Det där var nog den sämsta jämförelsen jag hört på länge. För det första så handlar det inte om att telefonen sprängs utan att den levereras med repor, och för det andra så tillverkar Volvo för det mesta sina egna motorer.

Gör om frågan till, om bilfirman du köpte bilen av har lyckats repa den, ska du då klaga direkt till Volvo eller ska du klaga till firman du köpte den av? Du gör mest rätt i att klaga på den som orsakade skadan, i det här fallet kanske det var Bosses Bilar. Volvo hade inget med det hela att göra.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Bra att google släppte undervattens bilderna då. För när apple maps leder dig ner i sjön så kan man lätt hitta ut igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att en del telefoner levereras med skador är inte Apples fel då det inte är dom personligen som sköter paketering och kvalitetskontroll, utan där ska man helt och hållet skylla på Foxconn.

Haha, du har inte en aning om hur det fungerar inom elektronikindustrin eller hur?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Musikälskare

Starkt av Apple att svara, big creds!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Haha, du har inte en aning om hur det fungerar inom elektronikindustrin eller hur?

Jag vet precis hur det går till, men det gör tydligen inte du. Allt tillverkas, kontrolleras och paketeras i Kina/Taiwan, och tror du då att dom som jobbar på Apple i Cupertino har så mycket med repor på baksidan att göra? Eller du kanske tror att alla miljontals telefoner skickas till USA för att inspekteras ännu en gång av Apple själva? Eller du kanske tycker att det är Apples fel som har anlitat Foxconn för montering av telefonerna?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

- de har själva inte tyckt att den är bra nog, men har släppt den ändå av för att bli av med Google Maps.

Har inte alla detaljer men det är ungefär vad jag hört också. Orsaken kan man spekulera i men jag tippar på minst en nypa prestige är med i bilden. De är ju numera konkurrenter med varandra.
Mest förvånad var jag över att Apple bad om ursäkt. Tidigare när det var problem med någon produkt så var det ofta locket på och både hela trådar och inlägg på Apples forum raderades. Vi kanske får se mer av ursäkter nu när Steve inte hänger i korridorerna längre eller så kom verkligheten i kapp till slut och man hade inget val än att göra avbön tack vare den mediala uppmärksamheten?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hade jobs fortfarande varit ansiktet utåt hade de aldrig bett om ursäkt. Appen hade iofs kanske inte släpps så tidigt helller

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

apple har ALDRIG och kommer ALDRIG att bli problem fritt, tycker man det är man antingen blind eller blundar väldigt hårt för sanningen...

Vilka är det som är helt problemfri??

Google? Microsoft? Ubuntu? Freebsd? Openbsd?

Tala gärna om vilket företag/organisation som levererar helt problemfria produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

apple har ALDRIG och kommer ALDRIG att bli problem fritt, tycker man det är man antingen blind eller blundar väldigt hårt för sanningen...

Lägg ner det skitsnacket.

Detta är inte första eller sista gången Apple släpper en misslyckad applikation/produkt. Men om du tror det inte händer andra företag så är det verkligen dags att du följer ditt eget råd och öppnar ögonen. Hela Android kändes länge som en ofärdig, seg produkt jämfört med konkurrenterna när det först lanserades.

Och det finns en anledning till att Apple år efter år har toppat "mest-nöjda-kunder"-undersökningarna. De gör generellt sätt mycket uppskattade, väl fungerande produkter.

Men alla kan misslyckas. Att försöka slå sig in på kartmarknaden där Google i många år varit ledande är ingen lätt uppgift att lyckas med. Och inte helt otippat så kunde inte Apple det heller på första försöket, vilket de själva erkänner. Som sagt de borde ha insett att det var en för stor tugga att svälja och valt att lansera den som en öppen beta parallellt med Google Maps. Men nu får vi se vad de gör åt det.

Sen är detta ju ingen deal-breaker vad gäller deras telefoner för de flesta. Det finns många alternativ förutom Googles webbtjänst, här i Sverige har ju Eniro/Hitta t ex ofta t o m bättre kartdata när man kommer ut på landet (och samma klass i större städer).

Hur som helst, skall bli intressant att se hur Apple går vidare med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag vet precis hur det går till, men det gör tydligen inte du. Allt tillverkas, kontrolleras och paketeras i Kina/Taiwan, och tror du då att dom som jobbar på Apple i Cupertino har så mycket med repor på baksidan att göra? Eller du kanske tror att alla miljontals telefoner skickas till USA för att inspekteras ännu en gång av Apple själva? Eller du kanske tycker att det är Apples fel som har anlitat Foxconn för montering av telefonerna?

Vad lättat jag känner mig nu, men då borde du veta att Apple har folk på plats.

Har du några fler frågeställningar innan vi går vidare?

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

Man betalar alltid för det man får, men får inte alltid det man betalar för.
Stämmer väldigt bra in i detta fall.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hade Jobs fortfarande varit vid liv så hade det nog aldrig kommit en ursäkt, snarare en bort förklaring något i stil med att det är fel på världen och inte Apple's kartor.