Dåligt PSU/Moderkort eller är det normalt?

Permalänk
Medlem

Dåligt PSU/Moderkort eller är det normalt?

Hej,
Kör fortfarandes med en gammal E8500 och ett Asus p5q se2 moderkort och då jag har beställt nya grejer så tänkt jag se om jag kan överklocka min nuvarande processor och jag hitta en massa guides osv. Det sluta med att den gick i 3,6Ghz och krascha när jag skulle spela Bf3 (vet inte varför då jag är helt ny inom överklockning osv) så jag reseta mina Bios men nu har jag märkt att min core volt ändrar sig hela tiden (håller inte sig stabil) är detta normalt? Provade att ända volt manuellt i Bios och satte den på 1,20v men enligt CPU-Z så ligger den på 1.160v och helt random så droppar den ner till 1.152v. Är detta normalt eller kan det va något fel på mitt moderkort eller PSU? Vill inte använda ett dåligt PSU till dom nya komponenterna då det hade sugit att bränna grejer för 6k :/ och om någon kunnig känner för det så får dom gärna säga vad man ska ända så att det inte kraschar när man överklockar och ska spela bf3 gissar på att det inte får nog med ström men hade volten på auto (läste sen att det inte var bra för processorn för att det över volten till max) så borde inte vara det eller?

Tack på förhand Som jag sa är ''noob'' inom detta så all hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Glömde skriva att jag har ett corsair PSU på 650w som även driver ett GTX580

Permalänk
Medlem

Förväntar du dig att någon ska läsa den där texten?
In med lite styckeindelning och mer punkter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ursäkta mig visste inte att vi hade svenska lektion. Har varigt uppe sen halv 5 igår och jobbat hela dagen så orkar inte sitta och skriva en uppsats dessutom så är det skrivet på min telefon. Du är välkommen att kommentera om du har något vettigt att säga annars så kan du gnälla någon annan stans.

Permalänk

Det är normalt, när du resetade bios så aktiverades kanske ngn ström-spar funktion eller VRM-spread tex.

När OC blir ostabil så hjälper det ofta att höja volten lite, förutsatt att temperaturerna ligger på rimliga nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serrt2:

Ursäkta mig visste inte att vi hade svenska lektion. Har varigt uppe sen halv 5 igår och jobbat hela dagen så orkar inte sitta och skriva en uppsats dessutom så är det skrivet på min telefon. Du är välkommen att kommentera om du har något vettigt att säga annars så kan du gnälla någon annan stans.

Ska vi lägga ner tid på dig får du lägga ner lite tid på att skriva en bättre tråd, faktiskt. Att du varit uppe och jobbat är inte heller någon ursäkt, sov lite och kom tillbaka sen.

För att svara på din fråga så är det helt normalt. Spänningen ändrar sig efter hastighet etc och kan även dippa ner under load, vilket kallas Vdroop.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H