Tips på tyska tv-serier?

Permalänk
Medlem

Tips på tyska tv-serier?

Tjo!

Jag har kommit fram till att jag ska ta och lära mig lite språk. Jag kör en digital kurs i tyska, men tänkte komplettera med lite tv-serier. Det känns som att det måste vara ett av det mest effektiva sättet att lära sig ett språk (förutom att besöka landet givetvis).

Så, någon som har något tips? Gärna någon rolig komediserie.

Kanske finns någon serier för just folk som lär sig språket? SVT kör ju en del sånna serier ibland vet jag.

Permalänk
Medlem

Valfri serie, fast tysk talande. De dubbar ju allt.

Permalänk
Medlem

Vet att "Vänner" finns dubbad till tyska, och den är ju en av världens genom tiderna bästa komediserie så det borde ju passa bra Om man nu pallar sitta å kolla på något som är dubbat då. Jag skulle inte klara det iaf.

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Jo dubbade serier kan jag ju komma på själv, var väl mer ute efter något helt gjort på tyska egentligen. Men det kanske inte hänger så många tyskar här.

Permalänk
Medlem

Kommisar Rex är väl iofs österrikiskt, men det kanske kvalar in ändå?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Sturm der Liebe finns ju

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om det ursprunglig inte är gjort på tyska?

Lyssna på Rammstein, kolla på dubbade serier och filmer och var glad. Så ärde jag mig språket, kollade på tysk tv hela tiden som liten, resulterade i mvg i samtliga tyskakurser senare.

Permalänk
Medlem

"Hallo aus berlin" då kommer du lära dig grunderna.

Eller ja.. den såg vi i sjuan tror jag det var när jag började läsa tyska.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vad spelar det för roll om det ursprunglig inte är gjort på tyska?

Lyssna på Rammstein, kolla på dubbade serier och filmer och var glad. Så ärde jag mig språket, kollade på tysk tv hela tiden som liten, resulterade i mvg i samtliga tyskakurser senare.

Att det är gjort på tyska ursprungligen är väl inte det som är viktigt kanske, tänker mer på att jag inte vill se om något jag redan sett utan hellre ser nytt. Och jag ser på väldigt mycket serier, så jag har sett allt av allt jag vet att jag gillar. Om jag skulle hitta någon ny amerikansk serie skulle jag hellre se den på orginalspråket.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska kolla på både engelska och tyska, du vet då vad handlingen och dialogerna går ut på vilket gör att du lättare kan snappa upp olika uttryck och fraser.

Men tysk tv har allt, serier, filmer, tecknat you name it, bara att streama via VPN på internet och kolla på pro 7, rtl, sat1 etc.