Podcast 2: "Tveksamma metoder, ljudteknik och kaffebryggare"

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av linus.klang:

jag tror jag talar för alla nu... vi vill se den första swecfilmen.."viftar med moderkort"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mattefjonkan:

Filen man får ner från RSS-feeden fungerar inte att spela på androidenheter. Filen i första podcasten fungerar felfritt.

Använder Doggcatcher.

Skrivet av Emil B:

Intressant. Jag kör Pocket Casts, där fungerar det utmärkt. Du får ner hela filen? Är en vanlig mp3, inga konstigheter.

Jag kör RssDemon, funkar klockrent på JB 4.1.1. Förövrigt en väldigt bra RSS-läsare enligt mig.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Lagom bra när ni flummade ur på kaffet ... mer sånt !

"Viftar med moderkort" är det uppföljaren till "Dansar med vargar" ?

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk

Lista er studio-setup HW/SW, vilka micar blev det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kan rekommendera att ni provar Classic One Cup Av Arvid Nordquist;)

Permalänk
Medlem

Kör RE6-demot(PS3) igår, riktigt kul.

Visa signatur

Games!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av zodiakonline:

Lista er studio-setup HW/SW, vilka micar blev det?

Vi kör grejer till största delen från Thomann, mycket för pengarna.

Två mikrofoner, t.bone SC 400: http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc400popkiller.htm
Mikrofonställ, Millenium MA-2050: http://www.thomann.de/se/millenium_ma2050_tischmikrofonarm.ht...
Mixerbord, Behringer Xenyx 1204 USB: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_1204_usb.htm
Hörlurar, Sennheiser HD 380 Pro: http://www.sennheisernordic.com/nordic/home_en.nsf/root/profe...

I systemet finns även en dator för själva inspleningen, med ljus tillbaka till mixerbordet så vi kan höra uppringda personer i Mumble eller Skype. Som "gästmikrofon" har vi vår Sennheiser-variant vi brukar ha på mässor.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag älskar det! Ni får gärna göra lite långre avsnitt så jag kan lyssna på det både på vägen hem och till jobbet.
Gärna 7 dagar i veckan också då.

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Vi kör grejer till största delen från Thomann, mycket för pengarna.

Två mikrofoner, t.bone SC 400: http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc400popkiller.htm
Mikrofonställ, Millenium MA-2050: http://www.thomann.de/se/millenium_ma2050_tischmikrofonarm.ht...
Mixerbord, Behringer Xenyx 1204 USB: http://www.thomann.de/se/behringer_xenyx_1204_usb.htm
Hörlurar, Sennheiser HD 380 Pro: http://www.sennheisernordic.com/nordic/home_en.nsf/root/profe...

I systemet finns även en dator för själva inspleningen, med ljus tillbaka till mixerbordet så vi kan höra uppringda personer i Mumble eller Skype. Som "gästmikrofon" har vi vår Sennheiser-variant vi brukar ha på mässor.

Låter bra tycker jag, särskilt med tanke på att mikrofonerna är billigare än en krogkväll. Kanske nån (gratis) plug typ http://www.bbesound.com/products/sonic-maximizers/sonic-sweet... ger hår på bröstet;-)

Permalänk
Medlem

Riktigt riktigt proffsigt med ljudet i början.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Passar på att tipsa redaktionen om Moccamaster, Dubbelbryggare!.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Jonas, du får ta o kolla upp Xenonauts om du gillade klassiska X-Com, det verkar bli utan tvekan den bästa "klonen" men det är under utveckling ännu. Värt o ha koll på iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem

Detta avsnitt var underbart! Fortsätt så här grabbar! Var riktigt roligt och underhållande, kanske till och med roligare än att se på er!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hur lyssnar man bäst på podcast i allmänhet på en android enhet?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Riktigt skön jingel! Vem har gjort den? Jag tycker dock att den är lite väl lång när den används i slutet av avsnittet.

Utöver det är jag totalkär i ert podcast-koncept.

Permalänk
Medlem

Ni skall absolut skaffa en Moccamaster, bättre kaffekokare finns ej.

Hälsningar från Finland

Permalänk
Medlem

Byt ut arla mot skånemejerier istället

Annars bra jobbat och längtar tills trinity recensionen kommer

P.S läck ut en bild på Andreas D så vi kan sätta en bild till rösten

Over and out

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Hur lyssnar man bäst på podcast i allmänhet på en android enhet?

Apollo eller webbläsaren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Jag är inget riktigt Apple fan, utan rättare sagt tvärt om. Dock så har jag en MacBook från skolan och har börjat använda iTunes för att organisera min musik, och det fungerar väldigt bra jämfört med min gamla lösning iTunes win.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

Bra podcast, tyckte eran jingle var passande.
Kan dock tillägga att max inställningar i Borderlands 2 med en 2600K som rullar i 5GHz och måttligt överklockat 7970 räcker fint för PhysX på high processorn svettas ibland men det rullar på fint för det mesta

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

tips är att översätta i google translate (finns inbyggt i chrome) eller liknande för en tillräckligt bra översättning om man inte kan finska
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moccamaster

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem

trevlig sändning "apple kramare"

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Grym podcast! Ljudet känns bättre nu och helheten känns riktigt professionellt. Tummen upp!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av twonkey:

tips är att översätta i google translate (finns inbyggt i chrome) eller liknande för en tillräckligt bra översättning om man inte kan finska
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moccamaster

snabb översättning (google)

Moccamaster Technivormin tillverkas av en kaffebryggare. Moccamaster publicerade först i 1969. Det ritades av Gerard C. Smit. Finland Moccamaster tecken representerar Moccamaster Nordic Oy Ab. Moccamaster kaffebryggare är gjorda för hand i Nederländerna.
Moccamaster kaffemaskinen används i två separata motstånd teknik som värmer vattnet till en mer effektiv 92-96 grader C, medan en mindre effekt värmeelement försöker hålla motstånd färdiga kaffe 80-85 grader. Spara energi, desto högre motstånd stängs av automatiskt när vattnet värms upp och filmjölk filtertratt.
Vissa modeller har två platta makt uppvärmning, som styrs av en separat strömbrytare. Full effekt används om kaffet konsumeras omedelbart, medan en mindre effekt används om kaffet måste sluta att ta längre tid. Om kaffet är parkerad i mer än en halvtimme, är det rekommenderat att använda termos. Mängden kaffe inte väsentligt påverkar den kraft som behövs för att hålla sig varm, men ett större antal droppar kaffe varmare bara förblir över 80 ° C under längre tid med en mindre uppvärmning. Några av Moccamaster modeller är bifokal värmeplatta förutom mekanisk eller automatisk droppstopp, och en automatisk avstängning.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Klart man ska ha en Moccamaster! Har en sån hemma och vi har även en sån på jobb! Kaffet blir godare (tro det eller ej) man behöver inte ta så mycket kaffebönor, som i vanliga kaffebryggare. Och det bästa: Det går fort, väldigt fort (har faktiskt tagit tiden på jobb och en full kanna tar 4min & 10 Sec) Men kan nog få ner tiden betydligt då den behöver avkalkas.

Sen måste Emil gjort något fel när han Googlade Moccamaster Eller så klickade han inte på "Sidor skrivna på Svenska" på Google. Dubbel --> Var det

Podcast 2 var Rock`n Roll

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Härligt!
Spelade borderlands 2 (utan physx) medans jag lyssnade!

Permalänk
Medlem

Jonas säger att det finns vissa som gör "unboxing videos". Kan det kanske vara NCIX.com och LinusTechtips?

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Mocca master kungen av kungarna

Härlig podcast och kul med allmän bakgrunds info som ni kör

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

bra pojkar! 5kaffebönor av 5möjliga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonden_88:

Angående Arla och Milko så har Arla köpt Milko

Arla gick samman med milko då milko inte kunde gå i vinst och bönderna behövde någon som kunde fortsätta ta emot mjölk för att undvika katastrof.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold