Permalänk
Medlem
Skrivet av taxifidde:

Nu fryser den på när man ska välja "launch startup repair" och "start Windows normally" <tangentbordet funkar inte och den fryser på 23 sekunder.

Låter som du har korrupt MBR på din Hdd, har du provat att starta från skiva eller USB?

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Skrivet av Rogga67:

Låter som du har korrupt MBR på din Hdd, har du provat att starta från skiva eller USB?

Ska testa med en skiva sedan, tack för alla tipps!

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk

Kom hem och slog på fanskapet och nu funkar den som om inget hade hänt............

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem

Bra läge att göra back-up...

Permalänk
Medlem

Disken är ju ny, finns väl inget att göra backup av?

Permalänk
Medlem

Bra tillfälle att ge tillbaka den

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
SpelClockers

HP är skit så enkelt är det, processor och grafikkretsar tål mycket stryk, inte ofta det är dom som åker, det är oftast som många säger, moderkortet som åker.

Hps moderkort och val av komponenter är till större delen skit, tyvärr

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

HP är skräp och när jag säger skräp menar jag avföring. Elitebooks är deras företagsserie, de har alltid varit dåliga med billiga komponenter. De är dyra för de riktar sig mot företag som kan betala och som sedan köper dyra serviceavtal.

Har du följande sälj direkt:

6930p
2530p
8440p
2540p

8460p och 2560p ser ut att vara helt ok (än så länge) så har du någon av dessa hade jag inte sålt (än iaf).

Har den i min sign... och ja, den kostade.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Den funkar klockrent nu, fattar inte varför. Kört memtest och chrystaldisk info och allt verkar ok. Undrar ändå om inte temperaturer på över 60 grader väldigt högt när cpu usage ligger mellan 2 och 10 % ?

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av taxifidde:

Den funkar klockrent nu, fattar inte varför. Kört memtest och chrystaldisk info och allt verkar ok. Undrar ändå om inte temperaturer på över 60 grader väldigt högt när cpu usage ligger mellan 2 och 10 % ?

Jo det är ganska högt... men inte ovanligt.

Moderkorts fel löser tydligen sig själva! (Känn ironin slår er i ansiktet som en -valfritt ord- i mörkret)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Vanligt med elektronik som får utstå hög värme är att lödningarna släpper.. En komponent som får en lödnings som släppt, kan fungera ibland och ibland inte. Ibland kan det vara så lite den släppt att den får kontakt när den är kall, men släpper när den är varm osv.

Det är detta som oftast händer med grafikkort och därför man kan "baka" dem ibland. Då smälter lödningen ihop igen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Ta ur alla ramminnen och starta datorn utan några i alls. ( ha enbart ström via kabel, ta ur batteriet )
Låt datorn stå igång utan minnen 5-10 sekunder, sen sätt tillbaka ett minne "om det finns flera".
i Slot#1. Starta datorn och se vad som händer.

Går också att halvinstallera ett OS på hårddisken via en stationär dator.
Gör så här:
*Koppla in hårddisken i en annan dator. " utan att ha någon internet anslutning " så den inte laddar in fel drivrutiner.
*Formatera hårddisken och påbörja installationen.
*Låt installationen gå så långt som till att datorn startar om sig själv första gången.
*Då stänger du av datorn och kopplar ur hårddisken och sätter i den i datorn som strular.
*Sätt i cd'n / dvd'n i den datorn direkt vid uppstart och sen starta om den igen med skivan i.

Om det är så att det är hårddisken som strular.

Visa signatur

i5 9600K | Artic Freezer 33 | Asus z390 Prime | RX480 OC+8GB | Corsair 3200Mhz 2x8GB DDR4 | Corsair GS 600Watt | NZXT H510 | 500GB M.2 Samsung 970 | 250GB Samsung EVO SSD | WD HDD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har den i min sign... och ja, den kostade.

Om jag inte misstar mig är det en mobile workstation modell? De brukar vara ganska ok/bra.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk

Helt fantastiskt med all hjälp, datorn puttrar på fortfarande. Någon som har ett tips på ett program som kan köra 50% cpu belastning, vågar inte köra OCCT för värmens skull.

Visa signatur

Intel i5 4670k 2xgigabyte gtx770 4gb nvidia surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikken:

Om jag inte misstar mig är det en mobile workstation modell? De brukar vara ganska ok/bra.

Jo, det är det.. och det låter ju bra.

Har för mig jag gav runt 24000kr för den, så då vill man ju att den ska hålla lite kvalité.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av taxifidde:

Helt fantastiskt med all hjälp, datorn puttrar på fortfarande. Någon som har ett tips på ett program som kan köra 50% cpu belastning, vågar inte köra OCCT för värmens skull.

Med Prime95 kan du ställa in vilka kärnor du vill stressa och därmed välja hälften för att få 50%

Tips: När du kör ett program kan du hitta det i aktivitetshanteraren och begränsa antalet kärnor det får använda.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."