AMD A10-5800K och A8-5600K "Trinity"

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MrAdde:

Ännu inte nått dit? Är vi på väg eller hur menar du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Lite skämtsamt menat, borde ha lagt dit en ;).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

vad är poängen med en apu om man kör diskret grafik? isf är intels processorer ljusår bättre...

CF med apu borde ge riktigt go' spelprestanda för pengarna(t ex billigare/tystare/mindre lanburk)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Jag har grävt lite djupare, och det verkar vara ett delvis korrekt antagande. Med Radeon HD 7970 landar jag uppåt 200 FPS för A10-5800K vilket tyder på att processorn har mer att ge, men samtidigt blir resultaten betydligt jämnare och mer logiska med högre upplösning. Jag har därför bytt ut diagrammet i artikeln till motsvarande med uppskruvade inställningar, då syftet med testet framför allt är att pressa GPU. Det kan behövas två-tre F5 för att nya ska ladda.

Bra jobbar. Jag tyckte också att det verkade mer relevant att testa GPGPU-prestanda på höga inställningar eftersom det är just GPGPU-prestandan som är relevant. Även om man inte lär spela spelet i sig på de höga inställningarna.

Sen huruvida det finns några praktiska tillämpningar för stark prestanda i OpenCL, OpenGL och Direct Compute när den enkeltrådiga prestandan är lite tveksam är ju en helt annan fråga. Känns som om det fortfarande är enkla speldatorer och HTPC som är tillämpningarna fram tills fler program drar nytta av OpenCL och annat kul. Det som ligger närmst till hands för användarna här skulle väl vara konvertering av h.264 som kan parallelliseras in absurdum. Där skulle GPU vara väldigt kraftfullt men även ett GTX 580 får hopplöst mycket smisk av Intels integrerade så länge man kan använda Quick Sync. En annan tillämpning skulle väl vara senaste Adobe Photoshop som lagt ut lite mer funktioner på OpenCL och OpenGL men rent generellt är CPU-prestanda mycket viktigare och det verkar som om även Intels integrerade räcker långt för Adobes implementationer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kärlekstrollet:

Det verkar vara något Asus slarvar med när det kommer till strömförbrukningen, de som använde Gigabyte och MSI fick genomsnitt 20-25w lägre på fullt drag än Asus. Kan vara värt att nämna.

Det där är lite tvådelat.
I samband med recensionen har jag testat runt med två moderkort, dels Asus F2A85-V Pro, dels Gigabyte F2A85X-UP4. Gigabyte-varianten visar som du säger lägre tal för maximal energiförbrukning, men landar samtidigt på lägre processorprestanda, har konstigt turbobeteende samt bråkar bitvis med minnena i 1866 MHz. Min teori är att det handlar om någon energisparfunktion jag inte hittar, eller som helt enkelt inte går att slå av.

I vilket fall som helst, då Asus-kortet är stabilare, mer konsekvent och ger bättre testresultat är det valet för recensionen. Jag lägger till en text om detta på sidan för effektmätning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det var banne mig en alldeles klockren recension. Bra jobbat, SweClockers!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Det där är lite tvådelat.
I samband med recensionen har jag testat runt med två moderkort, dels Asus F2A85-V Pro, dels Gigabyte F2A85X-UP4. Gigabyte-varianten visar som du säger lägre tal för maximal energiförbrukning, men landar samtidigt på lägre processorprestanda, har konstigt turbobeteende samt bråkar bitvis med minnena i 1866 MHz. Min teori är att det handlar om någon energisparfunktion jag inte hittar, eller som helt enkelt inte går att slå av.

I vilket fall som helst, då Asus-kortet är stabilare, mer konsekvent och ger bättre testresultat är det valet för recensionen. Jag lägger till en text om detta på sidan för effektmätning.

Bra att ni lägger till noten, ger en bra bild för oss gott folk som ute efter antingen mer prestanda eller lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Snusfri

Ännu en flopp från AMD som ligger långt efter Intel.
På tok för högt TDP värde när de kör vidare med denna arkitektur.

Även fast jag är intel-fanboy så är det lite tråkigt att se att AMD är flera generationer efter Intel.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av EpicBoobs:

Ännu en flopp från AMD som ligger långt efter Intel.
På tok för högt TDP värde när de kör vidare med denna arkitektur.

Även fast jag är intel-fanboy så är det lite tråkigt att se att AMD är flera generationer efter Intel.

Jag håller inte med

Fast jag kört intel under en väldigt lång tid(486 till 3820/3570K, och det mesta där i mellan)

Så tycker jag att Trinity är klockren! Intel ligger i mina ögen efter AMD. Och nu har dom tappat ännu mer(fast optimeringen i Ivy)

Detta är menat med grafikdelen i åtanke! Intel har enligt mig inget att erbjuda i detta segment då I3an i detta test var en riktig besvikelse!

Glad att jag väntade på denna recension! FM2 verkar vara precis det jag söker efter! Mini ITX med denna kommer vara en fröjd. Verkar inte vara några problem med att köra en Pico psu heller! Nog för att intel är strömsnålare. Men att dras med Intel HD 4000 är inget alternativ...

Intels bryggor är också rätt trista från egna erfarenheter(z68/z77)

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Ännu en flopp från AMD som ligger långt efter Intel.
På tok för högt TDP värde när de kör vidare med denna arkitektur.

Även fast jag är intel-fanboy så är det lite tråkigt att se att AMD är flera generationer efter Intel.

Flopp? När det gäller integrerad grafik t.ex. så sopar AMD mattan med Intel flera gånger om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det där är lite tvådelat.
I samband med recensionen har jag testat runt med två moderkort, dels Asus F2A85-V Pro, dels Gigabyte F2A85X-UP4. Gigabyte-varianten visar som du säger lägre tal för maximal energiförbrukning, men landar samtidigt på lägre processorprestanda, har konstigt turbobeteende samt bråkar bitvis med minnena i 1866 MHz. Min teori är att det handlar om någon energisparfunktion jag inte hittar, eller som helt enkelt inte går att slå av.

I vilket fall som helst, då Asus-kortet är stabilare, mer konsekvent och ger bättre testresultat är det valet för recensionen. Jag lägger till en text om detta på sidan för effektmätning.

Vilket/vilka ASUS-kort har ni testat med egentligen?

"I samband med recensionen av AMD Trinity har SweClockers testat runt med två moderkort, dels Asus F2A85-V Pro, dels Gigabyte F2A85X-UP4."

Under "Testsystem och mjukvara" anger ni:

Asus F2A85-M Pro (AMD A85)
Asrock A75 Pro4 (AMD A75)
Asus Crosshair V Formula (AMD 990FX)
Asus P8Z77-V Deluxe (Intel Z77)

Så, är det mATX eller ATX?

Permalänk
Avstängd

Mellanklassbygge, men inte när det gäller spel, då en i5 kostar drygt 600-700:- mer än dessa processorer, vilket är absolut värt om man bygger en dator till spel. Vore intressant att se hur dessa presterar gentemot de äldre Phenom II processoren t.ex. 965.

Är det änns lönt för dem som redan sitter på en äldre Phenom II rigg att köpa AMD igen, eller? Finns det någon riktig konkurrent till Phenom II 965 egentligen? Vad får AMD att tro att entusiaster med AMD i nuläget kommer uppgradera till AMD i framtiden och inte intel?

Så som jag ser det, så vore det enda vettiga att uppgradera till AMD om de lanserar en processor som är lika bra eller bättre än intel i5 eller liknande för LÄGRE pris. Vad får en snubbe med 10000:- sparade pengar att köpa AMD framför intel i nuläget eller i framtiden, om datorn ska användas till spel? Det borde AMD fråga sig. Om jag inte minns fel så vill de flesta ha mest prestanda för pengarna, och konsumenten kan gärna betala lite mer för en annan produkt som ger överlägset mer prestanda (fx vs i5).

Vi är entusiaster här på swec, så intigrerad grafik spelar knappast roll för oss då vi köper riktiga gpu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nu blir jag väldigt nyfiken här. I Sweclockers test vinner 3750K i GPGPU när den ska packa upp texturer i Civ V och det med en rätt stor marginal. Samma test hos Anandtech säger raka motsatsen. Där vinner 5800K stort, med typ dubbla frameraten, över 3770K. Något står inte rätt till i någons tester.

I övrigt hade jag nog hoppats på lite mer av grafiken. Nu ligger den i nivå med 5570 och 440 så visst, billiga grafikkort är hotade men får nog vänta ett litet tag till innan det blir realistiskt att bygga en pytteliten LAN-burk utan diskret GPU. m-ITX, egennbyggt pyttechasi med bara moderkort, APU, RAM och en SSD. Lite dubbelhäftande tejp och det blir en ghetto iMac som vore sjukt smidig att släpa runt på.

Vart hittar du GPGPU testet med Civ hos Anandtech? Hittar endast när de kör Vic i spel mode i 1680*1050.

Permalänk
Inaktiv

I frybench testet varför ni har ni sekunder när den beräknar slutresultatet i minuter? Eller är det Effeciency resultatet jag ska titta på?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FribBe:

Flopp? När det gäller integrerad grafik t.ex. så sopar AMD mattan med Intel flera gånger om.

Den del som är "flopp" är designen som helhet. Nordic Hardware har en tabell som visar antal transistorer och storleken på kretsen,

Trinity med 2 Moduler: 1.3B transistorer, 246mm^2
Core i3: 0.5B transistorer 131mm^2

Med 1.4B transistorer lyckas Intel bygga en 4-kärnig Ivy Bridge med HD4000 GPU, Sandy Bridge Core i7 / HD3000 innehåller bara 1.0B transistorer.

Detta är kanske inget man tänker så mycket på som kund, men detta är ett problem för AMD då varje A10/A8-APU kostar långt mycket mer att tillverka jämfört med Intels Core i3 som säljs för samma pris mot kund.

Det visar också att modul-designen inte riktigt fungerar dels då det går åt väldigt mycket transistorer, men också p.g.a. att den är rätt inflexibel. Jämför detta

* En SNB/IVB kärna har två trådar, kan totalt avkoda 4 (5 i vissa fall) instruktioner och köra totalt 6 µops (varje x86-instruktion blir en eller flera µops).

* En Trinity/Bulldozer modul har två trådar, kan avkoda 4 instruktioner och köra totalt 8µops (i praktiken har Bulldozer/Trinity bara 2 exikveringsportar per tråd, två av portarna kan BARA göra adressberäkningar men detta är i sig en µop även om mixen definitivt inte är 50/50, 10/90 är nog närmare sanningen).

Totalt sett ser det ändå rätt OK ut. Men vad händer om vi bara använder en tråd per kärna/modul, vilket är VÄLDIGT vanligt i praktiken

SNB/IVB kan då avkoda 4 (5 i vissa fall) instruktioner och köra totalt 6µops, IVB kan i detta läge dubbla storleken på sin ROB (ReOrder Buffer) något som ökar storleken på det s.k. out-of-order fönstret vilket i sin tur är förklaringen till den IPC ökning på ~5% vi såg mellan SNB -> IVB, då varje tråd har sin egen ROB i normalfallet.
Trinity/Bulldozer kan avkoda 4 instruktioner och köra totalt 4µops (2 av dessa portar är den väldigt restriktiva sorten).

Så SNB/IVB kan i princip använda alla funktioner i CPUn vare sig man använder en eller två trådar och prestanda per tråd när båda trådarna används är relativt jämbördig mellan SNB/IVB och Trinity/Bulldozer, det trots att det kostar långt mycket fler transistorer att implementera en modul jämfört med en kärna med HT.

Edit: och vissa kanske då hävdar att detta visar att Intel tar ut överpriser, men titta på AMDs resultat: man säljer allt man hinner producera och ändå gör man ~$400M i förlust på en omsättning på ~$4500M under de senaste 3 kvartalen. AMDs problem är att man inte kan ta så mycket betalt för sina produkter så man kan täcka sina kostnader.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Mycket bra analys måste jag säga. Med andra ord, som en ignorant person jag är så säger jag NEJ till amd för spel om man ska köpa nytt.

Permalänk
Medlem

Som någon skrev tidigare i tråden så vore en undervoltning intressant att få se resultatet av då denna processor nog kan komma att förekomma i små gaming-HTPC framöver och då är värmutvecklingen viktig. Jag noterade tidigare i en lista att icke-K-modellerna hade avsevärt mycket lägre TDP trots enbart blygsamma förändringar i frekvens så det vore intressant att se hur mycket värmeutvecklingen sjönk vid modest undervoltning och/eller underklockning. Och om prestandan är så minnesberoende kanske en icke-K-modell med snabba minnen kan vara ett vettigt alternativ?

Är själv sugen på denna då jag har ett hemgjort HTPC-chassi där det inte ryms något grafikkort.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Den del som är "flopp" är designen som helhet. Nordic Hardware har en tabell som visar antal transistorer och storleken på kretsen,

Trinity med 2 Moduler: 1.3M transistorer, 246mm^2
Core i3: 0.5M transistorer 131mm^2

Med 1.4M transistorer lyckas Intel bygga en 4-kärnig Ivy Bridge med HD4000 GPU, Sandy Bridge Core i7 / HD3000 innehåller bara 1.0M transistorer.

Detta är kanske inget man tänker så mycket på som kund, men detta är ett problem för AMD då varje A10/A8-APU kostar långt mycket mer att tillverka jämfört med Intels Core i3 som säljs för samma pris mot kund.

Det visar också att modul-designen inte riktigt fungerar dels då det går åt väldigt mycket transistorer, men också p.g.a. att den är rätt inflexibel. Jämför detta

* En SNB/IVB kärna har två trådar, kan totalt avkoda 4 (5 i vissa fall) instruktioner och köra totalt 6 µops (varje x86-instruktion blir en eller flera µops).

* En Trinity/Bulldozer modul har två trådar, kan avkoda 4 instruktioner och köra totalt 8µops (i praktiken har Bulldozer/Trinity bara 2 exikveringsportar per tråd, två av portarna kan BARA göra adressberäkningar men detta är i sig en µop även om mixen definitivt inte är 50/50, 10/90 är nog närmare sanningen).

Totalt sett ser det ändå rätt OK ut. Men vad händer om vi bara använder en tråd per kärna/modul, vilket är VÄLDIGT vanligt i praktiken

SNB/IVB kan då avkoda 4 (5 i vissa fall) instruktioner och köra totalt 6µops, IVB kan i detta läge dubbla storleken på sin ROB (ReOrder Buffer) något som ökar storleken på det s.k. out-of-order fönstret vilket i sin tur är förklaringen till den IPC ökning på ~5% vi såg mellan SNB -> IVB, då varje tråd har sin egen ROB i normalfallet.
Trinity/Bulldozer kan avkoda 4 instruktioner och köra totalt 4µops (2 av dessa portar är den väldigt restriktiva sorten).

Så SNB/IVB kan i princip använda alla funktioner i CPUn vare sig man använder en eller två trådar och prestanda per tråd när båda trådarna används är relativt jämbördig mellan SNB/IVB och Trinity/Bulldozer, det trots att det kostar långt mycket fler transistorer att implementera en modul jämfört med en kärna med HT.

Det är just som helhet jag anser att designen inte är en flopp.
Man måste se processorn tillsammans med GPUn annars blir den ointressant, Intels CPU utan separat GPU är inte heller intressant om man är ute efter 3D prestanda.
Intels GPU är också långsammare än man ser i testerna, "However, with Intel X3000, the graphics subsystem sometimes uses the CPU in addition to its own GPU ".
http://software.intel.com/en-us/articles/common-misconception...
Nämnde detta tidigare i en annan tråd.
Tycker att AMD levererar skapligt, de använder ju nu också någon form av automatgenererad design, vilket bör göra att justeringar av designen går kvickare än tidigare.
Blir kanske lite tick tack även för AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Trinity med 2 Moduler: 1.3M transistorer, 246mm^2
Core i3: 0.5M transistorer 131mm^2

Med 1.4M transistorer lyckas Intel bygga en 4-kärnig Ivy Bridge med HD4000 GPU, Sandy Bridge Core i7 / HD3000 innehåller bara 1.0M transistorer.

Detta är kanske inget man tänker så mycket på som kund, men detta är ett problem för AMD då varje A10/A8-APU kostar långt mycket mer att tillverka jämfört med Intels Core i3 som säljs för samma pris mot kund.

Kan man värkligen räkna så enkelt?

Har inte AMD en enklare tillverkningsteknik? Intels 3D transistorer lär vara dyrare att tillverka samt att yealden sjunker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej jag tittade specifikt på GPGPU-delen där de packar upp texturer med Direct Compute och slutsatserna är helt klart motsägelsefulla där Intel vinner stort när Sweclockers testar och AMD vinner stort när Anandtech testar.

Vore intressant att veta vad det är som skiljer då slutsatsen blir helt annorlunda. Om inte annat är det ju rent akademiskt intressant att veta under vilka förhållanden som prestandan skiljer sig så extremt mycket. Tyvärr hittar jag inte så mycket om vad Anandtech kör för hårdvara. Min första tanke var minnen eftersom integrerad grafik lätt blir begränsad av minnesbandbredd men det verkar som om ni båda kör med samma hastighet. Sen är det ju självklart att det skiljer lite mellan olika testsidor eftersom alla kör med olika hårdvara och olika inställningar men det här är ju en helt enorm skillnad. För Anandtech så är Trinity dubbelt så snabbt som Ivy och för er är Ivy 20 % snabbare än Trinity. Ni får iof betyldigt högre siffror och ni verkar köra med låga inställningar. Det är ju inte helt långsökt att Anandtech kör med betydligt högre inställningar så att ert test är mer CPU-beroende, vilket skulle förklara resultaten.

Hur som helst ska Quick-sync inte ha något alls med saken att göra eftersom det är en video encode och decode som inte har något med Direct Compute och GPGPU att göra egentligen. Såvida inte Civ V sparar sina texturer i h.264.

Här står väll hårdvaran en bit ner.Gigabyte GA-F2A85X-UP4 & Patriot DDR3-1866. http://www.anandtech.com/show/6332/amd-trinity-a10-5800k-a8-5...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

to AMD..... Dont fu*k with i5 3570K

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Det är just som helhet jag anser att designen inte är en flopp.
Man måste se processorn tillsammans med GPUn annars blir den ointressant, Intels CPU utan separat GPU är inte heller intressant om man är ute efter 3D prestanda.
Intels GPU är också långsammare än man ser i testerna, "However, with Intel X3000, the graphics subsystem sometimes uses the CPU in addition to its own GPU ".
http://software.intel.com/en-us/articles/common-misconception...
Nämnde detta tidigare i en annan tråd.
Tycker att AMD levererar skapligt, de använder ju nu också någon form av automatgenererad design, vilket bör göra att justeringar av designen går kvickare än tidigare.
Blir kanske lite tick tack även för AMD.

Fast hur är X3000 relevant, det är en GPU för laptops från 2006? I så fall kan man klaga på att nVidia Riva TNT också krävde CPUn för T&L... Det som beskrivs på den sidan stämmer inte sedan Intel HD (Arrandale vilket är den mobila versionen av Nehalem på 45nm), en CPU som kom för mer än 3 år sedan.

Och som du ser ovan är det inte GPUn jag framför kritik mot, det är den grundläggande designen av CPUn. Designen i sig är inte heller fel, felet är att man i praktiken verkar behöva nästan lika mycket transistorer för en modul som för två "riktiga" kärnor. En stor anledningen är nog att det krävs en så stor L2 cache (cache kräver MASSOR med transistorer, fast frågan om det verkligen krävs, skulle vara kul att sett tester på de versioner av Trinity med endast 1M L2 cache) och man duplicerat kanske lite för mycket så det inte finns några synergieffekter. Som det är nu har man problem med att avkodare och L1I-cache är en flaskhals, något som varit ett icke-problem om man använt två separata kärnor.

Problemet med moduldesignen är att en APU ska vara bättre än summan av sina delar. Sedan SNB så kan GPUn och CPUn dela L3 cache, något som inte är möjligt i AMDs design, HT gör så att man effektivt kan utnyttja tillgängliga resurser både i enkeltrådade och flertrådade saker. Moduldesignen är sämre en två "riktiga" kärnor, men kostar nästan lika mycket att implementera i transistorer. Ovanpå detta så har ju saker som OpenCL och DirectCompute inte direkt tagit fart och med saker som FMA (fused multiple add) och AVX så minskar antalet problem där det är värt kostnaden (i både utvecklingstid och latens till/från CPU<->GPU) att använda GPUn.

Också här har Intel kommit längre vad det gäller integration, latensen mellan CPU/GPU är ett par heltalsfaktorer lägre i SNB/IVY jämfört med Trinity (tack vare att SNB/IVY kan kommunicera med GPUn via L3-cache), Trinitys GPU har dock betydligt mycket mer kraft. Men en högre latens gör att färre problem blir vettiga att köra på GPUn.

Men det viktigaste är ändå komplexiteten. AMD skulle behöva ta ~100% mer för Trinity jämfört vad Intel tar för sina IVB Core i3 för att ha samma marginaler och alla inser att det inte skulle fungera.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Morkul:

Kan man värkligen räkna så enkelt?

Har inte AMD en enklare tillverkningsteknik? Intels 3D transistorer lär vara dyrare att tillverka samt att yealden sjunker.

Det är naturligtvis en förenkling, men just i detta fall var det två 32nm chip jag jämförde storleken på. Men med tiden så brukar utbytet krypa upp till samma nivåer även på en mindre process, om det inte gjorde det skulle det tillslut inte vara värt att krympa (något som mycket väl kan hända när vi kommer <10nm och kvant-effekter börja sätta käppar i hjulen).

Och kostnaden är väldigt beroende på storleken. Tänk på att de s.k. wafers är runda medan våra chip är kvadratiska. När storleken går mot noll så går spillet i kanten också mot noll (om vi bara tänker på geometrin) + med ett hälften så stort chip så får man ju dubbelt så många givet en fix wafer-storlek.

Sedan ökar sannolikheten för att ett givet chip är defekt med ökad area på chip:et.

Sist men kanske inte minst så betyder ett större chip större avstånd vilket ökar tiden det tar för klocksignalen att nå alla delar i chip:et. Detta ökar i sin tur kraven på hur man designar delarna så de kan hantera denna latens.

Allt detta drar upp kostnaden per chip. Intel har ju samma problem i kampen mot ARM, för att kunna konkurrera prismässigt mot ARM så kan inte Intel inte ha väsentligt mycket större chip, inte om man vill kunna tjäna pengar på produkten i alla fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

Som någon skrev tidigare i tråden så vore en undervoltning intressant att få se resultatet av då denna processor nog kan komma att förekomma i små gaming-HTPC framöver och då är värmutvecklingen viktig. Jag noterade tidigare i en lista att icke-K-modellerna hade avsevärt mycket lägre TDP trots enbart blygsamma förändringar i frekvens så det vore intressant att se hur mycket värmeutvecklingen sjönk vid modest undervoltning och/eller underklockning. Och om prestandan är så minnesberoende kanske en icke-K-modell med snabba minnen kan vara ett vettigt alternativ?

Är själv sugen på denna då jag har ett hemgjort HTPC-chassi där det inte ryms något grafikkort.

Tomshardware verkar ha gjort ett sådant test du efterfrågar. Jag har inte läst det än dock.

http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-trinity-efficie...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tomshardware verkar ha gjort ett sådant test du efterfrågar. Jag har inte läst det än dock.

http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-trinity-efficie...

Tack! Ska läsas så fort tillfälle ges.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

AMD kan inte hinna ifatt INTEL så pm man har en 3570K så kommer den krossa alla AMD CPUs i 1-2år till tills AMD släpper nya processorer som knappt kommer ifatt intels

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Morkul:

Vart hittar du GPGPU testet med Civ hos Anandtech? Hittar endast när de kör Vic i spel mode i 1680*1050.

http://www.anandtech.com/show/6332/amd-trinity-a10-5800k-a8-5...

Skrivet av kyro2:

Här står väll hårdvaran en bit ner.Gigabyte GA-F2A85X-UP4 & Patriot DDR3-1866. http://www.anandtech.com/show/6332/amd-trinity-a10-5800k-a8-5...

Ah, jag letade nog i fel del av testet när jag kollade eller så var jag helt enkelt för dålig för att läsa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Kan man värkligen räkna så enkelt?

Har inte AMD en enklare tillverkningsteknik? Intels 3D transistorer lär vara dyrare att tillverka samt att yealden sjunker.

Som Virtual Void redan svarat själv så gjorde han en jämförelse på 32nm. Hade han gjort den på 22nm hade det varit ännu värre för AMD. Då priset per transistor är mycket lägre på 22nm, trots 3D-transistorer. Dessutom så har intel antagligen bättre yields på motsvarande processorer eftersom de har mindre chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tomshardware verkar ha gjort ett sådant test du efterfrågar. Jag har inte läst det än dock.

http://www.tomshardware.com/reviews/a10-5800k-trinity-efficie...

Hmm, jo det var väl vad jag hade efterfrågat och det gav mig tyvärr inte det svar jag hoppats på. Vad jag undrar nu är helt enkelt hur i all friden (självcensur angående svordomar) har AMD fått A10-5700 som på papperet är minst som A8-5600K ner till TDP 65W? Känns som att den processorn kan bli HTPC-gamerprocessorn nummer ett. Väntar på test... Otåligt kan tilläggas.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hmm, jo det var väl vad jag hade efterfrågat och det gav mig tyvärr inte det svar jag hoppats på. Vad jag undrar nu är helt enkelt hur i all friden (självcensur angående svordomar) har AMD fått A10-5700 som på papperet är minst som A8-5600K ner till TDP 65W? Känns som att den processorn kan bli HTPC-gamerprocessorn nummer ett. Väntar på test... Otåligt kan tilläggas.

Lite lägre frekvenser samt att det förmodligen rör sig om handplockade exemplar.

Permalänk
Avstängd

Hur än jag stirrar på någon av testerna så hittar jag 3750K så jag antog att du menade I5 3570K, eller? I Sweclockers Directcompute test så vinner ju inte 3570K heller så och finns inte med i Anandtechs tester (de har en 3770K och en 3220T). Kollar man dock på I3 3320 som finns med i båda testerna är det tämligen samma resultat.

Dock så har det totalt olika resultat inbördes mellan de olika Trinity kretsarna vilket ger mig en hint om att de har kart med olika inställningar, kanske till har Anandtech till och med kört på en högre upplösning?