Hårddisk slutade fungerade, demonterades för recovery, Inet säger ifrån sig...

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600

Permalänk
Medlem

Trevligt, trots Inets respons, ger vissa mer personliga otrevligheter, istället för att kommentera det !

Varsågod, den här bjuder jag på Sae, speciell bara för dig ! Ha en bra läsning själv
http://en.wikipedia.org/wiki/Asshole

PS: Gör dig inte besvär att svara tillbaka till mig, tack. Otrevligheter föder otrevligheter.

Permalänk
Medlem

Dina två länkar sammanfattar tråden ganska bra, möjligen skulle en "argumentera med en vägg" länk göra listan komplett.

Permalänk
Avstängd

Helt sjukt att du gjorde en tråd om detta, skulle nog skämmas om jag vore du.
Svälj stoltheten och det är ingen som tvingar dig köpa varken mer från Inet eller från hårddisktillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Helt sjukt att du gjorde en tråd om detta, skulle nog skämmas om jag vore du.
Svälj stoltheten och det är ingen som tvingar dig köpa varken mer från Inet eller från hårddisktillverkaren.

Då får du gärna skämmas själv och svälja din egen stolthet nästa gång du reklamerar och något påstås som inte stämmer.

Har du tydligt läst hela tråden ?

Sett att Seagate godkänt och skickat ny disk ?
Sett att Inet bett om ursäkt för att deras mail skrivits med uttryckt som inte reflekterade det dem ville egentligen säga ?

Gör det gärna

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunior:

Stor uppdatering från Inet.

Hade tidigare skickat ett par enklare frågor via mail till dem, efter att många på forumet inte anset att Inet skrivit fel gällande vad dem verkligen skrivit till mig i dem mail, där dem, åter skrivit, att min reklamationsrätt upphört enligt dem.

Nu, har mitt problem med Inet avtagit en del, efter detta svar:

´´ Hej Andrés!

Vi har inte och kan inte avtala oss bort din rätt att reklamera en vara utan vi har kort och gott nekat din reklamation på grund av att hårddisken varit isärplockad.

Jag får be om ursäkt om min kollega varit otydlig och ska se ta upp detta med vår serviceansvarige ifall det är så att vi behöver gå igenom vilka termer det är som vi använder oss av.

Inte ett ja eller nej svar men hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Daniel / Inet.se ´´

Så, vad är det jag skrivit flera gånger ?
Att Inet INTE kan neka en reklamationsrätt
Att Inet dock kan neka min reklamation, det kan dem.

Om dem skrivit det. Och det gjorde dem inte. Det såg Daniel, och utöver ursäkt, tar upp det med serviceansvarig, för att tydligt vara mer noga med vad dem skriver och vilka termer dem använder sig av. Är det något som jag velat ? Ja !

Med tanke på Inets respons, kommer jag kontaka dem också, för att höra vad en annan person ( kanske Daniel ), tycker om möjligheten till reklamation efter att jag presenterar åter både Seagate och recoveryföretagets åsikt. Dvs, att dem ska ändra sina rutiner, inte att ersätta produkt eller stå för kostnader.

Poängterar, inte för att få ny hårddisk eller ersättning, utan så att om Inet skulle acceptera det, så i framtiden kan dem ta hänsyn till liknande fall framöver.

Viktigt att nämna dock: Hade detta upptäckts och åtgärdats om inte jag sagt något ? Om inte någon annan, vem vet, förmodligen inte.

Alltså var det precis så som vi sa hela tiden.

Permalänk
Medlem

Gunior

Du ville bara egentligen att Inet skickade ett nytt mail och förklarade mera vad dom mena, när du redan vet vad dom menade
men råkade inte skriva på ett korrekt sätt?
Tänk på alla mail som kommer och går ifrån Inet och alla andra bolag i världen. Man kan väl läsa mellan raderna?
Jag hoppas att du aldrig har/kommer skriva ett fel eller otydligt eller misstolkade mail och träffa på en som dig själv.

För det är så jag får ut av denna tråd, du vet att du har gjort fel fast du har fått fel svar/formulering av Inet?

// Freddan

Visa signatur

Äger en sån där PC sak men en KNAPP på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

...
Jag kräver nu inget från Inet, varken ny disk eller ersättning eller goodwill, bara att dem inte yttrar sig fel i framtida fall så att kund nästa gång luras på sina rättigheter.
...

Så ädelmodigt av dig. Försäkringen gjorde att du fick tillbaka din data på en ny disk. Seagate byter ut samma disk på garanti, och du avstår frivilligt från att kräva Inet på en 3:e disk för den defekta som redan ersatts 2 gånger hittills.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Stor uppdatering från Inet.

Hade tidigare skickat ett par enklare frågor via mail till dem, efter att många på forumet inte anset att Inet skrivit fel gällande vad dem verkligen skrivit till mig i dem mail, där dem, åter skrivit, att min reklamationsrätt upphört enligt dem.

Nu, har mitt problem med Inet avtagit en del, efter detta svar:

´´ Hej Andrés!

Vi har inte och kan inte avtala oss bort din rätt att reklamera en vara utan vi har kort och gott nekat din reklamation på grund av att hårddisken varit isärplockad.

Jag får be om ursäkt om min kollega varit otydlig och ska se ta upp detta med vår serviceansvarige ifall det är så att vi behöver gå igenom vilka termer det är som vi använder oss av.

Inte ett ja eller nej svar men hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Daniel / Inet.se ´´

Så, vad är det jag skrivit flera gånger ?
Att Inet INTE kan neka en reklamationsrätt
Att Inet dock kan neka min reklamation, det kan dem.

Om dem skrivit det. Och det gjorde dem inte. Det såg Daniel, och utöver ursäkt, tar upp det med serviceansvarig, för att tydligt vara mer noga med vad dem skriver och vilka termer dem använder sig av. Är det något som jag velat ? Ja !

Med tanke på Inets respons, kommer jag kontaka dem också, för att höra vad en annan person ( kanske Daniel ), tycker om möjligheten till reklamation efter att jag presenterar åter både Seagate och recoveryföretagets åsikt. Dvs, att dem ska ändra sina rutiner, inte att ersätta produkt eller stå för kostnader.

Poängterar, inte för att få ny hårddisk eller ersättning, utan så att om Inet skulle acceptera det, så i framtiden kan dem ta hänsyn till liknande fall framöver.

Viktigt att nämna dock: Hade detta upptäckts och åtgärdats om inte jag sagt något ? Om inte någon annan, vem vet, förmodligen inte.

Så här skrev du i din första post, alltså för åtta dagar sen.

"Inet svarade nu imorse med att ´´ Både din garanti och reklamationsrätt upphörde att gälla när du valde att demontera hårddisken fysiskt. Garantin och reklamationsrätten omfattar fabriksfel/ursprungliga fel. ´´"

Hur skall någon kunna bevisa vad som hänt med hårdisken innan, eller har du fått svar ifrån recoveryfirman vad som var trasigt i hårddisken??

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Alltså var det precis så som vi sa hela tiden.

Om det är någon i tråden som sa att Inet skrivit fel och menat annat, det jag har nämnt är fullt möjligt, det har även jag skrivit också, och det jag fokuserade på var hur dem uttryckte sig i sina mail och självklart även hanteringen av ärendet i sig, men det har Inet noterat och kommer kolla upp för framtiden

Skrivet av Yoshien:

Gunior

Du ville bara egentligen att Inet skickade ett nytt mail och förklarade mera vad dom mena, när du redan vet vad dom menade
men råkade inte skriva på ett korrekt sätt?
Tänk på alla mail som kommer och går ifrån Inet och alla andra bolag i världen. Man kan väl läsa mellan raderna?
Jag hoppas att du aldrig har/kommer skriva ett fel eller otydligt eller misstolkade mail och träffa på en som dig själv.

För det är så jag får ut av denna tråd, du vet att du har gjort fel fast du har fått fel svar/formulering av Inet?

// Freddan

Inte bara, jag vill gärna ju även att dem ändrar sin rutin så utöver att sådana termer inte blandas ihop igen, att dem såklart även tar till sig all information innan dem gör ett beslut. Jag är som du säger, ett av många mail hos Inet så självklart kan det gå fel, det är när det blir extra fel som i mitt fall jag reagerat på

Jag säger inte att Satan ska hämta den som skriver ett fel ner till helvetet, bara att dem iallafall inser felet och rättar till det , vilken dem inte insåg ju innan jag skrev igen till dem, tog mycket längre tid nu att få svar på ett tredje mail så dem märkte själva att första mailet sa nåt helt annat än det dem ville säga

Skrivet av Hardware guy:

Så ädelmodigt av dig. Försäkringen gjorde att du fick tillbaka din data på en ny disk. Seagate byter ut samma disk på garanti, och du avstår frivilligt från att kräva Inet på en 3:e disk för den defekta som redan ersatts 2 gånger hittills.

Lägg ner spydigheten, behövs inte lägga bensin på elden. Har du kritik och åsikter så dela gärna med dig utan påhopp.

Nya disken är med avtal av recoveryföretaget och för transport av data, ej ersättning för defekta hårddisken. Seagate bytte ut baserat på den info jag givit dem och ej bara på garanti. Jag har sedan början ej krävt något på Inets bekostnad, då min garanti hos dem gick ut, bara reklamation, och vid ursprungsfel, kan Inet gärna kontakta Seagate för ny disk alt mindre ersättning som Seagate kan stå för, precis det jag gjorde utan Inets inblandning.

Skrivet av Kristerj:

Så här skrev du i din första post, alltså för åtta dagar sen.

"Inet svarade nu imorse med att ´´ Både din garanti och reklamationsrätt upphörde att gälla när du valde att demontera hårddisken fysiskt. Garantin och reklamationsrätten omfattar fabriksfel/ursprungliga fel. ´´"

Hur skall någon kunna bevisa vad som hänt med hårdisken innan, eller har du fått svar ifrån recoveryfirman vad som var trasigt i hårddisken??

Bland den data jag fick tidigt från recoveryföretaget, fanns ingen felrapport, dock baserat på deras villkor och hanterande av hårddisken, sannolikt ursprungsfel och som jag nog misstänker, läsarhuvudet som felade på något sätt ( misstänkte redan detta innan när disken slutade fungerade, bara klickande ljud ). Baserad på den respons jag får härnäst från Inet kommer jag kanske inte behöva återta kontakt med recoveryföretaget och Seagate för mer djupgående detaljer om vad som fick fel, och ARN samt Konsumentverkar lär jag nog bara kontakta för lite extra info, ingen häxjakt på Inet längre

Seagate har kanske redan till och med skrotat disken så min fysiska bevisning nu är ändå borta hehe

Permalänk
Medlem

Inet har precis nylanserat sig själva om att bli Sveriges mest omtyckta datorbutikskedja, om de verkligen är seriösa med sin nya slogan så kan dom ju börja med att bemöta kritiken i den här tråden och andra trådar som skapats angående deras så "omtyckta" butik och service..

Taget från Facebook:

Det är jag som är Dr. Inet. Jag tänkte förklara varför vi har bytt logga: Det viktigaste skälet är faktiskt att vi har bestämt oss för att bli Sveriges mest omtyckta datorbutikskedja.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Hmm...
Några frågor...jag är ju lite nyfiken av mig.
Seagate har godtagit och gett dig en RMA, vilket egentligen bara ett nummer för spårbarhet för enheten. Men vad har seagate angett vilken orsaken är att du fått en ny hårddisk?

Vart har du fått ifrån att man inte kan ha sönder en hårddisk inuti utan att öppna den?

Jag fick inte riktigt någon respons på tidigare inlägg, där du tror att recoveryföretaget kan demontera och montera ihop hårddisken i oväsentligt förändrad skick?!

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

...
Lägg ner spydigheten, behövs inte lägga bensin på elden. Har du kritik och åsikter så dela gärna med dig utan påhopp.
...

Läs ditt inlägg igen, med objekta ögan.

Eftersom du frivilligt avstår från alla anspråk måste det betyda att du anser dig ha anspråk gentemot Inet.

Det kan inte tolkas på annat sätt än att du fortfarande anser dig ha rätt till att kunna reklamera disken till Inet, få rätt i fråga om ursprungsfel fastän bevisbördan ligger på dig, och du inte kunnat visa på något, samt och kräva en ny disk av dem.

Allt detta fastän du inte längre har kvar disken, då den är sänd till Seagate och ersatt på garanti.

Hur du kan få detta att gå ihop är något som varken jag eller knappast någon annan på Sweclockers kan förstå.

Men det kan ju vara så att jag misstolkar innehållet i ditt inlägg. För att förhindra att misstolkning skett - om så är fallet - kan du se över dina inläggsrutiner och arbeta fram en ny strategi så att detta inte upprepas. För allas bästa både här och andra forum där du må vara aktiv. Det skulle förhindra långa trådar som denna.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Hmm...
Några frågor...jag är ju lite nyfiken av mig.
Seagate har godtagit och gett dig en RMA, vilket egentligen bara ett nummer för spårbarhet för enheten. Men vad har seagate angett vilken orsaken är att du fått en ny hårddisk?

Vart har du fått ifrån att man inte kan ha sönder en hårddisk inuti utan att öppna den?

Jag fick inte riktigt någon respons på tidigare inlägg, där du tror att recoveryföretaget kan demontera och montera ihop hårddisken i oväsentligt förändrad skick?!

Antigen citerad, eller längre fram, gav jag info där jag skrev möjliga kriterier som uppfyllts innan och efter demontering ( ingen yttre skada, skruvar osv ), och att recoveryföretaget efter min begäran att få tillbaka defekta hårddisken moterat, skickat tillbacka den i väsentligt oförändrat skick, i vilket även Seagate godkände min bevisning för grund till ursprungsfel samt hårddiskens skick, för att ersätta den med ny. Spårbarheten för hårddisken fick jag efter att jag reklamerade till Seagate, det jag fick var ärendenummer ( Support Case, som dem kallar det) , där jag kunde, även via Seagates hemsida, följa mitt ärende hos dem om det hade behövs.

Det behövdes inte utan Seagate ville, efter att jag nämnt vad som hänt med hårddisken, bara har kvitto på recovery tillsammans med den defekta hårddisken.

Skrivet av Hardware guy:

Läs ditt inlägg igen, med objekta ögan.

Eftersom du frivilligt avstår från alla anspråk måste det betyda att du anser dig ha anspråk gentemot Inet.

Det kan inte tolkas på annat sätt än att du fortfarande anser dig ha rätt till att kunna reklamera disken till Inet, få rätt i fråga om ursprungsfel fastän bevisbördan ligger på dig, och du inte kunnat visa på något, samt och kräva en ny disk av dem.

Allt detta fastän du inte längre har kvar disken, då den är sänd till Seagate och ersatt på garanti.

Hur du kan få detta att gå ihop är något som varken jag eller knappast någon annan på Sweclockers kan förstå.

Men det kan ju vara så att jag misstolkar innehållet i ditt inlägg. För att förhindra att misstolkning skett - om så är fallet - kan du se över dina inläggsrutiner och arbeta fram en ny strategi så att detta inte upprepas. För allas bästa både här och andra forum där du må vara aktiv. Det skulle förhindra långa trådar som denna.

Det enda jag gjorde anspråk på, enligt lag, oavsett om via Inet eller Seagate, var att få använda min reklamationsrätt, få min reklamation mottagen och efter viss tid fått ett beslut fattat på all information och bevisning som jag fått presentera, att neka reklamationen eller ta det vidare. Om jag blivit beviljad ny disk/ ersättning så självklart blir det Seagate som står för det, och att Inet bara agerar som mellanhand. Jag har nu i efterhand, fått min reklamation mottagen av Inet, dem tog sin tid att tänka igenom det hela, och gav mig sedan det korrekta svar jag velat ha från början, att dem nekat mig efter reklamationen gjorts.

Nekat dock på bristande info, men det har jag nämnt till dem och avvaktar svar från dem angående detta

Åter, jag kunde ej bevis något eller ge Inet information, om dem redan direkt avfärdade mitt ärende utan att ta emot det. Jag har ej längre disken, och då den sannolikt är skrotad, så varken går vidare undersökning att genomföras så redan där är min reklamation avslutat på den fronten

Ja det är såklart möjligt att vissa av mina inlägg kan misstolkas , är inte bara du som gjort det Självklart tar jag lärdom av såväl tråden som min nya kommunikation med Inet, och att Inet själva återkommit till mig precis med det jag velat, utan hot, påtryckningar eller påhopp från mig i mail, visar ju att dem behövde bara en liten knuff framåt

Edit: Fick precis hårddisken av DHL Står dock ´´ Certified Repaired Disk ´´, hoppas det inte är nån dem reparerat för att använda vid garantin och ersättning Verkar vara producerad i fabrik 2010 så där ökar hoppet rejält att den kan hålla i många år framöver utan större problem * knock on wood *

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gunior:

Antigen citerad, eller längre fram, gav jag info där jag skrev möjliga kriterier som uppfyllts innan och efter demontering ( ingen yttre skada, skruvar osv ), och att recoveryföretaget efter min begäran att få tillbaka defekta hårddisken moterat, skickat tillbacka den i väsentligt oförändrat skick, i vilket även Seagate godkände min bevisning för grund till ursprungsfel samt hårddiskens skick, för att ersätta den med ny. Spårbarheten för hårddisken fick jag efter att jag reklamerade till Seagate, det jag fick var ärendenummer ( Support Case, som dem kallar det) , där jag kunde, även via Seagates hemsida, följa mitt ärende hos dem om det hade behövs.

Det behövdes inte utan Seagate ville, efter att jag nämnt vad som hänt med hårddisken, bara har kvitto på recovery tillsammans med den defekta hårddisken.

Det enda jag gjorde anspråk på, enligt lag, oavsett om via Inet eller Seagate, var att få använda min reklamationsrätt, få min reklamation mottagen och efter viss tid fått ett beslut fattat på all information och bevisning som jag fått presentera, att neka reklamationen eller ta det vidare. Om jag blivit beviljad ny disk/ ersättning så självklart blir det Seagate som står för det, och att Inet bara agerar som mellanhand. Jag har nu i efterhand, fått min reklamation mottagen av Inet, dem tog sin tid att tänka igenom det hela, och gav mig sedan det korrekta svar jag velat ha från början, att dem nekat mig efter reklamationen gjorts.

Nekat dock på bristande info, men det har jag nämnt till dem och avvaktar svar från dem angående detta

Åter, jag kunde ej bevis något eller ge Inet information, om dem redan direkt avfärdade mitt ärende utan att ta emot det. Jag har ej längre disken, och då den sannolikt är skrotad, så varken går vidare undersökning att genomföras så redan där är min reklamation avslutat på den fronten

Ja det är såklart möjligt att vissa av mina inlägg kan misstolkas , är inte bara du som gjort det Självklart tar jag lärdom av såväl tråden som min nya kommunikation med Inet, och att Inet själva återkommit till mig precis med det jag velat, utan hot, påtryckningar eller påhopp från mig i mail, visar ju att dem behövde bara en liten knuff framåt

Zcenicx har, med stort tålamod redan förklarat för dig att du inte har rätten att reklamera varan när du redan har försäkring. Jag vet varför det inte går in (enligt mitt tidigare raderade inlägg (med mitt samtycke)), men gör iaf ett litet försök att ta in vad andra säger?

#12772531

"En annan paragraf i KKöpL man bör ha i åtanke är §23 andra stycket;

"Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom."

Detta innebär exempelvis att reklamationsrätten gentemot säljaren upphör om felet på varan även täcks av en försäkring. Reklamationen riktas i sådana fall mot försäkringsbolaget. Man kan alltså aldrig kräva både att en försäkring faller ut på en vara OCH att man ska få ersättning av säljaren. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar."

Du har inte alltid rätt och vill du utvecklas som människa måste du lära dig av andra. Jag har själv stor erfarenhet inom området, så ta det som ett råd av en medmänniska.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Zcenicx har, med stort tålamod redan förklarat för dig att du inte har rätten att reklamera varan när du redan har försäkring. Jag vet varför det inte går in (enligt mitt tidigare raderade inlägg (med mitt samtycke)), men gör iaf ett litet försök att ta in vad andra säger?

#12772531

"En annan paragraf i KKöpL man bör ha i åtanke är §23 andra stycket;

"Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos honom."

Detta innebär exempelvis att reklamationsrätten gentemot säljaren upphör om felet på varan även täcks av en försäkring. Reklamationen riktas i sådana fall mot försäkringsbolaget. Man kan alltså aldrig kräva både att en försäkring faller ut på en vara OCH att man ska få ersättning av säljaren. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar."

Du har inte alltid rätt och vill du utvecklas som människa måste du lära dig av andra. Jag har själv stor erfarenhet inom området, så ta det som ett råd av en medmänniska.

Hehe många ( inte riktat direkt till dig ) har verkligen missuppfattat själva försäkringen. Den var för dataförlust, inte för att ersätta hårddisken vid fel

Hade data ej kunnat räddas, hade jag ej fått en ersättningshårddisk Jag fick altså bara ersättningsdisk från dem så att dem kunde leverera den räddade datan tillbaka till mig

Permalänk
Medlem

Googlade på Certified Repaired Disk och förstår som följande att det är en disk som har reparerats hos dem i ett "clean room",
samma som recovery-företag använder, typ IBAS. Men att den ska var likvärdig en helt ny hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WipeClean:

Googlade på Certified Repaired Disk och förstår som följande att det är en disk som har reparerats hos dem i ett "clean room",
samma som recovery-företag använder, typ IBAS. Men att den ska var likvärdig en helt ny hårddisk.

Ah ok, tackar för infot ! Aja men det är ju helt ok för min del då

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Lite skrot raderat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Mmm, jag vet att du skrev några kriterier...jag byggde vidare på den och lade till några till punkter. Alltså i ett tidigare inlägg.

Om vi ska spekulera lite grann:
Ingen yttre fysisk skada
Ingen skruv lös
Inga stickers borta
diskarna roterar
Hårddisken får ström
läsarhuvudet reagerar
hårddisken fungerar i korrekt tillstånd.

Vi lägger till några punkter:
Läsarhuvud måste vara kalibrerad
Diskarna i hårddisken måste vara synkad i förhållande till läsarhuvud
Diskarna ska vara synkad i förhållande till varandra
Diskarna ska vara balanserad

Vi struntar i det här med lufttäthet och liknande men mycket troligt att det finns andra punkter som borde läggas till, men iochmed att vi spekulerar.

Nu får vi fel.
Läsarhuvudet reagerar men fungerar ej som det är tänkt.
Hårddisken fungerar ej i nuvarande tillstånd pga felande del, av ovanstående, läsarhuvudet.
Samma fel som tidigare men efter recoveryföretaget har demonterat, räddat data och monterat ihop hårddisken så gott som du lyckades göra så har vi nu istället:

Läsarhuvudet reagerar men fungerar ej som det är tänkt.
Hårddisken fungerar ej i nuvarande tillstånd pga felande del, av ovanstående, läsarhuvudet.
Diskarna är inte synkad i förhållande till varandra.

Är då hårddisken i oväsentligt förändrad skick jämfört med när du lämnade den till recoveryföretaget?

Sedan fick jag intrycket av att du trodde att man inte kan ha sönder en hårddisk inuti utan att öppna den, är det rätt uppfattat?!

Sedan sade du att seagate har godkänt att det är ett ursprungsfel på hårddisken, skrev dom att det var ett ursprungsfel eller är det din uppfattning att dom har godkänt det som ett ursprungsfel pga att du fick en ny hårddisk?

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av taimanov:

Mmm, jag vet att du skrev några kriterier...jag byggde vidare på den och lade till några till punkter. Alltså i ett tidigare inlägg.

Om vi ska spekulera lite grann:
Ingen yttre fysisk skada
Ingen skruv lös
Inga stickers borta
diskarna roterar
Hårddisken får ström
läsarhuvudet reagerar
hårddisken fungerar i korrekt tillstånd.

Vi lägger till några punkter:
Läsarhuvud måste vara kalibrerad
Diskarna i hårddisken måste vara synkad i förhållande till läsarhuvud
Diskarna ska vara synkad i förhållande till varandra
Diskarna ska vara balanserad

Vi struntar i det här med lufttäthet och liknande men mycket troligt att det finns andra punkter som borde läggas till, men iochmed att vi spekulerar.

Nu får vi fel.
Läsarhuvudet reagerar men fungerar ej som det är tänkt.
Hårddisken fungerar ej i nuvarande tillstånd pga felande del, av ovanstående, läsarhuvudet.
Samma fel som tidigare men efter recoveryföretaget har demonterat, räddat data och monterat ihop hårddisken så gott som du lyckades göra så har vi nu istället:

Läsarhuvudet reagerar men fungerar ej som det är tänkt.
Hårddisken fungerar ej i nuvarande tillstånd pga felande del, av ovanstående, läsarhuvudet.
Diskarna är inte synkad i förhållande till varandra.

Är då hårddisken i oväsentligt förändrad skick jämfört med när du lämnade den till recoveryföretaget?

Sedan fick jag intrycket av att du trodde att man inte kan ha sönder en hårddisk inuti utan att öppna den, är det rätt uppfattat?!

Sedan sade du att seagate har godkänt att det är ett ursprungsfel på hårddisken, skrev dom att det var ett ursprungsfel eller är det din uppfattning att dom har godkänt det som ett ursprungsfel pga att du fick en ny hårddisk?

Hej Taimanov,

Jag skrev kriterierna, eftersom att jag efteråt inte tänkt lägga till eller ta bort några, och min primära misstanke är läsarhuvudet. Självklart kan även diskarna osynkas på något sätt både innan och efter demontering. Dock såklart är både dina och mina exempel spekulationer, det jag vill nämna med det, är att om hårddisken monteras ihop igen och att bara läsarhuvudet är ej fungerande, , både innan och vid/efter demontering, vilket leder till att hårddisk ej fungerar, så är det sannolikt inte en skada orsakad av demonteringen utan annan. Såklart kan detta möjligtvis undersökas om allt annat är i väsentligt oförändrat skick.

Det är det jag velat undersöka. Gällande Seagate, dem tog emot min reklamation och baserad på min info och bevis, ansett grund till att det sannolikt är ursprungsfel, dem har , vad jag vet, inte undesökt hårddisken till sådan grad för att ta reda på det, och har säkert bara tagit emot den för att skrota den.

Självklart kan något innuti en hårddisk gå sönder vid yttre påverkan men sannoliketen för sådana skador är inte lika stora. Dvs om jag tex tappat hårddisken så lossnar läsarhuvudet medan inget tecken syns utanför på skada. Visst kan det hända, men chansen är inte stor. Därför eftersom hårddisken varit stillastående och ej i närheten av sådant som potentiellt kan skada det ( magneter, rörliga objekt, nära bordskanter och dylikt ), är chansen större för ursprungsfel. ( Som en bil som kört 50 mil och pajat, nåt lär säkert blivit fel i fabrik )

Eftersom mitt ärende är snart slut så börjar jag avrunda med att skriva tillbaka till folk i tråden, för att undvika fler konflikter, påhopp och dylikt, men såklart är det något annat du vill ta upp eller möjligtvis diskutera så är jag självklart öppen för det då du inte hoppat på mig... ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Tråd kan stängas efter att jag får lite mer information från möjligtvis ARN, Konsumentverket, recoveryföretaget, Seagate och kanske slutligen Inet i värsta/bästa fall.

Alltså, jag kan inte förstå varför du väntar på något från ARN. ARN löser tvister och jag kan inte se någon tvist här. Du har fått två hårddiskar istället för din enda trasiga så du borde ju vara nöjd, mer än nöjd egentligen...

Citat:

David Eberhard, författare och chefsöverläkare i psykiatri, är inte övertygad om att tid och tålamod hjälper. Kverulansparanoiker, som de heter inom psykiatrin, är obotliga och blir ändå inte nöjda.

– Oftast är inget fel begånget och skulle det ändå vara något litet, så står det inte i proportion till den tid de tar.

Jag tycker att citatet ovan stämmer så väl. Ett fel är i egentlig mening inte begånget utan rättshaveristen tar till ordklyverier för några formuleringar till intäkt för att lägga ner SÅ mycket tid på att spy galla över ingenting...

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

det jag ville påvisa med att lägga till några punkter är att det då inte går att fastställa vad som var ett ursprungsfel och vad som inte var ett ursprungsfel. om vi tar alla kriterierna, hårddisken slutar fungera men i det här fallet till följd av mjukvarufel och inte hårdvara. företaget demonterar, räddar data och monterar ihop.

nu fungerar inte hårddisken till följd av läsarhuvudet är inte justerat och diskarna är inte synkad i förhållande till varandra.

orsaken att jag skriver det här är att jag vet egentligen ingenting om recoveryföretaget. det kan vara ett företag mellan 1-10 (Edit:) i betyg alltså.

hmm, att skriva om Kverulansparanoiker är inte så passande, speciellt med tanke på att det passar in både på mig själv och säkerligen 90% av dom som sagt något i tråden...om det inte var det ni menade...:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Alltså, jag kan inte förstå varför du väntar på något från ARN. ARN löser tvister och jag kan inte se någon tvist här. Du har fått två hårddiskar istället för din enda trasiga så du borde ju vara nöjd, mer än nöjd egentligen...

Jag tycker att citatet ovan stämmer så väl. Ett fel är i egentlig mening inte begånget utan rättshaveristen tar till ordklyverier för några formuleringar till intäkt för att lägga ner SÅ mycket tid på att spy galla över ingenting...

Åter igen, så lätt att folk kan missförstå. Jag kontaktar ARN för information, inte för att lösa tvisten, som nu efter Inets respons, vilket många verkar totalt missa, att nästan vara helt avklarat, då Inet själva skrev att dem uttryckt sig på ett sätt som inte varit korrekt och ska se över det för framtiden.

Jag har två diskar. En pga avtal från recovery för transport av data. En annan av Seagate pga defekt hårddisk.Både punkterna är jag 110% nöjd. Det är Inets hantering av reklamation uttryck som jag tar upp härnäst hos Inet, främst då , igen, för att dem själva bekräftat det jag sagt, att det funnits grund för det.

Skrivet av taimanov:

det jag ville påvisa med att lägga till några punkter är att det då inte går att fastställa vad som var ett ursprungsfel och vad som inte var ett ursprungsfel. om vi tar alla kriterierna, hårddisken slutar fungera men i det här fallet till följd av mjukvarufel och inte hårdvara. företaget demonterar, räddar data och monterar ihop.

nu fungerar inte hårddisken till följd av läsarhuvudet är inte justerat och diskarna är inte synkad i förhållande till varandra.

orsaken att jag skriver det här är att jag vet egentligen ingenting om recoveryföretaget. det kan vara ett företag mellan 1-10 (Edit:) i betyg alltså.

hmm, att skriva om Kverulansparanoiker är inte så passande, speciellt med tanke på att det passar in både på mig själv och säkerligen 90% av dom som sagt något i tråden...om det inte var det ni menade...:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, andra kan också påvisa med fler punkter till för/nackdel för mig, därav varför det kan just nu bara spekuleras på den delen. Recoveryföretaget ( Lazarus ), har samarbete med Freecom och Seagate, så är inte precis ett lab i djungeln

Permalänk
Medlem

Hej Gunior,

Vill bara påpeka att du ovan 21:16 ovan fortfarande skriver att Seagate mottagit din reklamation. Det är fel.
Reklamation är en svensk uppfinning och gäller mellan försäljare och konsument, för att ge konsumenten bättre skydd om garantin är kort.

Samsung lämnade 2 års garanti på disken, och Seagate fullgör det åtagandet. Du är alltså garantianspråk mot Seagate du haft, inte en reklamation. Om räddningsföretaget finns på Seagates lista över auktoriserade verkstäder (officiellt eller inofficiellt) så är det inget förvånande att de byter disken, no questions asked.
En disk med brutna garantisigill, utan giltig förklaring till varför de är brutna, skulle möjligen resultera i en annan bedömning.

Din disk, är förmodligen skrotad då det är en Samsung. Seagate vill säkert byta till egna diskar vid garantiärenden. Om det istället vore en Seagate så skulle disken plockats ner i sina beståndsdelar, och monteras samman på nytt med defekta delar utbytta, och får då en 'refurbished'-stämpel innan den skickas ut till en annan kund.

Kan berätta att jag haft 2 st WD-diskar i datorn. Båda bortom garanti och reklamationstid. Den ena hade lite besvär, gav emellanåt SMART-error, men har fungerat igen efter omstart. Den andra fungerade hela tiden bra. Det var uppenbart att den ena skulle ge upp helt förr eller senare.
Jag var bortrest 4-5 månader. Nätkablar utdragna, telekabel utdragen ur ADSL-modem. Datorn står orörd, helt urkopplad.
Vid hemkomst så fungerade ingen av dessa två WD-diskar. Att den krånglande till slut gett var inte helt oväntat, men att även den som fungerat felfritt fram till för några månader sedan också gav upp förvånade mig. Framförallt att uppemot 5 månaders inaktivitet föreföll vara den avgörande orsaken.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hej Gunior,

Vill bara påpeka att du ovan 21:16 ovan fortfarande skriver att Seagate mottagit din reklamation. Det är fel.
Reklamation är en svensk uppfinning och gäller mellan försäljare och konsument, för att ge konsumenten bättre skydd om garantin är kort.

Samsung lämnade 2 års garanti på disken, och Seagate fullgör det åtagandet. Du är alltså garantianspråk mot Seagate du haft, inte en reklamation. Om räddningsföretaget finns på Seagates lista över auktoriserade verkstäder (officiellt eller inofficiellt) så är det inget förvånande att de byter disken, no questions asked.
En disk med brutna garantisigill, utan giltig förklaring till varför de är brutna, skulle möjligen resultera i en annan bedömning.

Din disk, är förmodligen skrotad då det är en Samsung. Seagate vill säkert byta till egna diskar vid garantiärenden. Om det istället vore en Seagate så skulle disken plockats ner i sina beståndsdelar, och monteras samman på nytt med defekta delar utbytta, och får då en 'refurbished'-stämpel innan den skickas ut till en annan kund.

Kan berätta att jag haft 2 st WD-diskar i datorn. Båda bortom garanti och reklamationstid. Den ena hade lite besvär, gav emellanåt SMART-error, men har fungerat igen efter omstart. Den andra fungerade hela tiden bra. Det var uppenbart att den ena skulle ge upp helt förr eller senare.
Jag var bortrest 4-5 månader. Nätkablar utdragna, telekabel utdragen ur ADSL-modem. Datorn står orörd, helt urkopplad.
Vid hemkomst så fungerade ingen av dessa två WD-diskar. Att den krånglande till slut gett var inte helt oväntat, men att även den som fungerat felfritt fram till för några månader sedan också gav upp förvånade mig. Framförallt att uppemot 5 månaders inaktivitet föreföll vara den avgörande orsaken.

Kommenterar bara detta kort, då jag nämnt i senaste inlägg, att det inte lönar sig att både jag och andra går i cirklar med vidare diskussion om min och andras åsikter gällande reklamation. Ni får självklart fortsätta skriva om det men det sannolikt lär inte längre besvaras av mig längre.

Reklamationsrätt existerar inte bara i Sverige utan finns ibland även i andra länder ( även om inte samma villkor ) , och då Seagate följer den lag som produkten är köpt i, har dem tagit emot min reklamation och sedan tagit det på garanti. Att folk tycker Seagate av goodwill eller direkt tagit det på garanti, det får folk tycka, att Seagate sagt annat är en annan sak.

Jag blev tillfrågad av Seagate, på min begäran, vilken hårddisk jag vill ha i utbyte, samma F3 eller deras nya Barracuda, i vilket jag valde deras Barracuda istället. I mitt fall har inte F3an varit inaktiv sådan lång tid. Jag gjorde backup i februari innan jag registrerade försäkringen, och när skulle göra i slutet av Maj så fungerade ej F3an. Har en annat äldre hårddisk, inaktiv sedan över 10 år, och fungerar utmärkt utan problem.

Så att folk säger att man ska räkna med att hårddiskar är totalt opålitliga och utan tvekan kommer dö, bara att det hänt dem eller andra, betyder inte att det gäller alla. Som sagt, jag misstänker ursprungs fel men går ej vidare med det av flera skäl, bland annat att disken säkert redan är skrotad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Så att folk säger att man ska räkna med att hårddiskar är totalt opålitliga och utan tvekan kommer dö, bara att det hänt dem eller andra, betyder inte att det gäller alla. Som sagt, jag misstänker ursprungs fel men går ej vidare med det av flera skäl, bland annat att disken säkert redan är skrotad.

Att säga att man aldrig kan lita på en hårddisk är inte alls samma sak som att påstå att de utan tvekan kommer att dö och att de är totalt opålitliga.

Jag skulle aldrig för mitt liv lita på en hårddisk i den bemärkelsen att jag lagrar kritiska data utan backup och sedan lägger mig o sover gott.

Jag vet att hårddiskar kan gå sönder precis närsom, helt utan förvarning. Dock har det inte hänt mig med nya diskar utan endast gamla och i stort sett bara Maxtor, samt en seagate 40mb som hade legat i ett förråd ett decennium sådär, det var en stepper dessutom.

Så av kanske 15 diskar jag använt i primära datorer har inget gått sönder..... men att lita på dem ? Inte en chans.

För att klargöra: Ingen av mina hårddiskar har gått sönder så jag förlorat data, däremot kan det inträffa, precis närsomhelst, därav litar man aldrig på ett enskilt lagringsmedia för kritiska data, detta är tjänstefel om man gör det yrkesmässigt.

Om TS sedan TYCKER att hårddiskar är totalt pålitliga och inte skall kunna gå sönder, det är en åsikt som TS får stå för själv. Inte ett underbyggt faktum.

Varför skulle annars dyrare diskar skryta med längre garantier ? De går ju inte sönder.. eller ? Varför tar man backup ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Att säga att man aldrig kan lita på en hårddisk är inte alls samma sak som att påstå att de utan tvekan kommer att dö och att de är totalt opålitliga.

Jag skulle aldrig för mitt liv lita på en hårddisk i den bemärkelsen att jag lagrar kritiska data utan backup och sedan lägger mig o sover gott.

Jag vet att hårddiskar kan gå sönder precis närsom, helt utan förvarning. Dock har det inte hänt mig med nya diskar utan endast gamla och i stort sett bara Maxtor, samt en seagate 40mb som hade legat i ett förråd ett decennium sådär, det var en stepper dessutom.

Så av kanske 15 diskar jag använt i primära datorer har inget gått sönder..... men att lita på dem ? Inte en chans.

För att klargöra: Ingen av mina hårddiskar har gått sönder så jag förlorat data, däremot kan det inträffa, precis närsomhelst, därav litar man aldrig på ett enskilt lagringsmedia för kritiska data, detta är tjänstefel om man gör det yrkesmässigt.

Om TS sedan TYCKER att hårddiskar är totalt pålitliga och inte skall kunna gå sönder, det är en åsikt som TS får stå för själv. Inte ett underbyggt faktum.

Varför skulle annars dyrare diskar skryta med längre garantier ? De går ju inte sönder.. eller ? Varför tar man backup ?

Jag tycker inte hårddiskar är 100% totalt pålitliga, och inte heller att dem inte borde gå sönder, däremot som du säger, köper man dyrare/bättre hårddiskar så förväntar mig sig större sannolikhet att det håller, och Samsung tror jag inte är så illa Så med mindre än normal användning borde dem fungera

Sen USB minnen är ju inte direkt ute ur farozonen heller, hur många har backup på sina USB minnen utifall nåt händer dem hehe ?

Permalänk

använd speglande raid.. problem solved

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

använd speglande raid.. problem solved

Det är ingen backuplösning ! Det är bara för redundans !

Vad händer när något händer och datan raderas från din speglade raid ? Jo, det försvinner från båda partitionerna..

Backup på fysiskt åtskilt media är det enda pålitliga.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.