Permalänk

Processor plötsligt överbelastad

Hej,

Jag sitter på en HP Touchsmart tm2 med i3 processor som skoldator som jag haft i ganska exakt två år. Den har fungerat helt felfritt och varit utan virus under dessa två år och jag har kontenueligt ree-bootat datorn för att hålla den så frisk som möjligt. förra veckan bestämde jag mig dock för att uppgradera till Samsung 830 128gb SSD från den tidigare mekaniska hårddisken. I samband med det gjorde jag igen en helt nystart av datorn och installerade windows på nytt.

I Torsdags hände något väldigt skumt, när jag bara surfade gick processorn helt plötsligt upp i 100% load och att bara röra musen gjorde att hela datorn nästan frös. Allting gick i slowmotion och att bara skriva ett ord tog datorn en minut att göra. Jag började göra en viruskoll men efter 5 minuter och enbart 200 objekt genomsökta startade jag datorn i felsäkert läge och gjorde en ny virussökning som gick som den skulle och processorn arbetade på i sina vanliga 5-10% load.

Problemet återkommer lite då och då, ibland i 2 minuter, ibland i en timme och är VÄLDIGT störande då jag i princip inte kan göra något. Någon som vet vad problemet kan vara eller vad som kan orsaka detta? Kanske bör tillläggas att vi får window + drivrutiner genom skolans nätverk när vi ree-bootar våra datorer.

Kan inte sådär överdrivet mycket om datorer så vore oerhört tacksam för svar och ledsen för dålig stavning, är dyslektiker

Permalänk
Medlem

Kanske kan ha något att göra med firmware måste uppdateras på ssdn annars låter det som någon form av mjukvaru bugg möjligen med något program du har liggande i bakgrunden eller dylikt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

låter som din laptop blir lite varm.. kanske dags att öppna den och blåsa rent lite fläktar. Det kanske bara är en tillfällighet att du har lagt in en SSD. behöver inte bero på det..

*känn efter på undersidan om den känns varm och om du kan ta reda på vilken tempratur din cpu har.

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Ha aktivitetshanteraren öppen på fliken "processer" och sortera listan efter cpu-användning. Då kommer du kunna se vad det är för process som tar all kraft när den fryser.

Det kan vara en bugg med antivirusprogram eller något internt i windows som behöver uppdateras. Det kommer vara lättare att ta reda på när du har namnet på boven.

Frysningar är annars synonymt med SSD-problem. Kolla så du har förberett ditt windows för SSD osv. Samsung kanske har lite program också som hjälper med det.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970