Efterfrågar förslag om felsökning. Moderkort startar ibland

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Efterfrågar förslag om felsökning. Moderkort startar ibland

Jag har kört fast lite med ett moderkort så jag vill be om lite förslag på vad jag kan försöka med för att återuppliva ett moderkort.
Det gäller ett Acer Altos 9000 PRO (OEM), det finns lite tunn information på TH99 för den som vill kolla upp det, men jag tror inte det hjälper.
Processor är dual PPro med 8st EDO-minnen.

Efter att ha fått hem en ATX till AT strömadapter så skulle jag starta upp kortet.

Det har startat kanske 4-5 gånger totalt, några gånger så kom jag in i BIOS, kunde fippla lite med inställningar o dyl men det fanns just inget att ställa in så jag gjorde inget där som kan ha ställt in något utom att ställa in klockan vilken faktiskt bara hade dragit sig 30 minuter på 5 år när jag körde kortet sist (fastlött lyxbatteri).

Problemet är att jag kan bara starta det ibland, och det verkar som att jag måste slå på strömmen, sen slå av/på den så snabbt men inte för snabbt, och då går det ändå bara på ibland.
Någon reset-header verkar inte finnas, så man måste bryta strömmen varje gång man försöker.

Jag har ett diagnoskort i och jag får felkoden 1E, 1C som enda koder vilket enligt min manual betyder "memory refresh" (1E) eller något likande.
De gånger det startar så bläddrar bios-koderna fram som de ska och jag får POST-signal.
Tar jag ur alla minnen får man ingen kod alls.

Nu har det däremot inte startat på många försök, fortfarande samma felkod som tidigare. Jag har provat två olika nätagg med samma resultat.

Kan någon komma med förslag på vad jag kan försöka för att få igång det? Jag misstänker någon slags strömproblem, kanske är det för låg spänning under en kort stund när man startar eller något. Jag vet inte vart jag ska börja

edit: tror jag hittat reset-kontakten, avhjälpte dock inte problemet

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Härnösand
Registrerad
Jul 2001

Härligt med gamla hederliga prylar

Problemet du har skulle kunna vara att du inte kör med ECC-minnen. Kolla i biosen om det finns en inställning att aktivera/inaktivera ecc. Är det så att felkontrollen är aktiverad så kommer datorn inte att starta med vanliga EDO-stickor.

Edit: Det är iaf min teori om varför du får felmeddelanden när den väl startar upp, varför den inte vill starta överhuvudtaget resten av gångarna har jag däremot ingen aning om...

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av RaWeN:

Härligt med gamla hederliga prylar

Problemet du har skulle kunna vara att du inte kör med ECC-minnen. Kolla i biosen om det finns en inställning att aktivera/inaktivera ecc. Är det så att felkontrollen är aktiverad så kommer datorn inte att starta med vanliga EDO-stickor.

Edit: Det är iaf min teori om varför du får felmeddelanden när den väl startar upp, varför den inte vill starta överhuvudtaget resten av gångarna har jag däremot ingen aning om...

Det låter som en möjlig förklaring...

Ska bara klargöra att BIOS ger inget felmeddelande, det är mitt port 80h kort som ger dessa felkoder. De gånger kortet startar får man inga felmeddelanden.

Båda port 80h koderna handlar om minne, nu minns jag dock inte vad den andra betydde men det är inte "memory error" eller liknande utan det är bara ett informativt meddelande.

Jag ska se om det går att resetta bios-inställningarna på något sätt och kanske se om jag hittar några andra minnen att testa med som har ECC, de jag har nu är jag osäker på.

edit: problemet löst! det var CPU-kortet som glappade. Jag hade kortet liggande hela tiden när jag testade det så cpukortet stod upprätt och vickade fram så det var väl inte riktigt kontakt.
Allt verkar fungera nu