Priserna på Intel-processorer stagnerar utan konkurrens från AMD

Permalänk
Melding Plague

Priserna på Intel-processorer stagnerar utan konkurrens från AMD

Den närmast totala bristen på konkurrens i de högre prestandaklasserna får Intel att hålla priserna på processorer uppe, det framgår av en ny undersökning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Synd att inte AMD kunde göra bättre CPUer då

Permalänk
Medlem

ALLA KÖP EN AMD FORT!!!
skämt åt sido... ne men seröst hade det varit bättre om AMD gjorde snabbare cpu:er så dom kunde konkurera med Intel igen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Detta får AMD ta på sig!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Suger :/

Sitter och hoppas på att Vishera blir en bra CPU nu!

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Utvecklingen har dock inte avstannat. Nya arkitekturer kommer ju som på löpande band, visst pressar de dem inte lika hårt som förr. Knappast så att de pressar upp dem till 125W TDP direkt. Men det kan man ju välja att göra hemma själv istället. För en överklockare är det bara mer marginal att vrida upp frekvensen på och liten egentlig skillnad.
Synd bara på priserna. Men samtidigt får man bland det bästa som finns att köpa för spel för 2000:- idag. Så har det inte alltid varit. För 10 år sedan så fick man punga ut 10000:- för att få det. Det är mest till arbetsstationer som prestandan fortfarande är dyr.

Egentligen så har man CPU-kraften som krävs för spel billigare numera än förr.

Permalänk

Riktigt tråkigt med monopol helt enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Suger om det stämmer. Men ja det är ju prestanda på desktops som eftersträvas ofta. Slänger jag ihop en liten TV/Mediadator framöver blir det ju AMD dock för där klarar de av att konkurera med pris.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det är sånt här som händer när Lag B inte kan konkurrera med Lag A, fanboys måste förstå detta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Var tvungen att byta ifrån 8150 till 3770k av den enkla anledningen att den är bättre.. Men jag är väldigt intresserad av att följa utvecklingen av AMD och hoppas dom kan få ut bra grejer. Dom har ju mycket prisvärda processorer men inget som konkurrerar i toppen tyvärr

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk

Saknar "The Good Old Times" när det var heta INTEL VS AMD ULTIMATE BENCHMARKS
Vilka fler minns den tidiga AMD64 eran? Oj oj oj, då hade Intel det svårt.

Kommer bli fina minnen om inte AMD gör en comeback..

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

känns som att framtiden kommer bli jobbig (läs. dyr) för datorbyggare om det fortsätter i denna takt. Själv fick jag tag på min processor bättre begagnad, så jag är ju toppennöjd med min prestanda/krona.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilentHarmonic:

Saknar "The Good Old Times" när det var heta INTEL VS AMD ULTIMATE BENCHMARKS
Vilka fler minns den tidiga AMD64 eran? Oj oj oj, då hade Intel det svårt.

Kommer bli fina minnen om inte AMD gör en comeback..

och enbart minnen tyvärr

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Entusiast

Fast det där var ju en konstig undersökning då den bara säger att AMD sätter för höga priser mot prestandan de levererar. Det är det enda slutsatsen som går att dra från det första diagrammet. Vad de borde gjort var att titta på olika Intelprocessorer över lång tid och se hur deras pris förändrats. Alltså borde de gått tillbaks till P4 eller åtminstone Core 2 när AMD var en mer seriös konkurrent. Om Intel fortfarande hade stabila priser då faller ju hela deras hypotes platt och de har bara lyckats bevisa att Intel sätter sina priser bra från start. Om däremot priserna sjönk över tid förr men inte nu så har de hittat något som stödjer deras hypotes. Så med bara lite extra jobb hade de faktiskt haft något att komma med.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Utvecklingen har dock inte avstannat. Nya arkitekturer kommer ju som på löpande band, visst pressar de dem inte lika hårt som förr. Knappast så att de pressar upp dem till 125W TDP direkt. Men det kan man ju välja att göra hemma själv istället. För en överklockare är det bara mer marginal att vrida upp frekvensen på och liten egentlig skillnad.
Synd bara på priserna. Men samtidigt får man bland det bästa som finns att köpa för spel för 2000:- idag. Så har det inte alltid varit. För 10 år sedan så fick man punga ut 10000:- för att få det. Det är mest till arbetsstationer som prestandan fortfarande är dyr.

Egentligen så har man CPU-kraften som krävs för spel billigare numera än förr.

Även ifall du har rätt (Jag vet inte hur det var i slutet '90, början 2k-talet då jag föddes '94), så har det väldigt mycket att göra med just grafikkort och konsoller

Kanske känns en konstig mix men ska försöka förklara hur jag tänker:

Spel är snyggare nu än dem någonsin varit innan, men all kraft läggs på grafikkortet så gott som 100% av gångerna, just därför så behöver processorn inte jobba lika mycket Dvs, har man ett bra grafikkort (övre mellanklass (2-2500 :-<), tillsammans med en processor för 1500 - 2k så kommer du kunna spela alla spel på bra inställningar länge
Även konsoller spelar in i leken just pga DX9. Spelen görs helt okey, men är äckligt lätta att driva för en okey dator (Läs COD).

Se bara på Phenom X4'orna. en 965 på 3,4 GHz är fortfarande prisad bland budget gamers, just för att man inte behöver mer kraft än så Självklart kan den inte mäta sig med 3870K (vafan heter i5-an? ), så kostar den fortfarande bara en bråkdel
Även 81xx-serien börjar hitta ut till gamers som inte är ute efter en värstingdator, och hellre har en balanserad rigg. Dvs istället för att gå på en i7a och 6770 för spel, så går man på en 8120 och ett 7870
---------------------------------

På en annan not så hoppas jag prolle-hysterin avtar snart...man BEHÖVER inte den senaste processorn för att kunna spela spel. Fan, min 1090T smått klockad klarar sig fortfarande grymt bra och den är från 2010(?). Även om grafiken kan behöva en upphottning så är det helt enkelt så, jag ligger gärna och puttrar på 90-stabila FPS i BF3 på Medium. Man måste inte ligga på gränsen av 60 på Ultra för att ha en bra upplevelse

Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad de borde gjort var att titta på olika Intelprocessorer över lång tid och se hur deras pris förändrats.

Dessutom borde man väl titta på officiella priser snarare än "lägsta pris i handeln" eller vad nu det där motsvarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

Var tvungen att byta ifrån 8150 till 3770k av den enkla anledningen att den är bättre.. Men jag är väldigt intresserad av att följa utvecklingen av AMD och hoppas dom kan få ut bra grejer. Dom har ju mycket prisvärda processorer men inget som konkurrerar i toppen tyvärr

Vad var det som du inte kunde göra med din 8150 som du kan göra med en 3770k?

Permalänk

Detta är inte AMD fel däremot.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast det där var ju en konstig undersökning då den bara säger att AMD sätter för höga priser mot prestandan de levererar. Det är det enda slutsatsen som går att dra från det första diagrammet. Vad de borde gjort var att titta på olika Intelprocessorer över lång tid och se hur deras pris förändrats. Alltså borde de gått tillbaks till P4 eller åtminstone Core 2 när AMD var en mer seriös konkurrent. Om Intel fortfarande hade stabila priser då faller ju hela deras hypotes platt och de har bara lyckats bevisa att Intel sätter sina priser bra från start. Om däremot priserna sjönk över tid förr men inte nu så har de hittat något som stödjer deras hypotes. Så med bara lite extra jobb hade de faktiskt haft något att komma med.

Jo helt sant. En annan sak som jag reagerar över är att tidsperioden är 50 veckor, vissa av Intels CPUs som finns med på listan fanns ju inte ens i butik så länge innan den ersatts av en nyare modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Vad var det som du inte kunde göra med din 8150 som du kan göra med en 3770k?

Porrfilm i fullhd och i 120fps klarar inte amd av....

Permalänk
Avstängd

Väldigt tråkigt när konkurrensen är dålig!
Vi behöver mer och bättre konkurrens.

AMDs kanske borde ha fler moderkort med två CPU socklar då deras processorer är så billiga att man kan köpa två AMD processorer för priset av en Intel kanske?

Permalänk
Medlem

Tråkigt när det inte finns tillräckligt med konkurrens för att där ska bli prispress i branschen. Får väl hoppas att nästa generation från AMD slår bättre ut än Bulldozer gjorde.

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på de små skillnaderna mellan Sandy Bridge och Ivy Bridge så skulle jag vilja påstå att utvecklingen redan stagnerat.

Då jag i förra veckan köpte ny CPU (en i7 2700K) så var jag rätt besviken på att det endast fanns dyra Intelprocessorer i den prestandaklass som jag var intresserad av. Nu fick jag förvisso min för strax under 2000kr men normalpriset på dessa ligger ju närmare 3000kr vilket faktiskt är riktigt dåligt för oss konsumenter.

Felet är inte direkt AMDs utan även Intel. Dels med tidigare fula affärsmetoder men också att skillnaden mellan storleken på dessa företag gör det svårt för AMD att komma ikapp. Nu räcker ju AMDs processorer bra för de flesta användare men för de av oss som behöver mer så är ju Intel tyvärr ensamma.

Permalänk
Medlem

Men gå en kurs ekonomi, plox!

Standard Oil köpte upp alla konkurrenter och priset på olja sjönk ändå.
Varför skulle AMD vara enda anledningen till att priset inte sjunker? Eller omformulerat; det finns tusentals andra faktorer som styr prissättning.

För övrigt konkurrerar Intel med alla andra branscher. Om priset på en produkt är för högt så köper folk något annat istället. Inte råd med dator? Då spenderar man kanske pengarna på en cykel istället? Inte råd att gå på bio? Köp godare mat? Eller spara pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Utvecklingen har dock inte avstannat. Nya arkitekturer kommer ju som på löpande band, visst pressar de dem inte lika hårt som förr. Knappast så att de pressar upp dem till 125W TDP direkt. Men det kan man ju välja att göra hemma själv istället. För en överklockare är det bara mer marginal att vrida upp frekvensen på och liten egentlig skillnad.
Synd bara på priserna. Men samtidigt får man bland det bästa som finns att köpa för spel för 2000:- idag. Så har det inte alltid varit. För 10 år sedan så fick man punga ut 10000:- för att få det. Det är mest till arbetsstationer som prestandan fortfarande är dyr.

Egentligen så har man CPU-kraften som krävs för spel billigare numera än förr.

Det här är dagens sanning.

Permalänk
Medlem

Detta är ju en självklarhet .. Men om du AMD går ut med att dem släpper prestanda-datorerna helt och bvara inriktar sig på budget då kommer detta inte blir bra!

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Ok, nu är det bekräftat vad vi alla skrivit ända sedan man AMD slutade utveckla K10. Dessvärre har AMD valt att satsa allt på den här kortet och kommer surfa ut vågen med minst två varianter till av samma grundarkitektur. Alla dessa kommer prestera sämre än Intels varianter så det hela är en ond spiral som kommer sluta med att AMD slutar tillverka high-end processorer och satsar allt på mainstream och billigare.
Om AMD har råd att utveckla en ny arkitektur från grunden? Sällan...

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det är sånt här som händer när Lag B inte kan konkurrera med Lag A, fanboys måste förstå detta.

Du menar att Intel Fanboys borde förstått att de kommer få betala mer för sina processorer om AMD kommer efter de flera gånger så stora företaget Intel teknikmässigt. Jag har valt AMD i de fall när pris och prestanda varit jämförbara eller till AMD fördel. Tyvärr är de bara i budget segmentet som AMD ligger bra till i pris och prestanda just nu. Och då kanske främst budget med visst spelintresse. Tidigare kunde de även matcha Intel i mellansegmentet där många även datorintresserade köper sina komponenter.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Porrfilm i fullhd och i 120fps klarar inte amd av....

"Har du källa på det?" xD

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Du menar att Intel Fanboys borde förstått att de kommer få betala mer för sina processorer om AMD kommer efter de flera gånger så stora företaget Intel teknikmässigt. Jag har valt AMD i de fall när pris och prestanda varit jämförbara eller till AMD fördel. Tyvärr är de bara i budget segmentet som AMD ligger bra till i pris och prestanda just nu. Och då kanske främst budget med visst spelintresse. Tidigare kunde de även matcha Intel i mellansegmentet där många även datorintresserade köper sina komponenter.

Nu köper ju många Intel-cpuer i andra klasser än topklasserna och trots att man får mer för pengarna med AMD i budget & mellanklass eller iaf har fått.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730