Permalänk
Medlem
Skrivet av gynszd0:

Aha okej okej, nejdå man kan klara sig ganska bra på stock-kylare ibland ;). Är nybörjare på klocka jag också, använde mig utav programmet jag fick med moderkortet haha. När den var klar så la den sig på 4097Mhz :). Fast såg att den va uppe bland 4500+Mhz, fast det va ostabilt förmodar jag..

Jag har en kompis som är rätt duktig överklockare som kan guida mig om jag så vill lära mig, så det är lugnt. För tillfället.

Skrivet av _MmattiasS_:

Köp inte ett chassi som passar för vattenkylning. Köp ett snyggt chassi du trivs med, och köp sedan vattenkylning som passar chassiet I de allra flesta chassina kan du sätta in kanske en 240 och 2st 120 rads. Bara du vågar skita i vad som står ska fungera, och försöker hitta sätt att gå det du vill att fungera i stället, så brukar det lösa sig

Jag är faktiskt lite sugen på ett R4, och köra två 120/140 (vad det nu får plats) rads i fronten och en 240/280 (samma där, vad som nu får plats) i toppen.

Permalänk
Skrivet av Gurksus:

Jag är faktiskt lite sugen på ett R4, och köra två 120/140 (vad det nu får plats) rads i fronten och en 240/280 (samma där, vad som nu får plats) i toppen.

http://www.inet.se/produkt/6909779/fractal-design-define-r4-s... Men titta vad jag hittade! Alltid kul när de tar till sig kritik! Har alltid tyckt att define serien är tråkiga, men med fönster så ändras den från att vara tråkig, till att låta bli att stjäla uppmärksamhet från insidan

På toppen säger de till och med att du får plats med en 240/280 rad, så där ska det inte vara några problem. I fronten får du nog in en till likadan. Det kan hända att du inte träffar skruvhålen på båda fläktplatserna, men då är det bara att skruva fast den i den ena, och låta den hänga över den andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurksus:

Jag har en kompis som är rätt duktig överklockare som kan guida mig om jag så vill lära mig, så det är lugnt. För tillfället.

Jag är faktiskt lite sugen på ett R4, och köra två 120/140 (vad det nu får plats) rads i fronten och en 240/280 (samma där, vad som nu får plats) i toppen.

Det är skönt haha, i min kompis krets är det bara jag som är intresserad utav datorer(dvs, bygga, leka och överklocka). Och speciellt den enda som är intresserad utav att överklocka

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

http://www.inet.se/produkt/6909779/fractal-design-define-r4-s... Men titta vad jag hittade! Alltid kul när de tar till sig kritik! Har alltid tyckt att define serien är tråkiga, men med fönster så ändras den från att vara tråkig, till att låta bli att stjäla uppmärksamhet från insidan

På toppen säger de till och med att du får plats med en 240/280 rad, så där ska det inte vara några problem. I fronten får du nog in en till likadan. Det kan hända att du inte träffar skruvhålen på båda fläktplatserna, men då är det bara att skruva fast den i den ena, och låta den hänga över den andra

Enda gången det är värt med fönster är när man har vattekylning, IMHO. Eller moddade komponenter man kan skryta med, men annars så tycker jag det ser löjligt ut. ^^
Och det i fronten såg jag någon som hade gjort så som du skrev och det blev ganska fult tycker jag. Fast hur funkar två 140 i jämförelse med en 280 då? Blir det sämre kylförmåga för den eller spelar det ingen roll?

Skrivet av gynszd0:

Det är skönt haha, i min kompis krets är det bara jag som är intresserad utav datorer(dvs, bygga, leka och överklocka). Och speciellt den enda som är intresserad utav att överklocka

Det finns ju alltid någon som är värst i varje krets. Jag är väl snarare den som är minst intresserad av det, men gillar ändå att pilla i datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

nej det blir inte svalare i rummet med vattenkylning

ljudnivån kan bli mycket trevligare dock.

Tänker mest att utblåset blir 30-40 grader varmare i ett luftsystem, men det är nog sant som du säger för det är ju lika mycket spillvärme som ska ledas bort.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Gurksus:

Enda gången det är värt med fönster är när man har vattekylning, IMHO. Eller moddade komponenter man kan skryta med, men annars så tycker jag det ser löjligt ut. ^^
Och det i fronten såg jag någon som hade gjort så som du skrev och det blev ganska fult tycker jag. Fast hur funkar två 140 i jämförelse med en 280 då? Blir det sämre kylförmåga för den eller spelar det ingen roll?

Menar du att sätta 2st 120/140, elller att ha en 240/280 och bara skruva fast den i en av fläktplatserna, och låta den hänga ner över den andra om inte skruvhålen passar där? Hur som helst så tror jag inte att det ska göra någon mätbar skillnad om du har 2st 140 eller en 280. De har ju samma yta. En dubbel rad brukar dock vara ganska mycket billigare än 2st singel, och en 240 ganska mycket billigare än en 280

Skrivet av Saven:

nej det blir inte svalare i rummet med vattenkylning

ljudnivån kan bli mycket trevligare dock.

Nej, det blir det väl inte? För att processorn ska hålla samma temperatur med samma klock, så måste man leda bort lika mycket värme, oavsett hur man gör det. Om man då kan klocka lite högre och ändå få lite lägre temp med vattenkylning, så måste man ju leda bort mer värme. Eller har jag missat något någonstans?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/08/22/Img_1077....

Så blir det ju på en R4 om man kör med en 240 i fronten och låter den "hänga" bara. Det blir ju fult.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

varför envisas folk med dyr vattenkylning? att ligga på 40grader när man spelar eller på 60-70 spelar ju ingen roll!
köp bättre komponenter istället !

Att ligga på 40 grader istället för 40-60 grader är väldigt viktigt på en AMD phenom II processor då maxgränsen på temperaturen på den innan den klockar ner sig ligger på 62 grader. Desto svalare det är desto mer kan man överklocka.

Skrivet av gynszd0:

Jag kör också med AMD Phenom II X4 965 Black Edition med stock-kylare. Och Jag har fått upp den till 4.1ghz stabilt. Jag vet att alla cpus är olika, men lite mer borde du ju kunna klämma ur den!

Hur varm är den då under max belastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Att ligga på 40 grader istället för 40-60 grader är väldigt viktigt på en AMD phenom II processor då maxgränsen på temperaturen på den innan den klockar ner sig ligger på 62 grader. Desto svalare det är desto mer kan man överklocka.

Hur varm är den då under max belastning?

Tidigare så hade jag inget program som ville visa temp på den, så vet ej vid 4.1ghz. Men använde då moderkortets egna klockprogram så borde vart lugnt. Jag klocka sedan ner den till 3.9ghz eftersom jag inte visste tempen då. Men hitta sen ett program som visa tempen, och den visar 54grader vid 3.9ghz.
AIDA64 är enda programmet som visar temp, alla andra säger 0grader.