TDK tillverkar laseraktiverade skrivhuvuden för hårddiskar

Permalänk
Melding Plague

TDK tillverkar laseraktiverade skrivhuvuden för hårddiskar

Framtidens hårddiskar utnyttjar inte enbart magnetiska läs- och skrivarmar utan använder även laser för att få plats med mer data. Japanska TDK tillverkar nu armar med HAMR-teknik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att se lite utveckling:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Underbart! Jag har väntat på nyheter angående detta och det kommer påverka världen på ett större sätt än vi anar.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Underbart var ordet!

Permalänk
Medlem

Det luktar ibm deskstar problem om detta men jag antar att de har koll på värmespridning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

60 TB hårddisk hade varit något

Permalänk

Kul, undra dock när vi ser SSD:er med i alla fall 2 TB.
Det är något att se fram emot!

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Mja, bra för lagring antar jag, men utan någon hybridlösning lär den inte prestera så mycket bättre än dagens teknik, eller?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Det behövs! <3

Visa signatur

Om man bara kunde få katterna att låta bli mina chiliplantor och mina kablar.

Permalänk
Medlem

En 10 eller 20 TB 2,5 tums disk skulle göra mig överlycklig.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Nu när vi har Gbit/s hastigheter i våra kära hem och Steam som är proppat med spel så kan man nog påstå att dessa framtida diskar behövs redan idag.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Undrar om läs- och skrivhastigheten ökas då dom använder laser... vore inte fel det heller. Hoppas det i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av smacked:

Mja, bra för lagring antar jag, men utan någon hybridlösning lär den inte prestera så mycket bättre än dagens teknik, eller?

JA men det är ju knappast farten man behöver när man lagrar film o annat? sånt har man ssd till!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Underbara nyheter. Mekaniska HDD's har stagnerat litegranna de senaste åren. Visst, WD släpper 4TB mekanisk snart men tekniken har mer eller mindre nått sitt tak, så detta är en grym nyhet!

Skrivet av Cryostatic:

Kul, undra dock när vi ser SSD:er med i alla fall 2 TB.
Det är något att se fram emot!

SSD:er kommer inte kunna bli så stora. Har för mig Sweclockers eller IDG hade en artikel om det nyligen. Forskarna i området mötte ett oväntat problem som enligt dem inte kommer gå att lösa med SSD-teknik. Så likt vad TDK har gjort nu med mekaniska diskar, så måste ny teknik till för att SSD ska kunna bli större och detta lär ta väldigt många år. (blev sugen på att läsa detaljerna igen, läre googla lite)

EDIT:
Aha! Så var det... SSD kommer inte kunna bli så mycket större för de kommer tappa sin anledning till exsistens, nämligen hastighet. Som kurvan ser ut, blir de betydligt långsammare i och med kapacitetökning. Därmed försvinner syftet med att ha SSD. De får även kortare livslängd, mekaniska diskar har längre.

Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/15082-dyster-framtid-for-nan...

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Undrar om de samtidigt blir tystare "Silent HAMR" ftw.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Master of Overkill

Inte lite utrymme man lossar att köra windows med 60 TB disk XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Låter inte helt fel.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Underbara nyheter. Mekaniska HDD's har stagnerat litegranna de senaste åren. Visst, WD släpper 4TB mekanisk snart men tekniken har mer eller mindre nått sitt tak, så detta är en grym nyhet!

SSD:er kommer inte kunna bli så stora. Har för mig Sweclockers eller IDG hade en artikel om det nyligen. Forskarna i området mötte ett oväntat problem som enligt dem inte kommer gå att lösa med SSD-teknik. Så likt vad TDK har gjort nu med mekaniska diskar, så måste ny teknik till för att SSD ska kunna bli större och detta lär ta väldigt många år. (blev sugen på att läsa detaljerna igen, läre googla lite)

Fast nja... Tekniken utvecklas ju hela tiden, och det går i rasande takt vad gäller SSD. Till exempel kan man tänka sig att de lyckas göra TLC-baserad lagring mer stabilt. Då är det inga problem att klämma in mer data. Sedan så envisas de ju med 2.5" också, vilket är dumt då det lätt skulle gå att klämma in 10-15 gåner så många minnesceller på 3.5" då det formatet är både bredare och högre.

Problemen idag är inte tekniken i sig utan att den är för dyr. Det finns mycket kvar att hämta innan SSD-utvecklingen stannar av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Det luktar ibm deskstar problem om detta men jag antar att de har koll på värmespridning.

Skickades från m.sweclockers.com

De är nog lågt ifrån alla som vet vad du pratar om när du skriver så. De var ett tag sedan

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inte lite utrymme man lossar att köra windows med 60 TB disk XD

Egentligen förlorar du inget.
Systemen bara räknar olika.

Det du ser är iaf ungefär 93% av vad som anges, men
om du kollar på egenskaperna på disken ser du hur
mycket du har totalt.

55TB är inte så lite det heller.
Går åt några filmsamlingar för att fylla det.
Det är i runda slängar 10000 filmer i full-HD.
Eller 78000 i DvD-format. X-D

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Sötast
Skrivet av Vasadu:

De är nog lågt ifrån alla som vet vad du pratar om när du skriver så. De var ett tag sedan

Som tiden går...

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Thomaseron:

Egentligen förlorar du inget.
Systemen bara räknar olika.

Det du ser är iaf ungefär 93% av vad som anges, men
om du kollar på egenskaperna på disken ser du hur
mycket du har totalt.

55TB är inte så lite det heller.
Går åt några filmsamlingar för att fylla det.
Det är i runda slängar 10000 filmer i full-HD.
Eller 78000 i DvD-format. X-D

45 gig 3D BLURRAY filmer då XD

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

45 gig 3D BLURRAY filmer då XD

ca 1200 iaf.
(Får väl köpa ett par diskar då )

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Triton242:

Det luktar ibm deskstar problem om detta men jag antar att de har koll på värmespridning.

Utvecklar nog inte mer värme än vad en CD-läsare gör, är ju oxå laser och blir inte speciellt varm och det är ju något TDK är vana att jobba med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

De är nog lågt ifrån alla som vet vad du pratar om när du skriver så. De var ett tag sedan

Kort felbeskrivning: Keramiska element som när de blev varm utvidgade sig uppenbarligen lite okontrollerat och orsakade läs/skrivfel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av smacked:

Mja, bra för lagring antar jag, men utan någon hybridlösning lär den inte prestera så mycket bättre än dagens teknik, eller?

Högre densitet betyder högre seriella överföringshastigheter så en hårddisk på 10 TB lär ha rätt bra läs och skrivhstighet. Sen är ju slumpmässig läs och skriv samma som tidigare men det verkar ju folk i allmänhet inte bry sig om, ens när de sitter och RAIDar SSD...

Ska bli intressant att se när tekniken dyker upp för då kanske priserna börjar röra på sig igen och det kan bli ett slut på det eviga gnällandet om hårddiskpriser.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som är orolig över materialutmattning till följd av de späningar som skapas vid lokal värmeutvidgning?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eronki:

Undrar om läs- och skrivhastigheten ökas då dom använder laser... vore inte fel det heller. Hoppas det i alla fall.

Det tror jag inte. Det är nog snurr-hastigheten (RPM) som begränsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

SSD:er kommer inte kunna bli så stora. Har för mig Sweclockers eller IDG hade en artikel om det nyligen. Forskarna i området mötte ett oväntat problem som enligt dem inte kommer gå att lösa med SSD-teknik. Så likt vad TDK har gjort nu med mekaniska diskar, så måste ny teknik till för att SSD ska kunna bli större och detta lär ta väldigt många år. (blev sugen på att läsa detaljerna igen, läre googla lite)

EDIT:
Aha! Så var det... SSD kommer inte kunna bli så mycket större för de kommer tappa sin anledning till exsistens, nämligen hastighet. Som kurvan ser ut, blir de betydligt långsammare i och med kapacitetökning. Därmed försvinner syftet med att ha SSD. De får även kortare livslängd, mekaniska diskar har längre.

Källa: http://www.sweclockers.com/nyhet/15082-dyster-framtid-for-nan...

Hittills har prestandan gått upp ordentligt vid varje krympning, så jag tror inte att det kommer bli ett så stort problem.
Jag skulle gissa att om ungefär 3år har vi SSDer i 1TB.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara se ett slut på den sågverks-era som mekaniska diskar är!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841