Vilken processor har bäst grafikdel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2005

Vilken processor har bäst grafikdel?

Hej Bullen.

Alltså jag blir inte riktigt klok på vilken processor som har bäst grafikdel.
Jag hade tänkt bygga ett mini-ITX system till en arbetsdator där inget annat än lite bildhantering, word och excel skall användas, och därför låta bli att slänga in något grafikkort. Nu inser jag att jag läst någon påstå att K-modellerna har sämre grafikdel(sanning?) och på vissa modeller står det ingen information alls om vilken sorts grafikdel processorn har osv. Jag vet att AMDs processorer har starkare grafikdel än intels dito, men det lär ändå bli en intel eftersom det är smidigt om man vill bygga ut systemet i efterhand och då låta processorn bara vara en processor.

Så, vad fan är det man tittar efter, och hur rangordnas de olika processorernas grafikdelar?

Tack fifan.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Du ska ha en CPU med HD Graphics 4000. Alla Core i7 och i3 Ivy Bridge har den GPU'n, i5 3570K har det också.

K betyder upplåst multipel och har inget med grafikdelen att göra.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2005

Tack! Hur vet man detta? Man kollar upp varje enskild processor eller finns det någon sorts övergripande skiss över detta hos intel som jag bara missat?

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av giplet:

Du ska ha en CPU med HD Graphics 4000. Alla Core i7 och i3 Ivy Bridge har den GPU'n, i5 3570K har det också.

K betyder upplåst multipel och har inget med grafikdelen att göra.

Bland de nyare Ivy Bridge så har vissa HD Graphics 4000 och andra HD Graphics 2500. Står på Intels hemsida vilka som har vad:

http://ark.intel.com/sv/products/family/65503/3rd-Generation-...
http://ark.intel.com/sv/products/family/65504/3rd-Generation-...
http://ark.intel.com/sv/products/family/65506/3rd-Generation-...

Till TS så ska du ha en Processor med inbyggd HD Graphics 4000

Citera för svar

Asus Prime X370-Pro | AMD Ryzen 7 1800X | G.Skill Flare X AMD Series
16GB 3200MHz DDR4 | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Maj 2011

Jag skulle nog vilja påstå att nya Trinity från AMD är det bästa valet här

Skickades från m.sweclockers.com

| i7 4770k | Asus Z87-i PRO | Corsair 16GB | 2x Samsung 840 250GB | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Node 304 | Fractal Design Edison M 650W | Dell U3415W | iFi Micro iDSD | Sennheiser HD800 | Noxary X60 (Gateron Yellow) |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av Cuge:

Jag skulle nog vilja påstå att nya Trinity från AMD är det bästa valet här

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Typen:

Hej Bullen.

Alltså jag blir inte riktigt klok på vilken processor som har bäst grafikdel.
Jag hade tänkt bygga ett mini-ITX system till en arbetsdator där inget annat än lite bildhantering, word och excel skall användas, och därför låta bli att slänga in något grafikkort. Nu inser jag att jag läst någon påstå att K-modellerna har sämre grafikdel(sanning?) och på vissa modeller står det ingen information alls om vilken sorts grafikdel processorn har osv. Jag vet att AMDs processorer har starkare grafikdel än intels dito, men det lär ändå bli en intel eftersom det är smidigt om man vill bygga ut systemet i efterhand och då låta processorn bara vara en processor.

Så, vad fan är det man tittar efter, och hur rangordnas de olika processorernas grafikdelar?

Tack fifan.

Som TS skriver vet han om AMDs alternativ men är ute efter en Intel.

Citera för svar

Asus Prime X370-Pro | AMD Ryzen 7 1800X | G.Skill Flare X AMD Series
16GB 3200MHz DDR4 | Asus GeForce GTX 1060 Dual OC | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R5

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jan 2005

Tack skall ni ha, det blev en i3 3225. <3