Permalänk
Medlem

fx 8150 throttlar på 50c

Min 8150 som är överclockad på 4.2 ghz throttlar ner till 2ghz när den når 50c den är kyld av h80:n.
Har stängt alla powersaving saker i bios.
Moderkort: gigabyte 970a-ud3 senaste biosen.
cpu vcore: 1.39v.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johan_t1:

Min 8150 som är överclockad på 4.2 ghz throttlar ner till 2ghz när den når 50c den är kyld av h80:n.
Har stängt alla powersaving saker i bios.
Moderkort: gigabyte 970a-ud3 senaste biosen.
cpu vcore: 1.39v.

Var ser du detta? Dessutom varför stänga va dessa powersavings? Det gör ju datorn svalare=tystare utan prestandaförlust när du spelar spel?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jalle64: Kanske är bra i vissa applikationer han använder? Skönt att Cubase (musikprogram) nu mer har en funktion som stänger av alla strömsparningsfunktioner, strömsparningsfunktioner får ljudet att hacka, knastra och krashar många plugins .. fast nu vet jag ju inte om han sysslar med någon som kräver en jämn ström

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_t1:

Min 8150 som är överclockad på 4.2 ghz throttlar ner till 2ghz när den når 50c den är kyld av h80:n.
Har stängt alla powersaving saker i bios.
Moderkort: gigabyte 970a-ud3 senaste biosen.
cpu vcore: 1.39v.

Min 8120 ligger på omkring 20 grader vid 4,1 GHz vid lägre vcore än din, så det låter högt.
Jag har också stängt av C&Q, men har visserligen en 360 rad istället för ett slutet system.
Tycker det verkar som att något inte är som det ska i ditt fall. Fungerar pumpen bra, sitter kylblocket helt korrekt monterat? Har den varit lika varm hela tiden?

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Den borde vara korrekt installerad. Jag idlar runt 18-20 grader sen på 100% load börjar den throttla på 50c, thermal throttle är också inaktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Min 8120 ligger på omkring 20 grader vid 4,1 GHz vid lägre vcore än din, så det låter högt.
Jag har också stängt av C&Q, men har visserligen en 360 rad istället för ett slutet system.
Tycker det verkar som att något inte är som det ska i ditt fall. Fungerar pumpen bra, sitter kylblocket helt korrekt monterat? Har den varit lika varm hela tiden?

Du måste du ha väldigt kallt i rummet, annars är det helt orimligt att cpun ligger på 20 Grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Du måste du ha väldigt kallt i rummet, annars är det helt orimligt att cpun ligger på 20 Grader

Vi kan väl säga så här, sensorerna säger 18-20, men de siffrorna verkar tveksamma på Bulldozer överlag.
De väsentliga i sammanhanget blir snarare gapet mellan load och idle där jag kommer upp i omkring 55 grader(?) efter ett par rundor med prime. Så fort man slutar belasta cpun går temperaturen ned till 20 (grader) på cirka tre sekunder. Min rumstemperatur ligger en bit över 20 grader celsius, men kylningsförmågan i loopen känns responsiv i alla fall.

För att få en uppfattning om hur vattentemperaturen korrelerar med CPU-temp kan man jämföra lite med den här killens data från olika försök med kylt vatten:

CPU Temperature Results:

These comparative tests below were run with my 2500K overclocked to 4500mhz @ 1.325v with one 580GTX at 23c ambient.
The 4 core temperatures were averaged together for one total score.

Air Cooling;
Noctua NH-D14, Idle = 32.75c, Load = 54.75c
Thermalright 120 Extreme 2 fans in push/pull, Idle = 32c, Load = 51.75c

Standard Water Cooling Closed Loop;
XSPC Rasa RS240 kit, Idle = 30.75c, Load = 50c
XSPC Rasa with a Black Ice 240 Radiator, Idle = 30.25c, Load = 48.75c

Ice Block Chilled Water cooling;
Water Temperature at 23c Ambient, Idle = 27.75c, Load = 46.5c
Water Temperature at 20c, No Condensation, Idle = 26c, Load = 43.5c
Water Temperature at 15c, No Condensation, Idle = 21.5c, Load = 37c
Water Temperature at 10c, No Condensation, Idle = 15c, Load = 34c
Water Temperature at 7c, Condensation Direct Fan Controlled, Idle = 13c, Load = 30.25c

Note Regarding CPU Water Blocks Used: I have tested 3 water blocks, Danger Den MC-TDX (Highest Flow Rate), Swiftech Apogee XT rev2, and XSPC Rasa, the Rasa Water Block, is the best performer temperature wise.

Källa:http://www.tomshardware.co.uk/forum/275185-11-exploring-ambie...

Vad gäller TS throttle-problem har jag inte upplevt något liknande med mitt system.

Visa signatur

| CPU : TR1950X | GPU :Powercolor RX6800 | PSU : EVGA Supernova G3 750W | MOBO : MSI X399 GAMING PRO CARBON AC | RAM : 32GB 3200mhz GSkill | Asus MG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johan_t1:

Den borde vara korrekt installerad. Jag idlar runt 18-20 grader sen på 100% load börjar den throttla på 50c, thermal throttle är också inaktiverad.

Vad har du inställt i i dina energiinställningar? Balanserad eller Prestanda?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANDI:

Vi kan väl säga så här, sensorerna säger 18-20, men de siffrorna verkar tveksamma på Bulldozer överlag.
De väsentliga i sammanhanget blir snarare gapet mellan load och idle där jag kommer upp i omkring 55 grader(?) efter ett par rundor med prime. Så fort man slutar belasta cpun går temperaturen ned till 20 (grader) på cirka tre sekunder. Min rumstemperatur ligger en bit över 20 grader celsius, men kylningsförmågan i loopen känns responsiv i alla fall.

För att få en uppfattning om hur vattentemperaturen korrelerar med CPU-temp kan man jämföra lite med den här killens data från olika försök med kylt vatten:

CPU Temperature Results:

These comparative tests below were run with my 2500K overclocked to 4500mhz @ 1.325v with one 580GTX at 23c ambient.
The 4 core temperatures were averaged together for one total score.

Air Cooling;
Noctua NH-D14, Idle = 32.75c, Load = 54.75c
Thermalright 120 Extreme 2 fans in push/pull, Idle = 32c, Load = 51.75c

Standard Water Cooling Closed Loop;
XSPC Rasa RS240 kit, Idle = 30.75c, Load = 50c
XSPC Rasa with a Black Ice 240 Radiator, Idle = 30.25c, Load = 48.75c

Ice Block Chilled Water cooling;
Water Temperature at 23c Ambient, Idle = 27.75c, Load = 46.5c
Water Temperature at 20c, No Condensation, Idle = 26c, Load = 43.5c
Water Temperature at 15c, No Condensation, Idle = 21.5c, Load = 37c
Water Temperature at 10c, No Condensation, Idle = 15c, Load = 34c
Water Temperature at 7c, Condensation Direct Fan Controlled, Idle = 13c, Load = 30.25c

Note Regarding CPU Water Blocks Used: I have tested 3 water blocks, Danger Den MC-TDX (Highest Flow Rate), Swiftech Apogee XT rev2, and XSPC Rasa, the Rasa Water Block, is the best performer temperature wise.

Källa:http://www.tomshardware.co.uk/forum/275185-11-exploring-ambie...

Vad gäller TS throttle-problem har jag inte upplevt något liknande med mitt system.

Har inte heller upplevt några throttleproblem på min fx-8120. Har aldrig rört volten men kört den i som mest 4.2Ghz. Loadtempen går aldrig över 52 grader med min H80 som kylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av johan_t1:

Prestanda.

Hur ser du att den throttlar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kör cpu-z och coretemp på sidan om när jag spelar den droppar till runt 2ghz och tempen går ner tilll 30c.

Permalänk
Skrivet av johan_t1:

Kör cpu-z och coretemp på sidan om när jag spelar den droppar till runt 2ghz och tempen går ner tilll 30c.

Märker du något i spel då? Att den throttlar? Jag har ett liknande "problem" med cpu-z, kom när jag uppdaterade till senaste versionen av cpu-z. Min Bus-speed klockar ner sig hela tiden fram och tillbaka, mellan typ 200Mhz-180Mhz. I verkligheten så klockar den inte ner överhuvudtaget då jag kollat det med Amd overdrive och i benchmarks och alla har fått normala scores. Tempen toppar ut på runt 48-52 grader.

Men programmet Coretemp, har inte det också koll på vilken klock processorn ligger på? Isåfall, kolla där. Eller leta upp något annat program. Själv litar jag inte till 100% på Cpu-Z.

Edit: Kanske borde lägga till att det kvittar vilken temp det är, min buss-speed hoppar fram och tillbaka, kvittar om det gått 5sek eller 1 timme i prime, det "throttlar" lite som det vill. Men som sagt. Jag har inga problem med prestanda.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Om jag spelar CS:GO så droppar den till 25-30 fps från 150 fps.

Permalänk

Såg detta beteende på en 970 platform förut också.. Skaffa nyare moderkort som kom i samband med FX serien, de buggar inte lika konstigt :/

Om du inte redan installerat den
http://download.gigabyte.eu/FileList/BIOS/mb_bios_ga-970a-ud3...

Lite tips:
http://www.overclock.net/t/1202751/amd-fx-cpu-throttling-fixe...

Du får helt enkelt leta en överklock som inte blir varm alls... Eller köpa ny moderbräda, min i signatur fungerar bra x)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|