Byta bakgrundsbild på skoldator (JA JAG ÄR ADMIN)

Permalänk

Byta bakgrundsbild på skoldator (JA JAG ÄR ADMIN)

Tja SweClockers!
Vi har fått skoldatorer och de har en ful bakgrundsbild som default. Om jag skulle in på IE och väljer att ha bakgrundsbild på nån bild funkar det tills jag startar om datorn. Hjälp!?!?

Sorry ifall jag placerade fel.

MVH!

Visa signatur

Once you go Mac, you'll never go back
 iMac 27" 3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB, 1 TB Serial ATA-enhet, AMD Radeon HD 6970M 2 GB GDDR5, HP ProBook 5330m Intel Core i3 2350M, Intel Graphics HD 3000, 4 GB SO-DIMM DDR3  iPad 2 16 GB Wi-Fi,  iPod nano 4 GB,  iPhone 4S 16 GB,  Apple TV 3G

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har IE med det att göra? Fixa en bild och spara den på datorn, sedan högerklickar du på den och väljer att använda den som bakgrund, funkar det inte att göra så?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad har IE med det att göra? Fixa en bild och spara den på datorn, sedan högerklickar du på den och väljer att använda den som bakgrund, funkar det inte att göra så?

Nej tyvärr, funkar inte. Vet inte vad jag ska göra :S

Visa signatur

 iMac 27" 3,4 GHz Quad-Core Intel Core i7, 8 GB 1333 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB, 1 TB Serial ATA-enhet, AMD Radeon HD 6970M 2 GB GDDR5, HP ProBook 5330m Intel Core i3 2350M, Intel Graphics HD 3000, 4 GB SO-DIMM DDR3  iPad 2 16 GB Wi-Fi,  iPod nano 4 GB,  iPhone 4S 16 GB,  Apple TV 3G

Permalänk
Medlem

program som återställer allt vid uppstart?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Skrivet av Denflashigaste:

Nej tyvärr, funkar inte. Vet inte vad jag ska göra :S

jadu, flashern, vi kan väl börja med, vilket os kör du? och har eran skola någon typ at deepfreeze? i windows 8, vilket jag tror att du kanske inte har, så finns det möjlighet att spärra alla ändringar gjorda, även av admin, för det är kopplat till ett online konto som nödvändigtvis inte behöver ha med admin o göra.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

jadu, flashern, vi kan väl börja med, vilket os kör du? och har eran skola någon typ at deepfreeze? i windows 8, vilket jag tror att du kanske inte har, så finns det möjlighet att spärra alla ändringar gjorda, även av admin, för det är kopplat till ett online konto som nödvändigtvis inte behöver ha med admin o göra.

Vi kör Windows 7 Enterprise, och jag har ingen aning om "Deepfreeze". Innan vi fick datorerna (innan Admin acc också) så kom det alltid nån kontakta admin grej när man skulle ladda ner program, fixa bakgrundsbild mm.

Mvh!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zyzz:

program som återställer allt vid uppstart?

Smart egentligen men vet inte om det behövs.
Mvh!

Visa signatur

Permalänk

Kan säga att Fingerprint sensorn heller inte funkar och datorn är en HP ProBook 5330m samt att alla som har läs och skriv svårigheter har nån Fijutsu Siemens (stavning) och på de kan man byta bakgrund hur lätt som helst, och den är kvar.

Ha en fortsatt trevlig helg och tack för snabba svar :)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Likadant på våra skoldatorer, att bakgrundsbilden försvinner när man startar datorn, ganska irriterande.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8
Beyerdynamic DT1990 Pro | Topping E30 II & L30 II | Moondrop Blessing 3

Permalänk
Medlem

leka med ownership och ta bort lite grupper kanske. Beror på om du värkligen är admin eller inte. Är datorn på en domän. och du är admin på domänen eller lokalt. och är du då admin admin som administraör konto eller bara en som är i admin gruppen. Det brukar spelar råll. Så lite mer info. om datorn och vad som står i msconfig. t.ex och i avändar hanteraren. Finns mycket att titta på. =). Sen kan man undra varför du stör dig så mycket på bilden.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Likdant de första dagarna på våra skoldatorer, ifall man växlar användare och någon annan loggar in så raderas ALLT från datorn.

Permalänk
Medlem

En till fråga. Hur vet du att du är admin från början? Har de sagt det eller antar du bara?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

En av sakerna som gör att bakgrunden byts varje gång du loggar in är ifall skolan kör med någon form av Active Directory lösning.
Har för mig att man via en grupp-policy kan bestämma en bakgrund som sätts vid inloggningen, försök hitta något program som hanterar wallpapers så kanske du kan ta dig runt den begränsningen.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

En till fråga. Hur vet du att du är admin från början? Har de sagt det eller antar du bara?

För att när vi först fick de (tisdags) så kunde man inte ha Skype och grejer, men igår var alla acc admin.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Evil-Bosse:

En av sakerna som gör att bakgrunden byts varje gång du loggar in är ifall skolan kör med någon form av Active Directory lösning.
Har för mig att man via en grupp-policy kan bestämma en bakgrund som sätts vid inloggningen, försök hitta något program som hanterar wallpapers så kanske du kan ta dig runt den begränsningen.

Ok!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Likadant på våra skoldatorer, att bakgrundsbilden försvinner när man startar datorn, ganska irriterande.

Skrivet av LinusNeuman:

Likdant de första dagarna på våra skoldatorer, ifall man växlar användare och någon annan loggar in så raderas ALLT från datorn.

Visst är det drygt. Man har ju signerat avtal, datorn är kommunens men det är ja som har ansvar, då borde jag också ha rätt att ha vilken bakgrund jag vill.

:S

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ni lokaladmins kommer ju GPO gå på?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Avstängd

Installera nytt OS på den!? Använder också skoldator dock en ProBook 6450b men där försvinner inget.. Är också samma OS har dock installerat W8 och kör dualboot.

Permalänk
Medlem

Blås om datorn, vipps så har du full kontroll och kan göra vad du vill

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av baxee:

Installera nytt OS på den!? Använder också skoldator dock en ProBook 6450b men där försvinner inget.. Är också samma OS har dock installerat W8 och kör dualboot.

Skrivet av Haptic:

Blås om datorn, vipps så har du full kontroll och kan göra vad du vill

"Man får inte"Jaja, skit i regler men jag vill inte göra det. Det ända jag vill är att få fingerprint scannern att fungera och kunna ha vilken bakgrundsbild jag vill

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Är ni lokaladmins kommer ju GPO gå på?

Jag antar att vi är det, men ifall jag nu skulle logga in på en vanlig 2003 burk på skolan skulle jag fortfarande admin tror jag.

Systemet på vår kommun är Mitt namn: Per Gamerson Född:1997-03-03 Inloggningsuppgit: 97PeGa03

Visa signatur

Permalänk

Gör så här... Högerklicka på skrivbordet sen Anpassa, sen trycker du på "skrivbordets bakgrund nere till vänster. Höger klicka på bilden som är din bakgrund just nu. Sen Egenskaper. Kolla vart den bilden ligger i datorn och ersätt den med en annan bild med precis samma namn och upplösning som första bilden. Funkade på våra datorer iaf!

Permalänk
Skrivet av Thorseeeen:

Gör så här... Högerklicka på skrivbordet sen Anpassa, sen trycker du på "skrivbordets bakgrund nere till vänster. Höger klicka på bilden som är din bakgrund just nu. Sen Egenskaper. Kolla vart den bilden ligger i datorn och ersätt den med en annan bild med precis samma namn och upplösning som första bilden. Funkade på våra datorer iaf!

Ok ska testa nu, kommer sen med resultat, tack för svaret :D!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag antar att vi är det, men ifall jag nu skulle logga in på en vanlig 2003 burk på skolan skulle jag fortfarande admin tror jag.

Systemet på vår kommun är Mitt namn: Per Gamerson Född:1997-03-03 Inloggningsuppgit: 97PeGa03

när du loggar in står det ju om den är domänansluten eller inte. är den inte domänansluten så kommer det inte pushas ngn GPO på er. Kolla i autostarten om det ligger något script där?

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Skrivet av Thorseeeen:

Hahaha, det funkar nu.
TUSEN TACK :)!!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

TL;DR alla svar,

men se till att du använder din lokalanvändare, så är allt good to go. Default användare på sådana datorer brukar vara nätverksbaserade och synka massa skit/inte spara saker på hårddisken i vissa fall, e.g. application settings.

Permalänk

Hahaha, det funkar nu.
TUSEN TACK :)!!!

Inga problem

Permalänk

Såg att du löste problemet med datorn. Men återkommer andra problem så rekomenderar jag att du hämtar en "illegal" version på nätet och sedan använder du din nyckel som du har med datorn till det OS:et. Se bara till att det är enterprise. Och detta är inte olagligt och är inte piratkopiering utan bara att du skaffar fram en ny avbild av ditt operativsystem

Permalänk
Medlem

vi har skoldatorer med, men jag som inte gillar enterprise, har w8 och 7 på extern hdd

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Fick också en dator av skolan, och för att ändra bakgrunden gjorde vi såhär [ Hårdisk, Windows, web, wallpapers, NK] Nk står nog för villken kommun man är ifrån. Sen byte man bakgrunds bild där och ändrar namn till [ skrivbord ] Sen startar msn om datorn.