Permalänk
Medlem

Konstiga regeler vid bilköp.

Jag skulle idag (6 oktober) kolla och eventuellt köpa en bil (begagnad, märke: Jeep ). Det var inga problem med det, åkte mina 1,5 timmar till affären/handlarn och provade bilen i 30 min innan jag parkerade bilen. Gjorde en grundlig undersökning av bilen.
Gick sedan till kontoret för att hämta tillbaka ID och prata och förhandla.
Jag frågade säljaren om vad som gäller om jag hittar stora fel EFTER att jag har köpt bilen(fel som de inte har nämnt). Han svarar då med att jag har en månads garanti och sedan så är det inget mer. Jag hänvisade då till konsumentköps-lagen som säger att jag har 6 månader på mig om något blir fel och det är en s.k "Grundskydd" som innebär att det inte går att förhandla bort.
Efter lite diskussion och han kallar in ett par av sina kollegor för att övertala mig om att de plötsligt inte gäller, så slutar det med att de säger att jag inte FÅR köpa bilen p.g.a att jag känner till lagen. De vill sälja bilen till någon stackare som tydligen inte känner till lagen.
Vad tycker SWEC om det?
Vill höra lite om jag/de gjorde rätt fel?

Bilen i fråga (om ni är på jakt efter en billig jeep så är den okej, men har oballanserade däck och rost)

Permalänk

Ja säljaren gjorde rätt, för jag vet så har man rätt att sälja till vem man vill.
Annars beror det på hur dig formulera dig, det handlar inte bara om vad du säger utan hur du säger med kroppspråk och allt.

Texten du skrev ovanför innehåller faktafel, men en orsak kan vara att du inte i detalj vill gå in på hur sexmånaders regeln fungerar. Liksom Arn ger ibland avslag på äldre bilar med anledning att de just är äldre.

Det finns en kille som har gjort en bra examensarbete om just detta som jag rekommenderar folk att läsa: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOI...

Nu var denna examensarbete bara på kandidatnivå, varvid man ska vara mycket kritisk till hur vederbörande gjorde sitt urval av exempel.

*edit*
Den bilen som du kollade på ser jag som en högrisk bil, då den är så gammal och tung. Att sälja en sådan till någon som man upplever som en "problemkonsument", ja det är det nog få som vill göra. Med problemkonsument så menar jag sådan som kräver mer än den har rätt till.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Ja säljaren gjorde rätt, för jag vet så har man rätt att sälja till vem man vill.
Annars beror det på hur dig formulera dig, det handlar inte bara om vad du säger utan hur du säger med kroppspråk och allt.

Texten du skrev ovanför innehåller faktafel, men en orsak kan vara att du inte i detalj vill gå in på hur sexmånaders regeln fungerar. Liksom Arn ger ibland avslag på äldre bilar med anledning att de just är äldre.

Det finns en kille som har gjort en bra examensarbete om just detta som jag rekommenderar folk att läsa: http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOI...

Nu var denna examensarbete bara på kandidatnivå, varvid man ska vara mycket kritisk till hur vederbörande gjorde sitt urval av exempel.

*edit*
Den bilen som du kollade på ser jag som en högrisk bil, då den är så gammal och tung. Att sälja en sådan till någon som man upplever som en "problemkonsument", ja det är det nog få som vill göra. Med problemkonsument så menar jag sådan som kräver mer än den har rätt till.

När jag frågade om säljaren gjorde rätt i att sälja den till mig eller inte förstår jag. De säljer självklart till vem de vill. Jag menar mer att de vill sälja bilen till en som inte kan lagen (har de inget moraliskt ansvar?) . Och sedan att han försäkte att säga till mig att 6 månadersregeln inte gäller.
Och 6 månadersregeln för beg.bilar innebär att alla fel som inte är nämnad vid köp, men inte fel som är karakteristiska för gammla bilar (läckande kylare, rost o.s.v)

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt hur du argumenterade för 6mån regeln inför handlaren, men troligen vill handlaren bara sälja bilen till någon som begriper att ett gammalt härke för dessa pengar är ett risktagande men anser att priset gör det värt, inte till någon som kommer ställa till ett elände för honom om massa skitsaker ?`

Förstå mig nu rätt, detta är inget illa mot dig som person, jag tror bara handlaren letar efter någon som köper bilen medveten om hur det faktiskt är med gamla bilar och kan ta smällen..

Bilar i den prisklassen är tyvärr ofta långt ifrån felfria..

EDIT: exempel från verkliga livet:

Jag kollar på en bil, finner vissa skavanker, pratar med handlaren, han beskriver i allmänhet del fel som finns och säger "men det återspeglas också på priset", vilket det absolut gjorde, bilen var ett kap prismässigt trotts de brister som fanns, handlaren var dock inte intresserad av att lägga energi på denna bil utan ville sälja den till förmån för andra objekt till någon som förstod sig på gamla bilar..

Detta är stor skillnad mot en annan handlare som hade ute en bil till ett ganska högt pris, dock var lacken repig runtom, bromsar sönderrostade, avgassystemet slut och bilen i allmänhet totalt kass, då är det lurendrejeri, jag valde att vända på klacken utan att ens kommentera bilen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Nu vet jag inte exakt hur du argumenterade för 6mån regeln inför handlaren, men troligen vill handlaren bara sälja bilen till någon som begriper att ett gammalt härke för dessa pengar är ett risktagande men anser att priset gör det värt, inte till någon som kommer ställa till ett elände för honom om massa skitsaker ?`

Förstå mig nu rätt, detta är inget illa mot dig som person, jag tror bara handlaren letar efter någon som köper bilen medveten om hur det faktiskt är med gamla bilar och kan ta smällen..

Bilar i den prisklassen är tyvärr ofta långt ifrån felfria..

EDIT: exempel från verkliga livet:

Jag kollar på en bil, finner vissa skavanker, pratar med handlaren, han beskriver i allmänhet del fel som finns och säger "men det återspeglas också på priset", vilket det absolut gjorde, bilen var ett kap prismässigt trotts de brister som fanns, handlaren var dock inte intresserad av att lägga energi på denna bil utan ville sälja den till förmån för andra objekt till någon som förstod sig på gamla bilar..

Detta är stor skillnad mot en annan handlare som hade ute en bil till ett ganska högt pris, dock var lacken repig runtom, bromsar sönderrostade, avgassystemet slut och bilen i allmänhet totalt kass, då är det lurendrejeri, jag valde att vända på klacken utan att ens kommentera bilen.

Kanske skulle skrivit det tidigare, men jag har långt över genomsnittliga kunskaper om bilar och framförallt det mekaniska, så det är inte det som var problemet. Jag var väl medveten om felen (det är som sagt en gammal bil, och inte för att göra det bättre så är det en gammal amerikanare).
Men det handlar inte om bilen, utan att han nekar en lag(att jag/köparen har 6 månader). Det är det som jag undrar vad folk tycker om.

Permalänk
Medlem

bilhandlare, mäklare, försäkringsbolag m f l

man kan inte leva med dem, man kan inte leva utan dem

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

bilhandlare, mäklare, försäkringsbolag m f l

man kan inte leva med dem, man kan inte leva utan dem

Det mest sanna jag har hört på länge!