Trådlöst nätverk 802.11ad i 60 GHz under 2014

Permalänk
Melding Plague

Trådlöst nätverk 802.11ad i 60 GHz under 2014

Nya IEEE 802.11ac erbjuder gigabithastigheter i 5 GHz-bandet, men för ännu mer bandbreddskrävande tillämpningar lurar ytterligare en standard vid horisonten.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vi snackade lite om det här i skolan (Går nätverks teknik bland annat) 5ghz bandet har riktigt fin potential.

802.11ad verkar vara riktigt bra dock, inget som man har hemma kanske men ruskigt snabbt.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Sjuka hastigheter, alltid trevligt med utveckling!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Sjuka hastigheter, enligt mig helt onödigt om man ser till tappad räckvidd.

Permalänk
Medlem

Och vad för effekt har det här på kroppen?
Wlan(2.4Ghz?) är väll redan "skadligt", blir det här 25ggr värre? =d

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kan bli rätt trevligt i framtiden. 60 ghz inne i huset, 5 ghz runt om och sen lite 2.4 ghz för att nå ut över hela tomten. Hehe!

Permalänk
Medlem

Ser bra ut detta. Det blir intressant att se hur detta utvecklar sig, trådlösa standarder har ju haft en tendens att inte riktigt följa sina releasedatum så att säga.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Kommer det här innebära att mitt vardagsrum blir en mikrovågsugn med alla radiovågor?

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av krilleoh:

Sjuka hastigheter, enligt mig helt onödigt om man ser till tappad räckvidd.

Har man en router i vardagsrummet så kan man helt slippa alla kablar som man annars måste dra mellan NAS, dator, TV, musikspelare osv, det är ju sjukt smidigt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

I samband med detta lanseras också den nya standarden för överföring av videoformat: 802.11adHD

Permalänk
Avstängd

Helt sjukt onödig utveckling, vi behöver inte mer radiovågor och absolut inte i hemmet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Justbecause:

Helt sjukt onödig utveckling, vi behöver inte mer radiovågor och absolut inte i hemmet

Skickades från m.sweclockers.com

Hur skulle det någonsin kunna vara onödigt..? :S

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Och vad för effekt har det här på kroppen?
Wlan(2.4Ghz?) är väll redan "skadligt", blir det här 25ggr värre? =d

Vilken forskning grundar du det på?

Skrivet av Dentoid:

Kommer det här innebära att mitt vardagsrum blir en mikrovågsugn med alla radiovågor?

Absolut, WLAN är väldigt nära 700-800 Watt....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Absolut, WLAN är väldigt nära 700-800 Watt....

Många bäckar små...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

"okomprimerade semesterfilmer" hahah (Y) sen om det är i samma rum så är det ju inte superjobbigt att dra en kabel heller.

Visa signatur

Hårddisk: Corsair Force GT 120gb Skärm: Samsung 2233rz @ 1680x1050, 120hz, 5ms Chassi: Corsair Carbide 500r Minne: Corsair vengeance 8gb 1600MHz @ CL-8 PSU: Corsair HX 750w GPU: Nvidia GTX 580 MB: ASUS Sabertooth P67 CPU: Intel i7 2600k @ 4.4GHz

Permalänk
Rekordmedlem

802.11ad är mycket intressant och nu bör det bli vettig prestanda på riktigt, räckvidden blir äntligen kort eftersom det får mycket svårt att passera väggar, det här är en verklig enorm teknisk förbättring eftersom man slipper grannarna och wigig har potential att ersätta kablage, det finns ideer att köra trådlös video redan från början och det finns även en "mode" för att köra med extremlåg effekt för att kunna ersätta blåtand men med mycket högre kapacitet på kortdistans.

De som är rädda för strålning lär också bli lugnade av 802.11ad, frekvenserna som används hamnar lång ifrån vattenresonansen och troligen så kommer även den totala strålningseffekten att minska eftersom man inte kan passera väggar lika lätt och även använder ett mycket mer störfritt frekvensområde, det gör att uteffekten på radiodelarna bör kunna sänkas generellt sett och kanske kan även en del enheter som inte behöver höghastighetsläget köra via lågeffektläget.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Och vad för effekt har det här på kroppen?
Wlan(2.4Ghz?) är väll redan "skadligt", blir det här 25ggr värre? =d

Synd att ens skoja om sånt här.
Allt för många gånger har man hittat alla trådlösa accesspunkter i en hög utanför kontoret tillsammans med en arg lapp när någon paranoid gravid kvinna snubblat in på ett teknikforum av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vilken forskning grundar du det på?

Ingen specifik, bara läst det lite överallt.
Finns ju rapporter om att barn inte mår bra, om det har exakt med wlan är väll kanske inte 100% fastställt.

"In all of the schools I have visited around the world with Wi-Fi, every one has reported the same symptoms in students: fatigue, headaches, nausea, chest pain, vision problems."
http://www.thestar.com/news/gta/article/853091--u-k-expert-wa...

Men när asbest och tobak kom var det också inte farligt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ingen specifik, bara läst det lite överallt.
Finns ju rapporter om att barn inte mår bra, om det har exakt med wlan är väll kanske inte 100% fastställt.

"In all of the schools I have visited around the world with Wi-Fi, every one has reported the same symptoms in students: fatigue, headaches, nausea, chest pain, vision problems."
http://www.thestar.com/news/gta/article/853091--u-k-expert-wa...

Men när asbest och tobak kom var det också inte farligt

Sånt fanns ju inte när ens föräldrar gick i skolan, huvudvärk och trötthet är något som har uppkommit på sistone.

Undrar hur det blir med räckvidden, mindre än 5 meter i ett öppet rum är inte särskilt mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dentoid:

Kommer det här innebära att mitt vardagsrum blir en mikrovågsugn med alla radiovågor?

Jag har laptops, stationära datorer och spelkonsoler (inkl. en top notch router) med inbyggda funktioner för en trådlös nätverksanslutning, trots detta och alla dessa funktioner väljer jag ändå att koppla in mina älskade ethernetkablar, för inte ska man behöva tumma på överföringshastigheten!? :annoyed:

Permalänk

Inte en sekund försent då många har behov av denna hastighet sedan flera år tillbaka. Det jag är nyfiken på är om utvecklingen av det trådbudna har stagnerat i utvecklingen? För det är väl bara 1Gbit som vanligt folk kan ha där.

Och vad man ska ha denna hastighet till, ja det blir ju allt mer vanligt att man lagrar informationen på en server eller en enkel nas. Och så länge nätverket segar ner så att det går saktare än att läsa från den lokala hårddisken så är nätverket en flaskhals.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

5meter låter riktigt futtigt. Till och med de 30m som AC ska ha är lite i minsta laget. AC skulle nog funka långa vägar tillräckligt bra för att streama 1080p video och jag skulle hellre ha 40m extra räckvidd på mitt riktiga nätverk.

Nu bor jag ju visserligen inte i storstad där de flesta byggen är betydligt mindre än där jag bor, men ändå.

Permalänk
Medlem

Fastighet, 30 meter, kasst!

Jag föredrar N-hastigheter och 70 meter alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem

"Upp till" säger ju inte så mycket. Vad får man för verklig hastighet?

Permalänk
Medlem

Synd bara att det är så pass kort avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ingen specifik, bara läst det lite överallt.
Finns ju rapporter om att barn inte mår bra, om det har exakt med wlan är väll kanske inte 100% fastställt.

"In all of the schools I have visited around the world with Wi-Fi, every one has reported the same symptoms in students: fatigue, headaches, nausea, chest pain, vision problems."
http://www.thestar.com/news/gta/article/853091--u-k-expert-wa...

Men när asbest och tobak kom var det också inte farligt

Har Wifi på skolan och får huvudvärk ibland, vet inte om det är för Wifin dock för kan må skitbra ibland, då när jag inte känner mig bra är ofta för att jag är skithungrig (vissa dagar så är lunchen väldigt sen) eller att jag druckit för lite eller kanske för att jag behöver frisk luft.
Tror inte det är farligt sålänge det inte är för mycket, alltså det kommer definitivt vara problem om alla har allting trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Inte en sekund försent då många har behov av denna hastighet sedan flera år tillbaka. Det jag är nyfiken på är om utvecklingen av det trådbudna har stagnerat i utvecklingen? För det är väl bara 1Gbit som vanligt folk kan ha där.

Och vad man ska ha denna hastighet till, ja det blir ju allt mer vanligt att man lagrar informationen på en server eller en enkel nas. Och så länge nätverket segar ner så att det går saktare än att läsa från den lokala hårddisken så är nätverket en flaskhals.

Finns 10Gbit att köpa, PCI-E kort.
Men är ju knappast billigt =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Har Wifi på skolan och får huvudvärk ibland, vet inte om det är för Wifin dock för kan må skitbra ibland, då när jag inte känner mig bra är ofta för att jag är skithungrig (vissa dagar så är lunchen väldigt sen) eller att jag druckit för lite eller kanske för att jag behöver frisk luft.
Tror inte det är farligt sålänge det inte är för mycket, alltså det kommer definitivt vara problem om alla har allting trådlöst.

Dålig luftventilation är en bra mycket vanligare orsak i kombination med dåliga typer av isolering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Absolut, WLAN är väldigt nära 700-800 Watt....

Nu sitter ju jag i mitt vardagsrum närmare 7 timmar om dagen och sover vägg-i-vägg med det, Int för att jag tror att jag kommer att kokas inifrån eller så

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

sjukt NICE med kortare räckvidd. Betyder ju att man inte störs av alla grannarna och det kommer att höja hastigheten i min enrumslägenhet! Det är ju riktigt vanligt med att man bara ligger i soffan ijämte routern men vill inte koppla in kabel.

Och för de som babblar om stralningskador... ge er. Tror ni verkligen inte att det är en aspekt som smarta och insatta människor tar in i beräkningarna när man skriver en IEEE specifikation?