Uppgradera nu eller vänta på Haswell

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Uppgradera nu eller vänta på Haswell

Hej!

Jag har en fråga angående att jag köpte en AMD FX-6100 för några månader sedan och jag tycker det funkar helt ok, men sedan har jag suttit och funderat lite på en i5 3570k när jag nu har lite pengar igen har dock inget moderkort liggandes så kommer behöva inhandla ett sådant också och det kommer landa runt minst 2500:- iaf är det värt att göra en sån uppgradering nu eller är processorn jag har idag inte jättelånga steg ifrån denna i5a och jag skulle kunna använda den till 2013 när Haswell kommer som jag förmodar kommer på en ny socket också och då kanske dom håller den socketen två generationer som med Sandy>Ivy. Era synpunkter, är det värt eller inte värt? Kommer jag märka stor skillnad i spel och musikstudioprogram om jag uppgraderar nu?

Kan tillägga att grafikkortet jag använder är HD 7850.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sala
Registrerad
Okt 2009

Du kommer märka skilnad ja.
Hade en AMD innan jag skaffade min i5 3570K och märkte direkt hur mycket kraftfullare Intel är.
Om du ska vänta eller inte det är ju meningslöst. En 3570K kommer hålla i minst 2 år frammåt.
Tycker du ska uppgradera. Själv kommer jag aldrig, aldrig gå tillbaka till AMD, ja, om dom inte kommer med nåt mycket avancerat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2010

Lånar tråden, ute efter en upgrade, har min amd, speccen står i signaturen..

Såg detta på komplett

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751605

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751604

Vilken är 'the real deal'?

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » Asus GeForce Strix GTX 970 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Asmundtorp
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av fue:

Lånar tråden, ute efter en upgrade, har min amd, speccen står i signaturen..

Såg detta på komplett

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751605

eller

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751604

Vilken är 'the real deal'?

Jag hade tagit i5-paketet. Eller egentligen inget av dem, känns som de tummar lite på grafikkorten (det är den viktigaste komponenten för mig).

Till TS: Om det är värt det kan bara du svara på, orkar du vänta till Haswell släpps? Om ja, så gör det. Jag funderade i de banorna när jag satt på min FX-4100, att vänta eller inte. Jag valde att inte vänta. Köpte en 3570k och fick uppleva bättre prestanda i hela datorn.

Men det är inte så att 6100 är usel, den är helt ok.

Bio: Onkyo 818 - Nad 218THX - Snell C/V - T.Amp 1050 - Ino Audio pY-2
Dator: Rampage V Extreme, 5930K, EVGA 980TI ACX 2+, Acer XB270HU, Asus Essence STX II, Sennheiser HD650, Kama Bay Mini Amp, Klipsch RB51

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av hau5mau5:

Hej!

Jag har en fråga angående att jag köpte en AMD FX-6100 för några månader sedan och jag tycker det funkar helt ok, men sedan har jag suttit och funderat lite på en i5 3570k när jag nu har lite pengar igen har dock inget moderkort liggandes så kommer behöva inhandla ett sådant också och det kommer landa runt minst 2500:- iaf är det värt att göra en sån uppgradering nu eller är processorn jag har idag inte jättelånga steg ifrån denna i5a och jag skulle kunna använda den till 2013 när Haswell kommer som jag förmodar kommer på en ny socket också och då kanske dom håller den socketen två generationer som med Sandy>Ivy. Era synpunkter, är det värt eller inte värt? Kommer jag märka stor skillnad i spel och musikstudioprogram om jag uppgraderar nu?

Kan tillägga att grafikkortet jag använder är HD 7850.

I spel kan du räkna med att du inte märker någon skillnad, för där kommer grafikkortet flaska långt före CPUn. Det är en annan femma när det gäller musikredigering. Kolla testet jag länkat (BF3) så ser du hur lite skillnad det är, tänk också på att de använder ett HD 7970 i testriggen som är en bra bit starkare än ditt HD 7870 (Värt att notera är ju att BF3 dessutom är ett ganska CPU-tungt spel endå).

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Jag tycker att om du upplever idag att din musikredigering går trögt och du känner att du behöver/vill ha mera flyt så köper du en 3570K eller 3770K (beroende på budget). Men om du känner att du kan leva med situationen som det är idag, så tycker jag du ska vänta tills Haswell. Personligen väntar jag själv på Haswell.

Jag hoppas du fått lite mer kött på benen.

Mobo: ASUS Z97-AR
CPU: Intel i7 4790K
GPU: MSI GTX 980 Ti GAMING
Minne: 8GB Corsair Dominator CL8
Chassi: Fractal Design R4 PSU: Corsair RM1000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2010

Tänkte nämligen streama spel, bla när vi raidar och försökte med min nuvarande dator men känns som datorn blir segare av det, hackar och har sig lite grann.

Laggar lite i streamen också.

Skickades från m.sweclockers.com

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » Asus GeForce Strix GTX 970 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W