Grafikkortet har fastnat i moderkortet! =/

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2006

Grafikkortet har fastnat i moderkortet! =/

Jag har en gammal dator jag tänkte göra till en server. Problemet är att grafikkortet har fastnat i moderkortet då jag en gång skulle plocka ur det bröt av "releasern" till PCI slotten. Är det någon som har tips på hur jag kan få loss det utan att skada moderkortet eller slotten?

Simpan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011

ladda upp en bild! ?

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2006

Jag tog just en bild men insåg att jag inte kan hitta sladden till kameran ^^

I alla fall, vad är det du vill ha bild på?

Detta är ett helt annat moderkort, mitt kort sitter i datorn och den där flärpen som man lättar tyckte på i slotten så att man får ut det är av. Frågan är kan man bara rycka ut det utan att något går sönder? jag har testat att rycka lite men det sitter rätt bra eller göra på något annat sätt.
http://www.chip.de/ii/246707104_b1d2e17802.jpg

Simpan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vendelsömalm
Registrerad
Feb 2010

Men grejen är ju att grafikkortet sitter inte fast helt om inte "flärpen" finns där, kolla så att du inte har skruven kvar i chassit :PppPP

Never trust a computer you can't throw out a window

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hästveda
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av ZerroX:

Jag tog just en bild men insåg att jag inte kan hitta sladden till kameran ^^

I alla fall, vad är det du vill ha bild på?

Detta är ett helt annat moderkort, mitt kort sitter i datorn och den där flärpen som man lättar tyckte på i slotten så att man får ut det är av. Frågan är kan man bara rycka ut det utan att något går sönder? jag har testat att rycka lite men det sitter rätt bra eller göra på något annat sätt.
http://www.chip.de/ii/246707104_b1d2e17802.jpg

Bild på hur det ser ut där "lås flärpen" sitter/satt!

Men om plastbiten som låser fast grafikkortet är helt av så borde ju inte grafikkortet sitta fast?
vad är det som håller fast det då du inte kan få ut det?

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2006

Rrrr, jag fick ut det. Jag ryckte till ganska hårt bara , haha, nu är bara problemet att jag inte får någon bild med det gamla eller "nya" kortet . Så jag antar att projektet fick ett ganska snabbt slut =/

Det kan inte vara så att denna modellen måste lätta på trycket med flärpen för att komma in tillräckligt i slotten?

Simpan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölltorp
Registrerad
Maj 2011

Snarare är det troligen så att du skadade något när du slet i det....
Om det inte går lätt att sätta i eller få ur, använd INTE våld. Lite sunt förnuft räcker lång bit. Du hade säkert kunnat komma åt att få låsmekanismen att släppa utan tungan som du trycker på för att få den att släppa, om du hade spenderat lite tid på att nogrannt kolla hur den satt och använt dig av verktyg passande för att få låsningen att släppa.

Troligen är socketen i slotten som du slet kortet ur, nu helt trasigt, med brustna lödningar/ledbanor till den.

Elektronik är gjort för att sättas ihop utan kraft, och om du måste använda kraft för att slita isär det, då gör du alltid fel...

Core i7 4790K @ Stock, 1.26V, Asus Z97 Deluxe (4x4GB) 16GB Corsair Vengeance 1600 DDR3, 2 x Evga GeForce 980GTX Superclocked 4GB ram SLI, Corsair AX1200 PSU, 1 x 128GB Crucial M4 SSD, En hög med hårddiskar, och Windows 8.1.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
sundsvall
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Arioch2004:

Snarare är det troligen så att du skadade något när du slet i det....
Om det inte går lätt att sätta i eller få ur, använd INTE våld. Lite sunt förnuft räcker lång bit. Du hade säkert kunnat komma åt att få låsmekanismen att släppa utan tungan som du trycker på för att få den att släppa, om du hade spenderat lite tid på att nogrannt kolla hur den satt och använt dig av verktyg passande för att få låsningen att släppa.

Troligen är socketen i slotten som du slet kortet ur, nu helt trasigt, med brustna lödningar/ledbanor till den.

Elektronik är gjort för att sättas ihop utan kraft, och om du måste använda kraft för att slita isär det, då gör du alltid fel...

både rätt och fel där, kan ju lova att när man jobbat med G5or eller andra fabriks datorer/macs så lär man sig att våld ibland faktiskt måste användas. ska bara veta hur hårt Hårddiskar kan sitta i G5or. eller andra komponenter för övrigt. men sant också våld bör inte användas på varken in eller utsidan av datorn/mac.

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.