Silverstone Heligon HE02 kan kyla Core i7 3960K utan fläkt

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Heligon HE02 kan kyla Core i7 3960K utan fläkt

Chassi- och tillbehörstillverkaren Silverstone presenterar en ny processorkylare som ska kunna hantera upp till 130 W TDP – helt utan direktansluten fläkt.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Verkar bli något för de som vill ha det tyst. ^^

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga en sak många nog undrar, höjd = 160mm.

170mm(W) x 130mm(D) x 160mm (H)

Permalänk
Medlem

Underbart! Letade just efter så tyst kylning som möjligt, får bara se så att den presterar bra med fläkt också.

Permalänk

för samma pris får man en noctua NH-D14 tex. med två högkvalitétsfläktar..
som iaf klarar av att kyla min 2500k passivt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Trevligt men lite dyr :S I och försig så är man nog villig att betala om man har extrema krav på ljudlös dator

Permalänk
Medlem

Perfekt till htpc: sweclockers edition! Nu behövs bara ett passivt top kort (680,690 lr 7970) för att skapa den ultimata htpcn!

Fast det är rätt häftigt att den klarar av att kyla en så kraftfull processor. Hoppas att få se sweclockare modda på fläktar för ännu mer kylning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk

Mycket trevligt. Det är snart dags för nytt bygge och då är det ljudnivån som ska prioriteras, ska följa den här.

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Skrivet av Racka:

Underbart! Letade just efter så tyst kylning som möjligt, får bara se så att den presterar bra med fläkt också.

Tyvärr presterar den inte så bra med fläkt. Eftersom den är så otroligt stor och ändå nätt och jämnt bättre än Thermalright HR-02 passivt (och mycket sämre med fläkt) så har den inget direkt existensberättigande, tyvärr.
http://www.silentpcreview.com/article1298-page6.html

Permalänk
Avstängd

Vem är det som bestämmer hur många aluminiumflänsar och värmeledningsrör en kylare ska ha?
Är det någon gubbe som tänker "det här bli säkert bra", eller är det baserat på fysiska simuleringar?

Finns det någon algorithm som kan modelera en optimal kylare?

Permalänk
Medlem

Blir ju skapliga påfrestningar på moderkortet/CPU med den vikten om man inte avlastar...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av rektor:

Vem är det som bestämmer hur många aluminiumflänsar och värmeledningsrör en kylare ska ha?
Är det någon gubbe som tänker "det här bli säkert bra", eller är det baserat på fysiska simuleringar?

Finns det någon algorithm som kan modelera en optimal kylare?

Det finns ingen optimal kylare. Olika kylare är bra på olika saker, som:
* Max kylförmåga
* Buller vid olika kyleffekter
* Storlek
* Vikt
Alla bra kylare på marknaden är olika kompromisser mellan dessa parametrar (och säkert några till).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vem är det som bestämmer hur många aluminiumflänsar och värmeledningsrör en kylare ska ha?
Är det någon gubbe som tänker "det här bli säkert bra", eller är det baserat på fysiska simuleringar?

Finns det någon algorithm som kan modelera en optimal kylare?

Beräkningar, experiment, hur många W värme som ska kunna bortföras och syftet. För passiv kylning är t.ex. större avstånd mellan flänsarna bättre, osv.

Eller så kan man förstås bara höfta och hoppas på det bästa, men det är kanske inte så lönsamt i dagens konkurrens.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vem är det som bestämmer hur många aluminiumflänsar och värmeledningsrör en kylare ska ha?
Är det någon gubbe som tänker "det här bli säkert bra", eller är det baserat på fysiska simuleringar?

Finns det någon algorithm som kan modelera en optimal kylare?

Tror det beror mer på hur många dem kan få plats med i plattan i direkt kontakt med cpun.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo umx4 CPU: Amd Rysen 5 2600 GPU: Asus ROG Strix 1070 Mobo: asus rog strix b350-f PSU: Be quiet pure power L8 530w 80+ RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB Ljud Asus Xonar xense

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Vem är det som bestämmer hur många aluminiumflänsar och värmeledningsrör en kylare ska ha?
Är det någon gubbe som tänker "det här bli säkert bra", eller är det baserat på fysiska simuleringar?

Finns det någon algorithm som kan modelera en optimal kylare?

Det går att skapa modeller och köra datoranalyser på värme- och luftflöde så att man kan se hur bra det är osv. (Viktigt att indatan också stämmer med verkligheten... annars får man konstiga resultat ^^).

Permalänk
Medlem

Håller med peterhjalmarsson, läste review på silentpcreview för länge sedan och denna kylare är inget att ha när HR02 finns.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Dessa passiva flänsar gör ju inte ett system i sin helhet tystare bara för att det inte sitter en fläkt direkt på kylaren. En fläkt som pustar bort värmen måste ju till ändå oavsett om den sitter på eller 5cm från kylaren.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på att det inte sitter nå ram minnen på moderkortet?, man kan ju spekulera varför dom inte sitter där.

Permalänk
Medlem

Till alla med tankar på Passiva system rekommenderar jag NoFan CR-95C eller CR-100A. Verkar mycket mycket mer effektivare än de här plattorna och resultaten som recensionerna har att säga talar gott om produkterna.

Skrivet av rektor:

Vem är det som bestämmer hur många aluminiumflänsar och värmeledningsrör en kylare ska ha?
Är det någon gubbe som tänker "det här bli säkert bra", eller är det baserat på fysiska simuleringar?

Finns det någon algorithm som kan modelera en optimal kylare?

Både och.
Ja det finns säkerligen dom som gör det baserat på hur det ser ut och "more is better" etc. Sen finns det säkerligen dom som gör simuleringar. Du kan ju med rätt verktyg och kunskap beräkna hur mycket luft som går över flänsarna, hur mycket värme som luften tar bort och luftflöde(samt de andra 125 sakerna jag antingen glömmer eller struntar i att ta upp).

Tror att de som gör simuleringar har sina egna algorithmer, finns nog ingen standard skulle jag tro. Så fall skulle marknaden stagnerat, men kylarmarknaden är ju väldigt mångsidig så tror inte det finns tal om en standard just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

Bara jag som reagerade på att det inte sitter nå ram minnen på moderkortet?, man kan ju spekulera varför dom inte sitter där.

Man kanske inte hade några lp-minnen till hands.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Diablo_Lino:

för samma pris får man en noctua NH-D14 tex. med två högkvalitétsfläktar..
som iaf klarar av att kyla min 2500k passivt

Min Thermaltake Silver Arrow SB-E klarar att kyla min 3770k passivt vilket förmodligen din också skulle klara! Tummen upp för passiv luftkylning! ;D

Permalänk
Medlem

Heter den inte 3960X?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Diablo_Lino:

för samma pris får man en noctua NH-D14 tex. med två högkvalitétsfläktar..
som iaf klarar av att kyla min 2500k passivt

Så sant som det är sagt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CIA_SWE:

Bara jag som reagerade på att det inte sitter nå ram minnen på moderkortet?, man kan ju spekulera varför dom inte sitter där.

Om du missade det så sitter det inga hårddiskar eller nätagg heller, bilden är mest för att visa hur stor plats den tar i chassit

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Vem är det som bestämmer hur många aluminiumflänsar och värmeledningsrör en kylare ska ha?
Är det någon gubbe som tänker "det här bli säkert bra", eller är det baserat på fysiska simuleringar?

Finns det någon algorithm som kan modelera en optimal kylare?

Det som begränsar antal rör är storleken på sockeln. Ingen nytta att ha massa rör som bara hänger ut i luften. Nu är jag inte insatt i hur de arbetar men jag skulle bli väldigt förvånad om de inte räknade på det. Så svårt är det inte att modellera. Jag vet att det finns modeller för heatpipes och att räkna på luftflöden genom kylfläns är inga problem.

Den optimala kylaren finns inte, eller så finns det lika många som det finns datoranvändare. Det är för många designparametrar som kolliderar för att det ska finnas en ultimat kylare. De två uppenbara sakerna som inte går att kombinera är pris, prestanda och storlek. Så vad som är optimalt beror på tillämpningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Perfekt till htpc: sweclockers edition! Nu behövs bara ett passivt top kort (680,690 lr 7970) för att skapa den ultimata htpcn!

Fast det är rätt häftigt att den klarar av att kyla en så kraftfull processor. Hoppas att få se sweclockare modda på fläktar för ännu mer kylning!

Skickades från m.sweclockers.com

Läst i artikeln....
"För den som behöver mer kylprestanda ingår dock fästen för en 120 mm-fläkt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

Heter den inte 3960X?

Hade de menat den så hade de nog skrivit den och inte 3960K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Hade de menat den så hade de nog skrivit den och inte 3960K.

Det finns väl inte ens en 3960K? Tror de blandade ihop 3960X med 3930K

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se ett test på den.

Skickades från m.sweclockers.com