Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2008

X79 vs Z77 För och nackdelar?

Tjena allihopa, har tänkt mig en ny rigg. Tanken är ett ASUS P9X79 Pro med en i7-3820. Det tråkiga är att denna riggen inte verkar ha stöd för de nya fina Kingston HyperX 2666mhz.

Och vad är grejen med X79 och ram? verkar värdelöst att få tag på bra ram. Närmaste är väl 2400mhz Hyper X Genesis. Men frågan är vilket är bäst ur prestandasynpunkt? Att byta ner sig till ett Z77 kort med LGA-1055 för att köra snabbare minnen eller köra på X79 LGA-2011 med aningen slöare minnen eller ska man köra något annat fett moderkort xD ?

Har ni några förslag till en man förlorad i moderkortsdjungeln?

Mvh Stoffe

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kinna
Registrerad
Jan 2012

Z77 är för ivy bridge

8600K @ 1.035V Ghost Louqe S1
Citera för svar
Instagram

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trollywood
Registrerad
Mar 2010

Minneshastighet har i benchmarks visat sig endast ge en minimal fördel.

Varför behöver du så snabba minnen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2008

Oj, missade nog att X79 för sandy-bridge. Men om jag vill bygga en fet gaming-dator så är det ivy bridge som gäller eller? Är väldigt lost på moderkort >.<

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

3770K presterar väl också bättre än 3820 om jag minns rätt.

Vad är anledning till att du ska ha X79? Vet du inte så köp ett 1155 system.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlshamn
Registrerad
Sep 2008

Vet du inte fördelarna med 2011 emot 1155 så är du inte i behov av 2011.
Kör på 1155.

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av mylife:

3770K presterar väl också bättre än 3820 om jag minns rätt.

Vad är anledning till att du ska ha X79? Vet du inte så köp ett 1155 system.

Tänkte mig nog inte för där. Tänkte desto högre socket desto fetare processor kan jag ha till. Men det får nog bli som du säger. Sandy-bridge och ivy-bridge förvirrade mig lite där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Oavset val så har du inte nytta av nåt mer än 1600Mhz ändå. Ända orsaken att köpa snabbare är om det kostar samma. Vinsten är minimal därknad i tiondels procent allt som oftast för varje hopp sedan stödjer varken 2011 eller 1155 mer än 1600Mhz så på den pugten skiljer det iget. Allt annat är ÖVERKLOCKNING. Intel garanterar iget mer och ger inte garanti för mer. Mobotillverkarna kan ge garanti för sitt mobo för mer men är ändå upp till din CPU att klar överklocknigen av minnet då.

Så på den pungten är det igen skillnad.

IVY med 7 seriens mobos har offecielt PCi-E 3.0 stöd medans 2011 är det lite sådär med. Stödet fins och det står i databladet och det fungerar men den markandsförs inte med offecielt stöd.

Sedan har du 40x st PCI-E banor på LGA 2011 och 16st på LGA1155. PCI-E bryggor en del mobos kör med ger inte fler lanes till processorn utan fungerar som en växel för att optimera den banbred som fins. Det tillför latenser med att ha PCI-E bryggor från tex nvidia eller PLX.

LGa2011 har 4 minneskanaler så man kan få mer banbred eller plats för mer minne. Banbredden kommer inte til lnytta för dom felsta utan en 3930K eller bättre dock men många köper 3820 för dom behöver mycket ram före banbred tex för vititualisering på servern hemma.

Så 2011 för del är mer banbred, fler minnesplattser, 6 kärniga processorer, fler PCI-E banor.

1155 är energisnålare så klart med IVY och har ca 4% högre prestanda clock to clock per kärna räknat men så klart kör en 3930K ifrån en 3770K i flertrådade apps som skalar tillräkligt. Spel är sällan ett av dom fallen dock.

Men som sagt LGA2011 passar spelriggar om man funderar på CF/SLI mer många kort tex.

iget fel på någon paltform. Kör själ ASUs P9X79 och det är mycekt fint och prisvärt moderkort.

Dustin har bra pris på P9X79 + 3820.
http://www.dustinhome.se/product/5010624021/asus-p9x79-x79-mo...

Se till att läsa en OC guid för 3820 då den är delvis upplåst bara men den klockar som SB och IVY med fast man får använda cpu strap istället. Lite som att ändra FSB på gammla goda tiden. Så 5Ghz är möjligt med rätt ex om man vill kräma på spännigen med men 4-4.5Ghz med OC går på dom för dom flesta.

Som sagt dustins packet med ett 16Gb 1600mhz ram kit skulle ge en prisvärd i7 rigg med bra expansionsmöjligheter.

Spelar du bara fungerar en 3570K minst lika bra.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Aug 2008

Okej, tack för alla svar:) Har fått lite perspektiv på det hela nu och bestämt mig för ett perfekt paket.