Windows 8 uppdateras innan lanseringen

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 uppdateras innan lanseringen

Redan innan lanseringen av Windows 8 släpps den första större uppdateringen till det nya operativsystemet, med löften som förbättrad batteritid och prestanda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Nu blev man ju sugen på Win 8, till laptopen!

Permalänk
Medlem

Men frågan är då: Kan Microsoft leverera ett fungerande operativsystem vid release? Eller måste man vänta på uppdateringarna?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Men frågan är då: Kan Microsoft leverera ett fungerande operativsystem vid release? Eller måste man vänta på uppdateringarna?

Det beror på vart man drar gränsen för "fungerande". Dom flesta av oss har kört RTM helt felfritt sedan det släpptes, och dessa uppdateringar blir bara förbättringar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det beror på vart man drar gränsen för "fungerande". Dom flesta av oss har kört RTM helt felfritt sedan det släpptes, och dessa uppdateringar blir bara förbättringar.

Stämmer ganska bra det, iallafall i mitt fall. kör just nu Windows 8 RTM på "heltid" tills realesen. i princip allt har fungerat felfritt.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Det fungerar inte alls - inte ens startknappen har de fått att fungera och skrivbordet är fullt med animerade gifar som hittat tillbaka från 1997, tydligen skulle buggfixen heta Win 7....

Permalänk
Medlem

Har själv fått möjlighet att köra Windows 8 och i stort känns det som en bra updatering till Windows 7, det ända jag egentligen hoppas på är att de inför två lägen desktop/surfplatta för det känns lite bakvänt att dels hamna i "start menyn" vid uppstart och dessutom gömma avstägningsknappen under PC settings.

Nu finns det åtgärder för detta men det kräver lite extra jobb.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Det fungerar inte alls - inte ens startknappen har de fått att fungera och skrivbordet är fullt med animerade gifar som hittat tillbaka från 1997, tydligen skulle buggfixen heta Win 7....

Jag testade windows 7. Det var fullt med startknappar som hittat tillbaka från 1995...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Datavetare

Angående denna förbättring

Åtgärdat ett problem där Windows 8 behöver startas om när vissa systeminställningar justeras

finns det någon uppdateringen under hela Windows historia som inte inkluderat denna punkt? Det börjar kännas lite uttjatat, framförallt när anledningen är en väl känd begränsning i hur Windows hanterar filer. En fil som någon process har öppen är låst och kan därmed inte bytas ut, för att göra en förändring i någon systemfil krävs därför en omstart.

Andra OS (bl.a. alla *NIX varianter) har i stället löst det så att filer är aldrig låsta men man håller reda på vilka som har filen öppen. Byter jag ut filen /min_fil så kommer alla som öppnar filen efter bytet att få det nya innehåller, men alla som redan hade den öppen kommer kunna läsa den gamla innehållet till dess att de stänger sitt filhandtag. När den sista stängt filhandtaget till den gamla filen raderas den från disken, så man kan byta ut precis vilken fil som helst men man måste starta om program som använder den gamla filen om man vill vara säker på att de byter till de nya. Kanske inte speciellt viktigt på en desktop-dator, men väldigt viktigt på en server som dels kan ta lång tid att starta om, dels så kanske man har kontrakt som lovar en viss minimal "up time".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag kör W8 på surfburken hemma och jobbdatorn. Kan inte påstå att W8 är buggfritt ännu.

Har stängt av viloläge då den är nätansluten. Likförbannat går den i viloläge.

Har stängt av att den ska låsa skärmen efter en viss tid. Likförbannat låser den skärmen.

Metro-apps slutar att fungera om vissa grupp-policys är påslagna.

Just efter release av RTM så kunde jag inte ens stänga av min dator, den fastnade med svart skärm och slog aldrig av sig. (Detta var dock förmodligen drivrutinsproblem)

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Medlem

Trevligt med förbättringar men det känns som saker de borde fixat innan rtm.

Permalänk
Medlem

Tycker att w8 funkar rätt bra över lag. All ny programvara innehåller buggar, bara man fixar det snabbt ser jag det inte som ett större problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chasi: Thermaltake XaserVI LBNS | Mobo: P9X79 PRO
Cpu: SB-E 3930k 4.8ghz @ 1.34v | Kylning: 2x Laing DCC, EK supreme HF Cu, 45*60cm nissan bilkylare.
Ram: 6x4GB G.skill 2133mhz cl11 | Disk: Samsung 830 256GB

Permalänk
Medlem

Själv är jag väldigt sugen på W8. Har dock inte orkat att prova det själv men följt många trådar om det.
Som tur var bromsade jag mig att köpa en ny skärm för inte så länge sedan. Tänkte vänta tills W8 kommer och då köpa en ny med touch. Gillar starkt att kunna slösurfa, flytta filer etc som en platta fast i fullstorlek och med ett bra gränssnitt (enligt mig).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Trevligt med förbättringar men det känns som saker de borde fixat innan rtm.

precis, om dom måste släppa en uppdatering redan så är det ju inte klart, haha

Permalänk

Varje gång jag testat Windows 8 så har jag enorma DPC "spikes" som är alla av gul färg, ligger på runt 1000-1500us??? Nån annan som har liknande problem? Och det här är vid "idle" bruk, har inte ens vågat testa vid "load". På windows 7 går det sällan över 100us!? Skulle inte det här problemet finnas för mig, så skulle jag kunna tänka mig använda win8, men tills det blir fixat så stannar jag med win7, och win7 kommer ändå vara min favorit, däremot kan man ha Win8 på HTPC:n.

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

precis, om dom måste släppa en uppdatering redan så är det ju inte klart, haha

Finns ju en orsak till att börja med att det är så lång tid mellan RTM och tills produkten finns att köpa, för att kunna hitta kritiska buggar om någon sådan kvarstår. Sedan är det ju faktiskt ett operativ system vi pratar om inte ett spel eller något sådant. Det är väldit mycket komplex kod skulle de inte finnas några buggar så skulle jag vara mera rädd än att det finns buggar "annars skulle Micorsoft ljuga".

Går inte att programera ett OS som är bugfritt eller något annat lite mera komplext program för den delen. Sedan är ett OS som ett MMO det blir aldrig riktigt riktigt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Jag testade windows 7. Det var fullt med startknappar som hittat tillbaka från 1995...

Don't fix whats not broken.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd

Jag kör Windows 8 och man kan lika gärna köra Windows 7 så slipper man Metro.

Windows 8 installerar inte när man stänger av eller startar datorn, så idag sa den "Windows kommer att installera viktiga uppdateringar om 2 dagar".

Jag tycker dom borde installerats vid avstängning eller startup istället. Om dom är viktiga så bör dom ju inte vänta två dagar.

Skönt att det finns Classic Shell för Windows 8, det gör att det suger mindre och blir mer uthärdligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

Men frågan är då: Kan Microsoft leverera ett fungerande operativsystem vid release? Eller måste man vänta på uppdateringarna?

Oavsett leverantör av mjukvara/operativsystem är det alltid bra att vänta på 1:a servicepaketet ... eller åtminstonde vänta på att andra beta testar programvaran åt en

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Don't fix whats not broken.

Hehe sant, men Windows är alltid "broken". Även 95:an. Det ligger i systemets natur, de har till och med låtit namnet reflektera hur bräckligt det är!

Permalänk
Medlem

Lite OT men av intresse kanske?

Hittade dessa reklamfilmer från Microsoft på Engadget nu på morgonen.

Four Microsoft Windows 8 demo videos sneak online
http://www.engadget.com/2012/10/10/windows-8-promo-videos-lea...

Det är 100% uppenbart när man tittar på dem att Modern UI är "All about Touch", till 98% så visas Modern UI med finger och Microsoft visar stillbilder mer eller mindre på Laptop/desktops.

Ska bli kul att se hur marknanden reagerar på MS plattor med Modern UI, ser ut att vara en riktigt bra lösning.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem

Har dålig koll på Win 8, men det talas om professional-variant som alternativ till Metros gui? Stämmer det? Annars ser jag ingen större mening med att nedgradera från sjuan till metro.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört Win 8 med Start8 ett tag nu (Dreamspark) och det funkar riktigt bra. 8:an är mycket rappare än 7:an

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Har dålig koll på Win 8, men det talas om professional-variant som alternativ till Metros gui? Stämmer det? Annars ser jag ingen större mening med att nedgradera från sjuan till metro.

Nej, det finns inget officiellt alternativ ännu. Bara tredjeparts applikationer som classic shell och start 8 från Stardock.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicVega:

Hehe sant, men Windows är alltid "broken". Även 95:an. Det ligger i systemets natur, de har till och med låtit namnet reflektera hur bräckligt det är!

Haha va? Har du hört talas om Windows 7? ganska omtyckt och stabilt om man ska ta i underkant

Det lutar väll mer ut problem med den mjukvara som du väljer att köra på operativet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Inaktiv

Från menyrad till bildspel.. utvecklingen går framåt! (ironi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Från menyrad till bildspel.. utvecklingen går framåt! (ironi)

Ja det finns verkligen inget som lockar med win8

Har inte provat det men det verkar vara riktigt jobbigt OS.

nåja jag höll mig kvar i XP väldigt länge uppdaterade till Win7 iom ny dator för mindre än ett år sen, byter icket igen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

På ett sätt känns det verkligen på tiden att det kommer en ny Windows-utgåva. Att installera Windows 7 tar väl max en halvtimme, men sedan tar det minst ett halvt dygn att installera uppdateringar, starta om, installera ännu mer uppdateringar, starta om, installera servicepack, starta om och så vidare i en evighet. Man blir riktigt förvånad när den så småningom säger att det inte finns några fler uppdateringar. Jag vet att man kan göra slipstreaming, men hur lätt är detta om man ska hitta alla dessa nödvändiga uppdateringar manuellt för att baka in på en skiva?

När jag installerar Arch Linux tar det en halvtimme att installera, en timme att konfigurera men sedan är det färdigt med senaste uppdateringar från start. Väljer jag ubuntu istället tar väl hela proceduren max en halvtimme totalt...

Varför kommer inte Windows med net-install där aktuella filer för hela operativsystemet installeras direkt via internet med alla uppdateringar från början? Och om man installerar originalutgåvan från skiva eller USB - varför kan man inte lägga in alla uppdateringar i ett enda svep utan en massa omstarter och omsökningar av uppdateringar emellan? Borde det inte räcka att söka efter uppdateringar en enda gång, installera dessa, starta om EN gång och så är det färdigt sedan? Eller finns detta redan i Windows 8? Känns så förlegat att installera utgåvan som släpptes (som kunde varit flera år sedan) och sedan uppdatera sig förtvivlat i evighet med 20 omstarter och lika många omsökningar efter uppdateringar innan man får en aktuell version.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jag kör Windows 8 och man kan lika gärna köra Windows 7 så slipper man Metro.

Windows 8 installerar inte när man stänger av eller startar datorn, så idag sa den "Windows kommer att installera viktiga uppdateringar om 2 dagar".

Jag tycker dom borde installerats vid avstängning eller startup istället. Om dom är viktiga så bör dom ju inte vänta två dagar.

Skönt att det finns Classic Shell för Windows 8, det gör att det suger mindre och blir mer uthärdligt.

Jag tror att du har missuppfattat vad Windows säger till dig. Den säger att du har två dagar (det är tre dagar allt som allt) på dig att installera uppdateringarna självmant. När den tiden har gått ut kommer Windows göra det åt dig utan att du har något val. Dom installeras vid avstängning precis som förut.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Har dom fixat felet med att Classic Mode är borttaget?
Har dom fixat felet med att Modern UI ej går att inaktivera?
Har dom fixat felet med att "hot corners" ej går att avaktivera?
Har dom fixat felet med att program launchern måste köras i fullskärm?
Har dom fixat felet med att startmenyn inte går att aktivera?