Permalänk
Medlem

48gb ram till Rampage II?

Har en serverdator med nedanstående delar och skall skaffa mig mer ram (läs 48gb) för att köra ett gäng virtuella servrar i ESXi.

(relevanta delarna)
Asus Rampage II Extreme
I7 920 (version C0)

enligt manualen så kan I7 920 bara adressera 8gb ram per kanal vilket blir 24gb. dock hittade jag en annan tråd "48 working" där en kille kör 48gb på just denna cpu (vet dock inte om det är C0 eller D0 det handlar om).
jag har läst att det skall vara cpun som sätter begränsningen hur mycket minne den kan adressera eftersom minneskontrollern är inbyggd i cpun (kan ha fel?). enligt asus så klarar kortet endast av 24gb, men jag tror ju fortfarande att cpun är det som begränsar.
frågan är om någon har testat denna/liknande setup och fått 48gb (6x8gb) att fungera och i så fall hur?
kommentera gärna inte om ni undra vad jag skall med allt ram till.... T_T

//kufra

frågor brukar ha frågetecken =)
Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Minneskontrollern sitter i processorn så rent fysiskt är det den som begränsar då om det fins fysiskta dimms så det räcker och dom flesta dock inte alla har 6st platser.

Stepping kan så klart avgöra då det är skillander på processorerna tex minneskontroller kan skilja. Vet att det gjorde det på en AMD burk en gång så var tvugen att upgradera bios annars fick man minnesfel som tusan och OS:et gick inte ens att installera.

I andra hand är det väl bios som kan sätta stopp. Framföralt testar ju inte tillverkarna dom största modulerna och troligen inte med alla dimms fyllda. Betyder inte att det inte kan fungera bara att dom ej testat.

http://ark.intel.com/products/37147/Intel-Core-i7-920-Process...
Intel säger 24Gb max men som sagt betyder inte att D0 tex fått inofficiellt stöd för 48Gb.

Som sagt intel har offta stöd för saker men marknadsför det inte. Tex har 1366 propar på 45nm alltså nehalem inte stöd för mer än 1333Mhz ram offecielt men har multiplicerare för 1600Mhz ändå och intel skriver att man kan köra det på eget bevåg och du bör nog inte köra det snabbare än 1333Mhz med så många och stora dimms. men du kan köpa 1600Mhz ram då det garanterat är programerat till 1333Mhz by SPD som standard oavset men bara låta det gå där istället.
Rent spontant ju fler dimms ju lägre frekens bör man köra. Så du kanske får nöja dig med 1066Mhz tom. Om du ställer in det med 3 stickor först sedan stoppar i dom anndra 3 av samma fabrikat så har det nog större odds att lyckas i fall det blir problem med stressen på minneskontrollern. Större dimms har ju ofta högre latncer och fler dimms stör varan mer så reducerad frekvens brukar vara att rekomendera. 1066Mhz är vad som är rekomenderat för 2 minnen per kanal. 800Mhz för 3st per kanal men det är på serversidan men jag har inte sett några 1366 mobos med 3 dimms per kanal även om det fans 1156 med 6st dimms, 3 per kanal från samma generation processorer.

Läste någon annan tråd på toms (länk i forumet du postade) och folk som testat verkar ju få det att fungera. Kan kräva bios reset och lite pill i värsta fall. Kör memtest86 LÄNGE dock så du ser att det är helt stabilt.

men någon garanti kan nog igen ge dig. har du tillgång till minnet är det ju bara att testa.

Permalänk
Medlem

såhär kommer jag göra tror jag:
i datorn idag sitter det 3st 2gb stickor som jag byter ut mot 3st 8gb stickor (1600mhz 9CL spec) vilket skall fungera enligt alla datablad. sen så provar jag helt enkelt att trycka i mina gamla stickor i de lediga platserna och ser om jag får mer än 24gb, om jag får det så känns det som att 48gb inte är en omöjlighet, vore ju konstigt om det fanns en gräns på 30gb eller liknande.
så länge inte 8gb stickor per minnesmodul är en begränsning så kommer ju detta fungera utmärkt. tack för trevlig diskussion, återkommer när jag köpt minnena och testat så ser vi hur det går.

//Update 2012-10-17
beställt ram+ övriga tillbehör till servern nu. återkommer när grejerna kommit ifall någon är intresserad

//Update 2013-05-26
Hade helt glömt att skriva klart tråden!
Slutsatsen är att Rampage II + i7-920 klarar 30gb ram

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD