Nätaggregat gick sönder

Permalänk

Nätaggregat gick sönder

Hej

Ikväll hade vi en lan kväll i skolan och då hade jag med mig min dator. När jag kopplade in strömkontakten så gick huvudsäkringen...
Jag testade också på flera säkringar men dom löste också ut då med. Så jag tänkte att min dator var för kraftfull så att säkringen löste ut pga att det var för mycket som gick på den säkringen. När jag kom hem nu så skulle jag också testa så jag kopplade in den och säkringen gick då också hemma.
Då är det säkert någon kortslutning men hur f*an har det blivit det? jag satte liksom bara datorn i bilen och körde iväg!?!?!!?!?!

Men min fråga är: Om jag reklamerar mitt nätaggregat kommer jag då få ett nytt eller kommer dom att laga det? eller vad kommer att hända?!?!?

Jag köpte nätagget den 2011-11-30 och jag har dels haft problem med min kylfläkt i agget så jag bytte ut den till en chassifläkt på 2000RPM och det har fungerat finemang! Men liksom vad är oddsen att ett nätaggregat ifrån fractal design går sönder två gånger under mindre än ett år?

Kan jag få någon ersättning eller få det lagat eller få ett nytt? Lagen säger så här:
Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K 3,3 GHz | Noctua NH-D14 | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 16 GB (4x 4096 MB) 1600 Mhz VENGEANCE | SAMSUNG HD502IJ 500GB 7200 RPM SATA 3.0 gbit/s | Intel 330 60GB SSD | Asus Radeon 6970 2048 MB DirectCUII | Antec 900 | fractal design newton R2 1000W

Permalänk
Medlem

Om du "bytte" ut fläkten i nätaget så har du öppnat det och då gäller inga garantier,reklamationer,etc längre.
Heller menar du att du satte en annan fläkt utanpå nätagget (på baksidan heller där nätaggets fläkt sitter)? om du bytte,satte en utanpå vad satte du dit för fläkt då?
Var det någon som har samma luftflöde heller mer (satte du en utanpå så kommer ju fläkten innuti att hindra luften en del och således borde det krävas en kraftigare fläkt utanpå) än den som finns inne i nätagget? (och även kört denna fläkt på full fart när datorn belastas) Om nej så har du därmed försämmrat kylningen i nätagget och då kan jag mycket väl förstå att det gav upp till slut.
Om det nu är att du satte dit en fläkt utanpå nätagget så borde dom byta,laga det (så länge det inte syns några som helst skador,etc efter din fläkt montering) och du har garanti kvar.
Vid reklamation så är det efter 6mån så ligger bevisbördan på dig att bevisa att det var ett ursprungligt fel (dvs det fanns där när du köpte det) vilket kan vara väldigt svårt.
Ett sätt kan vara att hitta väldigt många kunder runtom på forum som har haft exakt samma problem (men har inte hört,sett till speciellt mycket dåligt om fractals nätagg så det är nog svårt).

All elektronik slutar oftas att fungera just vid uppstarten så det du upplevde är helt normalt beteende för elektronik att fallera på.
Sen kan det ju vara annat om det tex har funnits något i nätagget som gjorde att fläkten sluta fungera (metalflisa,etc) så kan den ju ha rört på sig nu när du flyttat runt den och kört runt med den i en bil (där det blir en del vibrationer,dunsar,etc) det kan även ha lossnat någon komponent vid färden (tex pga dålig lödning).

Det är inte så att sockeln där du sätter i kabeln är skadad? heller har en,några stift intryckta så att det kanske blir kortslutning på baksidan av sockeln?

I vilket fall som helst så är det oerhört svårt att faställa vad det är som gått åt helvete med nätagget utan att man har det farmför sig.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Man får endast ha en tråd om samma ämne i forumet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.