Toshiba NB100 11j - vad gäller för max minne?

Permalänk
Medlem

Toshiba NB100 11j - vad gäller för max minne?

Hej
jag har sökt runt som en blådåre på nätet och försökt få klarhet i vad NB100-11j klarar för max.minne, och får blandade uppgifter.

Å ena sidan finns det flera sidor där det står max 1 GB RAM.
Å andra sidan har ju datorn ett Intel 945GSE chipset vilket klarar 2 GB RAM.
Vad gäller egentligen?

Jag försöker få fram info från Toshiba själv men där hittar jag bara NB100-11R och andra näraliggande modeller (vad det nu är för skillnad mellan dom vet jag inte), och där står 1GB max. t.ex:

11R:
http://uk.computers.toshiba-europe.com/innovation/jsp/SUPPORT...

10Y:
http://eu.computers.toshiba-europe.com/innovation/jsp/SUPPORT...

(rimligen borde väl 11J ligga nånstans "mellan" dessa 2 modeller?)

Är det någon som vet?

ps. ta för givet att operativsystemet klarar 2gb.

Permalänk
Skrivet av sisyfus:

Hej
jag har sökt runt som en blådåre på nätet och försökt få klarhet i vad NB100-11j klarar för max.minne, och får blandade uppgifter.

Å ena sidan finns det flera sidor där det står max 1 GB RAM.
Å andra sidan har ju datorn ett Intel 945GSE chipset vilket klarar 2 GB RAM.
Vad gäller egentligen?

Jag försöker få fram info från Toshiba själv men där hittar jag bara NB100-11R och andra näraliggande modeller (vad det nu är för skillnad mellan dom vet jag inte), och där står 1GB max. t.ex:

11R:
http://uk.computers.toshiba-europe.com/innovation/jsp/SUPPORT...

10Y:
http://eu.computers.toshiba-europe.com/innovation/jsp/SUPPORT...

(rimligen borde väl 11J ligga nånstans "mellan" dessa 2 modeller?)

Är det någon som vet?

ps. ta för givet att operativsystemet klarar 2gb.

Får samma resultat som du vid sökning, så "back too basic" mao. Fråga: har du 2x512Mb ram i nu, elr 1x1Gb? Har du 1x1Gb så borde med mkt hög sannolikhet även den andra sloten klara just 1Gb. Med ledning av övriga komponenter i burken lutar åtm jag åt att den borde klara totalt 2Gb, hade mao chansat med mer ram, du kanske känner nån som tillfälligt kan låna ut ram till dig för test innan du isf köper själv? Annars är stalltipset att kolla på beg på tradera, brukar finnas ram där till bra priser. Rekommenderar isf säljaren Data25 varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Får samma resultat som du vid sökning, så "back too basic" mao. Fråga: har du 2x512Mb ram i nu, elr 1x1Gb? Har du 1x1Gb så borde med mkt hög sannolikhet även den andra sloten klara just 1Gb. Med ledning av övriga komponenter i burken lutar åtm jag åt att den borde klara totalt 2Gb, hade mao chansat med mer ram, du kanske känner nån som tillfälligt kan låna ut ram till dig för test innan du isf köper själv? Annars är stalltipset att kolla på beg på tradera, brukar finnas ram där till bra priser. Rekommenderar isf säljaren Data25 varmt.

Tack för tipset, men min NB100 har bara en slot för minnet, och i den sitter just nu 1x1GB. Jag har precis skruvat isär hela datorn för att byta ut hårddisken mot en SSD så jag såg då inte några fler minnesslots. Men, men...jag kanske klarar mig med 1GB ändå, törs inte riskera några hundra på en ny minnesmodul som inte passar. Jag tänker ändå köra en nerskalad Linuxvariant som inte kräver mycket minne. Det var väl mer en önskedröm att piffa upp datorn lite mer. Men jag ska hålla utkik på tradera och Data25 också.

Permalänk
Skrivet av sisyfus:

Tack för tipset, men min NB100 har bara en slot för minnet, och i den sitter just nu 1x1GB. Jag har precis skruvat isär hela datorn för att byta ut hårddisken mot en SSD så jag såg då inte några fler minnesslots. Men, men...jag kanske klarar mig med 1GB ändå, törs inte riskera några hundra på en ny minnesmodul som inte passar. Jag tänker ändå köra en nerskalad Linuxvariant som inte kräver mycket minne. Det var väl mer en önskedröm att piffa upp datorn lite mer. Men jag ska hålla utkik på tradera och Data25 också.

Jaha bara en slot, drygt! Har du kollat så det inte sitter en slot till nånstans vid/"runt" touchpaden? Verkar va en generellt bökig burk om du ska behöva dela den för ett simpelt hd bytes skull, normalt sett gör man ju det via en avtagbar lucka på undersidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Jaha bara en slot, drygt! Har du kollat så det inte sitter en slot till nånstans vid/"runt" touchpaden? Verkar va en generellt bökig burk om du ska behöva dela den för ett simpelt hd bytes skull, normalt sett gör man ju det via en avtagbar lucka på undersidan.

Precis, den slot som jag vet om sitter via luckan på undersidan. Jag kunde då inte hitta någon fler slot, men jag var bara inne och bökade där hårddisken sitter så det är väl möjligt att det sitter en till höger om musplattan, men isåfall är det ju sjukt svårt att komma åt den och jag orkar då inte öppna upp den igen. Jävligt pillrigt där inne. Inte precis som att gå omkring i Kirunagruvan.

Permalänk
Skrivet av sisyfus:

Precis, den slot som jag vet om sitter via luckan på undersidan. Jag kunde då inte hitta någon fler slot, men jag var bara inne och bökade där hårddisken sitter så det är väl möjligt att det sitter en till höger om musplattan, men isåfall är det ju sjukt svårt att komma åt den och jag orkar då inte öppna upp den igen. Jävligt pillrigt där inne. Inte precis som att gå omkring i Kirunagruvan.

Hahaha!!! "Jävligt pillrigt där inne. Inte precis som att gå omkring i Kirunagruvan." Helt j-a klockrent beskrivet man!! Nån enstaka gång nuförtiden har man "lyxen" att rota i en stationär ist för de förbannade bärbara, (inte för att man direkt är känd som nån flitig kyrkobesökare precis), men att mecka i en stationär känns som rena "kyrkosalen" i en jämförelse...

Edit: The NB100 -11J Notebooks has the configuration with builtin 0 MB memory, with standard memory 1024 MB (1 x 1 GB) installed, but some NB100 -11J models do not have standard memory by default by Toshiba . The builtin expansion also comes with default 1 slots for this Notebooks , and NB100 -11J models have procesor Intel Atom n/a technology capable to perform wide range of tasks .
(http://www.computerusermanual.com/user-manuals/Toshiba-NB1001...)