Problem efter byte till GTX 690

Permalänk

Problem efter byte till GTX 690

Hej, för några dagar sen installerade jag ett 690 i min burk. Problemet som dök upp är att BF3 går att spela bra i mellan 20-40min. sedan fryser datorn eller stänger av sig. Liknande händer i Syndicate då spelet fryser men hoppar igång igen vid flera tillfällen.
När datorn kraschar helt, så kraschar också drivrutinerna, vilka då måste avinstalleras i felsäkert läge. Det jag kan se när jag spelar både BF3 och WoT är att ljus grafik som lyser upp omgivningarna fladdrar lite.
Har även testat Heaven och 3DMark11, vilka fungerar utmärkt.
Max temp på GPU 81 C.
Själv så misstänker jag att det är mitt nätagg som är gammalt och trött.
Jag har min processor överklockad till 3.8GHZ, men kör nu på stock.
(Förut körde jag på 460 SLI)
Burken:
ASUS P6T DELUXE V2
INTEL CORE I7 920 2.66GHZ
OCZ DDR3 GOLD XTC 6GB PC3-12800 (3X2GB)
COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 700W
DELL U3011
En raptor
En 1TB
En 2TB

Permalänk
Skrivet av templar72:

Hej, för några dagar sen installerade jag ett 690 i min burk. Problemet som dök upp är att BF3 går att spela bra i mellan 20-40min. sedan fryser datorn eller stänger av sig. Liknande händer i Syndicate då spelet fryser men hoppar igång igen vid flera tillfällen.
När datorn kraschar helt, så kraschar också drivrutinerna, vilka då måste avinstalleras i felsäkert läge. Det jag kan se när jag spelar både BF3 och WoT är att ljus grafik som lyser upp omgivningarna fladdrar lite.
Har även testat Heaven och 3DMark11, vilka fungerar utmärkt.
Max temp på GPU 81 C.
Själv så misstänker jag att det är mitt nätagg som är gammalt och trött.
Jag har min processor överklockad till 3.8GHZ, men kör nu på stock.
(Förut körde jag på 460 SLI)
Burken:
ASUS P6T DELUXE V2
INTEL CORE I7 920 2.66GHZ
OCZ DDR3 GOLD XTC 6GB PC3-12800 (3X2GB)
COOLER MASTER REAL POWER MODULAR 700W
DELL U3011
En raptor
En 1TB
En 2TB

Ser ut som att du har rätt, nätagget verkar vara i det minsta laget för ett 690, rekommenderar en uppgradering till 850W eller mer

*Edit*
Tänkte på ett 590 med lite extra marginal, 700W ska funka om det är i gott skick

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk

enligt inet för 690
Rek. nätdelsstyrka 650 W

detta är för att man ska köpa ett nätagg som verkligen ska palla av kortet och inte ska smälla tror inte ett 850w agg skulle göra någon skillnad då 690 drar inte ens i närheten av 650W....

*edit*

kollar man lite i sweclockers tester
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

så drar ett 690 cirkus 494W så hans agg bör klara det utan problem, vilken driver kör du med ? för jag uppdaterade nyligen till senaste drivern 306.97 och idag har kortet buggat ut fullständigt och går jag tillbaka till 301 drivern så har jag 2fps i SWtor och normal fps i andra spel ...

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danielmw2:

Ser ut som att du har rätt, nätagget verkar vara i det minsta laget för ett 690, rekommenderar en uppgradering till 850W eller mer

Lite smått off topic, men jag har en dator med ett 690, i7 3770k, en ssd, en Western digital Black 1tb, Corsair H100 och en 230mm fläkt.
Detta drivs av ett AX750w, Borde jag uppgradera? Har bara haft datorn i 4 dagar, men har inte stött på några problem hittils!

Permalänk
Skrivet av anon200933:

Lite smått off topic, men jag har en dator med ett 690, i7 3770k, en ssd, en Western digital Black 1tb, Corsair H100 och en 230mm fläkt.
Detta drivs av ett AX750w, Borde jag uppgradera? Har bara haft datorn i 4 dagar, men har inte stött på några problem hittils!

nej du bör vara lugn bara danielmw2 som är lite ute o cyklar och inte kollar upp vad ett gtx690 verkligen drar

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200933:

Lite smått off topic, men jag har en dator med ett 690, i7 3770k, en ssd, en Western digital Black 1tb, Corsair H100 och en 230mm fläkt.
Detta drivs av ett AX750w, Borde jag uppgradera? Har bara haft datorn i 4 dagar, men har inte stött på några problem hittils!

Det räcker mer än väl.

TS nuvarande setup drar nog mindre än hans tidigare så effektmässigt är det inga som helst problem med nätagget.

Hur ligger CPU-temperaturen?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

enligt inet för 690
Rek. nätdelsstyrka 650 W

detta är för att man ska köpa ett nätagg som verkligen ska palla av kortet och inte ska smälla tror inte ett 850w agg skulle göra någon skillnad då 690 drar inte ens i närheten av 650W....

*edit*

kollar man lite i sweclockers tester
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

så drar ett 690 cirkus 494W så hans agg bör klara det utan problem, vilken driver kör du med ? för jag uppdaterade nyligen till senaste drivern 306.97 och idag har kortet buggat ut fullständigt och går jag tillbaka till 301 drivern så har jag 2fps i SWtor och normal fps i andra spel ...

Jag har bara provat 306.23 och 306.97

Skrivet av era909:

Det räcker mer än väl.

TS nuvarande setup drar nog mindre än hans tidigare så effektmässigt är det inga som helst problem med nätagget.

Hur ligger CPU-temperaturen?

ca: 51C

till saken hör att mitt nätagg är 3,5 år gammalt, börjar inte åldern ta ut sin rätt?

Permalänk

Lite allmäna frågor om datorn innan:

Har du ominstallerat mjukvaran ordentliggt? Alltså avinstallerat den förra helt och installerat den nya korrekt?

Hur ser temperaturerna ut i datorn?

Några nya program du installerat på senaste tiden i datorn?

Permalänk
Skrivet av Deathdevil:

Lite allmäna frågor om datorn innan:

Har du ominstallerat mjukvaran ordentliggt? Alltså avinstallerat den förra helt och installerat den nya korrekt?

Hur ser temperaturerna ut i datorn?

Några nya program du installerat på senaste tiden i datorn?

Först avinstallation och sedan driver Sweeper

Tja, den temp som jag avläst låg på straxt under 50C, nätagget blir varmt, varmare än med min gamla setup.

Inga efter byte av grafikkort

Otydlig Quote
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nothingtoxic:

*edit*

kollar man lite i sweclockers tester
http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

så drar ett 690 cirkus 494W så hans agg bör klara det utan problem, vilken driver kör du med ? för jag uppdaterade nyligen till senaste drivern 306.97 och idag har kortet buggat ut fullständigt och går jag tillbaka till 301 drivern så har jag 2fps i SWtor och normal fps i andra spel ...

Ett 690 drar inte 494 watt, det är hela systemet som drar det. Dvs en överklockad 3960 cpu, 1 hårddisk och ett par fläktar. Dessutom kan man dra av ungefär 10% då swec mäter vid väggen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ett 690 drar inte 494 watt, det är hela systemet som drar det. Dvs en överklockad 3960 cpu, 1 hårddisk och ett par fläktar. Dessutom kan man dra av ungefär 10% då swec mäter vid väggen.

Glöm inte att det bara är 690 (om jag har fattat deras metod rätt) som är unde belastning, så det blir förmodligen mer när bägge belastas

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danielmw2:

Glöm inte att det bara är 690 (om jag har fattat deras metod rätt) som är unde belastning, så det blir förmodligen mer när bägge belastas

Fattar inte vad du menar. 494 watt är ju för både grafikkort, cpu, sdd osv. Vad menar du med "bägge belastas"?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem med mitt gtx680, plocka ur kortet och testa i en annan dator, det gjorde jag och kortet funkade igen när jag stoppade tillbaka det XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200933:

Lite smått off topic, men jag har en dator med ett 690, i7 3770k, en ssd, en Western digital Black 1tb, Corsair H100 och en 230mm fläkt.
Detta drivs av ett AX750w, Borde jag uppgradera? Har bara haft datorn i 4 dagar, men har inte stött på några problem hittils!

Absolut inte. 750 watt guld räcker och blir över.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Dr33mcrusher:

Hade liknande problem med mitt gtx680, plocka ur kortet och testa i en annan dator, det gjorde jag och kortet funkade igen när jag stoppade tillbaka det XD

Tack för tipset! Ska bara få tag på ngn med lämplig dator.

Permalänk
Medlem

Teta bara att ta ut och in det i datorn. Skulle gissa på att Dr33mcrusher problem berode på klapp i pcie bussen. Testa att ta ut det och sätta i det igen. kanske hamnat lite snett pga någon kabel, eller dålig passform i bakant där du skruvar det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Teta bara att ta ut och in det i datorn. Skulle gissa på att Dr33mcrusher problem berode på klapp i pcie bussen. Testa att ta ut det och sätta i det igen. kanske hamnat lite snett pga någon kabel, eller dålig passform i bakant där du skruvar det.

Ok, provar det först.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Kent:

Fattar inte vad du menar. 494 watt är ju för både grafikkort, cpu, sdd osv. Vad menar du med "bägge belastas"?

Att i deras test (om jag inte har missförstått)så är belastnignen bara på gpu, inte på cpu (alltså något gpu krävande körs, men inget cpu krävande)

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av era909:

Det räcker mer än väl.

TS nuvarande setup drar nog mindre än hans tidigare så effektmässigt är det inga som helst problem med nätagget.

Hur ligger CPU-temperaturen?

25-30 idle (Y)
35-40 vid benchmark

Permalänk

Som vanligt i sådana här trådar med risk att bli tjatig. Har du rensat i registret med DC eller likvärdigt program innan du installerade nya drivrutinerna? Väldigt vanligt att rester av den gamla drivrutinen ligger kvar i registret efter avinstallation och orsakar fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danielmw2:

Att i deras test (om jag inte har missförstått)så är belastnignen bara på gpu, inte på cpu (alltså något gpu krävande körs, men inget cpu krävande)

Aha, nu fattar jag vad du menar Det är ju oerhört sällan av man kan belasta hela systemet till max, men visst kan man nog lägga till typ 60-70watt. Tex drar ett GTX690 324watt enligt Benchmark rewievs (gold agg, så man kan dra av ca 10%). Källa:
http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Swecs system (X79 3960X 4.0Ghz drar uppskattningsvis 270 watt inkl. ett 6970 (grafikkortet belastas inte, men drar ju lite effekt i idle ändå, ca 25watt). Även där kan man dra av ca 10%.

Resultatet blir då 569 watt - 10% = 512 watt. Dock får man räkna med en viss felmaginal då siffrorna kommer från olika källor.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av F.Fairlane:

Som vanligt i sådana här trådar med risk att bli tjatig. Har du rensat i registret med DC eller likvärdigt program innan du installerade nya drivrutinerna? Väldigt vanligt att rester av den gamla drivrutinen ligger kvar i registret efter avinstallation och orsakar fel.

Nu har jag formaterat systemdisken och installerat om W7. Dessutom har jag lossat grafikkortet fysiskt och tryckt dit det igen.
Installerade några spel, spelade en stund och startade om datorn, allt normalt.
Testade nästa gång att spela först WoT en kvart sedan Syndicate i 30min. och statar sedan om datorn. Nu slocknar skärmen igen när datorn är på väg in i Windows.
Nu måste jag återigen in i felsäkert läge för att avinstallera grafikdrivrutinerna.
Är det mitt nätaggregat som gör detta eller grafikkortet, vad är fel?

Permalänk

Nu har jag beställt ett nytt nätagg.
Corsair AX 850W
Fingers crossed

Permalänk
Skrivet av templar72:

Nu har jag formaterat systemdisken och installerat om W7. Dessutom har jag lossat grafikkortet fysiskt och tryckt dit det igen.
Installerade några spel, spelade en stund och startade om datorn, allt normalt.
Testade nästa gång att spela först WoT en kvart sedan Syndicate i 30min. och statar sedan om datorn. Nu slocknar skärmen igen när datorn är på väg in i Windows.
Nu måste jag återigen in i felsäkert läge för att avinstallera grafikdrivrutinerna.
Är det mitt nätaggregat som gör detta eller grafikkortet, vad är fel?

Då har vi uteslutit mjukvarufel. Svårt att säga vad det är som felar så jag håller tummarna för att det är nätagget då du beställt nytt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av templar72:

Nu har jag beställt ett nytt nätagg.
Corsair AX 850W
Fingers crossed

Hur gick det?

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk

Det där med att skärmen slocknar har inget med GPU att göra. Det är skärmen. Har också U3011 och 690gtx och har haft liknande problem. Välj någon annan dvi port på kortet och se sen om skärmen slocknar. Jag höll på att bli tokig, men sedan fungerade det när jag valde DVI 2 på skärmen och en annan port på kortet(690gtx)

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Det där med att skärmen slocknar har inget med GPU att göra. Det är skärmen. Har också U3011 och 690gtx och har haft liknande problem. Välj någon annan dvi port på kortet och se sen om skärmen slocknar. Jag höll på att bli tokig, men sedan fungerade det när jag valde DVI 2 på skärmen och en annan port på kortet(690gtx)

Om du läst hela tråden ser du att jag även råkat ut för krascher då datorn låser sig. Jag har provat en dvi o dp, men kan väl testa med olika kombinationer nästa gång det händer. Förhoppningsvis löser sig mina problem när mitt nya nätagg kommit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Alucard88:

Hur gick det?

Jag hoppas få nätagget imorgon onsdag

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu har jag monterat det nya nätagget!
Hittills verkar det lovande, ingen krasch i BF3 än så länge, fast jag har bara haft möjlighet att testa i 15min.
Jag återkommer...

Permalänk

Nu har jag spelat BF3 i nästan en timme utan problem
Godnatt!