Höga temperaturer efter kylarbyte (2700K - Intel originalkylare)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jun 2011

Höga temperaturer efter kylarbyte (2700K - Intel originalkylare)

Hej

Jag bytte CPU-kylare förra veckan, som var en Corsair H80 mot Stockkylaren som följer med i7 2700K:en då H80 lät på tok för mycket och presterade inte så bra som förväntat. Det har funkat fint och tempen har legat på 30-35 C i idle och runt 50 i load dessa 2 veckor med stockkylaren. Idag lämnade jag datorn med WoW uppe och när jag kom tillbaka så luktade det bränt och tempen låg på 70-75 C och 50 i idle.

Har tagit bort den gamla kylpastan och satt dit ny, men tempen vill ändå inte gå ner. Vad kan egentligen ha hänt?

Speccs:
CPU: i7 2700K @ 3.5 Ghz
Mobo: MSi ZZ7A-G43

Mvh

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Trädvy Permalänk
Skribent
Adam Syrén
Plats
Hemma
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av kUuul:

Hej

Jag bytte CPU-kylare förra veckan, som var en Corsair H80 mot Stockkylaren som följer med i7 2700K:en då H80 lät på tok för mycket och presterade inte så bra som förväntat. Det har funkat fint och tempen har legat på 30-35 C i idle och runt 50 i load dessa 2 veckor med stockkylaren. Idag lämnade jag datorn med WoW uppe och när jag kom tillbaka så luktade det bränt och tempen låg på 70-75 C och 50 i idle.

Har tagit bort den gamla kylpastan och satt dit ny, men tempen vill ändå inte gå ner. Vad kan egentligen ha hänt?

Speccs:
CPU: i7 2700K @ 3.5 Ghz
Mobo: MSi ZZ7A-G43

Mvh

Jisses, på med H80'in igen!

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 16GB DDR4 @3000Mhz | Corsair SF450 | Samsung 970 Evo 1 TB (M.2) | 120 & 1050 GB SSD (2,5") | Louqe Ghost S1 | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & Philips 50PFT4009/12 | Windows 10 64-bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2008

Läste fel, såg att du hade bytt mot stockkylare igen. Använd din h80 så sparar du på din cpu!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalix
Registrerad
Nov 2005

Har du rengjort och satt ny kylpasta mellan varje vända?

i5 2500K: 4.4GHz||16GB 1600MHz||ASUS P8Z77-V PRO||Phanteks PH-TC14PE
MSI GTX 980 Gaming||Corsair Force 2 80GB|| Fractal Design Newton r2 650W M
Asus xonar essence STX|| Antec p280
Dell u2711, Sennheiser hd650, Logitech g502, fUnc f30r, KeyTronic kt2001 Ergoforce.
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jun 2011

[QUOTE="BergHa;12784308"]Har du rengjort och satt ny kylpasta mellan varje vända?[/QUOTE

När jag bytte från från H80n till Stockkylaren så rengjorde jag inte. Men nu rengjorde jag + satta dit ny.

Intel Core i7 @ 3.50GHz | MSI Z77A-G43 | AMD Radeon Sapphire 7970 3gb | 16 GB Corsair DDR3 RAM | STOCKKYLARE FTW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2001

Fungerar fläkten?

Har du fått ner tempen något nu när du har rengjort + bytt?

Dator, en till dator, en bärbar dator, en till bärbar dator, en platta - fast den är en dator, o.s.v.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Tarasus:

Fungerar fläkten?

Har du fått ner tempen något nu när du har rengjort + bytt?

Inte något märkbart iallafall, kan det ha hänt något med CPUn tro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av kUuul:

Inte något märkbart iallafall, kan det ha hänt något med CPUn tro?

Nej, själva cup'n har inget med kylningen av den att göra på det viset. Inte så att den helt plötsligt blir dubbelt så varm, om du inte har klockat den d.v.s eller volten har spårat ur totalt. I övrigt så sker inte en sån värmeökning "utav sig själv".

Dator, en till dator, en bärbar dator, en till bärbar dator, en platta - fast den är en dator, o.s.v.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Tarasus:

Nej, själva cup'n har inget med kylningen av den att göra på det viset. Inte så att den helt plötsligt blir dubbelt så varm, om du inte har klockat den d.v.s eller volten har spårat ur totalt. I övrigt så sker inte en sån värmeökning "utav sig själv".

Alltså är det kylaren till 100% säkerhet?..

FML

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av kUuul:

Alltså är det kylaren till 100% säkerhet?..

FML

Ja? Antingen sitter den dåligt, är igensatt av damm. Som sagt, om det har ändrats drastiskt bara sådär så har du gjort något, ändrat en inställning, fläktprofil, klockat den, ökat volten eller kör något program som belastar processorn mkt mer än tidigare.

Jag är mest förvånad över att du har haft så bra temperatur tidigare med den. Skulle aldrig någonsin välja stockkylare framför en H80.

Kan inte heller förstå att stockkylaren ska vara tystare på något sätt.

Kan även påpeka att min I5 2500K @4,5 ligger på ~33-35 Idle och toppar runt 60 grader vid program som prime95 och IBT med en luftkylare som är bättre än en H80. Så det låter som att du har haft otroligt BRA temperaturer med din stockkylare trots allt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Tarasus:

Ja? Antingen sitter den dåligt, är igensatt av damm. Som sagt, om det har ändrats drastiskt bara sådär så har du gjort något, ändrat en inställning, fläktprofil, klockat den, ökat volten eller kör något program som belastar processorn mkt mer än tidigare.

Jag är mest förvånad över att du har haft så bra temperatur tidigare med den. Skulle aldrig någonsin välja stockkylare framför en H80.

Kan inte heller förstå att stockkylaren ska vara tystare på något sätt.

Kan även påpeka att min I5 2500K @4,5 ligger på ~33-35 Idle och toppar runt 60 grader vid program som prime95 och IBT med en luftkylare som är bättre än en H80. Så det låter som att du har haft otroligt BRA temperaturer med din stockkylare trots allt.

Vissa H80s har ett bubblande ljud, har bytt 2 gr utan resultat så då är det bara att acceptera läget.. ^^
Min väns H80 har runt 40 load, medans min hade 50 i load och han har en väldigt gammal AMD-processor. Därför blev stockkylaren mycket bättre för mig då den knappt låter någonting i mina öron ;p

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

*Rubrik ändrad*

Ändrade den lite så att det blir tydligare vad tråden handlar om.

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Aug 2001
Skrivet av Leifson:

*Rubrik ändrad*

Ändrade den lite så att det blir tydligare vad tråden handlar om.

Ja, fast du gjorde lite fel. Han kör inte med H80, han kör med stockkylaren....

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av Tarasus:

Ja, fast du gjorde lite fel. Han kör inte med H80, han kör med stockkylaren....

Icke! Vart ser du det felet någonstans?

Rubrik ändrad igen...

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.