Värme problem gammalt inno3d geforce 6800GT 256 MB

Permalänk
Medlem

Värme problem gammalt inno3d geforce 6800GT 256 MB

Hej!

Som titeln lyder så har jag problem med värmen på ett gammalt inno3d geforce 6800GT 256 MB, den ligger på runt ca 70-75 grader i idle och om man startar något krävande(BF1942) så går den upp på runt ca 100-110 grader, den har legat på lägre grader en gång i tiden och hållt sig runt 55-60 grader i idle och 65-70 när man spelade på den.

Så det jag undrar är om jag bara behöver byta kylpastan på den, för min far köpte kortet åt mig 2004-2005 så det är ju ett bra tag sen, så det kan ju va att pastan har blivit gammal. Men då undrar jag hur skall kylpasta appliceras på en GPU skall den smetas ut eller inte och räcker en klick i riskorns storlek? För har inte behöft bytt psatan förut på ett grafikkort och det står så lite om hur kylpastan skall appliceras, så det skulle vara bra att veta.

Kan vara kylaren som behöver bytas också, ni kanske har något tips på en ny billig och bra kylare.

Om ett kylpast utbyte inte skulle funka eller att ni inte hittar någon kylare så får den i värsta fall gå tills den börjar brinna, för den datorn skulle gått till skrot för länge sen men den är ju perfekt som surf och skriv dator och köra riktigt gammla spel på den.:D

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du inte haft det ur lådan sedan några år så är det läge att öppna upp den och blåsa helt rent från ev dammråttor som finns i kylaren. Redan detta kan hjälpa med tempsen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mjo, har aldrig tagit ur det sen jag satt i det, haha.:D

Men såklart är jag väldigt noga med att blåsa ur datorn med jämna mellanrum även om jag inte använder den så mycket, så några dammråttor finns det inte, inga synliga i alla fall. Men det kanske är så att det har börjat blivit lite skit på mindre ställen där man inte kommer åt, så jag får göra som du skrivit och ta ur den imorgon och kolla igenom det och blåsa ur det, så får jag se om det blir någon förbättring.

Permalänk
Medlem

Kan vara fläkten som börjar ge upp också, dom håller inte i evighet...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jadu Jalle64, har blåst ur kortet nu och jag tog bort aluminium plattan som täckte kylaren och jag kan säga så här att det fanns inga dammråttor, men ett råttbo haha.:D

Så det har löst sig med graderna, för efter att som sagt ha blåst ur det ordentligt nu så ligger kortet på ca 55-62 grader i idle och om man drog i gång ett spel nu så ligger det runt ca 65-73 grader i load, så det har blivit som nytt igen.

Så jag får tacka för hjälpen!