Skillnaden mellan ultra och non ultra är att ultra är ett något mindre chassi.
Det som skiljer är överhänget på sidorna är mycket mindre på ultra i övrigt så är det identiskt dvs alla knappar sitter med exakt samma avstånd från varandra.
Ultra
vanliga classic
Som du ser sä är överhänget över F knapparna betydligt mindre på ultra och sen även lite mindre på vänster,höger sidorna.
Och det finns med åäö och en riktig enter knapp (dvs inte den lilla skit entern på us layout som är på bilderna) bara att gå till Custom keyboards och välja färg (svarta är ju snyggast),språk (finland svenska heter det så svenska finns inte under s),chassi (jag föredrar ju det lite mindre ultra classic) och sen vilken sladd du vill ha usb heller ps2.
Sen finns även B/S och QT att välja mellan vid kabelvalet B/S = Buckling springs QT = Quiet Touch (vilket är rubber dome) och det finns ingen som helst anledning att ta QT då dessa saknar den där fina känslan (dock kan jag tänka mig att dom är ljusår bättre än andra billiga skit rubber domes) som buckling springs har.
Sen när du beställer så kommer tangentbordet att tillverkas samma dag,dagen efter (mitt var dagen efter men andra har fått ett tillverkat samma dag) och skickas nån dag efter (det står även Model-M på ettiketen på baksidan).
Jag beställde mitt 12/21/2011 det tillverkades 22 skickades 23 och jag hade det hemma 28 heller om det var 29 vilket är otroligt bra över jul tycker jag. (bästa julklapp jag någonsin fått,lite tråkigt att det var från mig själv )
Skickade även lite frågor (email) och fick oftas svar inom nån timme och det var BRA svar då det var nån som visste vad dom gjorde och ingen indier som enbart har knapprat på ett billigt rubberdome hela sitt liv dvs direkt från fabriksgolvet kändes det nästan som.
Jag är väldigt nöjd och har nu ett tangentbord som kommer hålla dom närmsta 20-30 åren minst (det finns ju många modelm kvar ute hos industrier där dom har hållit sedan dom började tillverkas på åttiotalet).
Det kommer i alla fall att hålla längre än cherry,topre brytarna och sen är ju övriga bordet i en annan klass med.
http://www.clickykeyboards.com/ så finns mycket info om buckling spring och model m samt en hel del aldre model m till salu.
Så gillar man buckling springs KÖP ett NU nytt från unicomp heller ett beg från clicky!
IBM utveckalde ju buckling springs och lexmark tog över,köpte patenten när dom frigjorde sig från IBM och blev ett eget företag och Lexmark sålde patenten till unicomp.