Model M keyboard - Vart kan jag köpa ett sådant?

Permalänk
Medlem

Model M keyboard - Vart kan jag köpa ett sådant?

Hej,

Vart kan jag få tag på ett "model m keyboard" som har en svensk "layout"?

http://pective.com/m/ibm-model-m-keyboard-swedish-layout

Permalänk
Medlem

Du kan beställa ett nytt från Unicomp:

http://pckeyboard.com/page/KBDCFG/KBDCFG

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Ett Unicomp-tangentbord kan jag rekommendera varmt. Skriver på en Customizer 102:a just nu och kunde inte vara mer nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Du kan beställa ett nytt från Unicomp:

http://pckeyboard.com/page/KBDCFG/KBDCFG

Tackar, men det verkar som jag inte kan välja svensk layout, bara massor med andra?

Edit: hittade.. Men hur vet jag vad än 102 t.ex är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flowlops:

Du kan ju alltid leta igenom katalogen om du vill veta vilket "chassi" du är ute efter.
Customizer 102 är mer eller mindre exakt en Model M, dvs. inga Win-knappar och utbytbara keycaps. Samma som 101:an men ska vara anpassad för ISO-layouts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flowlops:

Tackar, men det verkar som jag inte kan välja svensk layout, bara massor med andra?

Jag antar att du hittade svensk layout, men den är i alla fall listad som Finland Sweden. Du förmodligen ha antingen Classic 105 eller Ultra Classic 105. 105 betyder att det har 105 knappar, dvs. den vanligaste layouten med två windows-knappar och en meny-knapp. 102 har som 0LD5K00L skriver inga windows-knappar eller meny-knapp, dvs. tre knappar mindre. Jag vet inte vad skillnaden mellan Ultra och icke-Ultra är, förmodligen bara att icke-Ultra är lite mindre, dvs. inte lika klassisk som riktiga Model M.

Sen vill du ha antingen B/S PS/2 eller B/S USB när du väljer Technology. B/S står helt enkelt för buckling spring, QT är quiet touch = rubber dome.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan ultra och non ultra är att ultra är ett något mindre chassi.
Det som skiljer är överhänget på sidorna är mycket mindre på ultra i övrigt så är det identiskt dvs alla knappar sitter med exakt samma avstånd från varandra.
Ultra

vanliga classic

Som du ser sä är överhänget över F knapparna betydligt mindre på ultra och sen även lite mindre på vänster,höger sidorna.

Och det finns med åäö och en riktig enter knapp (dvs inte den lilla skit entern på us layout som är på bilderna) bara att gå till Custom keyboards och välja färg (svarta är ju snyggast),språk (finland svenska heter det så svenska finns inte under s),chassi (jag föredrar ju det lite mindre ultra classic) och sen vilken sladd du vill ha usb heller ps2.
Sen finns även B/S och QT att välja mellan vid kabelvalet B/S = Buckling springs QT = Quiet Touch (vilket är rubber dome) och det finns ingen som helst anledning att ta QT då dessa saknar den där fina känslan (dock kan jag tänka mig att dom är ljusår bättre än andra billiga skit rubber domes) som buckling springs har.

Sen när du beställer så kommer tangentbordet att tillverkas samma dag,dagen efter (mitt var dagen efter men andra har fått ett tillverkat samma dag) och skickas nån dag efter (det står även Model-M på ettiketen på baksidan).
Jag beställde mitt 12/21/2011 det tillverkades 22 skickades 23 och jag hade det hemma 28 heller om det var 29 vilket är otroligt bra över jul tycker jag. (bästa julklapp jag någonsin fått,lite tråkigt att det var från mig själv )
Skickade även lite frågor (email) och fick oftas svar inom nån timme och det var BRA svar då det var nån som visste vad dom gjorde och ingen indier som enbart har knapprat på ett billigt rubberdome hela sitt liv dvs direkt från fabriksgolvet kändes det nästan som.

Jag är väldigt nöjd och har nu ett tangentbord som kommer hålla dom närmsta 20-30 åren minst (det finns ju många modelm kvar ute hos industrier där dom har hållit sedan dom började tillverkas på åttiotalet).
Det kommer i alla fall att hålla längre än cherry,topre brytarna och sen är ju övriga bordet i en annan klass med.
http://www.clickykeyboards.com/ så finns mycket info om buckling spring och model m samt en hel del aldre model m till salu.

Så gillar man buckling springs KÖP ett NU nytt från unicomp heller ett beg från clicky!
IBM utveckalde ju buckling springs och lexmark tog över,köpte patenten när dom frigjorde sig från IBM och blev ett eget företag och Lexmark sålde patenten till unicomp.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren, har en till fråga här.

Om jag väljer detta tangentbord, räcker det med att ändra tangentbord språk på Windows?
http://clickykeyboard.com/2012/nov09/020.jpg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flowlops:

Tack så mycket för svaren, har en till fråga här.

Om jag väljer detta tangentbord, räcker det med att ändra tangentbord språk på Windows?
http://clickykeyboard.com/2012/nov09/020.jpg

Det beror ju på vad du är ute efter. Vad vill du åstadkomma med att byta språk?

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Det beror ju på vad du är ute efter. Vad vill du åstadkomma med att byta språk?

Jag tänkte mer på eftersom inte, å ä ö finns med. Hur bär jag mig åt då?

(skriver på mitt andra konto)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bessla:

Jag tänkte mer på eftersom inte, å ä ö finns med. Hur bär jag mig åt då?

(skriver på mitt andra konto)

Om du ändrar språk till svenska i Windows med ett amerikanskt tgb så kommer tangentbordet fungera som ett svenskt, dvs öäå kommer hamna på ;'[ och specialtecknena på siffertangenterna kommer flytta ett steg.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk

hur byter man det till att bli svensk layout åäö

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK